Hallo Allemaal,
Eerstdaags krijg ik een aansluiting op het glasvezelnet Edam-Volendam, het glasvezelkastje zit al vlak naast de huidige modem.
Nu is mijn vraag de huidige standaard modem moet worden vervangen door een glasvezelmodem, heb ik begrepen.
Maar blijft de verdere installatie zoals de Mediabox Next enz. allemaal gehandhaafd?
Met vriendelijke groet
Jan Filarski
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Je ontvangt inderdaad een ander type modem (Sagemcom F5685) dat direct op glasvezel aangesloten wordt. Hieronder een aansluitschema:
Er verandert niets aan het interne netwerk. De Mediabox Next zal wel door een Next Mini vervangen moeten worden omdat Ziggo geen DVB-C doorgeeft op XGS-PON, dit is de techniek die in gemeente Edam-Volendam gebruikt wordt.
Interessante ontwikkeling die ik graag blijf volgen. Het zal zo’n vaart voorlopig in de rest van het land niet lopen.
Maar waar ik wel benieuwd naar ben of je met zo’n Sagem modem ook gewoon je eigen Fritzbox erachter kunt blijven gebruiken. Ofwel is dat modem ook in bridge te schakelen en vervolgens je eigen apparatuur? Net zoals ik het nu al jaren heb draaien.
XGS-PON wordt (vooralsnog) alleen gebruikt in Edam-Volendam en een groeiend aantal nieuwbouwprojecten/-wijken.
Bridge mode is (nog) niet beschikbaar op de Sagemcom F5685, dit staat ook vermeld op Bridge-modus aanzetten | Ziggo | Klantenservice. Uiteraard kun je wel een eigen router installeren en deze als DMZ host opgeven.
het werkt allemaal prima zolang er licht op de aansluiting staat, dat gaat nog wel eens mis daar. daarna mooie snelheden gezien 🙂
ziggo speedtest
speedtest.nl
@RoBink schreef:Interessante ontwikkeling die ik graag blijf volgen. Het zal zo’n vaart voorlopig in de rest van het land niet lopen.
Maar waar ik wel benieuwd naar ben of je met zo’n Sagem modem ook gewoon je eigen Fritzbox erachter kunt blijven gebruiken. Ofwel is dat modem ook in bridge te schakelen en vervolgens je eigen apparatuur? Net zoals ik het nu al jaren heb draaien.
In de software die Virginmedia gebruikt schijnt wel modem mode beschikbaar te zijn. Officieel zou Ziggo dusdanige informatie moeten publiceren dat je een eigen ONT kan aansluiten en daar een eigen router op aansluiten.
@RoBink stel dat jij in Volendam zou wonen zou je de AVM variant moeten kunnen gebruiken dan is Bridge totaal niet nodig.
Voor zowel de Sagemcom F3896 (coax) als de F5685 (glasvezel) geldt dat een algemene firmware van Liberty Global wordt gebruikt en per provider een andere interface uit deze firmware geselecteerd wordt, vermoedelijk m.b.v. de boot file. Die laatste bepaalt ook of de optie bridge mode (of modem mode bij taalinstelling Engels) zichtbaar is. Bij de Hub 5x van Virgin Media is het mogelijk om een eigen router met XGS-PON SFP transceiver te gebruiken d.m.v. cloning van de router MAC en ONT S/N, vermoedelijk werkt dat ook bij Ziggo. Persoonlijk zou ik dit echter niet adviseren, het heeft een hoog hobbygehalte. Voor de transceiver een flash met open-source firmware vereist. Ik kwam inderdaad ook tegen dat bridge/modem mode met een onofficiële workaround ingeschakeld kan worden op de Hub 5x. Misschien wordt het in de toekomst mogelijk om zelf een eigen ONT S/N bij Ziggo te registeren t.b.v. een eigen router op XGS-PON, zoals bij KPN al mogelijk is.
https://www.ziggo.nl/klantenservice/apparaten/wifi-modems/eigen-modem
Ik vind zowaar hier deze regel. "Heb je een glasvezelaansluiting? Dan registreren wij je modem voor je. Bel ons op 088 - 121 2909 en we regelen het."
Nu is de term modem bij glasvezel onjuist hierbij wordt in het geval van XGS-PON een ONT gebruikt die in de F5685 zit ingebakken.
Das voor een eigen ONT dus
@MR_CHIP schreef:Das voor een eigen ONT dus
Dan moeten ze dat correct benoemen. Een modem is een heel ander apparaat.
Ik zie vaker dat modem en ONT als synoniemen van elkaar gezien worden, terwijl dat inderdaad feitelijk onjuist is.
Hi @Jan Filarski,
Ontzettend spannend zo'n nieuwe aansluiting 😉 Ik zie dat je hier al flink wat reactie's en antwoorden op je vragen hebt mogen ontvangen. Heb je hier inmiddels al wat aan gehad? Zijn er nog onduidelijkheden?
Hallo Roland
Nee, ik heb de Glasvezel-modem nog niet binnen, ik verwacht deze in de loop van de week.
Maar er zijn wel al vragen die bij me opkomen.
Als ik het (Glasvezel) modem hier wil plaatsen in plaats van het gewone modem, moet ik dan ook alle adressen in het (Glasvezel) modem aanpassen?
Als voorbeeld wat ik bedoel: Nu gebruik ik Ziggo499****-2.9G , Ziggo499****-5G , Ziggo499****-2.9G_EXT en Ziggo499****-5G_EXT voor diverse devices, zoals TV's, PC's, Printers, Scanners en Deurvideo Camera
De laatste 2 adressen komen van m'n TP-Link Mesh Wi-Fi Extender
Want ik neem aan dat dit niet automatisch zal gebeuren.
Met vriendelijke groet
Jan Filarski
Als automatische backup in SmartWifi web is ingeschakeld, dan zouden de Wi-Fi-instellingen zoals de SSID's automatisch overgenomen moeten worden.
@tobiastheebe schreef:Als automatische backup in SmartWifi web is ingeschakeld, dan zouden de Wi-Fi-instellingen zoals de SSID's automatisch overgenomen moeten worden.
Behalve die van de TP link neem ik aan. Die hoeft in principe alleen om gestekkerd te worden daar zullen de instellingen niet van veranderen.
Klopt helemaal.
Wat lees ik nu? In ben ingezetene van Edam-Volendam
Moet de Media Next vervangen worden door een Next Mini omdat Ziggo geen DVB-C doorgeeft op de XGS-PON?
Allereerst ik heb mijn Media Next net een week binnen en werkt dus perfect. Ook kan ik op mijn eigen netwerk komen, waarschijnlijk mede door mijn Smart-TV (Een Samsung Q55Q90T model 2022).
Nu kan ik met zo meteen niet meer via de TV op m'n Netwerk komen, als ik de Media Next moet vervangen voor en Mediabox Next Mini ??
Dat zou ik niet leuk vinden.
Met vriendelijke hroet
Jan Filarski
Hallo RoWi
Wat bedoel je precies met om gestekkerd te worden?
@Jan Filarski dat klopt er is straks geen dvb-c
Dus op naar de next mini
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.