jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

Hulp bij verbetering binnenhuis installatie

Hallo,

Een kennis van mij heeft een probleem met een aantal zenders.
Hij kijkt tv met een CI+ module in een samsung tv. Eerst had hij alleen NPO1,2 en 3. Dat was  1-2 weken geleden.
Vervolgens de zenders opnieuw gezocht via installatie menu. Toen heeft hij voor korte tijd alle zenders die bij zijn pakket horen gehad. Vervolgens waren een aantal zenders niet meer beschikbaar. (controleer het signaal)
Het gaat onder andere om de zenders RTL4 en 5 en WDR.
Ik denk dat hij een jaar of 3 geleden vergelijkbare problemen heeft gehad. Toen heb ik de volgende versterker bij hem geïnstalleerd: "Hirschmann Multimedia ZVA - Opdrukversterker"
Op het AOP zit een POA 01-UPC waarvan 1 uitgang  naar de connectbox gaat en de andere met een kort kabeltje eraan naar de ingang van eerder genoemde versterker. Van daaruit gaat het versterkte signaal naar een 2-weg splitter met als opschrift "5-860MHz".

Op advies van mij heeft hij het probleem voor gelegd aan de helpdesk. Deze concludeerde hetgeen ik al dacht: "Het zou aan een kabel kunnen liggen" Dus er is een kabel op gestuurd. Deze is uitgetest en gaf geen verbetering.

Vervolgens trok ik zelf al dan niet de (terechte) conclusie dat we het in bovenstaande geschetste situatie in de meterkast moeten zoeken.
Ik ben daar dingen gaan uit proberen en nu lijkt het tijdelijk weer te werken. Maar voor hoe lang.

Nu is mijn vraag hoe zou ik zo eenvoudig mogelijk voor hem kunnen verbeteren.
Zelf zat ik eraan te denken om de hirschmann versterker te vervangen door een versterker met zeker 2 uitgangen. Hierdoor kan ik 2 weg splitter weg werken en de eventuele storing die het ding veroorzaakt uitsluiten. Verder zijn door dat er van de POA 01-UPC  1 enkele kabel naar de nieuwe versterker lopen ook al weer wat storingselementen uitgesloten lijkt mij.

Dit is wat ik volgens mij zelf zou kunnen doen en als dit nog niet het gewenste resultaat oplevert zou het AOP ook nog vervangen kunnen worden (door een monteur)

 

Gr. Marcel Janssen

 

11 Reacties 11
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?

jansmarcel
Topicstarter
Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

Hallo Bert,
Foto 1 is de foto van het AOP. Hier op is de POA 01-UPC te zien -> kabel met groen gemarkeerd, deze gaat naar de connectbox.
De andere kabel gaat naar de ingang van de hirschmann versterker uit de openingspost (is een opduwversterker, maar deze paste niet rechtstreeks op de POA 01-UPC, vandaar deze eigenlijk al niet ideale oplossing maar heeft tot nu gewerkt.)
Foto 2 Tegen de grijze pijp is de versterker vast gemaakt en je ziet hier ook de groene kabel naar het AOP gaan. (Het is een bovenwoning op 3 hoog). Verder zie je op de achterste ingang van de versterker een kabel zitten. Deze gaat naar de 2 weg splitter genoemd in de openingspost en te zien op foto 3.

Ik hoop dat ik het zo op een heldere manier heb kunnen beschrijven.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Ik zie een heel oude wandcontactdoos, die mogelijk vervangen moet worden door een monteur.

Een Ziggo moderator kan mogelijk meer zien in de achtergrond.

 

Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators/medewerkers, zij hebben Ziggo voor hun naam staan, meestal binnen een werkdag langskomen in ieder topic.

Zorg dat je postcode en huisnummer in je Ziggo community profiel staan, zet de postcode van je kennis tussen haakjes erachter (kennis 1234 AB 45), deze zijn niet openbaar te zien, dan kunnen gelijk de juiste gegevens erbij gepakt worden.
Na klik op onderstaande link, op de volgende pagina naar beneden scrollen:
https://community.ziggo.nl/t5/user/myprofilepage/tab/personal-profile:personal-info 

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3110Likes

Ik mis een gegegeven in dit topic. De "kennis" zit in oud Ziggo gebied of oud UPC gebied?

Verder zie ik geen verband tussen de missende zenders en een eventuele kabel of versterker.

 

Ik denk dat er verkeerde codes en frequenties zijn ingegeven bij het installeren. De gegevens van een aantal jaren geleden kunnen best niet meer goed werken. Ziggo heeft geprobeerd om ze gelijk te krijgen en niet zoals voorheen ongeveer per postcode gebied een ander freq en id te geven.

Ik zou daar beginnen. Op de Ziggo site de code en freq opzoeken en die invoeren. Dan zou je tv de kanalen moeten instellen. Werkt dat niet dan zou dat ook handmatig gedaan kunnen worden. Duurt wel langer maar dan wordt alles gevonden wat er op de kabel voorbij komt en niet alleen wat in het aangeboden pakket van Ziggo komt.

https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/digitale-tv/activeringscode-frequentie-netwerk-i...

 

 

Een betere versterker is natuurlijk altijd goed. Zolang ze maar Kabelkeur zijn en het liefst tot 1.2 GHz doorgegeven. 860 MHz is erg achterhaald. 

Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 4558Posts
  • 643Oplossingen
  • 1723Likes

Hey @jansmarcel

 

Wat tof om te zien dat je voor je kennis alles uit de kast trekt om de problemen op te lossen! Tof dat je de Community daarbij betrekt om je te helpen een oplossing te vinden. Ik denk ook graag mee! 

 

Net als @Bert zie ik ook een aansluiting die wat verouderd is. Ik betwijfel alleen of dat nu de grootste veroorzaker van het daadwerkelijke probleem is. Vooral omdat ik verder niets lees over andere signaalproblemen of problemen met diensten. Als het aan de hoofdaansluiting echt zou liggen, zou je meerdere problemen met diensten van Ziggo verwachten en zou ik ook verwachten dat meerdere zenders storing geven. Wat ik namelijk ook zie is dat er nu meerdere splitters zijn aangesloten en ik begrijp ook dat er een versterker is aangesloten. 

 

Hoe lang is de coax kabel ongeveer vanaf de hoofdaansluiting naar de desbetreffende tv? Is de versterker die je hebt aangesloten een retourgeschikte versterker met meerdere poorten die voor verschillende afstanden versterkt worden? Of is dit een versterker met 1 uitgaande poort die bijvoorbeeld met 10 dB versterkt wordt? Want dan is het juist weer mogelijk dat het signaal te sterk wordt gemaakt, waardoor het probleem ook blijft bestaan. 

 

Een optimale aansluiting zou in dit geval zijn: 
- Hoofdaansluiting van Ziggo 

- POA 01-UPC splitter met 1 coax naar modem en 1 coax naar versterker (bijvoorbeeld een Technetix FRA752/n) 

- Andere tv's aangesloten op versterker

 

Die tweede splitter er tussen lijkt mij niet handig en is 1 extra mogelijke stoorzender. De versterker die ik hierboven heb beschreven wordt door Ziggo aangeboden voor het eenmalige bedrag van € 40,-. Op die versterker zitten 4 poorten die over verschillende afstanden versterking bieden.

jansmarcel
Topicstarter
Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

Wat je zegt over de frequenties is eigenlijk niet aan de orde zoals gelezen kan worden in de startpost. Hier vermeld ik dat ik een aantal weken geleden nog de zenders opnieuw gezocht heb (omdat hij toen zelfs alleen maar NPO1 had) en dit had ik dan misschien niet vermeld in het bericht maar dit is gedaan met frequentie 474 MHz en netwerkID 5555.

Wat betreft de versterker... deze is niet compleet achterhaald, tenminste de doorlaatfrequentie of hoe je die mag noemen gaat volgens opgave van de fabrikant tot 1,2 GHz.

Waar je zeker een punt hebt is de splitter. Deze gaat maar tot 860 MHz. Dit zou in theorie nog geen probleem op hoeven te leveren omdat het modem niet via deze splitter loopt. Maar ik wil hem toch uit de installatie gaan halen al is het maar om de installatie netter en overzichtelijker te kunnen maken.

jansmarcel
Topicstarter
Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

@Marije  Je hebt gelijk dat het TV signaal niet alleen "slecht" kan zijn door het AOP. De andere diensten als internet en telefoon werken gewoon normaal.
Het stond een beetje warrig in de openingspost. Maar ik vroeg dus inderdaad wat jullie ervan dachten als ik de situatie zou aanpassen naar wat je onder optimale aansluiting schetst, vervolgens al dan niet met vervanging van het AOP.

Ik denk dat ik daarom dit eerst ga doen en ik hoop dat deze kennis weer storingsvrij tv kan kijken.


Allen tot nu alvast bedankt voor het meedenken en ik laat jullie weten of ik het probleem zo op heb kunnen lossen. Op welke termijn dit gaat gebeuren weet ik nog niet.

Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 4558Posts
  • 643Oplossingen
  • 1723Likes

Geen enkel probleem! Ik ben heel benieuwd hoe alles eraan toe is als je met die aansluiting gaat puzzelen. Als je daarin materialen (zoals een splitter of versterker) nodig hebt, laat het dan weten. Daar kan ik je dan aan helpen ;-). Uiteraard zit ik - en de Community - hier ook klaar voor verder advies in de aansluiting. 

 

Kom je er wel zelf verder uit? Dan is dat natuurlijk super! Laat je hier dan nog even weten dat het is gelukt en wat je precies hebt aangepast? Dat kan ons in de toekomst ook weer helpen! 😄

jansmarcel
Topicstarter
Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

@Marije inmiddels is er een Fra-752 X besteld via de webwinkel van Ziggo met aansluit toebehoren. 

 

Zodra deze binnen is ga ik die aansluiten. Ik ben zelf ook benieuwd wat de verbetering gaat worden. 

Ik verwacht dat dan de problemen die de kennis ervaart voorbij zijn.

 

Ik hou jullie op de hoogte. 

Zal ook nog kijken of ik misschien foto's voor/na kan plaatsen.

 

Ongetwijfeld zal ik nog vaker van jullie kennis en kunde gebruik gaan maken.

jansmarcel
Topicstarter
Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

 

Hallo allemaal...

Zoals beloofd zou ik nog wat foto's delen van de situatie voor verbetering en na dat het klaar was.
Ik heb ook nog een foto van de oude versterker toegevoegd. Dit ter info. Deze versterker zou het moeten kunnen net als de nieuwe, maar nadat ik klaar was met knutselen zagen we wel op de probleem zenders dat de signaalsterkte hoger was. Dus waarschijnlijk nam de splitter te veel signaal weg om het fatsoenlijk te houden.

Ik hoop dat de kennis nu storingsvrij tv kan kijken en dit kan blijven doen nu en in de toekomst.

Allen bedankt voor het mee denken.

Groeten,

Marcel Janssen

 

   

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4349Posts
  • 574Oplossingen
  • 2124Likes

Netjes aangelegd @jansmarcel! De voortekenen zijn positief. Mocht de signaalsterkte nog iets te hoog liggen, dan kun je altijd nog tussen de verschillende uitgangen wisselen. Mocht er onverhoopt weer iets spelen, laat het ons weten. 

Uitgelicht topic