1
Vraag
2
Reacties
jdiezrequejo

Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

Hoge piep in stand-by stand

Sinds kort ben ik in het bezit van de mediabox next. Eigenlijk geheel tevreden op een punt na..

In de stand-by stand hoor ik een hoge piep. Dit begint nu ook best storend te worden omdat ik deze elke keer hoor.

Ik heb al getracht de stand-by van eco naar normaal te zetten maar dit verhelpt het probleem helaas niet.
Op verzoek van de chat heb ik de stroom er 1 minuut afgehaald en opnieuw opgestart. Helaas kwam de piep toen ook terug en werd mij gevraagd om deze vraag hier neer te zetten.

Hopelijk is er een oplossing voor?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Hey all.

Update!

"Bij sommige exemplaren van de Mediabox Next hoor je (af en toe) een piep. Niet tijdens tv-kijken maar wel als hij uitstaat. Met een toekomstige software update wordt dit probleem verholpen. Tot die tijd verdwijnt de piep door de HDMI kabel eruit te halen als je de box niet gebruikt. "

Bekijk in context

633 Reacties 633
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dat is meestal te wijten aan een issue in de schakelende voeding. Dus wellicht met hier een omruil plaatsvinden.
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7507Likes
Omruil van de voeding moet zekers mogelijk zijn, ik zal dit even voorleggen bij Lycke Ziggo zodat u benaderd wordt.

Tenzij u een brief van de Next heeft gekregen met een speciaal telefoonnummer dat u kunt bellen, voor storingen en vragen, dan kunt u deze altijd bereiken.
Manuel1971

Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Ik hoor ook een hoge pieptoon in stand-by. Denk niet dat het de voeding is omdat ik de voeding achter de kast heb verstopt en hem hoor bij de box zelf. Erg benieuwd of er meer mensen zijn die hetzelfde ervaren. Ook de fan is duidelijk te horen als de Next aan staat. Er is ventilatie ruimte genoeg naar mijn idee.
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Verwijderd, overbodig.
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Hey jdiezrequejo en Manuel1971 . Welkom hier!
Hoge piepen heb ik nog niet gehoord uit de mediabox Next (in stand-by. Als hij aanstaat en ik zet een gemiddelde kleuterserie op, piept het alleen maar 😉 ). Ik heb even met de mensen hier overlegd hoe en wat, en ik heb een paar tips/tests meegekregen om door te geven. Kunnen jullie deze zaken eens checken/proberen?


  • is het inderdaad de mediabox of de voeding?
  • Misschien overbodig maar; gaat het geluid direct weg als je de stekker van de mediabox uit het contact haalt?
  • zouden jullie de mediabox voor de zekerheid eens anders kunnen neerzetten? Vooral even op een andere ondergrond, indien mogelijk. Hoe gaat het dan?

Het kan natuurlijk altijd dat er in een box toch een klein foutje zit. In dat geval ruilen we hem natuurlijk gewoon om 🙂
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Als een apparaat een aparte voeding heeft, kun je deze horen. Vaak alleen maar van zeer dichtbij. Maar als je het uit de box zelf hoort is er wat anders aan de hand. Ik ken de hoge pieptoon echter wel van bepaalde apparaten. Ook in stand-by word natuurlijk wat stroom verbruikt, en is een voeding dus in werking, en deze kun je dan gaan horen.

Maar ook andere componenten kunnen wat geluid produceren. Doorgaans niet hinderlijk, maar ook afhankelijk van het gehoor van de betreffende persoon. Waar de een het duidelijk hoort, kan een ander het wellicht niet eens waarnemen. Maar als het storend is, zal het moeten worden opgelost en dat kan Lycke Ziggo prima, tenzij het natuurlijk bij alle boxen voorkomt. Maar dan zouden we dat vaker meten lezen lijkt me.
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Willem-A wrote:
Maar ook andere componenten kunnen wat geluid produceren. Doorgaans niet hinderlijk, maar ook afhankelijk van het gehoor van de betreffende persoon. Waar de een het duidelijk hoort, kan een ander het wellicht niet eens waarnemen. Maar als het storend is, zal het moeten worden opgelost en dat kan Lycke Ziggo prima, tenzij het natuurlijk bij alle boxen voorkomt. Maar dan zouden we dat vaker meten lezen lijkt me.


als het bij alle boxen zou voorkomen, zou ik het thuis denk ik ook wel horen. Ik ben echt overdreven gevoelig voor (piepend) geluid. Ik ben zo'n mafkees die stekkerdozen hoort ;-). Word hier op kantoor dus ook gek van alle laptops en bijvoorbeeld het de koffiemachine.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Hahaha. Nou Lycke Ziggo je zegt het zelf he... :joy:

Ik hoor ook alles. Ik kan helemaal dol worden van geluidjes en slaap ook vaak met oordoppen in...

2 mafkezen dus ... :joy:
Manuel1971

Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Lycke Ziggo wrote:

  • is het inderdaad de mediabox of de voeding?
  • Misschien overbodig maar; gaat het geluid direct weg als je de stekker van de mediabox uit het contact haalt?
  • zouden jullie de mediabox voor de zekerheid eens anders kunnen neerzetten? Vooral even op een andere ondergrond, indien mogelijk. Hoe gaat het dan?

Lycke Ziggo

  • het is echt de mediabox
  • als ik de 230v stekker eruit trek gaat de piep met een soort van ‘whieep’ weg, dus niet gelijk maar na een seconde stil
  • als ik de schakelaar op de achterkant gebruik (aan/uit) is hij wel gelijk weg
  • ondergrond maakt niet uit, heb hem zelfs in de lucht gehouden

Het is niet zo dat ik direct een andere box wil hebben want dan weet je ook niet of het verholpen is en wat er dan eventueel (administratief of technisch) mis kan gaan. Zo is mijn box na anderhalve week nog steeds niet zichtbaar in MijnZiggo.

Vroeg me inderdaad af of dit bij alle boxen is of dat ik zoals Willem-A aangeeft aan mijn ‘goede’ gehoor ligt.
Ook lees ik dat iedereen hem stil vind maar ik hoor toch altijd de fan draaien als hij aanstaat.
Het is wel een wereld van verschil met de horizon box, die maakte gewoon altijd herrie 😞
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Hey Manuel1971 . Bedankt voor je snelle reactie. Ik moet zeggen dat ik denk dat het dan toch in je specifieke mediabox zit en dat het goed is deze te vervangen. Wil je dit? Ik kan hem vandaag nog versturen, als je wilt.
Stuur me even een privébericht met je postcode en huisnummer, als je het wilt ^^.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Die 'wheeepp' :grin: is elektronica die zich ontlaad. Als je de spanning eraf haalt is niet alle spanning gelijk weg uit een apparaat. Dat gaat traag en dat merk je vaak ook aan bv. een led die nog even blijft oplichten etc.

Maar ik hoop niet dat iedereen er nu op gaat letten... :wink:

Maar het geeft vaak wel aan dat je de hoge regionen uit je gehoor nog niet kwijt bent. Dat is dan weer het positieve eraan.
jdiezrequejo
Topicstarter
Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes
Lycke Ziggo wrote:
Hey jdiezrequejo en Manuel1971 . Welkom hier!
Hoge piepen heb ik nog niet gehoord uit de mediabox Next (in stand-by. Als hij aanstaat en ik zet een gemiddelde kleuterserie op, piept het alleen maar 😉 ). Ik heb even met de mensen hier overlegd hoe en wat, en ik heb een paar tips/tests meegekregen om door te geven. Kunnen jullie deze zaken eens checken/proberen?


  • is het inderdaad de mediabox of de voeding?
  • Misschien overbodig maar; gaat het geluid direct weg als je de stekker van de mediabox uit het contact haalt?
  • zouden jullie de mediabox voor de zekerheid eens anders kunnen neerzetten? Vooral even op een andere ondergrond, indien mogelijk. Hoe gaat het dan?
Het kan natuurlijk altijd dat er in een box toch een klein foutje zit. In dat geval ruilen we hem natuurlijk gewoon om 🙂


Hey Lycke,

Ook getest wat jij mij vroeg.
Het komt uit de mediabox. De voeding heb ik er ver van verwijderd om het geluid te kunnen localiseren. Op het moment dat de voeding eruit word gehaald verdwijnt daarna de hoge piep wel. Gaat de voeding er opnieuw in dan komt de piep weer terug. Het is echt een hoge piep. Andere ondergrond maakt bij mij ook niet uit.

Ik wilde jou een privé bericht sturen maar dit lukt mij niet. Indien mogelijk zou ik graag de mediabox willen omruilen in de hoop dat dit het oplost.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Ik lees inmiddels meer piepen van de fan.

jdiezrequejo Mocht je niet weten hoe een privébericht te sturen?
Als je een privébericht wil sturen, klik dan op Lycke haar naam en dan op de nieuwe pagina op Stuur bericht.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Willem-A Het kan ook van een spoel afkomen die niet goed gemonteerd is op de print.
Het verschijnsel is bekend onder de naam "coil whine"

WHAT IS COIL WHINE?

Coil whine, also known as electromagnetically excited acoustic noise and vibration or audible magnetic noise, is one of the most frustrating phenomena in modern technology. As its name suggests, this high-pitched noise is caused by electromagnetic coils that act as inductors or transformers. Though it can come from many components, coil whine is usually found in video cards. High-end graphics cards are used to run intensive software or demanding games, which can cause them to work very hard and vibrate. Every PC component has a resonant frequency when coupled with the rest of the electrical circuit. Noise can also occur when the coil is poorly secured to the circuit board. Unfortunately, there is little you can do to reverse or remove coil whine once you have it. However, there are precautions you can take.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Nick999

komt inderdaad ook voor, maar er staat ook: "Though it can come from many components" en dat maakt het er dus niet eenvoudiger op. En het vervangen van een enkel component is er tegenwoordig niet meer bij, dus al eens apparaat is opgebouwd uit een of meerdere 'kaarten' lees; printplaten. zal men de gehele printplaat, waarop het issue zich voordoet, vervangen.

Ik heb nu een receiver en versterker met ringkern transformattoren, welke doorgaans heel stil zijn (ook een veel kleiner strooiveld hebben) maar ik heb ook wel apparaten gehad met bloktransformattoren welke niet goed waren afgelakt en waarvan de metalen plaatjes konden zorgen voor een zeer naar bijgeluid. Maar dat is dan doorgaans geen pieptoon. Maar dat is zeker zo storend.

Ik heb hier laatst ook een DVD/CD/SACD speler gehad van iemand gehad met een hoge pieptoon, alleen te horen als deze in stand-by stond en daarvan heeft men uiteindelijk de voeding vervangen. al was het nog een toer dat voor elkaar te krijgen. Want heb je een monteur die het niet hoort, kan het lastig worden. Daarom moeten eigenlijk meer mensen het beluisteren om het waar te nemen.

Dank voor je reactie Nick999 !
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Be rt wrote:
Ik lees inmiddels meer piepen van de fan.

jdiezrequejo Mocht je niet weten hoe een privébericht te sturen?
Als je een privébericht wil sturen, klik dan op Lycke haar naam en dan op de nieuwe pagina op Stuur bericht.



Maar dan zou je het ook moeten waarnemen in bedrijf... Toch??
jdiezrequejo
Topicstarter
Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes
Be rt wrote:
Ik lees inmiddels meer piepen van de fan.

jdiezrequejo Mocht je niet weten hoe een privébericht te sturen?
Als je een privébericht wil sturen, klik dan op Lycke haar naam en dan op de nieuwe pagina op Stuur bericht.


Die optie zie ik dus niet. Waarschijnlijk omdat Lycke Ziggo mij niet volgt.
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
jdiezrequejo wrote:

Be rt wrote:
Ik lees inmiddels meer piepen van de fan.

jdiezrequejo Mocht je niet weten hoe een privébericht te sturen?
Als je een privébericht wil sturen, klik dan op Lycke haar naam en dan op de nieuwe pagina op Stuur bericht.
Die optie zie ik dus niet. Waarschijnlijk omdat Lycke Ziggo mij niet volgt.


Ik stuur jou wel even een bericht. Dan moet het zeker lukken ^^
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Ik heb geen reactie op mijn vraag/opmerking gehad over een piepende fan, maar als deze inderdaad piept, dan hoor je dat toch ook als de Next in werking is? Lycke Ziggo dan maar?
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic