1
Vraag
2
Reageer en help mee
Calendriel

Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Humax 5200C ziet externe schijf niet

Ik heb een Humax 5200C en daar staan een aantal programma's op die ik op een externe schijf wil bewaren. Ik heb wat info hier doorgelezen en daarom een externe harde schijf van WD 1 GB groot gekocht in de hoop dat dat zou werken.
Om te beginnen als ik de schijf aansluit, vraagt Humax me of ik bestanden van die schijf wil beluisteren (muziek) of kijken (video of foto's). De externe schijf is leeg. Ik heb daarna de externe schijf aangesloten op de pc en die was ook leeg. Humax 5200C formatteert dus de externe schijf niet, dat vind ik al vreemd. Ook via opslag ziet die die schijf niet.
Ik heb daarop de externe schijf me Easus Partition Manager zelf geformatteerd in Ext3, maar ook dat helpt niet. Als ik de externe schijf aansluit krijg ik weer dezelfde vraag maar Humax ziet nog steeds de externe schijf niet als externe opslagruimte.
De vraag is wat nu ? Weet iemand hoe ik dit alsnog aan het werken krijg?

Alvast bedankt voor jullie moeite!
33 Reacties 33
Calendriel
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo Willem A

Dan ga ik dat dit weekend nog proberen, dank je voor je heldere uitleg! Hopelijk gaat het dan daarna wel werken, zou mooi zijn.

Bedankt!
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Calendriel

ik hoop dat het hiermee gaat lukken. Het komt vaker voor dat er iets niet werkt zoals het zou moeten en een fabrieksreset haalt de software fouten eruit. Anders is er ook nog wel een uitgebreide manier van resetten.

Wat je wel kan doen is voor de reset een minuut of 10 de spanning geheel van de Humax halen, en direct nadat deze weer is opgestart de reset uit voeren.

En anders is er wellicht toch iets op de schijf aanwezig dat de boel tegenwerkt. Op veel nieuwe schijven is een bestandje aanwezig voor het gebruik voor Windows 10 en dat is eigenlijk niet gewenst. Maar dit komt wel steeds vaker voor.

Maar een fabrieksreset uitvoeren kan dus altijd. Ik doe dit vaak bij apparaten waar ik veel mee test en ook daarop zijn vaak bestanden aanwezig die ik wil behouden.
Grad

Level 5
  • 53Posts
  • 2Oplossingen
  • 7Likes
Willem-A wrote:
Een externe schijf gebruiken op de Humax moet kunnen. De USB aansluitingen zijn identiek, dus ook dat mag geen verschil maken. Wel kan het voorkomen dat de schijf dus niet werkt doordat hier vanaf fabriek een bestandje op is gezet, waardoor de Humax deze niet ziet/er niets mee kan. En in bepaalde gevallen dien je de schijf eerst vooraf te laten formatteren door de PC. Dit doe je dan tevens in Ext.3, waarin de Humax de schijf ook formatteert.

Een ander advies is de schijf los te koppelen van de Humax en daarbij een fabrieksreset uit te voeren. Want ook bij een software issue kan de Humax de schijf niet zien.

Is dat ook al gedaan Calendriel ?

Want ik begrijp dat je de externe schijf ook niet tegenkomt in het menu, onder extern opslagapparaat?


Willem-À
Kan de oorzaak niet zijn, dat de USB-aansluiting een te lage spanning levert voor de externe HD. Ik heb in het verleden ook met dit probleem te maken gehad bij een Humax. De oplossing hieroor was toen om op de USB-aansluiting een USB-hub met aparte voeding aan te sluiten.
Gérard
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Grad

dank voor je reactie. Ik schreef echter eerder ook al dit:

"De WD elements schijven werken doorgaans prima samen met de Humax, maar er kan een voeding nodig zijn voor de harde schijf".

Dus ik denk dat dit wel is meegenomen. De spanning is overigens wel in ore, want dat is bij elke USB aansluiting gelijk, maar de stroom die een USB uitgang kan leveren is niet identiek. Die kan dus te laag zijn in bepaalde gevallen.
Grad

Level 5
  • 53Posts
  • 2Oplossingen
  • 7Likes
Willem-A wrote:
Dag Grad

dank voor je reactie. Ik schreef echter eerder ook al dit:

"De WD elements schijven werken doorgaans prima samen met de Humax, maar er kan een voeding nodig zijn voor de harde schijf".

Dus ik denk dat dit wel is meegenomen. De spanning is overigens wel in ore, want dat is bij elke USB aansluiting gelijk, maar de stroom die een USB uitgang kan leveren is niet identiek. Die kan dus te laag zijn in bepaalde gevallen.Het formatteren werkt alleen goed wanneer je de Humax dat zelf laat doen. Wanneer je schijf aansluit zul je ongetwijfeld een vraag van de Humax op het scherm krijgen. Wanneer je de vraag krijgt of de schijf geschikt gemaakt moet worden voor gebruik met de Humax dan klik je op ja. De Humax gaat de schijf dan formatteren. Pas na het formatteren zul je de schijf te zien krijgen als extra opslag.

Vervolgens kun je opgenomen programma's kopiëren van de interne naar de externe schijf. Hou er wel rekening mee dat je op een PC of Mac software moet installeren om de schijf in Ext-3 uit te lezen.

Wij hebben meerdere externe harde schijven die we op deze manier geformatteerd hebben. Het werkt prima.

Veel meer informatie is te vinden in het topic van Humax-expert Willem-A.


?Oké Willem, dat is me ontgaan.
Calendriel
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Daar ben ik weer.

Afgelopen weekend de Humax teruggezet naar fabrieksinstellingen maar veel heeft het niet geholpen. Toen ik de externe schijf aansloot, liet hij me de schijf wel "zien" en zien dat die leeg was maar er stond ook bij niet beschikbaar. Ik vraag me dan af waarom niet.

Als ik dan vervolgens bij opslag naar de externe schijf kijk, zie ik hem weer niet. Ook via instellingen naar formatteren geen enkel resultaat, externe schijf weer niet te zien. Ik vind het maar vreemd.

Ik zal de externe schijf nogmaals nakijken en nogmaals formatteren misschien is daar ergens iets mis gegaan. Als iemand nog andere suggesties heeft, dan hoor ik graag.
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Hallo Calendriel je hebt ook tips over de voeding van de schijf gekregen, ik lees niet dat je daar op ingaat. Zou je daar nog eens naar kunnen kijken?
Calendriel
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
De schijf wordt gevoed door de Humax, zou niet weten hoe ik dat anders moet doen. Bovendien heeft men mij hier verteld dat dat eigenlijk niet het probleem zou moeten zijn.
Verwijderd account
Niet van toepassing
Misschien een overbodige opmerking maar er mag maar 1 partitie op de HD staan

Ik heb trouwens mijn HD gewoon in Windows geformatteerd (NTFS) en daarna aangesloten op de Humax en toen pas laten formatteren
Calendriel
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
De externe schijf is maar 1 partitie. en dat laten formatteren door Humax is nu net het probleem. Dat wil die maar niet doen.

Ik heb overigens de externe schijf nogmaals aan de pc gehangen en ondanks dat die reeds in ext3 geformatteerd is met Easeus geeft die nu bij inspectie via Easeus aan dat er een lost and found bestand op staat. Dat zal dan - vermoed ik - de boosdoener zijn. Ik begrijp alleen niet dat dat er kennelijk nog op staat na het formatteren?

Iemand enig idee hoe ik dat er dan vanaf kan krijgen? Want voordat de schijf geformatteerd werd, was dit bestand totaal niet te zien.

Goede tips zijn gaarne welkom!
Verwijderd account
Niet van toepassing
Ik weet niet Easeus doet met de schijf, ik gebruik Easeus alleen om een system backup te maken, ik zou de partitie verwijderen en binnen schijfbeheer van Windows maken.
Grad

Level 5
  • 53Posts
  • 2Oplossingen
  • 7Likes
Calendriel wrote:
De schijf wordt gevoed door de Humax, zou niet weten hoe ik dat anders moet doen. Bovendien heeft men mij hier verteld dat dat eigenlijk niet het probleem zou moeten zijn.


Voeding van Humax is mogelijk onvoldoende en kan wel degelijk de oorzaak zijn.
Je kunt op de USB-poort de'USB-HUB met voeding' (even googlen) aansluiten en daarna de HD op een van de poorten van de USB-HUB..
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Calendriel wrote:
De schijf wordt gevoed door de Humax, zou niet weten hoe ik dat anders moet doen. Bovendien heeft men mij hier verteld dat dat eigenlijk niet het probleem zou moeten zijn.


Dat kan dus wel een issue zijn Calendriel . Daarom noemde ik eerder ook het gebruik van eventueel een aparte voeding voor de harde schijf. De Humax kan maar een beperkte stroom leveren via USB en als de schijf meer trekt dan dat, zal het niet gaan werken.

Maar wat ik ook noemde is dat een schijf tegenwoordig een bestand kan bevatten, doorgaans voor Windows 10, waardoor deze niet wil werken met de Humax. Doorgaans gaat het prima met de WD Elements schijven, maar niet elke schijf is geschikt. Soms kun je dat bestand/deze partitie ook niet verwijderen, en dan heb je dus een probleem.

In feite speelde dit ook al met de DVD recorder. Vaak kun je daarvan een schijf ook niet vervangen, omdat er af fabriek een bestandje op de schijf is gezet waardoor deze werkt met de recorder. Bij een nieuwe schijf is dat niet aanwezig, en dus gaat ook dat dus doorgaans niet werken.

Er moet in dit geval echter niets op de schijf staan. Echt raar is het dus niet dat het niet werkt, want dat komt vaker voor. Een andere schijf kan dan zomaar de oplossing zijn. Zie ik bij de 5300c ook regelmatig, net als bij de oudere 5100c.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
mguzz wrote:
Misschien een overbodige opmerking maar er mag maar 1 partitie op de HD staan

Ik heb trouwens mijn HD gewoon in Windows geformatteerd (NTFS) en daarna aangesloten op de Humax en toen pas laten formatteren

Eigenlijk doe je dit in Ext.3, maar een NTFS schijf kan worden gelezen door de Humax. Deze kan er dan niets op zetten, maar de eventuele bestanden erop wel lezen. Maar goed, het is al vaker opgemerkt dat niet elke schijf geschikt is/werkt, en dat een eigen voeding op de schijf nodig kan zijn. As die, vooral bij het opstarten, de geleverde stroom van de Humax overschrijdt, zal de spanning in elkaar zakken en zal het niet gaan werken. Ik weet dus niet helemaal waar het vandaan komt dat dit niet de oorzaak kan zijn.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic