Tinoj

Level 4
  • 55Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Hoe hoog moet signaalsterkte zijn?

Ik sluit mijn coaxkabel rechtstreeks op mijn tv aan vanuit de aop punt ,hoe hoog moet dan de signaalsterkte en kwaliteit zijn? Bij mij is de sterkte92 en kwaliteit schommelt steeds tussen de 85 en 100%.Iemamd die mij hier iets meer uitleg over kan geven?de ziggo monteurs zeggen dat dat niet uitmaakt

130 Reacties 130
Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

Dag @Tinoj 

Gezien je tags begrijp ik dat er ook een Mediabox Next in het verhaal meespeelt; hoe is die dan verbonden?

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Kwaliteit moet altijd 100% zijn. Sterkte van 92 kan te hoog zijn, maar daar is geen oordeel over te geven omdat er geen standaardisering voor deze getallen is.

 

Zie je verschillen als je diverse zenders bekijkt?

En misschien nog belangrijker heb je problemen?

Tinoj
Topicstarter
Level 4
  • 55Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Ja Wim,maar dit is eigenlijk het signaal wat bij mij binnen in huis komt dan?

Tinoj
Topicstarter
Level 4
  • 55Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

nou de ene keer heb ik prachtig mooi beeld en dan kan het ineens weer minder zijn,ik kan wel gewoon tv kijken maar de echte scherpte is er van af,misschien is dat wel het

probleem van het schommelen van waardes,kan het een probleem in mijn netwerk zijn? Er zijn al zoveel monteurs geweest en allemaal veranderen ze hetzelfde wandcontactdoos,ja als ik het probleem heb dan is het bij alles zenders,de monteurs zeggen dat het niets uitmaakt dat de waardes schommelen wat ik raar vind

Boris de Kat

Level 16
  • 1296Posts
  • 34Oplossingen
  • 296Likes

@Tinoj  schreef:

Ik sluit mijn coaxkabel rechtstreeks op mijn tv aan vanuit de aop punt ,hoe hoog moet dan de signaalsterkte en kwaliteit zijn? Bij mij is de sterkte92 en kwaliteit schommelt steeds tussen de 85 en 100%.Iemamd die mij hier iets meer uitleg over kan geven?de ziggo monteurs zeggen dat dat niet uitmaakt


@Tinoj  Toen ik nog een mediabox XL had, had ik ook eens dat het signaal goed was maar de kwaliteit schommelde tussen 80 en 100%.

De monteur die dat zag zei dat de EV stond te "wapperen" en toen hij de eindversterker vervangen had, was de signaalkwaliteit weer strak 100% en waren mijn klachten over.

Het zou dus in de EV kunnen zitten.....

youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 152Oplossingen
  • 709Likes

Als het signaal niet goed genoeg meer is krijg je blokvorming , niet minder scherp beeld.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

De kwaliteit dient altijd 100% te zijn. De sterkte kan iets fluctueren, maar dan gaat het doorgaans maar om een paar procent. Maar de verschillen tussen Tv's maken het weleens lastig, want de een geeft 100% sterkte aan bij een juiste sterkte, en de ander gaat de fout in bij een zo hoge sterkte. Dat gebeurt bij een Humax ook. Maar hoe dan ook is een kwaliteit van 80% veel te laag. 

Bij een Humax hou ik liefst de sterkte tussen de 30 en 80%. Vaak ligt het in de praktijk rond de 50-60% en fluctueert nauwelijks. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes

@Tinoj  schreef:

Ja Wim, maar dit is eigenlijk het signaal wat bij mij binnen in huis komt dan?


Het signaal wat binnenkomt moet tussen de 0 en 13 dBmV zijn, maar daar heb je niets aan wat betreft hoe de TV het weergeeft.

Het overblijvende percentage wat je apparaat weergeeft is namelijk ook afhankelijk van het aantal splitters, het aantal meters van de coax kabel binnen en of er nog een wandcontactdoos tussen zit en wat je TV vindt hoeveel procent hij weer moet geven bij een bepaalt signaal.

Tinoj
Topicstarter
Level 4
  • 55Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Dankjewel Boris ,ikheb dus geen box ertussen maar rechtstreeks op mijn coaxaansluiting op mijn tv aangesloten en dan krijg ik deze waardes,want op mijn Next box kan ik geen waardes zien,alleen goed en hoog,ik kan wel gewoon tv kijken alleen de scherpte van hd valt dan weg en daaromvraag ik mij af of dat komt door dat schommelen van de kwaliteit en of dat ik een versterker er tussen moet doen?? Aande monteurs heb ik niets want die komen alleen steeds een contactdoos vervangen(6in een half jaar)En het lijkt net ofdat er iets bij de buren aan wordt gezet(apartementencomplex)enikdan minder beeld krijg,maar de monteurs zeggen dat dat niet kan!!ik wordt er een beetje moedeloos van en heb al allesvernieuwd aan kabels

Boris de Kat

Level 16
  • 1296Posts
  • 34Oplossingen
  • 296Likes

@Tinoj  De mediabox XL gaf dat wel aan maar ik had ook eerst een aantal monteurs die het AOP vervingen, soms omdat er toen weer betere waren, tot er een monteur kwam die wat verder keek en zag dat het signaal stond te "wapperen"

Hij zei meteen dat het in de eindversterker zat en heeft hem toen meteen vervangen en het probleem was toen opgelost.

Ik hoop dat er iemand van Ziggo meeleest en ook tot de conclusie komt dat het niet bij jou zit maar in de EV of misschien ergens anders in het netwerk.

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes

@Tinoj  schreef:

En het lijkt net ofdat er iets bij de buren aan wordt gezet(apartementencomplex)enikdan minder beeld krijg,maar de monteurs zeggen dat dat niet kan!!


Dat kan wel degelijk, in Engeland heeft 1 oude TV 1,5 jaar een heel dorp platgegooid: Dorp in Wales heeft anderhalf jaar lang internetproblemen door oude televisie | NU - Het laatste nie...

 

En op dit forum is het ook met regelmaat te lezen.

Je modem geeft heel mooi aan hoe de kwaliteit is van het signaal binnenkomt.

 

Om je binnenkomend en uitgaand signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters, versterkers en het modem op de foto?

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Ja, Engeland... Maar daar rijden ze ook aan de verkeerde kant van de weg. Ze hebben mazzel dat iedereen dat daar doet....

Tinoj
Topicstarter
Level 4
  • 55Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Oké,ik heb er dus helemaal geen verstand van en zoals ik het begrijp kan het een ev zijn?en dat is de eindversterker?en is dat een losse eindversterker of zit dat ingebouwd in een tv box?nogmaals ik heb er echt geen verstand van

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

De EV (eindversterker) zit in de wijk- en/of straatkast, waarop je bent aangesloten.

Mogelijk heb je de vraag van @Bert m.b.t. de up- en downstreamwaarden over het hoofd gezien? 

Tinoj
Topicstarter
Level 4
  • 55Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Dankjewel KBX458,daar heeft de monteur dinsdag in gekeken en volgens mij zaten er storingen op 65 tot 81 meter en dat is verder weg bij mij,dus mocht ik nog steeds het probleem hebben dan niet om een storingsmonteur vragen maar een netwerkmonteur,de volgende dag kwam er dus gewoon weer een storingsmonteur terwijl er door de telefoon beloofd was om een netwerkmonteur te sturen,hij ging bellen met iemand en uitgelegd en kwamen tot de conclusie dat ik maar een beetje met de instellingen moest spelen en dat uoscalling van lg niet zo goed was,ik hoorde de persoon aan de telefoon wel zeggen dat mijn sterkte een beetje hoog was en mijn kwaliteit(maar dat hoorde ik niet omdat de monteur er snel overheen praatte)misschien ook niet goed is,maar ik heb ook ziggo alweer een contactformulier ingevuld en wacht maar op antwoord

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

"...en kwamen tot de conclusie dat ik maar een beetje met de instellingen moest spelen en dat uoscalling van lg niet zo goed was..."

Wie zegt dat? Je moet tegenwoordig al een heel matige Tv hebben wil er geen goede scaler/chipset in zitten. De ene is de andere niet, maar ze zijn veel beter dan voorheen. Instellingen spelen natuurlijk een belangrijke rol. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes

@Tinoj Om je binnenkomend en uitgaand signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters, versterkers en het modem op de foto?

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Hey @Tinoj

Je hebt al aardig wat hulp gekregen zie ik. Jammer dat het verlossende antwoord er nog niet tussen zat.

Om te kijken of het signaal goed bij je binnen komt, is het verstandig om deze eens onder de loep te nemen. 
Ik zie dan ook dat @Bert inmiddels 2 keer voorgesteld heeft om dit voor je na te kijken, maar ontvangt daarop geen reactie.
Wil je hem alsnog voorzien van jouw signaalwaarden? Alleen dan gaan we verder komen in dit verhaal.

Tinoj
Topicstarter
Level 4
  • 55Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

96A7C3A5-D784-4288-B360-ABD6292475D1.jpeg

 dit is wat ik heb als ik de coaxkabel achter in mijn tv doe

Uitgelicht topic