Hoe moet ik mijn DAB radio aansluiten?
Opgelost! Ga naar oplossing.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Het stappenplan is niet specifiek voor de QE317 die door Ziggo toegestuurd werd en werkt ook voor andere radio's die DVB-C ondersteunen.
DAB+ kan prima kwaliteit leveren, maar deze is sterk afhankelijk van de signaalsterkte + SNR op de betreffende locatie en de bitrate + codec waarmee de zender uitzendt. Soms worden (te)veel zenders in een ensemble (frequentie) geplaatst waardoor de bitrate verlaagd moet worden, dit heeft een negatief effect op de geluidskwaliteit. Kwaliteitsproblemen zijn dus niet zozeer inherent aan DAB+.
@JASt schreef:Bedankt voor alle reacties. Ik blijf het vreemd vinden dat ziggo een stappenplan voor een digitale radio ontvanger op de site zet die dus alleen voor hun digitale radio werkt. De draadantenne hoger ophangen in de huiskamer is niet echt een oplossing dus ik ga op zoek naar een betere binnen of buitenantenne. Hoewel ik dus lees dat de kwaliteit van dab+ sowieso tegen valt.
De Ziggo digitale radio ( Quantis QE317 ), moet op de Ziggo coax worden aangesloten en kan alleen de zenders ontvangen, die Ziggo op haar coax zet.
Ondanks dat deze ontvanger wel een standaard coax antenne aansluiting heeft, werkt deze alleen maar indien aangesloten op Ziggo.
Belangrijk is natuurlijk of u radio luistert voor de 'herrie' of werkelijk ook naar de muziek luistert. E.e.a. zal per persoon verschillen, maar sinds ik naar internet radio luister ( = altijd CD kwaliteit ), wil ik niets anders meer ! Nooit problemen met ontvangst en de wereld met zenders, waarbij ook zenders zonder reclame ( of met 1 x per uur en/of heel weinig reclame ) zonder meer aanwezig zijn.
Even als afsluiting: ik heb een Albrecht dab antenne (ook FM) buiten op het dak van de terrasoverkapping gezet. Antenne is een meter lang en er zit 18 meter kabel bij. Prima ontvangst FM en dab+.
@JASt schreef:Even als afsluiting: ik heb een Albrecht dab antenne (ook FM) buiten op het dak van de terrasoverkapping gezet. Antenne is een meter lang en er zit 18 meter kabel bij. Prima ontvangst FM en dab+.
👍
Misschien dan hier een linkje/shortcut plaatsen, zodat iemand die ook op zoek is naar een DAB+ antenne, die antenne makkelijk kan vinden. Want als Google naar 'Albrecht dab antenne' dan wordt er van alles gevonden.
Juist omdat u 1 gevonden hebt die 'bewezen' werkt, is dat handig/belangrijk voor anderen.
Het zal waarschijnlijk deze zijn: https://www.bol.com/nl/nl/p/albrecht-audio-dab-basis-antenne-met-montage-beugel-en-kabel/92000001319...
@Havanna schreef:Het zal waarschijnlijk deze zijn: https://www.bol.com/nl/nl/p/albrecht-audio-dab-basis-antenne-met-montage-beugel-en-kabel/92000001319...
Nu ben ik geen expert in antennes en heb deze al jaren niet meer gekocht, maar een prijzig FM 'sprietje' !
Het zou mij niets verbazen, als 20 meter goedkoop tweeling draad hetzelfde resultaat levert. Deze ( net zoals bij de spriet ) zo hoog mogelijk voeren, want dat is vaak de oplossing. Daarna aan één zijde beide aders in elkaar draaien en daarop eventueel de goedkoopste plastic coax stekker zetten ( alleen de midden pen aansluiten ), zodat 'antenne' op de radio aangesloten kan worden`.
@Pasi
20 meter antenne lengte is wel erg overdreven en absoluut niet noodzakelijk. Of moet uiteraard zijn dat de lengte van de toevoer kabel bedoelde.
Omdat het een ontvangst antenne is in het gebied 170-230 Mhz kun je rustig plm het midden ervan als uitgangs punt nemen. plm 200 Mhz.
Als je dat berekend of even invult op de vele berekenings internet pagina's zoals: http://www.pi4vnl.nl/ant_berekening.html
Dan kom je op een totale lengte van nog geen 1m50 uit. En dat is inderdaad prima te maken van simpele 2ling snoer. De plaats van de antenne zal wel iets uitmaken uiteraard. hang deze zo vrij mogelijk op.En het liefst buiten natuurlijk, dan je zo min mogelijk storing van uit je eigen huis.
@Havanna
Beetje onzinnig om de commercie te spekken voor iets wat je voor minder als 2 tot 3 euro maximaal zelf kunt maken.
Versterkte antene's zijn overigens gevoeliger voor storingen als onversterkte.
Gebruik er hooguit een om een eventueel lengte verlies in je eventuele coax kabel op te heffen.
Je hebt helemaal gelijk @Pasi , eigenbouw kan heel goed en is heel veel goedkoper.
Ik heb nog nooit een kant en klare antenne gekocht.
Een zelfbouw voorbeeld:
https://www.dabtuners.nl/slechte-dab-ontvangst-huis-even-knutselen-dan
@jan_DoedelDe lengt van de antenne is 1 meter en de kabel 18 meter.
Ik liet het zien omdat we dan weten waar we het over hebben, niet om mensen aan te raden het te kopen, dat laat ik helemaal aan hen zelf over.
Maar ik snap het wel, ik merk in mijn omgeving ook dat er genoeg mensen zijn die zelfbouw niet zien zitten en toch een kant en klaar iets kopen.
@jan_Doedel schreef:...
20 meter antenne lengte is wel erg overdreven en absoluut niet noodzakelijk...
Inderdaad. Maar die lengte is alleen om een ( prijs ) vergelijk te maken met de antenne die aangegeven werd en ook om de lengte te geven, om de draad zo hoog mogelijk ( of naar buiten ) te brengen.
Qua golf lengte is 1,5 meter ( ~ 1/2 Lambda ) aan antenne meer dan voldoende, maar dan moet die antenne nog omhoog of naar buiten worden gevoerd, om een beter signaal te leveren. Als je het dan 100% goed wil doen, dan zou die 1,5m antenne m.b.v. coax moeten worden verlengd. Maar dat is m.i. allemaal veel te veel van het goede, voor een FM en/of Dab+ antenne.
Vandaar de aanwijzing om een lang stuk 'koperdraad' ( ijzerdraad ) te kopen, welke veel goedkoper is en ook nog makkelijker dan coax te verwerken is. Want de 'antenne' moet tenslotte meer signaal opleveren, wat vaak door hoger of naar buiten te verkrijgen is.
Ik heb op dit forum al vaker aangeven ( zie ook iets naar boven/beneden ) dat een eigen bouw antenne prima kan werken.
@Pasi schreef:...
Om DAB+, ondanks de slechte ontvangst, toch te kunnen ontvangen, heb ik toen deze antenne gemaakt en deze werkt echt prima. De ontvangst ( in huis ) wordt echt veel beter, maar voor de geluidskwaliteit maakt het natuurlijk niet uit.
...
Denk dat het de TS niet zoveel boeit, zo-als we vaker zien wordt er een vraag gesteld,
de TS verdwijnt na hooguit 1 of 2 reactie's.
In dit geval is deze al sinds januarie al niet meer ingelogd/online geweest.
Die zal zijn plan getrokken hebben, jammer dat ie niets terugkoppeld heeft.
Ik heb deze link alleen maar geplaatst omdat er om gevraagd werd en omdat het bij mij goed werkt. Maar ik begrijp nu dat er op dit forum veel zelfbouwers zitten die dit voor 2 euro oplossen. Nou dat is ook prima toch.
Een Sangean DDR-53BT radio gekocht. Met bijbehorende telescoopantenne slechte ontvangst. Als ik door de kamer liep was er soms wel en soms geen geluid.
Advies uit deze topic opgevolgd en nu heel veel zenders zonder storing.
Hartelijk dank daarvoor!
Frank Maas
Even een aanvulling. Ik dacht de oplossing op deze pagina gevonden te hebben, maar Sander was de adviseur.
Te vinden op:
https://www.dabtuners.nl/slechte-dab-ontvangst-huis-even-knutselen-dan
Sorry voor het ongemak.
Frank Maas
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.