1
Vraag
2
Reacties
RobertGT

Level 3
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Humax 5300C gebruiken zonder smartcard

Ik heb thuis nog een splinternieuwe Humax 5300c decoder liggen die ik graag wil gebruiken voor mijn tweede tv boven. Ik heb natuurlijk maar 1 smartcard. Ik heb een tijd terug contact gehad met Ziggo die me vertelde dat ik de tweede decoder kan gebruiken zonder smartcard maar dan alleen de standaard zenders heb.

ik heb hem zojuist geïnstalleerd en het enige wat ik kan ontvangen is Ned 1, 2 en 3, Ziggo tv en Ziggo sport. Bij alle andere zenders krijg ik de E04-4 melding die ik doorgaans krijg als de smartcard er niet goed in zit. Alleen Ned 1, 2 en 3 is wel heel weinig. Is het mogelijk ook de andere zenders te ontvangen, desnoods analoog?

bedankt voor de reactie
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
RobertGT

kijk hier eens. Gaat voornamelijk over het gebruik van de Humax in oud UPC gebied, maar ook het gebruik in oud Ziggo gebied is genoemd voor het gebruik van de Humax zonder smartcard. Tevens kun je daar een link vinden naar de vrije zenders, en dat zijn er nog flink wat, alleen maar enkelen in HD:

https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/wat-je-moet-weten-als-je-de-humax-gebruikt-in-oud-o...

Bekijk in context

10 Reacties 10
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23611Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes
De Analoog signaal die gaat verdwijnen uiteindelijk en in 2020 moet dit geheel uitgefaseerd zijn.

Je kan beste even contact opnemen en vragen of ze je een Smartcard bij je abonnement kunnen sturen. Dan kan je de Humax 5300 gewoon gaan gebruiken. Zonder smartcard heb je de Free to Air zenders.
Steefb

Level 20
  • 15865Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes
Gebruik je wel 4444 en niet 5555 als netwerk id?
RobertGT
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
En Free to air is inderdaad Ned 1, 2 en 3?

Maar alleen een smartcard aanvragen is niet meer mogelijk. Dat gaat icm met een tweede mediabox voor € 4,13 per maand. En in dat geval kan de Humax weer terug in de doos, ofwel waardeloos en niet meer te gebruiken. En dat vind ik toch wel erg zonde.

En ik blijf Hollander en vind het belachelijk dat Ziggo nog eens € 4,13 per maand wil vangen bovenop het abonnement wat ik al
heb, alleen om ervoor te zorgen dat mijn dochter af en toe boven tv kan kijken.

ik had gehoopt op een gratis oplossing. Ik betaal Ziggo al genoeg.
RobertGT
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Goede vraag van het netwerk id. Dat ga ik eens checken.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
RobertGT

kijk hier eens. Gaat voornamelijk over het gebruik van de Humax in oud UPC gebied, maar ook het gebruik in oud Ziggo gebied is genoemd voor het gebruik van de Humax zonder smartcard. Tevens kun je daar een link vinden naar de vrije zenders, en dat zijn er nog flink wat, alleen maar enkelen in HD:

https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/wat-je-moet-weten-als-je-de-humax-gebruikt-in-oud-o...
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
RobertGT wrote:
Goede vraag van het netwerk id. Dat ga ik eens checken.

bij 555(5) heb je ook alle vrije zenders, alleen zit er dan een flink 'gat' tussen na NPO1, 2 en 3. Bij 444(4) staat alles netjes achter elkaar. Alleen in fUPC gebied is dat anders, maar dat zie je als je op de link in mijn eerste post klikt.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
RobertGT wrote:
En Free to air is inderdaad Ned 1, 2 en 3?

Maar alleen een smartcard aanvragen is niet meer mogelijk. Dat gaat icm met een tweede mediabox voor € 4,13 per maand. En in dat geval kan de Humax weer terug in de doos, ofwel waardeloos en niet meer te gebruiken. En dat vind ik toch wel erg zonde.

En ik blijf Hollander en vind het belachelijk dat Ziggo nog eens € 4,13 per maand wil vangen bovenop het abonnement wat ik al
heb, alleen om ervoor te zorgen dat mijn dochter af en toe boven tv kan kijken.

ik had gehoopt op een gratis oplossing. Ik betaal Ziggo al genoeg.

Ja, NPO1, 2 en 3 zijn vrij, maar daarnaast nog een flink aantal zenders. De Humax is dus niet waardeloos geworden. Sterker nog; voor mensen die van het analoge signaal afgaan is er zelfs de Humax 5500c welke zonder smartcard werkt en dus alleen alle vrije zenders kan weergeven. En ook in oud, ofwel fUPC gebied gebruikt men nog vaak een Humax voor de ontvangst van de vrije zenders.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
RobertGT Overzicht vrije zenders:
https://www.ziggo.nl/televisie/zenderoverzicht/kabel-tv

De lage kanaalnummers worden gebruikt als je de zenders zoekt met Netwerk ID 4444. De hoge, tussen haakjes, als je zoekt met 5555.
Maar dat klopt niet helemaal.

De enkele vrije HD Zenders hebben altijd een laag kanaalnummer (en ze hebben een SD variant op het hoge kanaalnr). Je hebt gezocht met 5555. Dan kom je de vrije NPO en Ziggo HD zenders snel tegen. De andere vrije zenders in SD kwaliteit, zijn er wel, maar zitten met een hoog kanaalnr een heel eind verderop in de lijst. Daar heb je niet naar gekeken, wat begrijpelijk is. Alle tussengelegen zenders zijn gecodeerd en geven een foutmelding zonder Smartcard.
Dat is wat je overkwam.

Voor je gemak is zenders zoeken met Netwerk ID 4444 dus aan te bevelen.
Dan krijg je een net aaneengesloten lijstje met de vrije zenders.
RobertGT
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik ben weer heel wat wijzer geworden!
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag RobertGT

graag gedaan! Veel kijkplezier maar weer.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic