1
Vraag
2
Reacties
Sparks42

Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Humax 5200c ontvangt niet alle digitale radiozenders

Na het wegvallen van de analoge radio gebruik ik mijn oude Humax 5200c als digitale radiodecoder.

Dit werkt prima t/m kanaal 838 RadioNL . 842 t/m 862 de overige ongecodeerde radiozenders worden niet hoorbaar gemaakt. Hooguit wat flarden geluid soms. Meestal hoor je niets. Opmerkelijk is dat dit de buitenlandse zenders zijn. Op Mediabox XL en ook op Humax bij de buurman worden alle kanalen goed ontvangen. Helpdesk Ziggo heeft tot dusverre geen oplossing voor dit probleem. Wie weet raad?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Sparks42
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

De Humax uiteindelijk uit de kast gesloopt. Kon nu ook het laatste stukje kabel van vervangen van de coaxdoos naar de Humax. Redelijk nieuwe kabel 1,5 mtr Ziggo gecertificeerd bleek toch de boosdoener. Niets aan te zien maar mogelijk toch ooit knel gezeten en signaal verzwakking veroorzaakt. 

Bedankt voor jullie meedenken.  

Bekijk in context

18 Reacties 18
Steefb

Level 20
  • 15865Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes

Wat geeft je signaalsterkte bij deze zenders aan?

Sparks42
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Hoi Steefb de Humax staat ingebouwd er hangt geen tv aan. Hij krijgt een rechtstreeks kabel vd antenneversterker. Op de Mediabox is signaalsterkte alle zenders TV uitstekend. Feit dat het specifiek alleen de buitenlandse zenders betreft wijst op een coderingsprobleem bij Ziggo lijkt me. 

Steefb

Level 20
  • 15865Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes

Uitstekend is op de Humax vaak te hoog, ideaal is volgens mij iets tussen de 30 en 70.

 

Bij een coderingsprobleem bij Ziggo zou er veel vaker geklaagd worden.

Sparks42
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Wat zou het  het verschil voor de Humax zijn tussen kanalen 801-838 (nederlands) en 839-862 (buitenlandse zenders) ?? . Volgens Ziggo is er geen verschil. Ik zal gebruiksaanwijzing Humax nog eens doornemen of daar nog iets te ondekken valt. Anders ga ik er toch maar even een tv aanhangen om te zien of ie een melding geeft. 

Bedankt voor het meedenken in elk geval.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Met Steefb eens het zal eerder een signaalprobleem zijn mogelijk een andere uitgang gebruiken die minder versterkt?

Het punt dat het bij uw buurman goed gaat zegt eigenlijk al genoeg. Die ontvangt hetzelfde signaal als u, wordt uw Humax daar aangesloten dan zal het ook goed gaan, zo niet dan zit het in uw Humax.

 

Het verschil is het bouqet waar die radiokanalen in zitten. Alle zenders radio en tv zijn gegroepeerd per frequentie. Het probleem zal zijn met de frequentie van deze kanalen, dat kan bijna alleen in uw huis zitten.

 

Mogelijk heeft u een retourband filter nodig.

Sparks42
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Hi Rowi Zal morgen eens andere uitgang van antenne versterker proberen of deze er ff tussen uitlaten. En anders maar eerst ff een tv eraan hangen kijken of Humax een melding geeft.  Bedankt. 

Sparks42
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Zwakste uitgang antversterker 5db zat aangesloten.Hierin 3db verzwakker opgenomen. Nu zijn ook de werkende zenders weg. Nu aangesloten op 8,5 db uitgang. De missende zenders komen nu krakend en met flarden door. Lijkt dus eerder op te zwak signaal.

Signaal meting ClassNl kanaa; 814 410 Mhz sterkte 28% kwaliteit 100% 

Signaal meting Klara kanaal 847 290 Mhz sterkte 10% kwaliteit 60% 

Klara Nu op 5 db uitgang sterkte 10% kwaliteit 40% 

Er komt nu ook Ziggo foutcode E 37-32 Probleem in Ziggo netwerk.

Mijn conclusie te zwak signaal van Ziggo dus. 

Ga morgen signaalsterkte bij buurman bekijken.

 

Steefb

Level 20
  • 15865Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes

Plaats hier eens foto's van je coax aansluitingen, vooral die van het eerste aansluitpunt. Daar zit nogal eens het probleem.

Geef ook het merk en typenr van je versterker, oudere/sommige geven niet alle frequenties door.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Wat doen de TV kanalen op die uitgang, geven deze blokjes? Ik ga er vanuit dat de versterker er tussen zit vanwege de lengte van de coax kabel.

Er kan natuurlijk best verschil zitten tussen twee woningen dat zit dan in de versterker waar de woningen op zijn aangesloten, of een zwak punt in de kabel naar uw huis toe. Eerst moet dan de eigen installatie worden uitgesloten.

Sparks42
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Hoi gents er zijn ff wat andere perikelen dus even een time-out. Ik kom terug

Sparks42
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Goede avond. 

Signalen bij buurman gemeten.

TV NPO1 386 Mhz fouttelling/sterkte/kwaliteit 0/56%/100%

Radio kanaal 814  410 MhzClassNL : 0/55/100

Radio kanaal 847 Clara 290 Mhz: 0/55/100

Signalen bij mij:

NPO1 878/21/100

ClassicNl 437/24/100

Klara nu foutcode E37-32 16000/10/40

Alle zenderbundels op 386/410/402/490/506 Mhz komen goed door . Meting gemiddeld 60-500/24/100

Zenderbundels  op 290 en 298 Mhz o,a, Klara 16000/10/40 alle zenders foutcode E37-32

Maw zwak signaal met veel fouten. 

Hiervoor aangesloten op de TV aansluiting in de kamer deze zeer recent vernieuwd, incl einddoos, gaat rechtstreeks naar Hirschmann KMV41 versterker 85-1218 Mhz. Splitter in meterkast aansluiting is Technetix PTS-02KK 5-1000 Mhz.

Lijkt mij nog steeds dat een zwak/fout signaal (vooral bij  de lage frequenties) het huis binnenkomt.

Mijn Humax bij buurman testen is lastig beiden staan nogal ingebouwd.

Weer tijd voor contact Ziggo????

 

 

 

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Is het mogelijk wat foto's te plaatsen van het Ziggo aansluitpunt en de kabels/stekkers.

Vanwege de omschrijving betreffende het ingebouwd zijn is dat wellicht ook lastig. Toch kan dat helpen oordelen. U schrijft dat een en ander is vernieuwd is dat ook met de kabels en stekkers gebeurd?

 

 

Om het binnenkomende verder te beoordelen zijn de waarden uit het modem ook nuttig.

Er gaat in ieder geval een boel fout. Die waarden vinden wordt hier beschreven.

 

 

Sparks42
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Kun je hier iets mee?

 

Nieuw rechtstreeks verbonden met HirschmannNieuw rechtstreeks verbonden met Hirschmannsplitter in meterkastsplitter in meterkastin MK installatie door Ziggo paar jaar geledenin MK installatie door Ziggo paar jaar geledenDownstream.jpgUpstream.jpg

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Het enige waar ik mijn twijfels bij heb is de splitter deze zouden tot 2000 Mhz moeten gaan.

Ziggo gebruikt zelf nu de POA 1B.

Dat is zover ik weet voor de hogere internet snelheden.  Ik ben even uitgedacht.

Sparks42
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Hi RoWi

De radiokanalen zitten toch tussen de 290 en  506 Mhz. De splitter is natuurlijk wel een belangrijke schakel. Ik neem dit mee in contact met ziggo. Maar overweeg toch ook om een vd Humaxen toch maar ff uit de kast te halen. Bedankt in elk geval.

Sparks42
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

De Humax uiteindelijk uit de kast gesloopt. Kon nu ook het laatste stukje kabel van vervangen van de coaxdoos naar de Humax. Redelijk nieuwe kabel 1,5 mtr Ziggo gecertificeerd bleek toch de boosdoener. Niets aan te zien maar mogelijk toch ooit knel gezeten en signaal verzwakking veroorzaakt. 

Bedankt voor jullie meedenken.  

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Net het laatste stukje dus. Gelukkig is het opgelost. Geniet van de ontbrekende zenders.

Sparks42
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Dank je RoWi. De puzzel oplossen hoort er ook bij

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic