1
Vraag
2
Reacties
Esther4

Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes

Hoe van SD naar HD

Een vraag. Ik heb al 26 het simpelste zenderpakket van Ziggo. Volgens mij KabelTV van € 20,95 en dat bevalt mij prima. We kijken amper tv en nemen niets op. Nu werkt alles perfect, mijn kabelstekker zit in de Philips tv, zonder decoders, kaarten etc. Ik wil ook geen kastjes en decoders, iedereen in onze omgeving heeft ze en er is continu gedonder mee. Op de NPO zenders verschijnt nu steeds de melding dat de SD overgaat naar HD. Kan ik de NPO zenders zonder kastjes etc. omzetten naar HD? Zo niet, zijn er andere aanbieders dan Ziggo waar dat wel mogelijk is?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Esther4
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes

Beste allemaal,

Het leek mij wel zo netjes even te laten weten dat alles in orde is. Ik heb nu op kanaal 1, 2 en 3 NPO 1 HD, NPO 2 HD en NPO 3 HD. Op de kanalen 925, 926 en 927 staat nu de melding dat de SD kanalen van NPO niet meer beschikbaar zijn. Is automatisch gegaan, heb niet de zenders opnieuw hoeven te installeren. Iedereen nogmaals bedankt voor alle hulp. 

Bekijk in context

60 Reacties 60
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Laat tv opnieuw de installatie doorlopen..

TV installeren | Klantenservice | Ziggo

 

Andere aanbieders die via coax leveren zullen in je regio niet aanwezig zijn.

 

Je moet al wel een heel oude tv hebben als deze niet met het hd signaal van ziggo kan omgaan.

Geef merk en type nr door, dan kunnen we meekijken.

Esther4
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes

Dank voor je snelle reactie Steef. Op zich hebben we geen oude tv, het is een Philips Ambilight model 37PFL7606H/12 uit de 7000 serie is een Smart tv. We gebruiken alleen geen internet op de tv. Hebben onze SIM only abonnementen voor onze mobiele telefoons en vast internet abonnement al jaren bij KPN lopen. Wij hebben er lang geleden bewust voor gekozen niet alles bij 1 aanbieder onder te brengen, zodat in geval van calamiteiten niet alles er ineens uit ligt en je nog bereikbaarheid hebt via een ander netwerk. 

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Je had al jaren naar de nederlanse publieke omroep in hd kunnen kijken.

Die worden al lange tijd ongecodeerd uitgezonden.

 

Je tv mag geen problemen met dit signaal hebben .

 

Philips 37PFL7606H - Kenmerken - Tweakers

Esther4
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes

Ik heb de zenders weer opnieuw geinstalleerd, de tekstbalk met melding dat SD er per 7 december uit gaat is nu weg. Hopelijk komt hij niet weer terug. Zondag had ik alle zenders al opnieuw geinstalleerd en de tekstbalk was er vanavond weer. Ik kijk het even aan. Bedankt voor je hulp Steef. 

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Kijk even of je HD of SD kijkt op Ned 1, zal ergens bij info of ok drukken op je afstandsbediening  te zien zijn. 

1080i is HD, 720 SD.

Esther4
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes

Ik heb even zitten zoeken. Kan het niet vinden, ook de digitale handleiding van de tv erbij gepakt. Bij status van NPO 1 zie ik alleen een specificatie over geluid staan: MPEG 2/0 Er zit wel een HDMI kabel aangesloten, volgens mij is die toch nodig voor HD? Ik zit nu wel aan het randje van mijn technische kennis hoor :-), moet niet veel technischer worden. 

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Zonder mediabox heb je voor tv alleen coax nodig, de hdmi doet niet ter zake.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

"Kijk even of je HD of SD kijkt op Ned 1, zal ergens bij info of ok drukken op je afstandsbediening  te zien zijn. 

1080i is HD, 720 SD".

576 is SD. 720P is HD-ready. Maar doorgaans zie je 576 en 1080I

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Waar zit die HDMI kabel dan op aangesloten @Esther4 ? Op een andere bron, zoals een DVD/Blu-ray speler? Als je de digitale tuner in de Tv gebruikt, wat je doet als je zonder 'kastje' decoder/mediabox kijkt. 

Esther4
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes

Willem op de tv zijn inderdaad een Wii en DVD-speler aangesloten. Vanuit de tv loopt een speciaal kabelsnoer naar de Wii en er loopt een kabel van de tv naar de DVD-speler. Als ik een serie wil kijken via de DVD-speler zet ik de tv altijd op HDMI. Zo heb ik het een paar jaar terug geinstalleerd. Ik heb net mijn tv even aangezet en ik krijg weer die irritante lopende melding van Ziggo bij NPO 1. Onze tv kan HD aan, de zenders heb ik deze week nu twee keer opnieuw geinstalleerd. Hamvraag: staan de zenders nu op SD of HD? Ik vermoed SD, want anders zou de melding van Ziggo weg zijn bij NPO 1. Ik heb alle menu´s doorlopen, maar kom nergens 576 of 1080i tegen. 

iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes

Ik zou de zenders nog een keer opnieuw installeren volgens het stappenplan: https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/digitale-tv/kabel-tv-installeren#/ 

 

Let vooral op de postcode en het huisnummer. Je krijgt dan de juiste instellingsgegevens. Daarna het type van je TV.

 

Je zou nog even kunnen proberen door te testen met kanaal 61 en 62. Als de TV goed is ingesteld krijg je daar BBC One en BBC Two in HD.

Esther4
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes

Mark, ik heb de kanalen 61 en 62 bekeken. Daar staat inderdaad BBC One HD en BBC Two HD. Kan ik er dan vanuit gaan dat dit ook voor de NPO kanalen geldt?

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@Esther4 

 

je hoeft geen menu's te doorlopen om te zien of het SD of HD is. Vaak zie je dat al als je op de 'I' Info toets drukt. Maar als je een HD Tv hebt, zie je het ook zo aan het beeld zelf. SD is niet scherp. HD ziet er een heel stuk beter uit. Loop maar eens wat zenders langs (zappen) dan kan het verschil eigenlijk niet missen. 

Esther4
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes

Ik zie eigenlijk amper verschil, maar denk dat dit ook niet aan ons besteed is. Als ik maar tv kan kijken en of het beeld subliem of redelijk is maakt mij niet echt uit. We blijven zo heen en weer antwoorden, maar het lost niets op. Ik wacht gewoon wel af of de NPO´s op 7 december op zwart gaan, dit kost iedereen veel te veel tijd. Misschien mooi moment om dan over te stappen naar KPN. 

iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes

Al een keer het stappenplan gevolgd? Je tv moet gewoon ingesteld kunnen worden zonder dat je op 7 december op zwart gaat.

Esther4
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes

Het stappenplan heb ik nu inmiddels deze week al 3 keer gevolgd! Van begin tot het eind. Er verandert niets, balk met melding over 7 december blijft steeds terug komen. Wat ik al aangaf, we gaan er hier niet uitkomen. Ik begin het een beetje zat te worden steeds hetzelfde te doen. We zien het 7 december wel, iedereen bedankt voor de moeite. 

iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes

Dan vrees ik dat je toch iets niet goed doet. Op 1, 2 en 3 zou je NPO 1, 2 en 3 in HD moeten zien.

Je tv kan HD aan, anders zou je op kanaal 61 en 62 niet de BBC in HD kunnen zien.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Niet te snel opgeven hoor @Esther4  

Je wilt niet weten hoelang topics soms doorlopen voordat er echt een oplossing is. Sommige zaken zijn nou eenmaal niet zo voor de hand liggend. ik snap wel dat het een beetje zat wordt als je steeds dezelfde handelingen uitvoert, en het niet lukt, maar voor ons is opgeven doorgaans geen optie... 

En KPN is ook niet zaligmakend. Dan ga je een mediabox krijgen, want dan is het niet meer 'kabel in de Tv en klaar'. Dan kun je net zo goed ook nu kiezen voor een mediabox. Als je genoeg hebt aan 'kabel Tv' kan je bijvoorbeeld een Humax 5200c van marktplaats plukken. Dan kan je nog opnemen ook... Maar aan jou uiteraard de keuze. 

Willem
Ondersteuning Humax/Quantis electronics. 

robinhey

Level 8
  • 242Posts
  • 1Oplossingen
  • 69Likes

@Esther4 

Vrijwel alle aanbieders werken tegenwoordig met aparte decoders en op zich werkt dat prima als je deze met kabels aansluit. De ellende ontstaat vaak wanneer mensen dit persé via WiFi of PowerLine willen. Beide zijn storingsgevoelige technieken voor live TV. Het is niet voor niks dat de mediaboxen van Ziggo ook nog steeds een coax aansluiting hebben.

 

Als je geen losse kastjes wilt dan zijn er tegenwoordig 3 opties, waarvan 2 echte:

- Een TV met DVB-C MPEG4 Tuner i.c.m. Ziggo KabelTV pakket met eventueel extra zenders met CI+ module

- Een TV met DVB-S2 MPEG4 Tuner i.c.m. Canal Digitaal, dan heb je per TV sowieso een CI+ module nodig

 

Een mogelijk derde optie is een SmartTV met up to date OS zodat je gebruik kunt maken van een TV App. De kwaliteit hangt af van je internetverbinding maar het is anders TV kijken. Het is meer te vergelijken als een soort YouTube met TV kanalen.

 

Ziggo KabelTV pakket kost €20,95/maand voor een onbeperkt aantal TV's

Canal Digitaal kost €21,95/maand voor één TV. Een 2e of 3e TV kost per TV € 9,50/maand extra.

SmartTV met App is heel divers. NLZiet heb je al voor € 7,95/maand maar het zenderpakket is minder uitgebreid.

 

KPN Digitenne: Werkt nu alleen met losse decoders. (Volgend jaar komt er misschien een CI+ module)

IPTV via VVDSL2: Werkt altijd met losse decoders. Is wel te vergelijken met het TV kijken dat je gewend bent

 

Dus je uitspraak om over te stappen naar KPN is tegenstrijdig met de behoefte om geen losse ontvangers te hebben. En Canal Digitaal is nog veel erger dan Ziggo. Hun enige bestaansrecht is omdat het de enige optie is om buiten Nederland op een conventionele manier naar Nederlandse televisie te kijken.Anders waren ze meer dan 10 jaar geleden al falliet verklaard. Maar die hebben jaren terug (2014) ook alle SD kanalen uit de lucht gehaald waardoor talloze klanten een nieuwe ontvanger nodig hadden, of een nieuwe TV als deze geen DVB-S2 ondersteunde. Digitenne idemdito in 2019.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic