Vraag
Reacties
Oplossing
Ver9901
Level 3

Hoe kan ik Teletekst-ondertiteling gebruiken op de Next Mini?

Hoe komt het dat ik via de keuze teletekst pagina 888 de melding krijg teletekst niet beschikbaar?

Ik kan natuurlijk wel de ondertiteling voor doven en slechthorenden gebruiken, maar dat is zo'n verschrikkelijk slechte kwaliteit van de letters en de achtergrond dat ik dat niet wil. Hoe krijg ik een zwarte balk achter de letters. Ik heb een al wat oudere Samsung tv. En waarom moet ik de ingewikkelde afstandsbediening van Ziggo gebruiken en niet die van Samsung? Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen, omdat mijn vrouw nu de helft van de tijd op de computer zit te kijken omdat daar bij Ziggo Go wel een zwart balkje zit. Alvast bedankt voor de tijd, Jan

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Ryan
Community Moderator
Community Moderator

Als de teletekst de voorkeur heeft, snappen wij zeker dat je ook graag weer ziet dat dit werkt @Ver9901 
Je gaf aan dat je met ons (Ziggo) wellicht iets gevonden hebt. Houd je ons op de hoogte? We horen graag nog van je of het met de andere Next beter te volgen is.

Bekijk in context

0 Kudos
Roland
Community Moderator
Community Moderator

Goedemiddag @Ver9901

Ik zie dat de monteur inmiddels is geweest. En nu was ik even benieuwd hoe dit is gegaan en of het issue met teletekst inmiddels is opgelost? 

Bekijk in context

0 Kudos
15 Reacties 15
Peterg2
Level 8

Via de Next Mini werkt ondertiteling slechthorenden anders. Je zet het aan en uit via het huisje en dan tandwiel naar ik meen.

Het kan dan aanblijven ook bij zappen. 

https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/ondertiteling-instellen#/met-een-mediabox/next-m...

0 Kudos
Ver9901
Level 3
Topicstarter

Hallo Peter, bedankt voor je reactie. Maar dat is alleen voor on demand en series.

0 Kudos
Karel.
Level 17

Via de :ab_contextmenu: knop op de Ziggo afstandsbediening werkt de teletekst op de Next en Next mini. Op de Next is teletekst keuze alleen bij live kijken.

https://community.ziggo.nl/t5/Producttips-Updates/Zo-werkt-teletekst-op-de-Next-en-de-Next-Mini/ba-p...

Helaas zijn er voor de Next mini geen alternatieve afstandsbedieningen en werkt alleen de Ziggo afstandsbediening met de Next mini.

0 Kudos
Peterg2
Level 8

Je moet ook live voor de ondertiteling voor slechthorenden kunnen kiezen op de Next Mini. Een optie via de 3 puntjes. Providers zijn daartoe zelfs wettelijk verplicht. 

0 Kudos
Jos
Community Moderator
Community Moderator

Ha @Ver9901 welkom op de Ziggo Community. Goed te lezen dat je al hulp hebt gehad van @Karel. en @Peterg2. Ik zie dat in je andere topic uiteindelijk hetzelfde onderwerp besproken wordt: of ondertiteling wel of niet beschikbaar is via Teletekst. Terwijl je doel is of je een andere afstandsbediening kan gebruiken. 

Begrijp ik goed dat het format ondertiteling op de Next Mini niet prettig kijkt? 

Ver9901
Level 3
Topicstarter

Hallo Jos, nee dat is een drama. Het lettertype is niet goed. De letters lopen door elkaar en als je witte letters op een witte achtergrond hebt kun je helemaal niets meer volgen. Ja en dat van die afstandsbediening speelt ook nog altijd. Weet jij of ik als ik de Next mini omruil voor de Next wel de zwarte balk in kan stellen. Sommige gebruikers beweren dat het daar wel werkt. De ondertiteling via 888 werkt inderdaad niet.Gr. Jan

Meindert
Community Moderator
Community Moderator

Hallo @Ver9901 , dat klinkt zeker niet goed. Heb je de ondertiteling van de mediabox ook al geprobeerd zonder teletekst 888 te gebruiken? In onze mediaboxen zit een optie om de ondertiteling voor doven- en slechthorenden te gebruiken. 

Hoe stel je de ondertiteling in op de mediabox:
-Klik op menu (huisje
-Ga naar opties (tandwiel)
-Selecteer profielen en daarna ondertiteling

Zodra er ondertiteling wordt meegezonden met de zender, vanaf de bron, dan zal de ondertiteling direct aanstaan. Staat het Uit, dan kun je de ondertiteling handmatig aanzetten door op de context (drie stipjes toets) te drukken van de afstandsbediening.

In principe heb je de ondertiteling via Teletekst niet nodig, aangezien je op zenders waar de ondertiteling beschikbaar is via de bovenstaande manier kunt activeren. Zodra je deze opties beide tegelijkertijd gebruikt, is het mogelijk dat je letters door elkaar heen ziet staan. 

Ver9901
Level 3
Topicstarter

Hallo Meindert, ik wil beslist geen ondertiteling voor doven en slechthorenden gebruiken, want de kwaliteit hiervan is bedroevend. Verkeerd lettertype. Letters door elkaar en witte letters op een witte achtergrond. De helft is niet te lezen. Maar ik heb misschien de oplossing samen met Ziggo gevonden. Moet het nog uitproberen, maar bij de Next i.p.v. de Next mini zou je een zwarte balk achter de letters kunnen instellen. Ik hoop dat het lukt. Gr. Jan   

0 Kudos
Ryan
Community Moderator
Community Moderator

Als de teletekst de voorkeur heeft, snappen wij zeker dat je ook graag weer ziet dat dit werkt @Ver9901 
Je gaf aan dat je met ons (Ziggo) wellicht iets gevonden hebt. Houd je ons op de hoogte? We horen graag nog van je of het met de andere Next beter te volgen is.

0 Kudos
Ver9901
Level 3
Topicstarter

Hallo Ryan, dinsdag komt de monteur de Next mini omruilen voor de Next. Volgens een paar mensen zou dat de oplossing moeten zijn. We gaan het zien. Overigens snap ik niet dat de Next mini een verbetering zou moeten zijn, maar een aantal zeer gebruiksvriendelijke functionaliteiten zijn er uit gesloopt. Is dat de vooruitgang? Gr. Jan

0 Kudos
Garihd
Level 18

Ik ken de Next niet uit eigen ervaring maar ik vraag mij af of die instelling voor een  zwarte achtergrond bij de ondertiteling wel aanwezig is. Zowel de Next als de Next-mini hebben feitelijk dezelfde software het verschil is meer de techniek hoe de zenders worden aangeleverd. Dus DVB-C versus IPTV.

Resumerend als bij de Next zwarte achtergrond mogelijk is zou dit bij de Mini hetzelfde moeten zijn.

888 is hoofdzakelijk bij de NPO kanalen en mogelijk de BBC beschikbaar en bedoeld voor doven en slechthorenden bij uitzendingen in de eigen gesproken taal. Veel Engelstalige uitzendingen op de diverse Nederlandse zenders hebben de ondertiteling ingebakken in het beeld, dan is dat niet altijd aan te passen.

0 Kudos
MR_CHIP
Level 19

@Garihd de next pakt ondertiteling via dvb-c de next mini doet dat via iptv andere source dus

0 Kudos
Karel.
Level 17

Het werkt met teletekst pagina 888 met de zwart balk achter de tekst dan ook als je direct kijkt via DVB-C ontvangst op de Next. Het werkt niet bij opnames en replay, dan is de werking hetzelfde als bij de Next mini.

Garihd
Level 18

@MR_CHIP  schreef:

@Garihd de next pakt ondertiteling via dvb-c de next mini doet dat via iptv andere source dus

Dat is mij bekend maar dat betreft alleen de teletekst 888  ondertiteling en maakt feitelijk niets uit voor de weergave opties. Die zwarte achtergrond die @Ver9901  wenst wordt door de mogelijkheden van de ontvanger software bepaald niet door de techniek. Als ondertiteling embedded is kan er niet eens iets worden ingesteld.

Het probleem is heel simpel zo dat Ziggo het teletekst signaal uitfiltert bij de Mini of de software om dit te verwerken ontbreekt. Want de NPO stuurt dit gewoon mee.

Bij Primevideo kan ik bijvoorbeeld gele letters op een blauwe achtergrond instellen.

Screenshot_20250413_113226_Chrome.jpg

0 Kudos
Roland
Community Moderator
Community Moderator

Goedemiddag @Ver9901

Ik zie dat de monteur inmiddels is geweest. En nu was ik even benieuwd hoe dit is gegaan en of het issue met teletekst inmiddels is opgelost? 

0 Kudos