Ik heb de mediabox next correct aangesloten met de bijgeleverde kabels:
- Hdmi kabel
- Ethernetkabel
- Coaxkabel
Ik heb geen soundbar of surround set of spelconsole ect.
Mijn vragen:
1. Ik wil mijn 4k tv het upscalen laten doen
2. Welke hdmi indeling mediabox next: standaard of enhanced
Opgelost! Ga naar oplossing.
@FF schreef:
….
Mijn vragen:
1. Ik wil mijn 4k tv het upscalen laten doen
2. Welke hdmi indeling mediabox next: standaard of enhanced
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
@FF schreef:
Mijn vragen:
1. Ik wil mijn 4k tv het upscalen laten doen
2. Welke hdmi indeling mediabox next: standaard of enhanced
1. Dat kan, geeft m.i. vaak het beste beeld, zet de box op 1080i of 1080p. Nadeel is dat apps (netflix e.d.) en het enkele 4k kanaal of ook in deze resolutie doorgegeven worden of helemaal niet werken.
2. Probeer uit wat beste is, m.i. maakt het voor de next niet uit.
aangezien er geen geluids installatie aangesloten is maakt de keuze op de tv niet uit.
Enige dat van belang is dat de mediabox op 1080i of 1080p staat. Ik zou kiezen voor 1080i. Dan blijft de mediabox van het signaal af. Bij 1080p gaat de box toch al deinterlacen wat invloed kan hebben.
Zoals @Steefb al melde zou je voor de paar 4k zenders of streaming diensten de box op 4k moeten zetten om de 4k uitzending ook in 4k te krijgen. Anders wordt 4k omgezet naar 1080i en dat weer naar 4k. Dat is niet wat je wilt.
@FF schreef:
….
Mijn vragen:
1. Ik wil mijn 4k tv het upscalen laten doen
2. Welke hdmi indeling mediabox next: standaard of enhanced
Hi @FF, je bent al mooi geholpen lees ik. Heb je hier wat aan gehad? 🙂
Hallo Welmoed, ja ik heb er iets aan gehad!
Heb wel nu nog een vraag betrekking hier op:
Als ik de mediabox next instel op bv 1080i of 1080p, en als ik dan vervolgens op tv menu kijk staan die getallen precies zo weergegeven.
Nu de vraag staat in het tv menu 1080i is dat getal het inkomende signaal getal maar zet de tv dat automatisch om naar 4k of is 1080i inkomende signaal en geeft dat dan ook in 1080i weer.
Het verwarrende voor mij is in tv menu weergegeven resolutie
@FF schreef:
Nu de vraag staat in het tv menu 1080i is dat getal het inkomende signaal getal maar zet de tv dat automatisch om naar 4k of is 1080i inkomende signaal en geeft dat dan ook in 1080i weer.
Het verwarrende voor mij is in tv menu weergegeven resolutie
Als de tv een 1080i of p signaal ongewijzigd zou doorgeven krijg je maar een kwart beeld.
Dus ja, je tv zet dit om naar 4k.
Dat omzetten doet een tv vaak beter dan een (mini) next, daarom vaak het advies 1080 in te stellen op (mini) next.
Thnx 👍
Had al zo'n vermoeden...
Samenvatting :
Omdat Ziggo maar een enkel pseudo 4K kanaal heeft en de rest maximaal FullHD (1080i ) is, kan de Next het beste op 1080i staan. Hierdoor is het uitgangs signaal van de Next dus 1080i en zal de tv dit upscalen naar 4k. Een beetje tv kan dat veel beter dan zo'n Ziggo kastje, dus voor tv kijken is dit de beste instelling.
De meeste externe apps zijn vaak ook maximaal FullHD en kunnen zo normaal werken met de bovenstaande instelling. Echter, het duurste ( premium ) Netflix abo kan ( afhankelijk van de film ) ook een 4K signaal leveren. Hebt u die, dan kan u beter de Netflix app op uw tv gebruiken, want dan krijgt u het beste beeld.
De door Ziggo gekozen opzet, is helaas niet ideaal. Want waarom de Next/Mini nu zo nodig moeten upscalen naar 4K ontgaat mij volkomen, vooral omdat iedere moderne tv dit zelf ( én beter ) kan dan de Next/Mini. Dus zou de Next/Mini het tv/audio signaal gewoon onbewerkt moet doorgeven naar de tv en dan kan de tv zelf bepalen wat er met het signaal gedaan moet worden. Dan maakt het verder ook niet uit of het door Ziggo aangeleverde signaal nu 720, 1080 of 4K is.
@Pasi Er zijn wel wat meer apps dan alleen netflix die 4k aanbieden, vaak hoef je daar ook geen premium abonnement voor af te sluiten. (HBO, Disney, Pathe, Prime bijv.)
@Steefb schreef:@Pasi Er zijn wel wat meer apps dan alleen netflix die 4k aanbieden, vaak hoef je daar ook geen premium abonnement voor af te sluiten. (HBO, Disney, Pathe, Prime bijv.)
Zitten die allemaal ook op de Next/Mini ?
Tja, dit probleem is door Ziggo zelf veroorzaakt ! Doordat Ziggo zo'n stompzinnig systeem gebruikt en/of dat Ziggo's apparatuur niet slim genoeg is en de juiste opties mist.
@Pasi schreef:
...De door Ziggo gekozen opzet, is helaas niet ideaal. Want waarom de Next/Mini nu zo nodig moeten upscalen naar 4K ontgaat mij volkomen, vooral omdat iedere moderne tv dit zelf ( én beter ) kan dan de Next/Mini. Dus zou de Next/Mini het tv/audio signaal gewoon onbewerkt moet doorgeven naar de tv en dan kan de tv zelf bepalen wat er met het signaal gedaan moet worden. Dan maakt het verder ook niet uit of het door Ziggo aangeleverde signaal nu 720, 1080 of 4K is.
Zoals altijd bij Ziggo, verkeerde bezuinigingen ! Waardoor de klant juist die opties mist, die moderne multimedia juist zo mooi en goed maakt. Waardoor klanten nu moeten 'knoeien' om het beste beeld & geluid uit een tv én surround set te halen.
@Steefb schreef:
@Pasi schreef:
@Steefb schreef:@Pasi Er zijn wel wat meer apps dan alleen netflix die 4k aanbieden, vaak hoef je daar ook geen premium abonnement voor af te sluiten. (HBO, Disney, Pathe, Prime bijv.)
Zitten die allemaal ook op de Next/Mini ?
Ja
Extra zenders & streamingdiensten | Ziggo
Tja, Misschien kan een Ziggo techneut eens uitleggen, hoe Ziggo dit bedacht heeft en hoe Ziggo denkt e.e.a. zo in te kunnen stellen, dat klanten optimaal gebruik kunnen maken van hun dure tv en soundbar of surround set?
Waarbij de beste apparaten natuurlijk het meeste werk moeten doen !
@Pasi schreef:
De door Ziggo gekozen opzet, is helaas niet ideaal. Want waarom de Next/Mini nu zo nodig moeten upscalen naar 4K ontgaat mij volkomen, vooral omdat iedere moderne tv dit zelf ( én beter ) kan dan de Next/Mini. Dus zou de Next/Mini het tv/audio signaal gewoon onbewerkt moet doorgeven naar de tv en dan kan de tv zelf bepalen wat er met het signaal gedaan moet worden. Dan maakt het verder ook niet uit of het door Ziggo aangeleverde signaal nu 720, 1080 of 4K is.
Het schijnt dat ze dat niet willen omdat er dan een wachttijd zou zijn bij omschakelen.
Een drogreden volgens mij, bij dat anderhalve 4 k kanaal.
@Sjaqie schreef:...
Wat het de nieuwe instelling bij Beeld en Geluid na de update 5.07:
Match met tv voor functie, toegevoegde waarde?
Nee.
Met “match met tv” zal de Next de uitvoer instellen op de tv. Is het een HD tv, dan wordt de uitvoer HD en is het een 4K tv dan wordt de uitvoer 4K.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.