1
Vraag
2
Reacties
NanoSector

Level 5
  • 72Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes

Humax ir-fox c vervangen door Mediabox Next Mini

Hallo,

 

Ik stuur dit bericht even in naam van mijn opa en oma, aangezien die niet technisch zijn en het lastig vinden om dit soort dingen te regelen. De gegevens in mijn profiel zouden moeten kloppen met de gegevens van het abonnement van hen.

 

Laat ik beginnen met een situatieschets: We hebben een oude Mediabox XL in de woonkamer staan, met in de keuken een Humax ir-fox c. Deze laatste is inmiddels hopeloos verouderd en de Mediabox XL gaat ook al even mee. De Humax is zo ver verouderd dat sinds afgelopen week wij helemaal geen zenders meer kunnen ontvangen hierop. De Mediabox XL werkt in principe verder prima behalve dat we het televisiekastje open moeten laten staan omdat deze anders veel te warm wordt.

 

Nu probeer ik het abonnement uit te lezen en uit te vinden of wij recht hebben op een Mediabox Next, omdat ik begrijp uit de (ontzettend vage) informatiepagina's dat je deze nodig hebt voor het gebruik van de Mediabox Next Mini. Ik loop alleen tegen het probleem aan dat ik hier nergens een goed antwoord voor kan vinden. Ook is het onduidelijk wat voor abonnement het nu eigenlijk betreft: Er staat met koeienletters op de productenpagina "TV Complete", maar bij de beschrijving staat onder naam "TV Standard".

Op Mijn Ziggo krijgen we ook niet de mogelijkheid om een Mediabox Next te bestellen. Wanneer we het abonnement proberen aan te passen dan krijgen we de melding dat we geen internet van Ziggo hebben, dus ik durf hier niet verder mee te gaan.

 

Alhoewel ik snap dat de Humax inmiddels is uitgefaseerd en ik na een zoektocht op internet lees dat zenders hierop al langer niet meer werken bij anderen, vind ik de communicatie ronduit slecht, zeg maar gerust niet aanwezig. Niet alleen vanuit Ziggo, maar ook vanuit de klantenservice: Mijn opa en oma hebben hier al contact mee opgenomen en werden daar min of meer weggewimpeld onder het motto "dit kastje is niet van ons." Dat het niet meer ondersteund word is één ding, maar deze is toch echt door Ziggo geleverd.

 

Ik heb dus eigenlijk meerdere vragen:

1. Hoe zit het nu met dit abonnement? Is het TV Compleet of Standard? Waar betalen we nu eigenlijk voor, want op de facturen staat niet meer dan "Je hebt dit abonnement voor bijna 70 euro", maar niet welk onderdeel we nu wat voor betalen.

2. Nu dat de Humax niet meer ondersteund wordt, kunnen wij iets verwachten ter vervanging van deze? Of kunnen we ten minste een vervanging in de vorm van een Mediabox Next Mini aanvragen?

3. Hoe zit het nu met het Mediabox XL vs Mediabox Next verhaal? Kunnen wij hiervoor ook een vervanging aanvragen?

 

Alvast bedankt.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Klopt als een bus @NanoSector! De enige betaalde extra is dus het Volop Bellen abonnement. ESPN is gratis voor een jaar (eindigt automatisch) en de SmartWifi pods welke ze hebben zijn ook gratis.

 

Fijn dat het voorstel akkoord is! Je mag me de gevraagde gegevens wel per privébericht toesturen 🙂 Ga naar Berichten, stel een nieuw bericht op en kies bij Verzenden naar voor mijn naam. Dan zet ik alles in werking en gaan de beide mediaboxen zo snel als mogelijk met de pakketpost mee. 

Bekijk in context

19 Reacties 19
gabbano

Level 5
  • 96Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Maak een afspraak met een monteur.

NanoSector
Topicstarter
Level 5
  • 72Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes

Wat gaat een monteur hierin oplossen? Die kunnen we dan ook nog eens zelf gaan betalen waarschijnlijk.

youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 151Oplossingen
  • 709Likes

Nee, natuurlijk niet. Is ook een onzin antwoord. De keuze voor tv zonder internet is inmiddels heel beperkt geworden. De next en next-mini vereisen internet van ziggo. Tv-complete is de naam van het abonnement, tv standaard is de naam van het daarbij behorende zenderpakket. Als je geen internet van ziggo wil, zou ik een tweedehands humax 5200c aanschaffen om de humax ir-fox c te vervangen.

gabbano

Level 5
  • 96Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Nee de monteur is gratis.de media box voor slaapkamer die krijg je inderdaad bij de next box abonement.ik zou voor de next gaan daar zitten ook weer andere kabels en splitters bij.Het installeren en aansluiten doet de monteur ook gratis.

gabbano

Level 5
  • 96Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Misschien een rare vraag maar heb je alle internet kabels van de Cat 6 of hoger?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

@gabbano Als er nu een monteur komt, dan betaal je die zelf, want er is nog niets om te installeren en de Mediabox XL werkt.

 

De vraagsteller wil eerst weten welk abonnement er is en wat er mogelijk is.

Als één en ander besteld is en het werkt niet, dan kun je een gratis installatie monteur krijgen voor 1 TV, 1 telefoon en 1 computer en de 2e moet je dan ook betalen.

 

Een next kan aangesloten worden aan dezelfde kabel als de Mediabox XL, daar is niets anders voor nodig.

(+ internet via een netwerkkabel of wifi.)

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

@gabbano  schreef:

Misschien een rare vraag maar heb je alle internet kabels van de Cat 6 of hoger?


@gabbano De vraagsteller schreef: "Wanneer we het abonnement proberen aan te passen dan krijgen we de melding dat we geen internet van Ziggo hebben,"

 

Als er geen internet is, dan zullen er ook geen CAT kabels liggen bij opa en oma.

NanoSector
Topicstarter
Level 5
  • 72Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes

Sorry, ik ben hier onduidelijk in geweest. Er is wél internet bij Ziggo (Internet Start), maar Mijn Ziggo geeft aan van niet bij het wijzigen van het abonnement. Het toont wel dat er Internet Start is bij het bekijken van het tabje Internet. Sowieso is Mijn Ziggo een grote puinhoop met dit abonnement, ik denk dat er nogal wat edge cases geraakt zijn waar de software erachter niks mee kan.

 

Ik weet niet wat voor kabels er liggen, maar ik vraag me ook af wat de relevantie is van CAT (en dus internet) kabels bij TV, aangezien dit over coax gaat. Een internetkabel naar de plek van de oude Humax leggen is geen optie (moet de hele vloer open gebroken worden). Ze hebben een Connect Box en het enige wat volgens mij bekabeld is aangesloten is de Mediabox XL.

gabbano

Level 5
  • 96Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

De cat wil zeggen een cat5 kabel kan tot 1000 gigabits daardoor krijg je langzamer inernet of haperend internet.En cat6 of cat7 heeft 10.000 gigabits de kabels hebben een grotere bandbreedte en beter afgeschermd.De monteur heeft alle spullen bij zich hij ziet meteen welk probleem zich voordoet en hij hoort dat te fixen GRATIS.

gabbano

Level 5
  • 96Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Er zijn maar 2 of 3 zenders die via internet kabel gaat bijv xite tv maar de rest gaat gewoon via de kabel.

gabbano

Level 5
  • 96Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

En bel gewoon met ziggo en zeg luister ik wil dat en dat en zorg daar maar voor maar bij ziggo is het ook een puinhoop ik snap je.

NanoSector
Topicstarter
Level 5
  • 72Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes

Dat snap ik en ik ben hier bekend mee. Maar live televisie naar de mediabox XL en de oude Humax gaat over coax, niet internet. Sterker nog, de Humax heeft geen internet mogelijkheden. Een CAT6 of 7 kabel gaat ons hier niet bij helpen. De interactieve mogelijkheden werken prima op de Mediabox XL, ik ben er ook vrij zeker van dat ze het kabeltje gebruiken wat Ziggo daarbij heeft geleverd, maar dat kan ik zo niet verifiëren.

 

De monteur gaat waarschijnlijk niks kunnen doen aan de oude Humax aangezien deze simpelweg de moderne standaarden niet ondersteunt. De Ziggo klantenservice denkt dat die Humax niet door ziggo is geleverd (dat is wel zo), en de support pagina vermeldt dat deze Humax niet meer wordt ondersteund, dus een monteur zal hier vast ook niks aan doen.

 

Mijn probleem hierbij is dat Ziggo niet eens de moeite heeft genomen om een brief te sturen dat ze een signaal stop zouden zetten / over zouden zetten en wij dus in de kou worden gelaten. Dat je een oud apparaat niet meer ondersteunt vind ik meer dan logisch, maar ik krijg nu een heel verward belletje “ineens zijn al mijn zenders weg!”

Ik zou hier dus graag een oplossing voor zien, desnoods de Next Mini die dan over WiFi verbonden wordt. Maar dan loop ik tegen het Mijn Ziggo probleem aan en de zeer onduidelijke documentatie omtrent wat je nu nodig hebt om de Next Mini te kunnen gebruiken. Vandaar dit topic.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

@gabbano Ik vermoed dat je één en ander met elkaar verward.

CAT5 gaat tot 100 Mbit/s

CAT5e tot 1000 Mbit/s

CAT6 tot 1000 Mbit/s

CAT6a tot 10.000 Mbit/s

CAT7 tot 10.000 Mbit/s

 

Een Ziggo monteur repareert alleen gratis het Abonnee Overname Punt de eerste splitter en 1e korte kabels.

De rest is voor jezelf.

Kies de juiste monteur (ziggo.nl)

De monteur onderzoekt of de storing komt door een probleem met je kabels of de apparatuur in je eigen huis. Zo ja, dan betaal je € 50 voor het oplossen van de storing. Is er alleen een probleem met het Ziggo netwerk? Dan betaal je niets. 

 

Behalve bij nieuwe apparatuur, dan heb je installatie garantie van die apparatuur.

 

Dit staat ook duidelijk in de mail die je krijgt als er een monteursafspraak is gemaakt:

 

Werk en kosten
Voor het vaste bedrag van € 50 bent u zeker van een oplossing.

Al het nodige werk en materiaal zijn inbegrepen, ook de voorrijkosten.

De reparaties aan het Ziggo netwerk, apparatuur die u van ons leent of aan het eerste aansluitpunt in huis zijn natuurlijk altijd voor onze rekening.

NanoSector
Topicstarter
Level 5
  • 72Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes

@gabbano Wat betreft bellen (onze posts hebben elkaar gekruist): dat hebben we al meerdere malen geprobeerd, maar dan krijgen we alsnog continu een nee want “de mediabox XL is nog niet zo oud en de Humax kennen wij niet”. We komen daar dus ook niet verder mee.

youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 151Oplossingen
  • 709Likes

3. Je kunt de XL vervangen voor de next, deze heeft een coax en internetverbinding nodig.

2. De next-mini heeft geen coax-aansluiting en werkt alleen met een internetverbinding. Die oude humax fox kun je nog gebruiken als radio-ontvanger.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

@NanoSector Morgen komt een Ziggo medewerker hier langs in dit topic.

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Goedemorgen @NanoSector! Erg lief dat je hier een topic bent gestart voor je opa en oma en namens hen kijkt naar de mogelijkheden binnen hun abonnement. Ik begrijp dat er nogal wat verwarring is over onze abonnementen en wat er zoal mogelijk is en hoop met mijn bericht één en ander te verduidelijken 🙂 Hieronder reageer ik puntsgewijs op de vragen uit je beginpost:

1. Je opa en oma nemen Internet Start en TV Complete bij ons af voor € 63,95 per maand. Tevens nemen ze het aanvullende Volop Bellen abonnement bij ons af voor € 12,95 per maand. 

2. De Humax die je opa en oma hebben en niet meer (volledig) werkt is hun eigendom. Eventueel kunnen ze voor € 4,- per maand een Next Mini aanvragen als Extra Mediabox. Dit apparaat ontvangen ze dan in bruikleen van ons. 

3. Deze wisseling is mogelijk voor een meerprijs van € 0,50 per maand. Hun abonnement wijzigt dan van Internet Start en TV Complete naar Internet Start en TV Complete Next voor € 64,45 per maand. De Mediabox XL vragen we dan retour.

 

Al met al lijkt het mij het beste om het abonnement om te zetten naar Internet Start en TV Complete Next en dan als Extra Mediabox de Next Mini erbij te doen. In totaal zorgt dit voor een meerprijs van € 4,50 per maand. Ze krijgen dan een reguliere Mediabox Next en een Next Mini thuisgestuurd. 

 

Verdere vragen? Stel ze gerust 😉 Indien bovenstaande voorstel akkoord is hoor ik het natuurlijk ook graag. Vul in dat geval je profiel nog wel even aan met de geboortedatum van je opa en/of oma en de laatste 4 cijfers van hun IBAN bankrekeningnummer (ter verificatie).

NanoSector
Topicstarter
Level 5
  • 72Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes

Hi @Erik S , bedankt voor je antwoord! Gelukkig komen we via deze weg wel verder.

 

Kan ik uit jouw antwoord opmaken dat er naast Volop Bellen en het gratis ESPN pakket wat we onlangs hebben geactiveerd dus geen onderdelen aan het abonnement zitten in de vorm van extra TV pakketten en dergelijke?

 

Ik heb net ook even contact opgenomen met ze en ze gaan akkoord met jouw voorstel voor de overstap op de Mediabox Next + Next Mini. Zou het wel mogelijk zijn om deze op een alternatief adres te laten bezorgen? Dan neem ik het voor ze aan en zal ik het ook voor ze installeren.

 

Ook kan ik nergens velden in mijn profiel vinden voor het invullen van de geboortedatum en het bankrekeningnummer. Is het misschien handig als ik dit + het alternatieve adres naar je stuur in een privébericht?

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Klopt als een bus @NanoSector! De enige betaalde extra is dus het Volop Bellen abonnement. ESPN is gratis voor een jaar (eindigt automatisch) en de SmartWifi pods welke ze hebben zijn ook gratis.

 

Fijn dat het voorstel akkoord is! Je mag me de gevraagde gegevens wel per privébericht toesturen 🙂 Ga naar Berichten, stel een nieuw bericht op en kies bij Verzenden naar voor mijn naam. Dan zet ik alles in werking en gaan de beide mediaboxen zo snel als mogelijk met de pakketpost mee. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic