1
Vraag
2
Reacties
Jan uit Zaandam

Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Humax 5300C firmware

Op twee slaapkamers gebruik ik Humax 5300C mediaboxen voor de ontvangst van de vrije kanalen. Met een externe harddisk (max 500 GB) kan ik ook tv-programma's opnemen. De ene box met firmware NLCIAAI.00.34 is daarbij minder stabiel dan de andere met firmware NLCIAA.00.38. Ik wil de box met de oudste firmware laten updaten maar in het menu is firmware update met een grijze kleur aangegeven en niet aan te klikken. Ik heb nog geprobeerd om via internet te updaten maar inmiddels heb ik begrepen dat update via de coax kabel van de TV-leverancier (=Ziggo) gaat. Heeft iemand suggesties hoe dit op te lossen?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dank @Bert 

Dag @Jan uit Zaandam ,

voor de Humax decoders/PVR's komt geen nieuwe software meer uit. Dat is ook al enige tijd zo, maar de laatste jaren zet Ziggo dit ook niet meer op de kabel. Het gaat je inderdaad niet lukken dit op een andere manier, zoals via het Internet te doen. Als je een Humax hebt, werkt deze echter gewoon prima door, en de software versie mag dan eigenlijk niet eens zo van invloed zijn, want de laatste updates waren er eigenlijk alleen nog maar op gericht het Interactieve deel te verbeteren, samen met de werking van de dongel. 

Als er nog andere software binnenkwam gaf de Humax dit zelf aan, in de vorm van: "Wilt u nu opwaarderen?" Maar veel ervan stamt inmiddels alweer uit 2016. Voor de 5500c/5550c is er eigenlijk nooit iets uitgekomen, maar ook deze doet desondanks zijn werk prima. 

Maar @Jan uit Zaandam , een vraag:

Heb je al een fabrieksreset uitgevoerd? Doorgaans werkt een uitgebreide reset het best.
-Haal eerst een 20 tal minuten de spanning geheel van het apparaat. Doe dit niet korter.
-Verwijder meteen na het spanningsloos zetten alle kabels en de smartcard.
-Sluit na 20 minuten de kabels weer aan, maar plaats de smartcard nog niet.
-Schakel de spanning weer in, en stel direct nadat je het apparaat hebt ingeschakeld, en deze is opgestart, deze terug naar de fabriekstand. let op! Soms dient ook de schijf te worden geformatteerd. Doe dit na de herinstallatie nogmaals. Dat betekent wel dat opnames en andere bestanden die er op staan verloren gaan. Wil je dit niet, laat deze stap dan achterwege!

-Installeer de decoder opnieuw met de juiste gegevens en haal deze eventueel van de energiespaarstand in het menu, onder energiebeheer. Je kan daar desgewenst ook het automatisch uitschakelen uit zetten.
-Plaats de smartcard zodra de decoder een cardfout meld, of als de decoder weer geheel is opgestart.
-Controleer of er een update mogelijk is (is de optie (NOG) grijs en niet aanklikbaar, dan heb je de laatste versie, maar de Humax zal eigenlijk zelf een melding achterlaten als er een nieuwe versie aanwezig is, inmiddels, was).

* ook het af en toe formatteren van de harde schijf is zeer aan te raden. Met bovenstaande verhelp je echter de aanwezige software issues al, maar met het formatteren voorkom je ook issues voortkomend uit de harde schijf. Maar dat betekent wel dat je daarmee alle bestanden op de schijf blijvend wist. Breng deze dus in veiligheid als je deze wilt bewaren.

Willem
Ondersteuning Humax/Quantis electronics





Bekijk in context

15 Reacties 15
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Er zijn geen updates meer voor Humax 5300c.

 

Maar misschien weet @Willem-A1 of de update nog te forceren is.

Hij komt langs als / zodra hij online is.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Jan uit Zaandam  schreef:

..Ik wil de box met de oudste firmware laten updaten maar in het menu is firmware update met een grijze kleur aangegeven en niet aan te klikken. Ik heb nog geprobeerd om via internet te updaten maar inmiddels heb ik begrepen dat update via de coax kabel van de TV-leverancier (=Ziggo) gaat...


Ziggo's interesse in deze Humax'en is allang verdwenen. Ze hebben liever dat de klanten naar de Next of naar de oude Mediabox-XL overstappen. Dat men daarvoor misschien dan ook een nieuw abonnement nodig heeft, is voor Ziggo een fijne bijkomstigheid.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dank @Bert 

Dag @Jan uit Zaandam ,

voor de Humax decoders/PVR's komt geen nieuwe software meer uit. Dat is ook al enige tijd zo, maar de laatste jaren zet Ziggo dit ook niet meer op de kabel. Het gaat je inderdaad niet lukken dit op een andere manier, zoals via het Internet te doen. Als je een Humax hebt, werkt deze echter gewoon prima door, en de software versie mag dan eigenlijk niet eens zo van invloed zijn, want de laatste updates waren er eigenlijk alleen nog maar op gericht het Interactieve deel te verbeteren, samen met de werking van de dongel. 

Als er nog andere software binnenkwam gaf de Humax dit zelf aan, in de vorm van: "Wilt u nu opwaarderen?" Maar veel ervan stamt inmiddels alweer uit 2016. Voor de 5500c/5550c is er eigenlijk nooit iets uitgekomen, maar ook deze doet desondanks zijn werk prima. 

Maar @Jan uit Zaandam , een vraag:

Heb je al een fabrieksreset uitgevoerd? Doorgaans werkt een uitgebreide reset het best.
-Haal eerst een 20 tal minuten de spanning geheel van het apparaat. Doe dit niet korter.
-Verwijder meteen na het spanningsloos zetten alle kabels en de smartcard.
-Sluit na 20 minuten de kabels weer aan, maar plaats de smartcard nog niet.
-Schakel de spanning weer in, en stel direct nadat je het apparaat hebt ingeschakeld, en deze is opgestart, deze terug naar de fabriekstand. let op! Soms dient ook de schijf te worden geformatteerd. Doe dit na de herinstallatie nogmaals. Dat betekent wel dat opnames en andere bestanden die er op staan verloren gaan. Wil je dit niet, laat deze stap dan achterwege!

-Installeer de decoder opnieuw met de juiste gegevens en haal deze eventueel van de energiespaarstand in het menu, onder energiebeheer. Je kan daar desgewenst ook het automatisch uitschakelen uit zetten.
-Plaats de smartcard zodra de decoder een cardfout meld, of als de decoder weer geheel is opgestart.
-Controleer of er een update mogelijk is (is de optie (NOG) grijs en niet aanklikbaar, dan heb je de laatste versie, maar de Humax zal eigenlijk zelf een melding achterlaten als er een nieuwe versie aanwezig is, inmiddels, was).

* ook het af en toe formatteren van de harde schijf is zeer aan te raden. Met bovenstaande verhelp je echter de aanwezige software issues al, maar met het formatteren voorkom je ook issues voortkomend uit de harde schijf. Maar dat betekent wel dat je daarmee alle bestanden op de schijf blijvend wist. Breng deze dus in veiligheid als je deze wilt bewaren.

Willem
Ondersteuning Humax/Quantis electronics





Jan uit Zaandam
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Beste Willem, heel hartelijk dank voor je uitgebreide reactie. Ik ga dit zeker binnenkort uitproberen. Zoals gezegd gebruik ik de kastjes alleen voor de vrij toegankelijke zenders (alleen NPO 1,2 en 3 in HD) waarbij ik op de externe HD opnames bewaar (en soms via mijn PC brandt op Blu Ray). Dit kan zelfs zonder dat er een smartcard in het apparaat zit! Het kastje met de nieuwste firmware werkt vlekkeloos maar het andere kastje slaat soms een opname over en dat is vooral bij series die ik wil bewaren erg irritant. Als ik je advies heb uitgevoerd zal ik na enkele weken aangeven of de machine nu zonder haperingen programma's opneemt.
Mvg

Jan uit Zaandam 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dag @Jan uit Zaandam 

graag gedaan. En ja, de Humax kan werken met alleen de vrije zenders. Een smartcard is dan niet nodig. 

Een oud topic van me daarover vind je HIER 

Het niet uitvoeren van opnames heb ik hier de laatste tijd ook nogal eens, wat eerder sporadisch gebeurde. Ik heb na een verhuizing naar fUPC gebied overigens ook geen smartcards meer, helaas... Maar het niet opnemen komt vaak omdat je bv. voor het maximaal aantal dagen programma's instelt. Steeds vaker zie ik dat deze programma's qua tijd wijzigen en dan kunnen de opnames die achter elkaar waren gepland met elkaar in conflict komen. Dat zie je wel als melding terug als je live aan het kijken bent, maar doe je dat niet, kan het prima gebeuren dat een programma als het ware wordt gewist uit de opnamelijst zonder dat je het weet.

Let er maar eens op als je programma's instelt voor opname en een paar dagen later naar een dergelijk programma gaat en op de OK toets drukt. Dan zie je regelmatig dat er gevraagd wordt of je dat programma wilt opnemen, terwijl deze daar al voor staat ingesteld. Kies je voor 'JA' zie je ineens de nieuwe tijd terug. Soms is dat een minuut, maar soms ook wel 15 minuten, of zelfs meer. Dat kan dus zorgen dat een begin of een eind er niet helemaal op staat, maar staan er meerdere programma's achter elkaar gepland, kan er ook een conflict ontstaan en kan een ervan ook geheel uit de lijst worden gewipt en dus helemaal niet worden opgenomen. 

Kan je hier wat mee? 

 

Willem
Ondersteuning Humax/Quantis electronics



Jan uit Zaandam
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Goedenavond Willem,

 

Ik plan meestal een week vooruit dus langer dan de guide kan vooruit kijken. Om opnameproblemen door het verschuiven van de uitzendtijd te voorkomen maak ik voor "kostbare" opnames meestal gebruik van handmatige invoer vanuit de timer-planner. Ik plan dan bijvoorbeeld 20 minuten eerder beginnen en 40 minuten later stoppen. Ook al zou het programma op de zender bijvoorbeeld worden vervangen door een ander programma dan hoort er nog steeds een opname gemaakt te worden. Dat doet mijn ene decoder altijd maar de andere dus niet. Ik ben dus benieuwd of de door jouw geadviseerde totale fabrieksreset dit probleem gaat verhelpen.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dag @Jan uit Zaandam 

Inderdaad moet een opname, ook al is dat programma er niet meer, toch doorgaan. Dat zien we dus ook vaak met series. Dan vraagt men vaak ook hoe men dat kan stopzetten, om niet steeds het programma wat ervoor in de plaats is gekomen op te nemen. Maar het gaat niet alleen om start- en uitlooptijden, maar hoeveel opnames er achter op elkaar volgen. En dat s dus wat ik bedoel. Dan kan een opnameconflict ontstaan en gaat het mis. 

Maar goed, ik zie dat jij op iets anders doelt. Succes dus alvast. Ik hoop dat dit gaat helpen. 

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14026Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Hey @Jan uit Zaandam. Je hebt een hoop goede informatie en hulp gekregen van @Willem-A1, zie ik wel. Top!

 

Ik ben erg benieuwd hoe het gaat na het uitvoeren van de stappen. Hou je ons hiervan op de hoogte? 🙂 

Jan uit Zaandam
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ik houd jullie op de hoogte maar ik ben nu met vakantie.

Mvg

JAN

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dus Jan is nu echt even uit Zaandam! 😀 Geniet van je vakantie!



 

Jan uit Zaandam
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Inmiddels ben ik terug uit Drenthe en heb ik de complete fabrieksreset uitgevoerd. Ik wacht met spanning af of het skippen van opnames nu achterwege gaat blijven. Alvast hartelijk dank aan iedereen die heeft meegedacht!

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

@Jan uit Zaandam Hopelijk heb je genoten daar in het mooie Drenthe! Wij wachten met je mee 🙂 Hou je ons op de hoogte?

 

 

Jan uit Zaandam
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Het leek even goed te gaan maar helaas zijn afgelopen weekend weer enkele geplande opnames niet uitgevoerd.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Jan uit Zaandam  schreef:

Het leek even goed te gaan maar helaas zijn afgelopen weekend weer enkele geplande opnames niet uitgevoerd.


U bent beslist niet de enige. Leest u deze draadjes eens :

TV Gids en opname-issues: updates & discussie 

Fout ontdekt in de TV Gids (EPG)? Meld het hier!  

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dat speelt hier helaas ook @Jan uit Zaandam en @Pasi op de Humax. Ik heb me er nog niet in verdiept en neem, als ik het op tijd zie, en er een herhaling is, die op, maar lastig is het wel. 

Maar @Jan uit Zaandam heb je dit op beide Humax-en of nog steeds alleen op die ene? 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic