fred6

Level 6
  • 419Posts
  • 5Oplossingen
  • 19Likes

Hoe krijg ik geluid synchroon

Mijn vraag is hoe analoog speaker signaal jack synchroon te maken met digitaal opt of HDMI ? zie bijlage

16 Reacties 16
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Hallo,

Het komt beslist vaker voor dat geluid en beeld niet synchroon lopen. Vooral als u, naast de speakers van uw tv, ook nog een ander geluidsysteem gebruikt. Maar in dat soort situaties, is de beste oplossing om het geluid op de tv uit te zetten.
Tevens kan het geluid van de tv, het stereo/surround geluids 'beeld' verstoren van de soundbar en/of de surround set. Dit, omdat de tv vaak centraal opgesteld staat en wel b.v. stereo geluid afspeelt, terwijl b.v. bij een surround set, de speakers veel breder uit elkaar staan ( en het stereo 'beeld' dus veel breder is ).

fred6
Topicstarter
Level 6
  • 419Posts
  • 5Oplossingen
  • 19Likes

Dat is geen oplossing voor mijn wens vind ik.

Voorheen werkte het prima door scart tv beeld en geluid en jack naar sbar.

Is er ervaring met een actieve HDMI splitter van de xl box naar tv en sbar?

fred6
Topicstarter
Level 6
  • 419Posts
  • 5Oplossingen
  • 19Likes

Dit is geen oplossing voor mij.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@fred6 deze vraag heb je al eerder gesteld, en daarop hebben we keurig antwoord gegeven. Alleen ga je daar niet mee akkoord. Maar wat we toen schreven, is zoals het is. Ik begrijp dus niet dat je wederom de reactie niet ziet als oplossing, en dat je vraagt om een actieve HDMI splitter, waarvan ik niet helemaal begrijp wat je daarmee wilt, maar waarom je ook eerder al hebt gevraagd. Soms zijn dingen zoals ze zijn. 

Je moet gewoon het geluid weergeven via één weergever, zoals de soundbar, en het geluid op de Tv dan uitschakelen. Dan kun je beeld en geluid ok synchroon stellen en is er geen echo. Dat is wat ik laatst ook al meldde. Een Tv houd rekening met de tijd welke nodig is voor de beeldopbouw en dus zal er nagenoeg altijd een echo te horen zijn als je het geluid tegelijk via de Tv en een andere weergever zal weergeven. 

fred6
Topicstarter
Level 6
  • 419Posts
  • 5Oplossingen
  • 19Likes

Willem bij iedere vraag is jouw reactie DE oplossing: Niet meer gebruiken.

Er zijn net als voor jack en opt ook voor HDMI veel splitters van € 5 tot 200 die beeld en geluid synchroon over TV en sbar verdelen.  Die van €5 doet dat niet voor 4K

Mijn vraag is nu naar een type en prijs splitter die dat goed doet.

Onderwerp:

geluidspli

Van:

*mail adres verwijderd*

Datum:

31-10-2021 11:46

Aan:

*mail adres verwijderd*


@font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4;}@font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4;}p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {margin:0cm; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif;}a:link, span.MsoHyperlink {mso-style-priority:99; color:blue; text-decoration:underline;}.MsoChpDefault {mso-style-type:export-only;}div.WordSection1 {page:WordSection1;}

 

 

Verzonden vanuit Mail voor Windows

 


splitgeluid.png

fred6_0-1635847018021.png

 

Bijlagen:

splitgeluid.png 47,0 KB

 

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

@fred6  schreef:

 

Er zijn net als voor jack en opt ook voor HDMI veel splitters van € 5 tot 200 die beeld en geluid synchroon over TV en sbar verdelen. 

 


 

Ook dan zul je een echo blijven horen, de apparatuur, zelfs als het hetzelfde apparaat is, is gewoon niet nauwkeurig genoeg, en je oren zijn dat wel.

fred6
Topicstarter
Level 6
  • 419Posts
  • 5Oplossingen
  • 19Likes

Er moet toch een geluid signaal zijn dat naar de speakers gaat dat afgetapt kan worden en op sbar dan synchroon loop?

Ik ga TV koptelefoon jack proberen, op mijn laptop gaat dat ook prima synchroon naar 2 extra speakers met versterker.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@fred6 schreef:

"Willem bij iedere vraag is jouw reactie DE oplossing: Niet meer gebruiken".

Deze ontgaat me even. Maar het is me inmiddels wel duidelijk dat je vrij koppig bent en iets wat eigenlijk niet kan. Ik begrijp ook niet waarom je dit wilt. Je koopt een soundbar om goed geluid te hebben, maar wilt de Tv speakers ook blijven horen. Wie dit begrijpt mag het zeggen. Je maakt het jezelf onnodig moeilijk. 

@Steefb bevestigt mijn opmerking al. Je gaat een echo blijven horen en zou dat al niet zo zijn door het gebruik van allerlei toestanden, loopt de boel niet meer synchroon. Een Tv past niet voor niets het geluid bij het beeld aan. Maar dat heb ik al meermaals uitgelegd. En ik heb daarin ervaring genoeg te zeggen dat dit niet voor niets is. Nogmaals; je maakt het jezelf onnodig moeilijk en gaat overal dezelfde reacties krijgen. Maar als je er veel geld voorover hebt kun je nog een dedicated audio delay kopen van bv. Felston. Maar dan nog bereik je waarschijnlijk niet wat je wilt. Als je de Tv speakers nodig hebt naast de soundbar, lijkt die laatste niet zo best te zijn. 

fred6
Topicstarter
Level 6
  • 419Posts
  • 5Oplossingen
  • 19Likes

Willem jouw mening ken ik maar dit is geen sociaal, maar een feiten forum.

Bij KNP werkt het prima sbox en TV geluidbij een kennis.   Vorig jaar met Ziggo en met scart naar TV en jack sbox ook.  Mijn nieuwe TV schakelt Tv speakers uit bij opt en hdmi , ik ga zoeken of daar geen ander doorvoer vinkje is?

ER zijn tientallen HDMI splitters voor beeld en geluid waar het ook werkt, ik vraag naar een ervaring daarmee.  2 TV's van één bron.   Jouw ''oorzaak'' beeld opbouw komt na de splitsing maar het moet toch mogelijk zijn om het al vertraagde geluid signaal dat naar de speakers gaat af te tappen en naar de sbox te leiden?  Koptelefoon gebruikte ik wel eens bij pc .

Die zal ik bij doorsnee ziggo gebruikers niet vinden, blijkbaar. 

fred6
Topicstarter
Level 6
  • 419Posts
  • 5Oplossingen
  • 19Likes

Het gaat ook over radio luisteren dan is logo beeld opbouw toch geen argument en ik gebruik alleen het geluid omdat ik de tv alleen gebruik bij zender kiezen en daarna UIT?

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@fred6 

 

je wilt dus niet gelijktijdig naar de soundbar en het geluid van de Tv luisteren? Dat haalden wij er wel uit, vandaar de reactie over de echo... Maar een Tv zet de speakers soms uit als daarop een Dolby Digital 5.1, of DTS geluid binnenkomt. Dus een signaal waarmee de Tv niet kan omgaan. Dat uitzetten kan een optie zijn, maar dat is niet in alle gevallen een welkome oplossing. Maar als het geluid van de Tv altijd word uitgeschakeld bij HDMI zou dat een vreemde actie van de Tv zijn, welke uit gezet zou moeten worden. Niet iedereen geeft het geluid weer op een externe weergever. Je hebt het echter ook over optisch, en dat ontgaat me even omdat een Tv nooit over een optische ingang beschikt. Wel over een optische uitgang.

Maar leg me nou eens goed uit waarom je een 2e Tv wil op dezelfde bron. Als dat alleen is om de radio goed in te stellen is dat wel een dingetje vind ik. Vind IK he... 

fred6
Topicstarter
Level 6
  • 419Posts
  • 5Oplossingen
  • 19Likes

Nogmaals Willem dit is geen discussie programma waarom wel of niet!

Ik wil radio luisteren na 19 okt via de media xl box en jack naar sbox.  Gaat prima met TV uit.

Ik wil soms op smart TV You tube of concert luisteren en ook de betere sbar bij gebruiken, dat echoot.

TV kan alleen via HDMI +arc ,  sbar via HDMI arc, opt en jack, maar via opt en HDMI schakelt de TV haar eigen speakers dan uit , dat is nu mijn probleem.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dag @fred6 

ik vroeg het om je goed te kunnen helpen, maar nu houd het voor mij ook op. Ik heb nog wat genoemd, je vragen gesteld, en denk dat k er dan alles aan doe, maar het moet voor mij ook leuk blijven. Dan help ik liever een ander. Ik reageerde nl. ook op de uitschakelende Tv speakers, en gaf al aan dat dit kon komen doordat de XL uitstuurt in Dolby Digital 5.1 en je Tv niet met dat signaal kan omgaan. Dat komt ook voor bij DTS, en dat nog een stuk vaker als bij Dolby Digital. 

En over de echo hebben we het nu al meermaals gehad. Je moet gewoon het geluid alleen via de Soundbar weergeven. Dan is er niks aan de hand.

Maar goed, nu ik dat wederom aangeef zal ik ook wederom wel weer een uitbrander krijgen. 

Misschien wil een ander je verder helpen. Ik ga me op andere zaken richten.

fred6
Topicstarter
Level 6
  • 419Posts
  • 5Oplossingen
  • 19Likes

Willem .

Ik schrijf :  Als ik het geluid van TV geluidinstellingen naar opt of hdmi schakel dat gaan de tv speakers uit.

Ik weet en schrijf niets over dolby en dts  uit de xl.  IK ga nalezen wat de TV instellingen daarover schrijven en zien of ik dat begrijp en kan uitvoeren.  Ik neem aan dat het koptelefoon uit signaal het TV speaker signaal is dat zou dan jack op de sbar kunnen maar synchroon.

Digitaal geluid is volgens kennis altijd langzamer?

Waarom is er bij radio beeld opbouw tijd?  Waarom is dat er bij analoog en scart/jack en kpn niet.

Ik wil en kon sbar soms bijschakelen maar 90% is TV speaker altijd goed en voldoende.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Ik ben het dus ook die zegt dat de Tv speakers uit kunnen gaan als op de Tv een Dolby Digital of DTS signaal binnenkomt. Ik weet niet of de XL op Dolby Digital is ingesteld, maar dat kan meespelen. Ik weet dus niet hoe de XL bij je is ingesteld, en daarom benoem ik dit. 

Maar meer wil ik er echt niet meer over zeggen. We gaan hier toch niet uitkomen. 

fred6
Topicstarter
Level 6
  • 419Posts
  • 5Oplossingen
  • 19Likes

Willem het is zo ,  als ik voor opt of hdmi op de TV instellingen kies,  niet de XL ,dat weet ik niet en verander ik niets aan, dan gaan de tv speakers uit.  Ik ga zoeken of daar iets over te vinden is op het net

Uitgelicht topic