Hey @jansmarcel,
Wat tof om te zien dat je voor je kennis alles uit de kast trekt om de problemen op te lossen! Tof dat je de Community daarbij betrekt om je te helpen een oplossing te vinden. Ik denk ook graag mee!
Net als @Bert zie ik ook een aansluiting die wat verouderd is. Ik betwijfel alleen of dat nu de grootste veroorzaker van het daadwerkelijke probleem is. Vooral omdat ik verder niets lees over andere signaalproblemen of problemen met diensten. Als het aan de hoofdaansluiting echt zou liggen, zou je meerdere problemen met diensten van Ziggo verwachten en zou ik ook verwachten dat meerdere zenders storing geven. Wat ik namelijk ook zie is dat er nu meerdere splitters zijn aangesloten en ik begrijp ook dat er een versterker is aangesloten.
Hoe lang is de coax kabel ongeveer vanaf de hoofdaansluiting naar de desbetreffende tv? Is de versterker die je hebt aangesloten een retourgeschikte versterker met meerdere poorten die voor verschillende afstanden versterkt worden? Of is dit een versterker met 1 uitgaande poort die bijvoorbeeld met 10 dB versterkt wordt? Want dan is het juist weer mogelijk dat het signaal te sterk wordt gemaakt, waardoor het probleem ook blijft bestaan.
Een optimale aansluiting zou in dit geval zijn:
- Hoofdaansluiting van Ziggo
- POA 01-UPC splitter met 1 coax naar modem en 1 coax naar versterker (bijvoorbeeld een Technetix FRA752/n)
- Andere tv's aangesloten op versterker
Die tweede splitter er tussen lijkt mij niet handig en is 1 extra mogelijke stoorzender. De versterker die ik hierboven heb beschreven wordt door Ziggo aangeboden voor het eenmalige bedrag van € 40,-. Op die versterker zitten 4 poorten die over verschillende afstanden versterking bieden.