Vraag
Reacties
Oplossing
Aankondigingen
snuggerpeetje
Level 1

Humax IRHD5200C werkt niet zonder smartcard in oud UPC gebied

Hallo,
Heb problemen met mijn humax C5200. Op 24 september zijn wij van analoog naar digitaal gegaan. Nieuwe smart tv gekocht en meteen een humax 5200C zonder smartcard ertussen gezet om toch nog iets te kunnen met mijn dvd recorder met HD. Dit n.a.v. tips gevonden in de topics alhier. Alles is goed aangesloten, alles werkt, maar helaas haalt de humax geen zenders meer binnen. Hij heeft het een paar keer goed gedaan, maar de zenders verdwijnen na een paar uur. Melding E37/32. Al diverse malen fabrieksinstelling hersteld en de HD geformatteerd, het probleem blijft voortduren.
Ik begin me steeds meer af te vragen of de humax überhaupt wel zal werken zonder smartcard omdat de meningen hierover steeds verdeeld zijn. Werkt het wél, of heb ik een humax die gewoon stuk is?
Heeft iemand hier dezelfde ervaring mee? Of heeft "Willem" er een oplossing voor, zo te zien is dat de humax deskundige :-). Alvast dank voor de moeite.
0 Kudos
Oplossing
25 Reacties 25
Meldingen
Aan Uit
Willem-A
Level 1

Dag@snuggerpeetje 

ik kan wel in het verborgen menu komen, maar daar hoef je eigenlijk nooit gebruik van te maken. Ik werk al zeer lang met de Humax modellen, en natuurlijk kan er wat defect raken, maar ik zie echt zelden dat de zenders echt weer uit het apparaat verdwijnen. Laatst bij een 5050c wel de vraag gehad waarom er 2 zenders uit het apparaat waren, en dat is na een uitgebreide reset en een herinstallatie ook weer verholpen. 

Ik snap je irritatie, maar begrijp wel dat ik het allemaal ook op afstand moet inschatten en dat ook dat niet altijd eenvoudig is. 

Maar als je ook nu nog steeds de E meldingen ziet welke eerst speelden, kan ik je zeggen dat de zenders niet uit het apparaat zijn, maar dat er (nog steeds) een signaalstoring speelt. Als de zenders eruit raken zie je geen foutcodes. 

Maar hoe dan ook, de Humax is inzetbaar zonder smartcard voor de vrije zenders. Dus een andere proberen is natuurlijk een optie. 

Doe je dit, laat dan even weten hoe je daarmee bent gevaren… 

snuggerpeetje
Level 1
Topicstarter

Dag Willem-A, 
Nogmaals dank voor je reactie en ik snap dat het van een afstand inschatten moeilijk is. 
En je kunt ook niet inschatten of ik het allemaal wel goed snap en doe. Dat is echter wel het geval.
Maar, ik krijg geen geen foutcodes meer omdat er ook geen zenders zijn, er is niets (dus ook geen BERcode).
Ik heb een andere gekocht en weet zondag/maandag of ie werkt.
De enige optie die ik nog kan bedenken is dat de Qamcode, die automatisch gaat en zomaar niet te wijzigen is, misschien intern fout gaat. In de handleiding staat dat die voor 64 maar ook 128 is en nog een paar codes meer. Ik neem aan dat die dus in het verborgen gedeelte zitten. 
Nogmaals dank en een fijn weekend gewenst. 

0 Kudos
Willem-A
Level 1

Dag@snuggerpeetje 

modulatie en symboolrate zijn eigenlijk altijd al correct. Daar hoef je dus eigenlijk nooit iets aan te wijzigen. 

Fijn weekeinde!

0 Kudos
snuggerpeetje
Level 1
Topicstarter

Goedemiddag Heren, 
Het probleem is opgelost met de nieuwe Humax 5200c. Deze werkt uitstekend en de zenders doen het al een volle dag. Ook het opnemen op 2 kanalen tegelijk is zonder problemen. Zelfs met de oude oude coaxkabels en stekkers. (Gezien de kunde vd Ziggo monteur durfde ik deze niet meer aan deze kabels laten werken. Hij heeft de parketvloer flink beschadigd en de nieuwe AOP (ook meteen al gemold) heb ik dus zelf aan moeten sluiten omdat hij niet wist hoe...het moest niet gekker worden!) Op de man kon ik niet kwaad worden, die voelde zich al beroerd genoeg, maar schandalig dat Ziggo zulke monteurs op pad stuurt. Maar met hard werken heb ik het weer netjes gekregen.
Al met al is de 1e Humax dus gewoon niet goed alhoewel ik nog steeds niet geloof dat de tuners stuk zijn.

Moraal van dit verhaal: Al is het meisje nog zo blond, wat er onder haar lokken zit is toch nog tamelijk gezond :-)))

Hartelijk dank voor jullie tips en adviezen heren en succes gewenst.
Groet, Snugger Peetje

Willem-A
Level 1

Dag @snuggerpeetje 

fijn dat het voor elkaar is. Ik denk ook niet aan de tuners, maar kan zo op afstand ook niet goed inschatten wat er mis is met de eerste Humax. Ik weet wel dat dit zelden voorkomt. Dat kun je gerust van me aannemen. Maar ik hoop dat je daarvoor niet veel hebt betaald? je weet natuurlijk ook nooit waarom iemand iets verkoopt, maar wellicht kun je nog reclameren bij de verkoper en de defecte Humax naar Humax/Quantis electronics sturen… Even laten onderzoeken kan natuurlijk altijd. 

Wel wat slordig van de monteur. Dat is niet zoals het hoort, maar het blondje heeft het allemaal opgelost zie ik   Je hebt een prachtige uitspraak geplaatst. Kan zo op een tegeltje! Ik zal @Lycke Ziggo er even bij roepen, zodat ze je laatste verhaal kan lezen. Misschien kan zij wat doen v.w.b. de monteur. Een beetje bij lessen is wel nodig zo te zien …

Ook een hartelijke groet vanaf deze kant en veel kijkplezier. Je ziet nu dat een Humax wel degelijk werkt zonder smartcard. 

snuggerpeetje
Level 1
Topicstarter
snuggerpeetje wrote:

Als je problemen hebt, vertel ze mij… ik maak ze groter!