1
Vraag
2
Reacties
WWm

Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hoe radiozenders zoeken bij optische signaal van Humax naar Cambridge receiver ?

Hoe zoek ik radiozenders bij optisch signaal ? 
Vanaf Humax 5500C is met optische kabel SPDif het signaal naar Cambridge AXR 100 verbonden. Via de D2 ingang.  (Dit ter vervanging van het coax signaal voor de FM radiozenders ) 
De radiozender/zoekfunctie werkt enkel als FM/AM is geselecteerd.  Er is nu geen radio-geluid en de afstandsbediening van de Humax werkt enkel naar de tv,zowel voor tv zenders als bij omschakeling naar audio voor radiozenders op de tv.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@WWm  schreef:

Welke mediabox geeft een hoger radio-volume via een optic verbinding naar een versterker ?


Daar zal naar ik vermoed weinig verschil in zitten, zover ik weet hebben de Next en mediabox XL een vast uitgangs signaal. Het volume van de radiokanalen en TV kanalen zijn hier gelijk.

Bekijk in context

18 Reacties 18
Steefb

Level 20
  • 15865Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes

Je mediabox is je radio ontvanger geworden, De tuner van de Cambridge AXR 100 kan alleen nog wat doen met een externe fm antenne.

WWm
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

maar de afstandsbediening van Humax doet niets voor de Cambridgde/ tuner

youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 151Oplossingen
  • 709Likes

Met de humax afstandsbediening de tv of radiozender selecteren, en op de versterker de D2 ingang selecteren.

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3110Likes

De Humax geeft het ontvangen signaal door als optisch signaal. "Tunen" doet de Humax dus.

Dit optische signaal moet alleen nog vertaald worden naar geluid. Dat stukje moet de versterker doen.

WWm
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Er komt geen geluid op de versterker. Wel radio/ geluid op tv scherm.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@WWm  schreef:

Er komt geen geluid op de versterker. Wel radio/ geluid op tv scherm.


Oorzaak 1 de juiste bron(D2) is niet gekozen dat kan enkel via de Cambridge zelf, oorzaak 2 de kabel of een aansluiting is defect deze geeft het licht niet door. Gebruik eventueel D1 of zit daar een ander apparaat op?

 

WWm
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Kabel is nieuw en in orde, bij wisselen zag ik rood licht. Optische ingang via D1 of D2 geeft beide geen geluidweergave.  

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Staat de Humax op Stereo of Dolby?

WWm
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Humax staat op Dolby Digital...

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Stel dat eens in op stereo geeft dat verbetering?

Ik had bij mij ooit ook een probleem met S/P dif, dat was omdat het beschermdopje niet van de optische kabel af was gehaald hierdoor ging de connector niet goed in de aansluiting.

WWm
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Instelling op stereo of dolby geeft geen verschil.  S/P dif kabel zit goed aan beide kanten.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Dan ben ik uit gedacht. 

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3110Likes

Volgens de handleiding kan de receiver niet tegen Dolby. Check daarom nog een keer of de Humax op stereo staat en dat ook uitstuurt. Zou opzich niet uit moeten maken. De radio zenders zijn toch in stereo.

Helpt dit niet dan checken of de connector er ver genoeg in zit. Hij moet klikken.  

Voor de rest zou er niets ingesteld moeten worden op de receiver. Keuze D1 of D2 en er zou geluid moeten zijn.

WWm
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Wanneer past Ziggo het radiovolume aan bij het optic signaal ?!

Een te laag volume bleek het probleem. Alle kastjes, kabels en instellingen aan mijn kant zijn correct, echter doordat het volume bij Humax en versterker op maximaal moet staan om de radio hoorbaar te laten zijn, is het probleem nu pas duidelijk. Dit is op dit forum al behandeld. Bijft de vraag…”of en wanneer Ziggo dit aanpast ?

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3110Likes

De Humax is geen "Ziggo" apparaat zoals de XL en Next. Aanpassingen zullen daarom niet snel gebeuren. 

Is het alleen de radio die zacht is of ook de tv kanalen?

Als beide zacht zijn dan zou ik toch kijken op de versterker of er geen ingangs versterking is. Daarmee kun je meestal de verschillende ingangen normaliseren. In de handleiding vind ik er niets over. Maar het kan wel bestaan in de receiver.

Misschien dat een tulp verbinding tussen Humax en receiver beter werkt?

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Dat 'probleem' heb je ook bij de  volume van de TV zenders bij een apparaat aangesloten via optical of HDMI( eigen ervaring*). De Humax ontvangers worden uitgefaseerd althans Ziggo zal Humax geen opdracht meer geven voor update's. 

 

Dit hoeft ook helemaal niet te worden aangepast ik ben zelfs blij dat mijn 5300C die optie heeft dan kan ik vervorming tegen gaan door de Humax lager te zetten.

 

* op mijn via HDMI aangesloten TV moest ik de volume op 30 zetten voor redelijk TV geluid sinds ik de Humax voluit( 20?) Heb gezet is 10 tot 15 genoeg.

WWm
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Welke mediabox geeft een hoger radio-volume via een optic verbinding naar een versterker ?

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@WWm  schreef:

Welke mediabox geeft een hoger radio-volume via een optic verbinding naar een versterker ?


Daar zal naar ik vermoed weinig verschil in zitten, zover ik weet hebben de Next en mediabox XL een vast uitgangs signaal. Het volume van de radiokanalen en TV kanalen zijn hier gelijk.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic