1
Vraag
2
Reacties
FF

Level 5
  • 49Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes

Hoe kan ik mijn 4k tv laten upscalen + welke indeling hdmi: standaard of enhanced?

Ik heb de mediabox next correct aangesloten met de bijgeleverde kabels:

- Hdmi kabel

- Ethernetkabel

- Coaxkabel 

Ik heb geen soundbar of surround set of spelconsole ect.

Mijn vragen:

1. Ik wil mijn 4k tv het upscalen laten doen

2. Welke hdmi indeling mediabox next: standaard of enhanced

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Karel.

Level 16
  • 1931Posts
  • 236Oplossingen
  • 1291Likes

@FF  schreef:

….

Mijn vragen:

1. Dan moet je in de Next de beeld resolutie aanpassen naar vast 1080i voor op z’n minst NPO en Talpa en RTL zenders. De paar 4K zenders zijn dan niet meer te zien. En er is dan ook geen 4K ondersteuning meer als je gebruik maakt van de diverse apps op de Next. De next maakt standaard de resolutie aan die de TV maximaal aankan. Dat houd in dat die bij een 4K TV alle video opschaalt naar 4K.
  2. Standaard is voldoende voor FullHD en 4K SDR zenders/video content. Enhanced is voor 4K HDR Video content. Vaak is het geen probleem op de HDMI op enhanced te zetten. Alleen als je dan “rare” kleuren of contrast ervaart hebt, zet je het dan weer terug op standaard.

Bekijk in context

17 Reacties 17
Steefb

Level 20
  • 16111Posts
  • 3013Oplossingen
  • 7476Likes

@FF  schreef:

Mijn vragen:

1. Dat kan, geeft m.i. vaak het beste beeld, zet de box op 1080i of 1080p. Nadeel is dat apps (netflix e.d.) en het enkele 4k kanaal of ook in deze resolutie doorgegeven worden of helemaal niet werken.

2. Probeer uit wat beste is, m.i. maakt het voor de next niet uit.

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5314Posts
  • 195Oplossingen
  • 3204Likes

aangezien er geen geluids installatie aangesloten is maakt de keuze op de tv niet uit.

Enige dat van belang is dat de mediabox op 1080i of 1080p staat. Ik zou kiezen voor 1080i. Dan blijft de mediabox van het signaal af. Bij 1080p gaat de box toch al deinterlacen wat invloed kan hebben.

Zoals @Steefb al melde zou je voor de paar 4k zenders of streaming diensten de box op 4k moeten zetten om de 4k uitzending ook in 4k te krijgen. Anders wordt 4k omgezet naar 1080i en dat weer naar 4k. Dat is niet wat je wilt.

Karel.

Level 16
  • 1931Posts
  • 236Oplossingen
  • 1291Likes

@FF  schreef:

….

Mijn vragen:

1. Dan moet je in de Next de beeld resolutie aanpassen naar vast 1080i voor op z’n minst NPO en Talpa en RTL zenders. De paar 4K zenders zijn dan niet meer te zien. En er is dan ook geen 4K ondersteuning meer als je gebruik maakt van de diverse apps op de Next. De next maakt standaard de resolutie aan die de TV maximaal aankan. Dat houd in dat die bij een 4K TV alle video opschaalt naar 4K.
  2. Standaard is voldoende voor FullHD en 4K SDR zenders/video content. Enhanced is voor 4K HDR Video content. Vaak is het geen probleem op de HDMI op enhanced te zetten. Alleen als je dan “rare” kleuren of contrast ervaart hebt, zet je het dan weer terug op standaard.
Welmoed
Community Moderator
Community Moderator
  • 1790Posts
  • 163Oplossingen
  • 1178Likes

Hi @FF, je bent al mooi geholpen lees ik. Heb je hier wat aan gehad? 🙂

FF
Topicstarter
Level 5
  • 49Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes

Hallo Welmoed, ja ik heb er iets aan gehad!

Heb wel nu nog een vraag betrekking hier op:

Als ik de mediabox next instel op bv 1080i of 1080p, en als ik dan vervolgens op tv menu kijk staan die getallen precies zo weergegeven. 

Nu de vraag staat in het tv menu 1080i is dat getal het inkomende signaal getal maar zet de tv dat automatisch om naar 4k of is 1080i inkomende signaal en geeft dat dan ook in 1080i weer.

Het verwarrende voor mij is in tv menu weergegeven resolutie

Steefb

Level 20
  • 16111Posts
  • 3013Oplossingen
  • 7476Likes

@FF  schreef:

Nu de vraag staat in het tv menu 1080i is dat getal het inkomende signaal getal maar zet de tv dat automatisch om naar 4k of is 1080i inkomende signaal en geeft dat dan ook in 1080i weer.

Het verwarrende voor mij is in tv menu weergegeven resolutie

Als de tv een 1080i of p signaal ongewijzigd zou doorgeven krijg je maar een kwart beeld.

Dus ja, je tv zet dit om naar 4k.

Dat omzetten doet een tv vaak beter dan een (mini) next, daarom vaak het advies 1080 in te stellen op (mini) next.

FF
Topicstarter
Level 5
  • 49Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes

Thnx 👍

Had al zo'n vermoeden...

Pasi

Level 18
  • 10260Posts
  • 501Oplossingen
  • 5720Likes

Samenvatting :

Omdat Ziggo maar een enkel pseudo 4K kanaal heeft en de rest maximaal FullHD (1080i ) is, kan de Next het beste op 1080i staan. Hierdoor is het uitgangs signaal van de Next dus 1080i en zal de tv dit upscalen naar 4k. Een beetje tv kan dat veel beter dan zo'n Ziggo kastje, dus voor tv kijken is dit de beste instelling.
De meeste externe apps zijn vaak ook maximaal FullHD en kunnen zo normaal werken met de bovenstaande instelling. Echter, het duurste ( premium ) Netflix abo kan ( afhankelijk van de film ) ook een 4K signaal leveren. Hebt u die, dan kan u beter de Netflix app op uw tv gebruiken, want dan krijgt u het beste beeld.

De door Ziggo gekozen opzet, is helaas niet ideaal. Want waarom de Next/Mini nu zo nodig moeten upscalen naar 4K ontgaat mij volkomen, vooral omdat iedere moderne tv dit zelf ( én beter ) kan dan de Next/Mini. Dus zou de Next/Mini het tv/audio signaal gewoon onbewerkt moet doorgeven naar de tv en dan kan de tv zelf bepalen wat er met het signaal gedaan moet worden. Dan maakt het verder ook niet uit of het door Ziggo aangeleverde signaal nu 720, 1080 of 4K is.

Steefb

Level 20
  • 16111Posts
  • 3013Oplossingen
  • 7476Likes

@Pasi  Er zijn wel wat meer apps dan alleen netflix die 4k aanbieden, vaak hoef je daar ook geen premium abonnement voor af te sluiten. (HBO, Disney, Pathe, Prime bijv.)

Pasi

Level 18
  • 10260Posts
  • 501Oplossingen
  • 5720Likes

@Steefb  schreef:

@Pasi  Er zijn wel wat meer apps dan alleen netflix die 4k aanbieden, vaak hoef je daar ook geen premium abonnement voor af te sluiten. (HBO, Disney, Pathe, Prime bijv.)

Zitten die allemaal ook op de Next/Mini ?

Tja, dit probleem is door Ziggo zelf veroorzaakt ! Doordat Ziggo zo'n stompzinnig systeem gebruikt en/of dat Ziggo's apparatuur niet slim genoeg is en de juiste opties mist.

@Pasi  schreef:

...De door Ziggo gekozen opzet, is helaas niet ideaal. Want waarom de Next/Mini nu zo nodig moeten upscalen naar 4K ontgaat mij volkomen, vooral omdat iedere moderne tv dit zelf ( én beter ) kan dan de Next/Mini. Dus zou de Next/Mini het tv/audio signaal gewoon onbewerkt moet doorgeven naar de tv en dan kan de tv zelf bepalen wat er met het signaal gedaan moet worden. Dan maakt het verder ook niet uit of het door Ziggo aangeleverde signaal nu 720, 1080 of 4K is.

Zoals altijd bij Ziggo, verkeerde bezuinigingen ! Waardoor de klant juist die opties mist, die moderne multimedia juist zo mooi en goed maakt. Waardoor klanten nu moeten 'knoeien' om het beste beeld & geluid uit een tv én surround set te halen.

Steefb

Level 20
  • 16111Posts
  • 3013Oplossingen
  • 7476Likes

@Pasi  schreef:

@Steefb  schreef:

Ja

Extra zenders & streamingdiensten | Ziggo

Pasi

Level 18
  • 10260Posts
  • 501Oplossingen
  • 5720Likes

@Steefb  schreef:

@Pasi  schreef:

@Steefb  schreef:

Ja

Extra zenders & streamingdiensten | Ziggo

Tja, Misschien kan een Ziggo techneut eens uitleggen, hoe Ziggo dit bedacht heeft en hoe Ziggo denkt e.e.a. zo in te kunnen stellen, dat klanten optimaal gebruik kunnen maken van hun dure tv en soundbar of surround set?
Waarbij de beste apparaten natuurlijk het meeste werk moeten doen !

Steefb

Level 20
  • 16111Posts
  • 3013Oplossingen
  • 7476Likes

@Pasi  schreef:

De door Ziggo gekozen opzet, is helaas niet ideaal. Want waarom de Next/Mini nu zo nodig moeten upscalen naar 4K ontgaat mij volkomen, vooral omdat iedere moderne tv dit zelf ( én beter ) kan dan de Next/Mini. Dus zou de Next/Mini het tv/audio signaal gewoon onbewerkt moet doorgeven naar de tv en dan kan de tv zelf bepalen wat er met het signaal gedaan moet worden. Dan maakt het verder ook niet uit of het door Ziggo aangeleverde signaal nu 720, 1080 of 4K is.

Het schijnt dat ze dat niet willen omdat er dan een wachttijd zou zijn bij omschakelen.

Een drogreden volgens mij, bij dat anderhalve 4 k kanaal.

Sjaqie

Level 10
  • 381Posts
  • 11Oplossingen
  • 111Likes

@FF @Pasi @Welmoed 

Wat het de nieuwe instelling bij Beeld en Geluid na de update 5.07:

Match met tv voor functie, toegevoegde waarde?

Steefb

Level 20
  • 16111Posts
  • 3013Oplossingen
  • 7476Likes

@Sjaqie  schreef:

@FF @Pasi @Welmoed 

Is alleen een naamsverandering, functie is hetzelfde gebleven.

Pasi

Level 18
  • 10260Posts
  • 501Oplossingen
  • 5720Likes

@Sjaqie  schreef:

...

Nee.

Met “match met tv” zal de Next de uitvoer instellen op de tv. Is het een HD tv, dan wordt de uitvoer HD en is het een 4K tv dan wordt de uitvoer 4K.

Sjaqie

Level 10
  • 381Posts
  • 11Oplossingen
  • 111Likes

@Pasi @Steefb 

Gewoon dus een nieuwe naam voor de oude de automatische stand.

Cosmetische (klinkt beter) aanpassing dus, wekt de indruk van "makkelijker kunnen het niet maken" (geleende uitspraak maar wel van toepassing)

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic