Vraag
Reacties
Oplossing
Aankondigingen
Nieuw op de Community? Laat ons in 3 minuten weten wat je verwacht van je bezoek. Vul nu de vragenlijst in.
FrBr
Level 1

Humax geeft "Geen DHCP".

Voor de extra televisie (een wat oudere HD tv) op zolder heb ik een Humax Digitale ontvanger op de Coax aansluiting. Ziggo heeft deze via een splitter aangesloten. Alles werkt prima en het beeld is goed. Echter verschijnt er zo nu en dan een balk in het midden van het beeld met de melding "Geen DHCP". Ik krijg dat alleen weer weg door de Humax helemaal uit te zetten (dus de stroomkabel eruit te halen) en daarna weer aan te zetten.
Hoe kan ik voorkomen dat deze melding verschijnt? De Humax lijkt mij los van de Mediabox XL en modem te functioneren, dus van DHCP zou verder geen sprake hoeven te zijn.
0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
FrBr
Level 1
Topicstarter
Het blijft nu goed, ik heb nog een keer de melding gezien bij het switchen op de tv van bron.
Via de HDMI-3 zag ik de melding niet (daarop zit de Humax aangesloten), maar wel via de EXT1 waarop de HDD recorder zit aangesloten via Scart. De HDD recorder zit op de Humax aangesloten via de meegeleverde Scart kabel (in) en via een andere Scart kabel naar de tv (uit).
Bedankt.

Bekijk in context

0 Kudos
15 Reacties 15
AlexHelpt
Level 16
Wat wellicht helpt is een andere hdmi-poort op de tv te gebruiken, of eerst de Humax aan te zetten en daarna de TV.
0 Kudos
Willem-A
Level 1
FrBr wrote:
Voor de extra televisie (een wat oudere HD tv) op zolder heb ik een Humax Digitale ontvanger op de Coax aansluiting. Ziggo heeft deze via een splitter aangesloten. Alles werkt prima en het beeld is goed. Echter verschijnt er zo nu en dan een balk in het midden van het beeld met de melding "Geen DHCP". Ik krijg dat alleen weer weg door de Humax helemaal uit te zetten (dus de stroomkabel eruit te halen) en daarna weer aan te zetten.
Hoe kan ik voorkomen dat deze melding verschijnt? De Humax lijkt mij los van de Mediabox XL en modem te functioneren, dus van DHCP zou verder geen sprake hoeven te zijn.

Om welke Humax gaat het? De 5050c wil dit nog weleens melden, maar bij anderen zie ik het zelden. Uiteraard kan er altijd sprake zijn van DHCP. Dat staat los van het gegeven of de Humax samen met andere boxen word gebruikt. De Humax draait op zichzelf, maar dient uiteraard goed samen te werken met de Tv. Is dat niet het geval, en er ontstaat (even) geen handshake tussen de Humax en de Tv, is er ook geen beeld. HDMI is niet zomaar een verbinding, zoals scart dat bv. is. Er is sprake van een heel protocol en dat moet allemaal goed lopen wil er verbinding ontstaan.

Gebruik dus naast een andere HDMI ingang, ook eens een andere HDMI kabel. Heb je een 5300c via Ziggo, haal deze dan eens via het menu uit de energiespaarstand. Dat wil soms ook helpen. Normaal gesproken moet de volgorde van inschakeling geen verschil maken bij de Humax, maar proberen kan altijd. Ook kan het helpen een HDMI switch te gebruiken. Een fabrieksreset van de Humax is wellicht ook nog iets dat uitkomst kan bieden, want heel zelden komt het voor dat dit ontstaat door een software issue.
0 Kudos
Steefb
Level 20
Welke foutmelding is het?

Dynamic Host Configuration Protocol (DHCP) is een computerprotocol dat beschrijft hoe een computer dynamisch zijn netwerkinstelling van een DHCP-server kan verkrijgen. Het DHCP-protocol is gebaseerd op het Internet Protocol IP en werkt met UDP-pakketten.

Dynamic Host Configuration Protocol - Wikipedia

HDCP, ofwel High-bandwidth Digital Content Protection is een specificatie, ontwikkeld door Intel, voor de bescherming van digitale audio- en videoinhoud die verstuurd wordt over DVI-, DisplayPort- of HDMI-verbindingen. Het is een vorm van digitaal rechtenbeheer (DRM).

High-bandwidth Digital Content Protection - Wikipedia

0 Kudos
Willem-A
Level 1
Ik heb inderdaad HDCP gelezen.... En dat bedoel ik dus ook in mijn bericht. Ben moe... Sorry dus FrBr Maar is HDCP ook wat je bedoeld?

AlexHelpt is dus ook uitgegaan van HDCP begrijp ik en en niet van DHCP.... Die laatste zie ik ook eigenlijk nooit bij de Humax, maar alles kan. Nu de vraag nog eens doorlezend, lijkt het dat wel te zijn.

Ik moet rust nemen en bemoei me er even niet meer mee...
Willem-A
Level 1
FrBr

als het om DHCP gaat, kijk dan eens of het wel echt de Humax is die deze melding laat zien, of de Tv. Ik heb nog eens het e.e.a. terug gezocht en heb deze vraag in jaren niet gehad. En normaal gesproken zie je dit dus ook niet bij de Humax.

Ik wacht het verder af.
0 Kudos
hanh
Oud Community-lid
Volgens het profiel is het een 5200C.
0 Kudos
FrBr
Level 1
Topicstarter
Bedankt voor alle reacties, ik moet hierdoor toch mijn vraag herschrijven. Ik ken DHCP, ik dacht dat ik dat op het scherm las. Niet goed dus! Op het tv scherm verschijnt een zwarte balk met in witte letters: Geen HDCP. Het betreft een Humax 5500C. En er is nog een verschil. Deze melding verschijnt niet als ik tv kijk via de HDMI aansluiting via de Humax, maar ik heb via de scart aansluiting van de Humax een Philips HDD recorder aangesloten. Die had ik nog uit de anologe tijd. Op deze manier neem ik wel eens wat op en dat gaat goed, tot de "Geen HDCP" melding verschijnt want dan wordt die tekst ook mee opgenomen, precies midden in het beeld.
Wellicht moet ik mijn vraag sluiten, herschreven en opnieuw plaatsen?
0 Kudos
hanh
Oud Community-lid
Nee. Je hebt Willem-A hier al op je dak. Beter kun je niet wensen als je een Humax probleem hebt.
Die komt wel. Nog wat geduld.
0 Kudos
Willem-A
Level 1
Dag FrBr

nee hoor, herschrijven hoeft niet. Ik ging zelf ook al uit van HDCP, maar was moe en kreeg het ook niet helemaal helder. Maar de melding DHCP heb ik nog nooit gezien bij een Humax, dus vroeg ik me ook al sterk af of het daarom ging en gaf dus ook al aan even na te trekken of het niet de Tv is die dat meld. Maar goed, dat kunnen we nu vergeten.

Maar die melding komt vanaf de HDMI verbinding. Het maakt dus geen verschil of je iets hebt aangesloten op de scart uitgang, zoals in jou verhaal, een DVD recorder. Dat doet men nl. veel vaker en ook dan komt deze melding niet in beeld. Maar inderdaad zal de DVD recorder alles opnemen dat in beeld verschijnt.

Maar een HDCP melding betekent dus dat er even geen handshake is tussen Humax en Tv. Dat kan aan de Humax liggen, de Tv, maar ook aan een combinatie van... Het is dus raadzaam de Humax eens op een andere Tv aan te sluiten als je deze mogelijkheid hebt. Maar ook is het raadzaam eens een andere HDMI kabel te pakken, een andere HDMI ingang te gebruiken, al maakt dat doorgaans niet zoveel verschil, en even een fabrieksreset uit te voeren van de Humax. Ik zie dit eigenlijk niet bij de 5500c, maar goed, er kan er een tussendoor rollen met dit probleem, maar zoals gezegd kan ook de match tussen Tv en Humax niet lekker verlopen. Als het tijdens het kijken optreed kan het echter ook de HDMI kabel/verbinding zijn.

Nu heb ik destijds bij het testen een belangrijk punt genoemd over de 5500c; De HDMI aansluiting is wat diep geplaatst. Daardoor kan het voorkomen dat de HDMI stekker niet diep genoeg in het apparaat steekt. Dat kun je makkelijk controleren door te kijken of je nog een stukje van het metaal van de stekker ziet als deze in het apparaat is gestoken, of dat het kunststof van de stekker geheel tegen het kunststof van de 5500c drukt. Is dat laatste het geval kan een andere kabel soelaas bieden. Niet altijd loopt nl. het kunststof op de stekker even ver door. En maakt de stekker even geen goede verbinding kan deze melding ontstaan, of het beeld wegvallen en eventueel een andere melding optreden. Dat is ook afhankelijk van de gebruikte Tv.

Maar aan de aansluiting van de DVD recorder kan het niet liggen. HDCP is alleen maar gekoppeld aan HDMI. Genoeg om op te letten en te testen, en uit te voeren, voor nu lijkt me.
0 Kudos
FrBr
Level 1
Topicstarter
Willem-A, bedankt voor de uitleg, genoeg om te testen. Ik ga het morgen uit proberen.
Willem-A
Level 1
Dag FrBr

graag gedaan en veel succes! Maar het gaat wel om een 5500c van Humax toch? Dit omdat Han het over een 5200c heeft. Maar wellicht heb je ze beiden...
0 Kudos
FrBr
Level 1
Topicstarter
Hallo Willem,
Het betreft inderdaad een Humax 5500C, dat staat op het type plaatje aan de onderzijde.
Ik heb een nieuwe HDMI kabel gepakt en op de t.v. een andere HDMI aansluiting gebruikt. De kabel in de Humax goed vast gedrukt en ik zie nog een randje metaal, dus dat zit goed, ook de Humax gereset naar fabrieksinstellingen en weer opnieuw ingesteld. Tot nu toe de melding nog niet gezien.....ik houd het in de gaten. Het is een t.v. die op zolder staat dus die wordt niet dagelijks gebruikt. Ik laat het nog weten.
Bedankt.
0 Kudos
Willem-A
Level 1
Dag FrBr

bij de 5500c staat er een Ziggo logo op de voorzijde, omdat deze speciaal voor Ziggo word gemaakt. De 5550c, een verder identiek model, is in de handel te verkrijgen, en heeft wel het Humax logo op de voorzijde.

Maar deze apparaten hebben helaas het 'issue' dat de HDMI uitgang vrij diep ligt. Dat is helaas niet aan te passen, maar een andere kabel kan dus helpen. Ik heb ook al eens een klein randje van het kunststof van de stekker gesneden bij het testen, maar zag later dat er dus wat verschil zit in de stekkers en de lengte van het metalen deel, ofwel het kunststof van de stekkers.

Bij mij viel nl. bij het testen het beeld nogal eens weg en ik merkte al snel dat een beetje bewegen met de decoder tot het terugkeren van de weergave leidde. Iets om op te letten dus. En een kabel hoeft helemaal niet duur te zijn, en als je er dus even op let dat je nog metaal ziet van de steker, weet je meteen ook dat deze diep genoeg in het apparaat zit. Let daar bij de Tv kant ook even op. Want ook daar, of bij bv. een HDMI switch, kan het voorkomen dat de stekker net niet ver genoeg in de aansluiting schuift. Dan kan het werken, maar bij het minste of geringste kan het ook misgaan.

Ik ben benieuwd hoe het nu blijft gaan.

Succes.
FrBr
Level 1
Topicstarter
Het blijft nu goed, ik heb nog een keer de melding gezien bij het switchen op de tv van bron.
Via de HDMI-3 zag ik de melding niet (daarop zit de Humax aangesloten), maar wel via de EXT1 waarop de HDD recorder zit aangesloten via Scart. De HDD recorder zit op de Humax aangesloten via de meegeleverde Scart kabel (in) en via een andere Scart kabel naar de tv (uit).
Bedankt.
0 Kudos
Willem-A
Level 1
Dag FrBr kun je de HDD recorder niet rechtstreeks op de Tv aansluiten? Geen HDMI aanwezig begrijp ik? Opnemen kan dan altijd nog vanaf de Humax:

https://community.ziggo.nl/audio-en-tv-apparatuur-97/hoe-op-te-nemen-met-een-dvd-recorder-als-het-an...
0 Kudos