Opeens geen kanaal 14 meer. Melding geen signaal. Alle andere kanalen werken. Kabelaansluiting gecontroleerd. Signaalsterkte goed. Wat nu?
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
dit kan door de coaxkabel komen of door een verouderd aop/wcd. in de meeste gevallen is er instraling aanwezig waardoor een bepaalde zender het niet meer doet
In dezelfde transport stream als Ziggo Sport (14) bevindt zich ook het testbeeld (997), wat zie je op dat kanaal? Wat zie je voor signaalkwaliteit en BER?
De betreffende transport stream bevindt zich op frequentie 466 (462-470) MHz en kan verstoord worden door instraling van CDMA450, waar o.a. slimme meters gebruik van maken.
heb jij voor mij een lijst waar ik dit op kan zien, heb m je een keer zien delen. dacht m opgeslagen te hebben, maar kan m niet vinden
Bedoel je dit overzicht (TSID 2074)?
die bedoelde ik inderdaad, snap het alleen niet helemaal maargoed.
voorbeeld rtl4 staat er 2x in (c021 & c044), hoe weet je nou welke je moet hebben 😛
RTL 4 is ongecodeerd/FTC (groen gemarkeerd) in C021 voor netwerk-ID 4444 en gecodeerd in C044 voor 5555. Je kunt dit ook zien in de paarse kolommen als je de transport stream aanklikt.
Kort geleden was er ook al een topic over kanaal 14:
Kanaal 14 Ziggo Sport: Vaak blokjes en slecht beeld
Ik herken dit probleem vooral bij deze witte coax:
@tobiastheebe schreef:In dezelfde transport stream als Ziggo Sport (14) bevindt zich ook het testbeeld (997), wat zie je op dat kanaal? Wat zie je voor signaalkwaliteit en BER?
De betreffende transport stream bevindt zich op frequentie 466 (462-470) MHz en kan verstoord worden door instraling van CDMA450, waar o.a. slimme meters gebruik van maken.
@tobiastheebe
correctie: In dezelfde transport stream als Ziggo Sport (14) bevindt zich ook een testbeeld, maar dat is niet hetzelfde als getoond op LCN 997. Dit testbeeld komt n.l. van multiplex 474MHz. En zoals jij natuurlijk wel weet, is de modulatie daarvan 64QAM, zodat die altijd zichtbaar blijft, ook bij een zeer lage ontvangst kwaliteit.
Om te controleren of er daadwerkelijk iets mis is met de 466 MHz multi, dient @Frankv21 af te stemmen op Viaplay TV, die zit daar wel in.
Ter verduidelijking (voor de andere lezers) wat screenshots van mijn Enigma 2 kabeltuner. Klik voor een grotere weergave.
Als ik op mijn TV naar het testbeeld op LCN 997 kijk en de signaaldiagnostiek open, dan bevindt deze zender zich op 466 MHz zoals www.digitalbitrate.com ook aangeeft.
Slaat de aanduiding 'Ziggo DVB-C 474 6900 Auto QAM64' in jouw geval niet op de instellingen waarmee de zenderscan is uitgevoerd? In dat geval zou deze aanduiding op alle zenders hetzelfde zijn. Om te controleren op welke frequentie de tuner is afgestemd zou je ook even de signaaldiagnostiek moeten openen.
Het verschil zit in het netwerk. Jouw netwerk en dat van digitalbitrate is voormalig Ziggo.
Mijn netwerk (en van vele anderen) is voormalig UPC.
Er is voor 466 gelukkig geen verschil bij beide netwerken dus het lijkt me toch beter om in zulke gevallen te refereren aan Viaplay TV om te beoordelen of er een probleem is met Ziggo Sport (14).
Het probleem dat de TS had met deze service lijkt me opgelost, ik zie geen reactie meer.
Edit: nog even wat info van 474 (vUPC). Het testbeeld is de enige TV service op deze multiplex.
Aan de symboolsnelheid 6900 kS/s op 474 MHz zag ik al dat jij in voormalig UPC-gebied woont, maar ik ben wel benieuwd of het testbeeld op LCN 997 zich in fUPC dan daadwerkelijk daar bevindt. Viaplay TV (19) gebruiken voor de controle is inderdaad ook een optie, maar deze zender is alleen gecodeerd en dus niet voor iedereen beschikbaar.
@tobiastheebe schreef:Viaplay TV (19) gebruiken voor de controle is inderdaad ook een optie, maar deze zender is alleen gecodeerd en dus niet voor iedereen beschikbaar.
Toch kan je die zender dan nog wel gebruiken om de signaalsterkte en bitfouten te controleren.
Dat werkt in ieder geval bij een Samsung TV hier zo.
Ook bij zenders die niet in het TV pakket zitten is de signaal diagnose beschikbaar.
Daar had ik inderdaad niet aan gedacht, alleen zijn uiteraard de audio + video niet te controleren zolang de zender 'scrambled' is.
@tobiastheebe schreef:... maar ik ben wel benieuwd of het testbeeld op LCN 997 zich in fUPC dan daadwerkelijk daar bevindt. ....
Ik weet niet helemaal zeker wat je hier mee bedoelt, maar ook op de TV krijg ik op 997 hetzelfde testbeeld:
Of bedoelde je dit:
Goedemiddag @Frankv21, ik zie dat er al heel veel goede tips zijn gegeven. 😄
Kun je hier mee verder?
Met jouw vorige (bijgewerkte) reactie werd mij al duidelijk dat het testbeeld (997) zich in fUPC (of tenminste in regio Rotterdam) op 474 MHz bevindt i.t.t. 466 MHz in fZiggo, dank voor de informatie.
Als het goed is staat Ziggo Sport 1 op 401 ook open.
Dat is inderdaad een alternatief.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.