1
Vraag
2
Reacties
DvanR

Level 2
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Home Cinema Set ingesteld op TV sound, maar geen geluid...

We hebben een oudere maar nog goede home cinema set, waarmee we, als de tv rechtstreeks via de kabel aangesloten was, voornamelijk bij films mooi extra geluid hadden als wij de set op de stand 'tv sound' instelde. Hoewel het ons met de Humax ook nooit was gelukt dan geluid te krijgen vonden we dat toen nog geen ramp gezien we toen nog de mogelijkheid hadden om de kabel los te maken van de Humax en hem even rechtstreeks op de tv aan te sluiten. Nu hebben we nog steeds geen smart tv, maar wel sinds kort de Next mini en zijn we erachter gekomen You Tube te kunnen openen.  Hier zou het wel fijn zijn om dan die muziek/filmpjes via de home cinema set te kunnen beluisteren, maar ingesteld op tv sound werkt het ook bij deze niet. Geprobeerd de tv en set te verbinden met de kabels met de rode en witte stekkers en ook via de koptelefoon (jack stekker) uitgang op de tv naar rode/witte ingangen op de set, maar er gebeurt niets. Nu de kabel niet meer van toepassing is kunnen we die ook niet meer even rechtstreeks aansluiten op de tv en ben ook bang dat als ik wel weer een kabel ga gebruiken alles in de war gaat raken. Het betreft dus een oudere JVC set zonder hdmi en dergelijke, maar geluid moet daar toch gewoon naar toe kunnen als hij verbonden is met de tv en is ingesteld op 'tv sound'? Wat is het probleem en is er een oplossing voor?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
emiliovisser

Level 9
  • 331Posts
  • 30Oplossingen
  • 94Likes

Je moet juist wel de optisch ingang gebruiken van je JVC set voor geluid. Deze sluit je aan van je tv naar de JVC set. (Handleiding is hier te downloaden)


Welke TV heb je? 

Bekijk in context

10 Reacties 10
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21928Likes

Als des et aangesloten is op de TV, probeer dan eens alle Dolby instellingen in de Installingen Beeld en Geluid van de Next mini.

DvanR
Topicstarter
Level 2
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Bedankt voor de reactie! Ik heb daar gekeken, maar vond alleen de optie om het volume op andere apparaten met de afstandsbediening te kunnen bedienen. Het was gelukt om dat in te stellen, zodat ik echt het volume op het display van de set zag op- en aflopen, maar helaas nog steeds zonder geluid. Hierbij dat ook weer met en zonder die eerder genoemde kabels geprobeerd.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21928Likes

Is er geen: huisje, BEELD EN GELUID, Dolby Audio ?

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4352Posts
  • 575Oplossingen
  • 2127Likes

@DvanR Wat jammer dat de Home Cinema Set nog geen geluid geeft. Heb je er in de tussentijd nog tijd voor gehad om naar te kijken? Welk type JVC set is het precies? Welke aansluitingen zitten er allemaal op deze set en op je tv?

Hoewel analoge kabel tv is uitgeschakeld, kun je wel digitaal kabel tv kijken, mits je tv toestel geschikt is. Hoe je dit instelt lees je op deze pagina.

DvanR
Topicstarter
Level 2
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

20230103_092653.jpg

 JVC XV-THA55

Al die jaren in ieder geval verbonden via scart kabel en nu dus met de rode/witte (tulp?) geprobeerd. Zag nu wel nog iets vergelijkbaars op de set en de tv waar optical bij staat, maar dat klink meer als iets voor beeld lijkt mij en dat werkt al wel gewoon via de scart gezien ik een dvdtje wel gewoon kan afspelen met zowel beeld als geluid.

emiliovisser

Level 9
  • 331Posts
  • 30Oplossingen
  • 94Likes

Je moet juist wel de optisch ingang gebruiken van je JVC set voor geluid. Deze sluit je aan van je tv naar de JVC set. (Handleiding is hier te downloaden)


Welke TV heb je? 

DvanR
Topicstarter
Level 2
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

20221227_143604.jpg

 Sony KDL-32EX500

DvanR
Topicstarter
Level 2
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

De handleiding een beetje doorgenomen en las idd over die optische kabel. Daar zal ik dan vanmiddag naar op zoek gaan. Een paar pagina's verder las ik dat die op de AUX stand moet (bij MB recorder of DBS tuner, maar geen idee wat dat zijn), maar geldt dat ook voor de TV als die kabel daar naar toe gaat of is dan toch TV Sound meer logisch? 

Sorry dat ik hier kom aanzetten met allemaal oudere apparatuur, maar wij zijn niet zo van vervangen als de "normale" functies nog werken. Ook niet van al dat Netflix en Videoland gedoe, dus het nieuwste van het nieuwste is niet nodig voor ons. Kreeg pas geleden het aanbod om de Humax te vervangen voor de Next Mini en daar wel gebruik van gemaakt natuurlijk.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21928Likes
DvanR
Topicstarter
Level 2
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hoewel het woord optical (zicht/zien toch eigenlijk) voor mijn gevoel misleidend is blijkt het gemis van die kabel toch inderdaad het probleem te zijn geweest, want nu met die kabel heb ik geluid !!!!! Meteen de hele avond van alles bekeken en beluisterd via YouTube en ook XITE 🙂 Bedankt voor de reacties!

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic