1
Vraag
2
Reageer en help mee
PietjePak

Level 6
  • 103Posts
  • 1Oplossingen
  • 27Likes

Humax 5200c met USB stick

Beste mensen,

Ik zoek naar iemand die hetzelfde probleem heeft gehad als ik nu.

Ik probeer een USB stick op de Humax 5200c aan te sluiten, maar het lukt niet. Ik heb hem geformatteerd naar EXT3.

Wie o wie?

13 Reacties 13
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Ik heb je net nogmaals een PM gestuurd Peter.

 

Ik gaf nl. dit aan:
 

“Opname op een USB stick zetten bij bv. de Humax 5200c:

Het makkelijkst is het om het betreffende bestand naar een USB stick te kopiëren. Daarna kun je de stick op een andere Humax gebruiken om het bestand daarop af te spelen.

Gebruik een 16, 32 of 64 GB USB stick, en formatteer deze met bv. G-Parted/Gparted live naar Ext3. Je kan dan de stick op beide Humax-en afspelen*. Ook kun je deze afspelen op de PC met VLC. Wil je voor Ext3 gaan dan driver IFS of Paragon Ext FS installeren”.

 

 

Maar jij vertelde me net dit:

“Ik heb 2 sticks geprobeerd, één van 128 GB en één van 8 GB omdat ik ergens opving dat als de capaciteit te groot was, dat tot problemen kan leiden”.

 

Dat is dus wat anders als ik had aangegeven. 

 

*Het is niet altijd gegarandeerd dat je bestanden onderling kan uitwisselen. Op dezelfde types Humax kan dat doorgaans wel, bij verschillende types onderling niet altijd. 

Noot: Opnemen op een USB stick kan nooit! Bij een 5100c kan een stick worden gebruikt voor de time shift functie, hetgeen soms ook lukt bij een 5300c, maar daar deze types geen interne schijf hebben (op de 5300c LE na) zal men doorgaans een schijf aansluiten om opnemen mogelijk te maken. Een 5050c, 5200c en 5400c kan niet opnemen op een externe schijf, maar daarop kun je wel bestanden vanaf de interne schijf wegschrijven, net als beperkt op een USB stick.

Ik ging er echter vanuit dat je mijn tips had opgevolgd.

PietjePak
Topicstarter
Level 6
  • 103Posts
  • 1Oplossingen
  • 27Likes

Beste Willem, 

 

Ik zie geen PM, maar welke tips heb ik dan niet opgevolgd? Voor de duidelijkheid ik wil opnemen van de Humax en hoef niets af te spelen op een andere Humax.

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

 

Dag Peter,

Jij hebt een stick van 8 GB gebruikt en een van 128 GB. Beiden niet welke ik had genoemd. Ik noemde de 16 Gb, 32 GB en 64 GB. Dat is dus van belang. We hebben heel wat heen en weer geschreven via PM en ik heb dat dus ook zeker genoemd. 

Maar nu ben ik het ook een beetje kwijt. Je wilt opnemen vanaf de Humax… De Humax kán zelf al opnemen. Waarom zou je nog willen opnemen van de Humax als je die bestanden toch niet op een andere Humax gaat zetten? Als dat is om opnames te bewaren, waarom pak je dan geen harde schijf, of ga je niet werken met FTP? Een 64 GB stick is de max. Daarop kan uiteindelijk ook niet zo heel veel . Via PM heb ik je dus ook al gezegd dat het hier misgaat: 8 GB is nl. te klein, 128 GB te groot. Anders had ik wel verteld dat je een willekeurige stick kon gebruiken. Dat kan dus niet. Bij het gebruik van een schijf kun je ook niet zomaar alles aansluiten en dient deze minimaal 100 GB te zijn en maximaal 1 TB voor de 5200c. Maar dat betekent dus dat er veel meer op kan. Maar het opnemen zelf kan alleen op de interne harde schijf. Van die bestanden kun je de gewenste naar een andere schijf verplaatsen (beter; Kopiëren. 

Maar direct opnemen op een USB stick kan dus ook nooit. Je kan alleen bestanden vanaf de interne schijf wegschrijven naar een externe, of, wat jij wilt, met haken en ogen, naar een USB stick. Maar ik noem dat eigenlijk nooit meer omdat er teveel kan misgaan. Het kan, maar dan wel met de juiste sticks, en je wil niet weten hoe vaak men zich daar niet aan houdt. Ook nu speelt dat dus. 

 

 

PietjePak
Topicstarter
Level 6
  • 103Posts
  • 1Oplossingen
  • 27Likes

Het was me niet duidelijk dat ik alleen die bepaalde sticks kon gebruiken, daarom nam ik een grote en een kleine. 

Heel af en toe heb ik íets opgenomen dat ik wil bewaren voor het geval dat de Humax het begeeft. Dan wil ik dat kunnen kopiëren naar een stick.

Dat is de enige reden. 

 

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Maar dan is een stick wel klein… 

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Maar ik ga mijn bed in. Ben helemaal op en moet morgen vroeg uit de veren ...

PietjePak
Topicstarter
Level 6
  • 103Posts
  • 1Oplossingen
  • 27Likes

Het gaat maar om een enkele film of documentaire, dus dan is 32 of 64 GB groo genoeg. 

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
PietjePak wrote:

Het gaat maar om een enkele film of documentaire, dus dan is 32 of 64 GB groo genoeg. 

 

in theorie wel, maar in de praktijk gaat het vaak anders en dan vult het snel. Dat zie ik al met opnemen. Dan denk je ruimte te over te hebben, maar dat valt doorgaans nog best tegen. Het gaat allemaal erg makkelijk, en daardoor is er al snel ruimte tekort. Maar goed, ieder zijn keuze. 

PietjePak
Topicstarter
Level 6
  • 103Posts
  • 1Oplossingen
  • 27Likes

Het is gelukt! Met dank aan Willem en zijn geduld. Ik heb een 16 GB geformatteerd in EXT3 en 10 min. HD tv gekopieerd naar de stick, dat kost ca. 1 GB. Het duurde wel lang, ca. 6 min. om 10 min. te kopiëren. Moet er niet aan denken als ik ooit een film of documentaire wil kopiëren. Dat zal dan wel 's nachts gebeuren. 

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Dag @PietjePak /Peter,

zie je, we komen er wel. Maar soms ben jij een klein beetje eigenwijs. Niet doen, want dat is niet nodig. We komen er echt wel uit. Maar je ziet dat het snel gaat; 10 minuten en al een Gig kwijt. En dat het lang duurt is bekend. Daarom zijn er ook mensen die dit ‘s nachts doen (meestal naar een schijf) of werken met FTP, maar dat laatste is niet voor iedereen handig. Wel een tip: als je het 's nachts doet, zorg dan dat de Humax niet uit kan schakelen. Dus zet even via het menu, onder ‘energiebeheer’ het automatisch uitschakelen uit. 

Succes! Is er nog eens iets, schroom niet. 

PietjePak
Topicstarter
Level 6
  • 103Posts
  • 1Oplossingen
  • 27Likes

Nogmaals bedankt! Ik weet dat ik tamelijk eigenwijs en een Pietje Precies, maar dat heeft mij in mijn leven meer voor- dan nadelen gebracht. 

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Evengoed graag gedaan @PietjePak al was het wel zwaar… 
 

En ik hoop dat je gelijk hebt, maar ik durf er ook niet tegenin te gaan…. …. …. …. 

 

Mooi dat het voor elkaar is.

Veel succes. 

PietjePak
Topicstarter
Level 6
  • 103Posts
  • 1Oplossingen
  • 27Likes

Jíj ook met je gezondheid. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic