1
Vraag
2
Reageer en help mee
020analoog

Level 4
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

Hulp bij overstap naar digitale radio - NAD C425 tuner & NAD C316BEE versterker

Beste community deelnemers,

 

Ik kom (onvermijdelijk) veel berichten tegen over het einde van analoge radio en hoe nu verder met bestaande apparatuur.

Maar gezien mijn situatie en apparatuur vind ik (nog) niet echt de oplossing/aanpak, dus ik leg het hier ook even voor. Excuses als het qua vraag/onderwerp dubbelop of vaker gevraagd is.

Ik ben niet a-technisch maar ook geen radio-techneut. Advies hoeft niet in Jip en Janneke taal maar als het mogelijk is ook niet met (teveel) jargon ! Alvast bedankt !

 

Ik heb ruim 10 jaar een NAD C425 tuner & NAD C316BEE versterker, zeer blij mee en perfect werkend.

Zeker in combinatie met (vanzelfsprekend) kwaliteit speakers en bekabeling.

 

Het radiosignaal is dus nog analoog, direct via de coaxkabel vanuit de muur.

Daar zit een Braun telecom POA-1IEC-NL splitter.

Deze zit er ca. 1,5 jaar.

 

Digitale radio via de tv is voor mij geen optie.

Ik heb juist eerder dit jaar Humax 5500C/NL weggedaan omdat ik het ding onhandig vond in het gebruik en ook al die kabels zat was.

Heb nu naar alle tevredenheid een CI+ kaart.

 

Radio via de antenne is voor mij ook geen optie.

Ik zat nog even te denken aan DAB+ radio, maar ik begrijp dat dit alleen via de antenne kan ?

 

Helaas lijkt het er op dat er toch weer een box (digitale radio ontvanger) aangeschaft moet worden.

Eigenlijk vind ik het absurd dat ik dan ook nog (eenmalig) Euro 50,- moet betalen.

 

De Humax 5500C/NL heb ik nog in huis.

Maar het is me niet duidelijk of ik deze alsnog/opnieuw kan gebruiken voor radio zonder dat de tv er tussen gezet moet worden.

 

Vragen:

 

1) is de Humax bruikbaar zonder de tv er tussen ?

 

2) klopt het dat DAB+ alleen via een antenne kan ?

 

3) is er een kleiner alternatief voor de digitale radio ontvanger die Ziggo aanbiedt ? Een andersoortige converter ofzo ?

 

Daarbij, ik heb dus een losser tuner en versterker,

 

4)  als ik dan toch aan de digitale radio ontvanger zou moeten, dan moet ik deze op de tuner aansluiten ? Op welke ingang (zie foto achterzijde tuner) ?

 

5) moet ik (gezien 4) dan nog iets aanpassen wat betreft kabels, pluggen, ... ? Zo ja wat/welke ?

 

Alvast bedankt voor de reacties en hulp !

 

Vriendelijke groeten,

 

020analoog

 

60 Reacties 60
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

1) is de Humax bruikbaar zonder de tv er tussen ?  Ja.

 

2) klopt het dat DAB+ alleen via een antenne kan ? Ja.

 

3) is er een kleiner alternatief voor de digitale radio ontvanger die Ziggo aanbiedt ? Een andersoortige converter ofzo ? Nee, er is geen coverter of zo, je huidige tuner moet worden vervangen door een ander apparaat als je geen FM antenne wil gebruiken .

 

Daarbij, ik heb dus een losser tuner en versterker,

 

4)  als ik dan toch aan de digitale radio ontvanger zou moeten, dan moet ik deze op de tuner aansluiten ? Op welke ingang (zie foto achterzijde tuner) ?

 

Je hebt geen plaatje van alleen een tuner geplaatst, maar van een tuner/(voor)versterker. Het kan op alle ingangen aangeloten worden behalve phono.

 

Je hebt een mini jack naar tulp nodig bij de  ziggo radio.

 

002.jpg

 

5) moet ik (gezien 4) dan nog iets aanpassen wat betreft kabels, pluggen, ... ? Zo ja wat/welke ?

 

Voor de  Humax 5500C een spdif naar tulp converter.

https://www.google.nl/search?q=spdif+naar+tulp

 

 

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

DAB+ is nog niet in heel Nederland binnen goed te ontvangen, ik lees hier nog veel problemen mee.

 

De NAD C316BEE versterker heeft geen optische ingang en de 5500c heeft geen audio uitgang, dus die 2 gaan niet lekker samen voor 1 directe verbinding.

In dat geval zou je een optische audio omvormer, optisch naar tulp, kunnen gebruiken.

(Die heeft wel een voedingsadapter in het gebruik.)

Optische kabel Optisch naar tulp | morgen in huis | Allekabels.nl

Dus een extra apparaat met de nodige kabels nodig.

 

Ik vermoed dat je dan met een digitale radio ontvanger makkelijker uit bent, die heeft ook een tulp uitgang die dan in met 1 kabel aangesloten kan worden op je versterker en je ziet voorop op welke zender hij staat.

 

https://cdn-master.aem.prod.aws.ziggo.io/content/dam/ziggo/klantenservice/pdf/handleidingen/radio-tv... 

jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

@Steefb  De C316BEE is geen tuner/(voor)versterker maar een integrated amplifier op zijn Engels. er is dus geen Tuner voor radio in aanwezig. Hiervoor heeft hij de C425 Die ik zelf ook heb. Verder klopt alles wat je zegt voor zo ver ik weet. Ik heb zelf een internet radio adapter op de versterker aangesloten. Maar dit is niet wat de TS wil?

fred6

Level 6
  • 419Posts
  • 5Oplossingen
  • 19Likes

Een aantal opties, succes

020analoog
Topicstarter
Level 4
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

Hierbij even meer foto's - zie bijlage

020analoog
Topicstarter
Level 4
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

Bedankt voor de reacties tot nu toe !

 

Ik probeer het even samen te vatten:

 

a) ik kan de reeds aanwezige Humax 5500C/NL gebruiken voor digitale radio zonder dat dit via de tv hoeft te lopen. Geen nieuwe digitale radio ontvanger à  Euro 50,- nodig.

b) daarmee kan direct vanuit de muur naar de tuner (NAD C425) verbonden worden. Alle ingangen bruikbaar behalve phono.

c) extra nodig: een mini jack naar tulp nodig bij de ziggo radio.

Tussen wat & wat ? Tussen muur en Humax of Humax en tuner ?

d) ook extra nodig: spdif naar tulp converter. Tussen Humax en tuner ?

 

Klopt dit zo ?

 

Vriendelijke groeten,

 

020analoog (= een zij)

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

B - De Humax dient met de coax verbonden worden. Bij je tuner kan de coax eruit.

     Let op.
De ontvanger werkt niet als je gebruik maakt van de radio-uitgang op je wandcontactdoos. Alleen de tv-uitgang geeft vanaf nu signaal door.

 

Steefb_0-1632936785441.png

 

C - De Mumax heeft alleen een spdif connectie , mini jack gaat daarop dus niet.

 

D - Extra nodig: spdif naar tulp converter. Tussen Humax en tuner, dat moet je dan dus aanschaffen .

 

jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

@020analoog  Je schrijft bij b) De coax direct vanuit de muur naar de tuner maar dit moet dan de humax zijn. Vanuit de humax moet je de aansluiting naar de C316BEE maken en dan dus een van de ingangen gebruiken.
Je C316BEE is analoog. De Humax 5500c heeft een digitale uitgang. Hier zou je dan een Digitaal naar Analoog converter tussen kunnen zetten met aan de ene kant een SPDIF kabel en de andere kant een kabel met 2 tulp stekkers (rood-wit) aan beide zijden.





Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

a) ik kan de reeds aanwezige Humax 5500C/NL gebruiken voor digitale radio zonder dat dit via de tv hoeft te lopen. Geen nieuwe digitale radio ontvanger à  Euro 50,- nodig.

 

Maar wel het genoemde converter apparaat tussen je optische uitgang en de tulp ingang met de nodige verloopkabels kosten geld, dus kijk goed wat je doet, anders ben je mogelijk nog meer kwijt dan die 50 euro met meer mogelijke problemen vanwege de vele verbindingen.

 

Dan is een digitale radio ontvanger met tulp naar tulp mogelijk eenvoudiger, stabieler in de aansluiting en goedkoper.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Inderdaad @Bert die kosten komen er dan ook nog bij. Je hebt dan al een DA (Digitaal naar Analoog) convertor nodig, de juiste kabels, en dan zit je ook nog zonder display op de Humax, dus kun je niet zien op welke zender deze staat. Een DA converter kan wel, maar neem dan wel een goede. Voorts heb je een optische kabel nodig, die kort kan zijn en niet duur is, maar ook heb je dan nog een goede tulp kabel nodig, en die kost ook zo een paar tientjes (afhankelijk van de lengte). Maar om dan radio te luisteren met een decoder zonder display.. Ik zeg: niet doen.

In bepaalde gevallen kun je de nog gebruik maken van een scart connector/verloop voor het geluid, maar dat word met de Humax 5500c wel erg lastig. Het kan wel, maar geloof me, dat wil je niet. Ik denk dat je juist een goede keuze doet voor de Quantis QE317 te gaan @020analoog .

020analoog
Topicstarter
Level 4
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

@Steefb 

 

Dank voor de info !

Ik heb een Braun telecom POA-1IEC-NL splitter

 

Vriendelijke groeten,

 

020analoog

020analoog
Topicstarter
Level 4
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

@jansmarcel 

 

De C316BEE is de versterker.

Ik begrijp van Steefb dat e.e.a. moet worden aangesloten op de tuner (C425).

 

Vriendelijke groeten,

 

020analoog

020analoog
Topicstarter
Level 4
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

@Bert @Willem-A1 

 

Hmm, owkeej, zo begint het inderdaad toch wel erg lastig en prijzig te lijken ☹️

 

Maar is het dan inderdaad zo dat de zenderkeuze niet via de tuner loopt maar via de box ?

En een zender preset op de tuner, werkt die dan ook niet meer ?

Ik wilde zo'n box (de Humax of wat dan ook) graag ergens wegmoffelen.😕

 

Vriendelijke groeten,

 

020analoog

 

 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

"De C316BEE is de versterker.

Ik begrijp van Steefb dat e.e.a. moet worden aangesloten op de tuner (C425)". 

Ik denk dat je dit verkeerd hebt begrepen @020analoog Een bron, zoals een CD speler, een tuner, en dus ook de Humax, dienen altijd te worden aangesloten op de versterker/receiver. In jou geval dus de versterker: https://nadelectronics.com/product/c-316bee-stereo-integrated-amplifier/

De/een tuner heeft geen ingangen, en dus alleen uitgangen. Daar kun je dus nooit een bronapparaat op aansluiten. 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@020analoog  schreef:

Hmm, owkeej, zo begint het inderdaad toch wel erg lastig en prijzig te lijken 

 

Maar is het dan inderdaad zo dat de zenderkeuze niet via de tuner loopt maar via de box ?

En een zender preset op de tuner, werkt die dan ook niet meer ?

Ik wilde zo'n box (de Humax of wat dan ook) graag ergens wegmoffelen.

 

Ja, het wordt inderdaad wat lastig. Komt ook omdat de Humax 5500c een heel simpele decoder is, voor alleen de vrije zenders. 

En ja, de zenderkeuze verloopt inderdaad via de Humax. Sterker nog: de NAD tuner kan uit je set worden gehaald. Daar heb je niets meer aan. Verkopen is wellicht nog een optie. Want geloof me, daar kun je echt niets op aansluiten. En nee, een zender preset op de tuner werkt dan uiteraard ook niet, daar de hele tuner gewoon vervalt. Vergeet dus gewoon deze tuner en kies voor de Quantis QE317. Deze heeft een display zodat je kan zien op welke zender deze is afgestemd, en is alleen geschikt voor radio ontvangst. Dit wordt dan dus gewoon je nieuwe tuner, alleen nu digitaal, met zeer waarschijnlijk een beter geluid als de NAD, die analoog werkt. 

Groet Willem
Ondersteuning Humax/Quantis electronics. 



 



Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Ik zie de oorzaak van de verwarring, hier is sprake van een vergissing:

 

"D - Extra nodig: spdif naar tulp converter. Tussen Humax en tuner, dat moet je dan dus aanschaffen ."

 

Dit moet zijn: 

 

D - Extra nodig: spdif naar tulp converter. Tussen Humax en versterker, dat moet je dan dus aanschaffen .

jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

@020analoog  dit dus. Zo bedoelde ik het ook al schreef ik het met minder woorden.

 

fred6

Level 6
  • 419Posts
  • 5Oplossingen
  • 19Likes

Veel onbegrip en daardoor verwarring.  Kabels met een andere naam zijn ook voor een ander signaal.

Ziggo stopt met analoge kabel verbinding , maar FM zenders blijven wel in de lucht. Ziggo biedt zelfs een gratis FM antenne aan!!.

Deze FM antenne moet in de tuner ingang dan moet er geluid uit komen.

Ipv de tuner kun je een nieuwe digitale radio DAB kopen en die met jack/tulp aan de AUX versterker koppelen.

IPV de tuner kun je ook de Humax gebruiken en hieruit met jack aux  naar de versterker aux  voeren. Bij alleen spdif= optisch uitgang wil dat niet zonder extra omvormer, dan misschien HDMI naar TV en van TV naar versterker met tulp of jack vaak koptelefoon uitgang wil dan. Per merk verschilt het of Tv aan moet blijven.

De Humax moet wel vanuit ziggo muur TV gat met coax verbonden worden, met internet moet op muurgat eerst een POA01 verdeler voor modem en humax.   Met de computer is ook iedere radio zender te ontvangen en via jack groen koptelefoon te versterken.

 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dag @fred6 

een DAB+ tuner werkt lang niet overal even goed. Daar kan @020analoog  dus beter niet aan beginnen. Voorts schrijf je dit: 

 

"IPV de tuner kun je ook de Humax gebruiken en hieruit met jack aux  naar de versterker aux  voeren". 

Dat kan niet, want de Humax 5500c heeft geen andere audio uitgang als een optische, en een dergelijke ingang is niet op de versterker aanwezig, dus zal @020analoog met een DA converter moeten werken zoals aangegeven. Voorts kan dan elke ingang op de versterker worden gebruikt behalve Phono! Ik heb vanmorgen een vrij uitgebreide uitleg geplaatst, en ik denk zelf dat @020analoog daar het beste mee is gered. Dus een Quantis QE317 in plaats van zijn NAD tuner. Dan is geen Tv meer nodig om te zien op welke zender is afgestemd, en werkt het eigenlijk weer net zo als hij gewend was, alleen nu met de digitale zenders. 

Groet Willem
Ondersteuning Humax/Quantis electronics.

(En nee, ik raad niet de Quantis aan vanwege mijn ondersteuning voor hen, maar simpelweg omdat dit het beste en eenvoudigst is).

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic