1
Vraag
2
Reacties
caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

Hoe gaat het straks verder met kabel TV, in technisch opzicht?

Het was in technisch opzicht een aardig zooitje op de kabel de afgelopen jaren. Een zender als NPO-1 werd op drie manieren op de kabel gezet:

  • Als analoog signaal.
  • Als digitaal signaal in SD kwaliteit met MPEG-2 compressie.
  • Als digitaal signaal in HD kwaliteit met MPEG-4 compressie.

Het analoge signaal was historisch gezien het eerste type natuurlijk, en daarna kwam het MPEG-2 signaal. Analoog verdwijnt nu, maar is het nu geen tijd om eens te kijken naar al die SD kanalen?

Met een heel eenvoudige HD ontvanger kun je prima een HD signaal omzetten naar SD, en via SCART doorsturen naar een oude TV. In feite zijn al die 'extra' SD kanalen dus overbodig. TV stations die nog in SD kwaliteit uitzenden, kunnen ook prima via MPEG-4 compressie op de kabel gezet worden. Dat scheelt heel veel ruimte op de kabel, omdat een MPEG-4 kanaal veel minder bandbreedte vergt als een MPEG-2 signaal. Ziggo heeft hier al mee geëxperimenteerd volgens mij.

En dan krijgen we 4k, en in de niet al te verre toekomst 8k.

Op de kabel wordt voor digitale signalen de DVB-C(able) standaard gebruikt, bij de satelliet TV was dat DVB-S(atellite), en bij Digitenne DVB-T(errestial). Bij de satelliet is men jaren geleden al overgestapt op DVB-S2, en Digitenne gaat over naar DVB-T2. De '2' varianten bieden meer mogelijkheden en een hogere compressie, zoals H.265/HEVC ter vervanging van H.264/MPEG-4. Er bestaat ook een DVB-C2 standaard, krijgen we die in de toekomst? Dan kunnen alle huidige ontvangers (incl. Mediabox) in de container, maar ook alle huidige TV's kunnen er niets mee.

Een andere optie is natuurlijk IPTV, dan vergeet je het hele DVB-C/DVB-C2 gebeuren.

Ik ben wel benieuwd wat Ziggo zich voorstelt over deze zaken, en hoe ze 4k op de kabel willen gaan zetten.

Kan Ziggo daar wat opheldering over geven?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Zwavelstok

Level 1
  • 178Posts
  • 7Oplossingen
  • 22Likes
caesar wrote:
Het was in technisch opzicht een aardig zooitje op de kabel de afgelopen jaren. Een zender als NPO-1 werd op drie manieren op de kabel gezet:

  • Als analoog signaal.
  • Als digitaal signaal in SD kwaliteit met MPEG-2 compressie.
  • Als digitaal signaal in HD kwaliteit met MPEG-4 compressie.

Kleine correctie:
Je hebt de informatie drager, de signalen die over het glasvezel en coax netwerk (HFC) gaan, deze zijn allemaal analoog. De informatie zelf is bij 2 en 3 digitaal, en hebben in beide gevallen mp4 als video codec.

Met een heel eenvoudige HD ontvanger kun je prima een HD signaal omzetten naar SD, en via SCART doorsturen naar een oude TV. In feite zijn al die 'extra' SD kanalen dus overbodig.

Ik ben bang dat de ondertitels nauwelijks leesbaar zijn als je dit doet.

TV stations die nog in SD kwaliteit uitzenden, kunnen ook prima via MPEG-4 compressie op de kabel gezet worden. Dat scheelt heel veel ruimte op de kabel, omdat een MPEG-4 kanaal veel minder bandbreedte vergt als een MPEG-2 signaal. Ziggo heeft hier al mee geëxperimenteerd volgens mij.

Dit wordt al jaren zo gedaan.

En dan krijgen we 4k, en in de niet al te verre toekomst 8k.

Als het aanbod en vraag hiernaar groot genoeg is, zal dit wel gaan komen.

Op de kabel wordt voor digitale signalen de DVB-C(able) standaard gebruikt, bij de satelliet TV was dat DVB-S(atellite), en bij Digitenne DVB-T(errestial). Bij de satelliet is men jaren geleden al overgestapt op DVB-S2, en Digitenne gaat over naar DVB-T2. De '2' varianten bieden meer mogelijkheden en een hogere compressie, zoals H.265/HEVC ter vervanging van H.264/MPEG-4. Er bestaat ook een DVB-C2 standaard, krijgen we die in de toekomst? Dan kunnen alle huidige ontvangers (incl. Mediabox) in de container, maar ook alle huidige TV's kunnen er niets mee.

Een andere optie is natuurlijk IPTV, dan vergeet je het hele DVB-C/DVB-C2 gebeuren.

Als de bandbreedte dit toelaat zal er uiteindelijk overgeschakeld worden. Er worden nu tests gedaan met docsis 3.1. wat 10Gbit/s down en 1 Gbit/s upload mogelijk maakt.
Met docsis 3.1 full duplex is 10 Gbit up en down mogelijk. Dus mogelijkheden genoeg uiteindelijk.

In 2009 was er al sprake van dvb-c2.
https://tweakers.net/nieuws/62456/ziggo-steunt-komst-dvb-c2-standaard-voor-digitale-televisie.html

Bekijk in context

3 Reacties 3
Zwavelstok

Level 1
  • 178Posts
  • 7Oplossingen
  • 22Likes
caesar wrote:
Het was in technisch opzicht een aardig zooitje op de kabel de afgelopen jaren. Een zender als NPO-1 werd op drie manieren op de kabel gezet:

  • Als analoog signaal.
  • Als digitaal signaal in SD kwaliteit met MPEG-2 compressie.
  • Als digitaal signaal in HD kwaliteit met MPEG-4 compressie.

Kleine correctie:
Je hebt de informatie drager, de signalen die over het glasvezel en coax netwerk (HFC) gaan, deze zijn allemaal analoog. De informatie zelf is bij 2 en 3 digitaal, en hebben in beide gevallen mp4 als video codec.

Met een heel eenvoudige HD ontvanger kun je prima een HD signaal omzetten naar SD, en via SCART doorsturen naar een oude TV. In feite zijn al die 'extra' SD kanalen dus overbodig.

Ik ben bang dat de ondertitels nauwelijks leesbaar zijn als je dit doet.

TV stations die nog in SD kwaliteit uitzenden, kunnen ook prima via MPEG-4 compressie op de kabel gezet worden. Dat scheelt heel veel ruimte op de kabel, omdat een MPEG-4 kanaal veel minder bandbreedte vergt als een MPEG-2 signaal. Ziggo heeft hier al mee geëxperimenteerd volgens mij.

Dit wordt al jaren zo gedaan.

En dan krijgen we 4k, en in de niet al te verre toekomst 8k.

Als het aanbod en vraag hiernaar groot genoeg is, zal dit wel gaan komen.

Op de kabel wordt voor digitale signalen de DVB-C(able) standaard gebruikt, bij de satelliet TV was dat DVB-S(atellite), en bij Digitenne DVB-T(errestial). Bij de satelliet is men jaren geleden al overgestapt op DVB-S2, en Digitenne gaat over naar DVB-T2. De '2' varianten bieden meer mogelijkheden en een hogere compressie, zoals H.265/HEVC ter vervanging van H.264/MPEG-4. Er bestaat ook een DVB-C2 standaard, krijgen we die in de toekomst? Dan kunnen alle huidige ontvangers (incl. Mediabox) in de container, maar ook alle huidige TV's kunnen er niets mee.

Een andere optie is natuurlijk IPTV, dan vergeet je het hele DVB-C/DVB-C2 gebeuren.

Als de bandbreedte dit toelaat zal er uiteindelijk overgeschakeld worden. Er worden nu tests gedaan met docsis 3.1. wat 10Gbit/s down en 1 Gbit/s upload mogelijk maakt.
Met docsis 3.1 full duplex is 10 Gbit up en down mogelijk. Dus mogelijkheden genoeg uiteindelijk.

In 2009 was er al sprake van dvb-c2.
https://tweakers.net/nieuws/62456/ziggo-steunt-komst-dvb-c2-standaard-voor-digitale-televisie.html
caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes
Zwavelstok wrote:

caesar wrote:
Het was in technisch opzicht een aardig zooitje op de kabel de afgelopen jaren. Een zender als NPO-1 werd op drie manieren op de kabel gezet:

  • Als analoog signaal.
  • Als digitaal signaal in SD kwaliteit met MPEG-2 compressie.
  • Als digitaal signaal in HD kwaliteit met MPEG-4 compressie.
Kleine correctie:
Je hebt de informatie drager, de signalen die over het glasvezel en coax netwerk (HFC) gaan, deze zijn allemaal analoog. De informatie zelf is bij 2 en 3 digitaal, en hebben in beide gevallen mp4 als video codec.


Je hebt een transponder-stream, met daarin meerdere TV, radio en andere data streams. Ik weet niet wat je hierbij onder 'analoog' verstaat. Verder zijn de SD TV kanalen in MPEG-2 gecodeerd, niet in MPEG-4 zoals jij aangeeft. Was dat namelijk het geval, dan zou Ziggo alle oude eerste generatie decoders hebben moeten innemen, en daar heb ik nooit iets over gelezen.

Met een heel eenvoudige HD ontvanger kun je prima een HD signaal omzetten naar SD, en via SCART doorsturen naar een oude TV. In feite zijn al die 'extra' SD kanalen dus overbodig.
Ik ben bang dat de ondertitels nauwelijks leesbaar zijn als je dit doet.


Dat gaat prima, de ondertitels zijn hard gecodeerd door de NPO bij mijn weten. Het zou mooi zijn als er gebruik gemaakt werd van een aparte subtitle stream, maar dat is veel te geavanceerd voor Nederland. Afgezien daarvan kun je op de Mediabox XL helemaal niets instellen op dat gebeid, wel op de Humax.
TV stations die nog in SD kwaliteit uitzenden, kunnen ook prima via MPEG-4 compressie op de kabel gezet worden. Dat scheelt heel veel ruimte op de kabel, omdat een MPEG-4 kanaal veel minder bandbreedte vergt als een MPEG-2 signaal. Ziggo heeft hier al mee geëxperimenteerd volgens mij.
Dit wordt al jaren zo gedaan.


Nee, dat is volgens mij onjuist. Ziggo heeft een paar jaar geleden proeven gedaan in een klein gebied in Friesland om dat te testen.

En dan krijgen we 4k, en in de niet al te verre toekomst 8k.
Als het aanbod en vraag hiernaar groot genoeg is, zal dit wel gaan komen.


De 4k en de 8k standaard zijn gelijktijdig vastgelegd. Momenteel komt de eerste 8k apparatuur voor consumenten op de markt.


Op de kabel wordt voor digitale signalen de DVB-C(able) standaard gebruikt, bij de satelliet TV was dat DVB-S(atellite), en bij Digitenne DVB-T(errestial). Bij de satelliet is men jaren geleden al overgestapt op DVB-S2, en Digitenne gaat over naar DVB-T2. De '2' varianten bieden meer mogelijkheden en een hogere compressie, zoals H.265/HEVC ter vervanging van H.264/MPEG-4. Er bestaat ook een DVB-C2 standaard, krijgen we die in de toekomst? Dan kunnen alle huidige ontvangers (incl. Mediabox) in de container, maar ook alle huidige TV's kunnen er niets mee.

Een andere optie is natuurlijk IPTV, dan vergeet je het hele DVB-C/DVB-C2 gebeuren.
Als de bandbreedte dit toelaat zal er uiteindelijk overgeschakeld worden. Er worden nu tests gedaan met docsis 3.1. wat 10Gbit/s down en 1 Gbit/s upload mogelijk maakt.
Met docsis 3.1 full duplex is 10 Gbit up en down mogelijk. Dus mogelijkheden genoeg uiteindelijk.


Voor HD TV heb je niet zo'n heel grote bandbreedte nodig, dat valt hard mee. Het kan zelfs makkkelijk over VDSL. HEVC zal dit nog makkelijke maken.

In 2009 was er al sprake van dvb-c2.
https://tweakers.net/nieuws/62456/ziggo-steunt-komst-dvb-c2-standaard-voor-digitale-televisie.html


Dat is mooi, maar er is niets van terechtgekomen tot nu. Er is geen enkel consumentenapparaat (TV) dat DVB-C2 aan kan. Dus als Ziggo dat zou willen gaan gebruiken, dan moet dat ruim van te voren aangekondigd worden.

De vraag is dus nog steeds wat Ziggo in de toekomst wil gaan doen.
Zwavelstok

Level 1
  • 178Posts
  • 7Oplossingen
  • 22Likes
caesar wrote:
Je hebt een transponder-stream, met daarin meerdere TV, radio en andere data streams. Ik weet niet wat je hierbij onder 'analoog' verstaat. Verder zijn de SD TV kanalen in MPEG-2 gecodeerd, niet in MPEG-4 zoals jij aangeeft. Was dat namelijk het geval, dan zou Ziggo alle oude eerste generatie decoders hebben moeten innemen, en daar heb ik nooit iets over gelezen.


We hebben samen gelijk.
Er zijn SD kanalen die mpeg2 gebruiken, maar er zijn er ook een hoop die de AVC/H.264 video codec gebruiken.

Bijvoorbeeld op TS2068, daar zijn ze allemaal mpeg4 (o.a. Nicktoons, NPO 101, PassieXXX... )
Op TS2049 zijn ze allemaal mpeg2 (o.a. SBS9, FOX, RTL4... )

Met analoog bedoel ik, dat alle zendsignalen op het HFC net, dus de informatie die naar jouw tv wordt verzonden, dat is analoog. De informatie zelf, de transport streams is digitaal.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic