1
Vraag
2
Reageer en help mee
Calendriel

Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Humax 5200C ziet externe schijf niet

Ik heb een Humax 5200C en daar staan een aantal programma's op die ik op een externe schijf wil bewaren. Ik heb wat info hier doorgelezen en daarom een externe harde schijf van WD 1 GB groot gekocht in de hoop dat dat zou werken.
Om te beginnen als ik de schijf aansluit, vraagt Humax me of ik bestanden van die schijf wil beluisteren (muziek) of kijken (video of foto's). De externe schijf is leeg. Ik heb daarna de externe schijf aangesloten op de pc en die was ook leeg. Humax 5200C formatteert dus de externe schijf niet, dat vind ik al vreemd. Ook via opslag ziet die die schijf niet.
Ik heb daarop de externe schijf me Easus Partition Manager zelf geformatteerd in Ext3, maar ook dat helpt niet. Als ik de externe schijf aansluit krijg ik weer dezelfde vraag maar Humax ziet nog steeds de externe schijf niet als externe opslagruimte.
De vraag is wat nu ? Weet iemand hoe ik dit alsnog aan het werken krijg?

Alvast bedankt voor jullie moeite!
33 Reacties 33
iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes
Het formatteren werkt alleen goed wanneer je de Humax dat zelf laat doen. Wanneer je schijf aansluit zul je ongetwijfeld een vraag van de Humax op het scherm krijgen. Wanneer je de vraag krijgt of de schijf geschikt gemaakt moet worden voor gebruik met de Humax dan klik je op ja. De Humax gaat de schijf dan formatteren. Pas na het formatteren zul je de schijf te zien krijgen als extra opslag.

Vervolgens kun je opgenomen programma's kopiëren van de interne naar de externe schijf. Hou er wel rekening mee dat je op een PC of Mac software moet installeren om de schijf in Ext-3 uit te lezen.

Wij hebben meerdere externe harde schijven die we op deze manier geformatteerd hebben. Het werkt prima.

Veel meer informatie is te vinden in het topic van Humax-expert Willem-A.
Calendriel
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Helaas krijg ik die vraag niet. Ik krijg alleen te zien of ik video, foto's of muziek wil afspelen en verder helemaal niets. Dat is dus kennelijk voor mij helaas niet de oplossing, maar bedankt voor het meedenken!
iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes
Het zou kunnen zijn dat de externe schijf te veel stroom trekt via de USB-poort en daarom niet goed werkt. Dat schijnt wel eens voor te komen.

Heb je een andere harde schijf waarmee je het zou kunnen proberen? En heb je de andere USB-poort op de Humax geprobeerd? Er zit er een aan de achterkant en er zit er een achter het klepje aan de voorkant.
Calendriel
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb het ook met een USB stick (weet dat die te klein is voor wat ik wil) maar gewoon om te testen of die wel gezien werd en de mogelijkheid tot formatteren opende getest, maar ook hier hetzelfde verhaal.

Ook heb ik de aansluiting aan zowel de voor- als achterkant geprobeerd, maar helaas zonder succes.
iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes
Volgens mij werkt het alleen met een harde schijf, niet met een USB-stick.

Ik zou nog een keer kijken naar de stappen zoals beschreven in het bericht van robbo in het topic https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/tip-opnames-vanaf-de-humax-op-schijf-zetten-en-deze...

Als de harde schijf niet stuk is moet het gewoon werken.
Calendriel
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Helaas, was het maar waar dat het "gewoon" werkt. De interne harde schijf is ok, daar is niks mis mee. De externe harde schijf is net uit de winkel, is getest op de pc en werkt ook, maar toch werkt het niet samen....

Ik heb die tips allemaal doorgelezen maar dat kan ik nog 100 keer doen, het werkt niet alleen weet ik niet waarom niet....helaas!

Zijn er nog andere suggesties?
Beeblebrox

Level 14
  • 884Posts
  • 50Oplossingen
  • 153Likes
Hoi,

Onderstaand komt van de Humax site

Welke externe harde schijf kan ik aansluiten op mijn HUMAX-ontvanger?

  • U kunt een harde schijf aansluiten van max. 1TB bestaande uit één partitie. Er mag geen zelf opstartende software op de harde schijf staan. U dient de harde schijf te formatteren via de HUMAX-ontvanger voordat u hem gebruikt.
Let op: de stroomafname van de externe harde schijf mag de max. toegestane waarde
van 800mA totaal (front USB-aansluiting + USB-aansluiting achterpaneel) niet
overschrijden.

Een aangesloten externe harde schijf wordt wel herkend maar ik kan er vervolgens niets mee. Ook niet Formatteren.

  • Sluit de harde schijf aan op uw PC. Maak van de hele schijf één partitie en formatteer de harde schijf opnieuw. Sluit de harde schijf vervolgens aan op uw HUMAX-ontvanger. Formatteer de harde schijf nu nogmaals via de HUMAX-ontvanger. Druk op de ‘Menu’-knop op de afstandsbediening. Ga naar: ‘Instellingen’ – ‘Systeem’ – ‘Gegevensopslag’ – ‘Formatteren’. Let op: selecteer de externe harde schijf.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Gebruik de ftp Server van de Humax.
https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/uitleg-ftp-met-filezilla-client-voor-de-humax-23209
Geen externe HDD aan de Humax nodig om opnames elders te kunnen bewaren.
iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes
Het kan zo maar een voedingsprobleem zijn: de HDD vraagt meer stroom via de USB-poort dan de Humax kan leveren. Het totaal aan gevraagde stroom mag niet meer zijn dan 800mA voor beide poorten samen. Je zou nog kunnen proberen om de WiFi-dongle uit de andere USB-poort te halen. Dan wordt er minder stroom gevraagd.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Het voor dat er info op een nieuw gekochte schijf aanwezig is waardoor deze niet werkt. De WD elements schijven werken doorgaans prima samen met de Humax, maar er kan een voeding nodig zijn voor de harde schijf. Als je de dongel moet verwijderen om de schijf te kunnen gebruiken is er iets mis. Dat mag niet nodig zijn.
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Hallo Calendriel welkom op de Community. Ik zit ook aan de oplossing van Beeblebrox te denken. Formatteer de schijf vanuit de Humax. En gebruik een goede losse voeding, dat zijn goede adviezen! Ben je al een stap verder gekomen?
Calendriel
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo Anne en overige reageerders!

Het advies formatteer de schijf vanuit de Humax klinkt goed, maar dat is nu net het probleem, dat gaat niet! Ik zou niet weten hoe, heb al van alles geprobeerd! Ik heb de schijf op de pc aangesloten gehad, daar bleek dat die volledig leeg was en slechts 1 partitie had. Desondanks kan ik met alle uitleg hier niet via Menu etc. de externe harde schijf zien en dus ook niet formatteren met de Humax…..dat is nu net het probleem. Hoe krijg ik Humax zo ver dat die die schijf wel ziet?

Voor de goede orde ik heb geen WIFI dongle in de Humax alleen die externe schijf die om de een of andere reden niet wil werken.

Desondanks bedankt voor al jullie welgemeende adviezen.....helaas heb ik de oplossing nog niet gevonden...
iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes
Heb je de USB-poort aan zowel de voor- als achterzijde geprobeerd? En misschien een andere USB-kabel?
Beeblebrox

Level 14
  • 884Posts
  • 50Oplossingen
  • 153Likes
Hoi,

Volgens mij hebben we nu alles wel gehad. Waarom de Humax de WD niet ziet om te formatteren is mij een raadsel. Blijft de optie van hanh over. Die gebruik ik btw ook. Wat je kan proberen is alles via FTP over te zetten naar een PC en dan weer op de WD te zetten. Heb je wel bv Paragon nodig om de bestanden te zien op je PC. Dan de WD aansluiten op de Humax en kijken of je kan afspelen.
iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes
Als de Humax in het thuisnetwerk is opgenomen kan die ook fungeren als mediaspeler voor video, muziek en foto's die op de pc staan. Je moet dan wel serversoftware als Plex op de computer installeren.

Wij gebruiken Plex voor de Mac en dat werkt uitstekend.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
De Windows Media Player kan ook als DLNA Server dienen.
Lang niet meer zo gebruikt, overigens. Alles staat op een NAS met de Twonky Media Server aan boord. Oud spul, maar werkt nog goed.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Een externe schijf gebruiken op de Humax moet kunnen. De USB aansluitingen zijn identiek, dus ook dat mag geen verschil maken. Wel kan het voorkomen dat de schijf dus niet werkt doordat hier vanaf fabriek een bestandje op is gezet, waardoor de Humax deze niet ziet/er niets mee kan. En in bepaalde gevallen dien je de schijf eerst vooraf te laten formatteren door de PC. Dit doe je dan tevens in Ext.3, waarin de Humax de schijf ook formatteert.

Een ander advies is de schijf los te koppelen van de Humax en daarbij een fabrieksreset uit te voeren. Want ook bij een software issue kan de Humax de schijf niet zien.

Is dat ook al gedaan Calendriel ?

Want ik begrijp dat je de externe schijf ook niet tegenkomt in het menu, onder extern opslagapparaat?
Calendriel
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo Willem-A,

Je hebt het helemaal goed begrepen. Ik kom de externe schijf niet tegen in het menu onder externe opslagapparaat. Ik heb de extern schijf (1GB WD) nagekeken met de pc, die was leeg. Ik heb die vervolgens gefomatteerd in EXT3 maar helaas de humax ziet hem nog steeds niet.

Jij adviseert me nu een fabrieksreset van de Humax, gaan daarmee niet de bestanden die op de harde schijf van de Humax staan verloren? Want die wil ik nu net zo graag op die externe schijf zetten....Als je er zeker van bent dat dat goed gaat, ga ik dat uitproberen!

Bedankt voor je reactie en je moeite!
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Calendriel

de bestanden op de schijf blijven bij een fabrieksreset altijd bewaard. Maar let op; je moet dan bij het terug stellen niet het vinkje bij 'opslagapparaat formatteren' plaatsen. Standaard staat dat vinkje er dus niet, en dus kun je zonder problemen een fabrieksreset uitvoeren.

Instellingen welke je eerder hebt aangepast moeten uiteraard wel weer even worden bijgewerkt.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic