Dag
FrBr nee hoor, herschrijven hoeft niet. Ik ging zelf ook al uit van HDCP, maar was moe en kreeg het ook niet helemaal helder. Maar de melding DHCP heb ik nog nooit gezien bij een Humax, dus vroeg ik me ook al sterk af of het daarom ging en gaf dus ook al aan even na te trekken of het niet de Tv is die dat meld. Maar goed, dat kunnen we nu vergeten.
Maar die melding komt vanaf de HDMI verbinding. Het maakt dus geen verschil of je iets hebt aangesloten op de scart uitgang, zoals in jou verhaal, een DVD recorder. Dat doet men nl. veel vaker en ook dan komt deze melding niet in beeld. Maar inderdaad zal de DVD recorder alles opnemen dat in beeld verschijnt.
Maar een HDCP melding betekent dus dat er even geen handshake is tussen Humax en Tv. Dat kan aan de Humax liggen, de Tv, maar ook aan een combinatie van... Het is dus raadzaam de Humax eens op een andere Tv aan te sluiten als je deze mogelijkheid hebt. Maar ook is het raadzaam eens een andere HDMI kabel te pakken, een andere HDMI ingang te gebruiken, al maakt dat doorgaans niet zoveel verschil, en even een fabrieksreset uit te voeren van de Humax. Ik zie dit eigenlijk niet bij de 5500c, maar goed, er kan er een tussendoor rollen met dit probleem, maar zoals gezegd kan ook de match tussen Tv en Humax niet lekker verlopen. Als het tijdens het kijken optreed kan het echter ook de HDMI kabel/verbinding zijn.
Nu heb ik destijds bij het testen een belangrijk punt genoemd over de 5500c; De HDMI aansluiting is wat diep geplaatst. Daardoor kan het voorkomen dat de HDMI stekker niet diep genoeg in het apparaat steekt. Dat kun je makkelijk controleren door te kijken of je nog een stukje van het metaal van de stekker ziet als deze in het apparaat is gestoken, of dat het kunststof van de stekker geheel tegen het kunststof van de 5500c drukt. Is dat laatste het geval kan een andere kabel soelaas bieden. Niet altijd loopt nl. het kunststof op de stekker even ver door. En maakt de stekker even geen goede verbinding kan deze melding ontstaan, of het beeld wegvallen en eventueel een andere melding optreden. Dat is ook afhankelijk van de gebruikte Tv.
Maar aan de aansluiting van de DVD recorder kan het niet liggen. HDCP is alleen maar gekoppeld aan HDMI. Genoeg om op te letten en te testen, en uit te voeren, voor nu lijkt me.