1
Vraag
2
Reacties
Ralf.zanden

Level 3
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hirschmann HMV42

Goedenavond,

 

Vanmorgen was er niks aan het TV signaal. Deze komt binnen in de meterkast waarbij ik hem heb verbonden met de Hirschmann HMV41. Nu hadden we vanmiddag een stroomstoring waarbij er 4800 huishoudens zonder stroom zaten. En ik krijg nu geen signaal naar mijn mediabox next. Tvgids uitgesteld kijken, apps en opgenomen programma's zijn wel toegankelijk dat komt mede doordat hier gebruik wordt gemaakt van internet.

 

Is er iemand bekend mee of de versterker problemen krijgt bij piekspanning wanneer er een stroomstoring optreed?

 

Ik heb alles van ook van de stroom afgehaald, maar ik krijg hem niet aan de praat. De ledlampjes van de versterker. Dat zijn er 3 brandt alleen de middelste van operationeel. Het Iinker ledlampje welk de TV-signaal aanduid brandt of knippert niet.

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

@Ralf.zandenAls de tv/mediabox Next wel signaal heeft als hij op het AOP zit... -> je zegt het eigenlijk zelf: Het moet tussen het AOP en de Mediabox Next zitten.
Wat zit daar tussen: een HMV41 en wat kabels. Een kabel kan signaal verstoren door een kabelbreuk. Dat die optreedt na een stroomstoring lijkt me onwaarschijnlijk. Blijft de HMV41 over. Persoonlijk denk ik dat deze door de stroomstoring een tik heeft gehad en defect is.

Verder valt het me op dat er een verouderde splitter op het AOP aanwezig is. Ik ga er niet vanuit dat deze ineens het probleem kan veroorzaken maar deze zou je kunnen vervangen door een POA-1-B. Dit is tegenwoordig de splitter die wordt aangeraden te gebruiken.

Als een ziggo medewerker langs komt in dit draadje op het forum zou die er een toe kunnen sturen.

Bekijk in context

Gio2903

Level 17
  • 3124Posts
  • 160Oplossingen
  • 2219Likes

het enige wat ik nog zou aanraden is een poa-01-b aanvragen + een nieuwe witte (ipv zwarte) modemkabel. je hebt nu het modem op je versterker aangesloten en dat kan voor uitval zorgen. dan word de nieuwe situatie:

aop > poa-01-b > links witte kabel naar het modem / rechts kabel naar de versterker (die nu op je aop zit dus). zo valt je internet niet uit als je versterker ooit kapot gaat en is hij sowieso het meest stabiel 🙂

Bekijk in context

jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

@Ralf.zanden  Dat is de voorloper van de POA-1-B. Maar op inderdaad daarmee sluit je eigenlijk de modem los van de versterker aan. Ik weet zo even niet welk modem je nu hebt, maar als het een witte connectbox is, dan zou ik zeker om problemen in de toekomst te voorkomen ipv van de splitter op de foto een POA-1-B te gebruiken.

Deze kan overigens door een ziggo medewerker toegestuurd worden. Ook met de juiste kabel erbij voor je modem. De versterker heb je al met een IEC connector aangesloten als het zo is als op de foto. Wat je dan verder nog nodig hebt is een kabel met een rode en een groene connector (de rode is voor de modemkant en kan over de schroefdraad heen geduwd worden, hoef er niet meer op geschroefd/gedraaid te worden)

Bekijk in context

Uitgelicht
Ralf.zanden
topicstarter
Level 3
  • 19Reacties
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Goedemorgen @Lotte ,

 

Ik heb gisteren de materialen binnengekregen en het is geinstalleerd en het werk bedankt in ieder geval voor deze service. De materialen die ik niet meer gebruik. bijvoorbeeld kabels en andere soorten aansluitingen kunnen die door ziggo gerecycled worden of waar kan ik die inleveren zodat ze een tweede leven krijgen?

 

groet,

Ralf

22 Reacties 22
huberto

Level 4
  • 31Posts
  • 0Oplossingen
  • 14Likes

Tja, met een stroomstoring weet je nooit of er nog 'collatoral damage' is. Bij het (evt. herhaald) uitvallen van de spanning en weer inschakelen zijn er soms ook wel eens momenten dat de spanning te hoog is o.i.d..

Even theoretisch:

* je versterker zou een opdonder gehad kunnen hebben (uitsluiten: sluit iets vóór de versterker aan, rechtstreeks op het AOP, als dat kan)

* er kan een apparaat of zekering in de straatkast eruit geklapt zijn, waardoor de hele wijk geen signaal heeft (vraag je buren!)

* als de stroomstoring komt door een beschadigde stroomkabel bij graven in de bodem kan het natuurlijk ook zijn dat de 'aanlever'-kabels van het Ziggo-netwerk ook doorgejast zijn door de graver, en dat de straatkast dus geen signaal binnenkrijgt

 

Mijn advies:

  1. check https://www.ziggo.nl/klantenservice/storingen,
  2. Vraag je buren of zij wel signaal hebben (niet midden in de nacht)
  3. Test een TV of STB rechtstreeks op het AOP (zonder versterker)
  4. Nog niks wijzer? Dan klantenservice maar eens bellen, 0900-1884.

 

jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

@Ralf.zanden  Dat op de HMV41 het linker lampje niet brandt betekent dat de versterker geen ingangs signaal krijgt. Daardoor kan hij ook niks uitsturen en zal de tv ook geen signaal ontvangen.
Hoe zit de versterker en de modem op het AOP aangesloten?
Zou je van de situatie een foto kunnen maken?

Ik weet niet of het een optie is een TV met een kabel tot 10 meter ipv van de HMV41 aan te sluiten op de uitgang op de AOP. Als er dan wel beeld is, dan is de HMV41 niet meer in orde lijkt mij.

Ralf.zanden
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ik had hem al ook rechstreeks op de AOP aangesloten waar het signaal binnenkomt. Die geeft met de standaard kabels het signaal wel door naar de mediabox next. Ik heb een foto van de aansluiting toegevoegd. Ik heb wel al 2 extra kabels aangesloten, maar die zitten op de wandcontactdozen op de slaapkamers waar trouwens geen tv op aangesloten zit. Die hebben we nog niet.

 

Het moet dus tussen de AOP en de Next zitten

Ralf.zanden
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

De stroomstoring was van half 3 tot 4uur. Wij waren weg. Ik heb de tv maar ook de mediabox next rechtstreeks op de AOP aangesloten en toen kreeg ik wel tv signaal door. Dus het ligt tussen de AOP en de mediabox next

jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

@Ralf.zandenAls de tv/mediabox Next wel signaal heeft als hij op het AOP zit... -> je zegt het eigenlijk zelf: Het moet tussen het AOP en de Mediabox Next zitten.
Wat zit daar tussen: een HMV41 en wat kabels. Een kabel kan signaal verstoren door een kabelbreuk. Dat die optreedt na een stroomstoring lijkt me onwaarschijnlijk. Blijft de HMV41 over. Persoonlijk denk ik dat deze door de stroomstoring een tik heeft gehad en defect is.

Verder valt het me op dat er een verouderde splitter op het AOP aanwezig is. Ik ga er niet vanuit dat deze ineens het probleem kan veroorzaken maar deze zou je kunnen vervangen door een POA-1-B. Dit is tegenwoordig de splitter die wordt aangeraden te gebruiken.

Als een ziggo medewerker langs komt in dit draadje op het forum zou die er een toe kunnen sturen.

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4349Posts
  • 574Oplossingen
  • 2124Likes

Scherp van je @jansmarcel, waarvoor dank! Ik zie dat je gisteren contact hebt gehad @Ralf.zanden en lees dat er een nieuwe signaalversterker onderweg is. Houd je ons op de hoogte van je bevindingen? 

Ralf.zanden
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ik heb de nieuwe signaalversterker gekregen van Ziggo. Echter dacht ik gewoon  de Hirschmann HMV41 te ontvangen zodat ik de bestaande connectoren kan hergebruiken. Nu heb ik de Technetix FRA752x gekregen en wat blijkt daar kunnen de Hirschmann connectoren niet op. Hierdoor heb ik nu dus een monteur moeten plannen zodat alles in 1x goed geïnstalleerd kan  worden. Hij komt pas woensdag 11 mei. Dus wat begon als 40eur voor de versterker wordt sowieso verdubbeld qua kosten door tarief monteur. Dus dat valt een beetje tegen

jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

@Ralf.zanden  Zou je me van de aansluitingen eens een foto kunnen posten? Voor zover ik weet zijn beide versterkers uitgerust met F-connectoren. Daarom vind ik het vreemd dat het niet past.

Ralf.zanden
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

@jansmarcel je hebt gelijk. Ik heb hem kunnen installeren. Ik werd op het verkeerde been gezet met de meegeleverde extra onderdelen. In meegestuurde foto kan je het eind resultaat zien. Daarnaast moet ik mijn vorige bericht een beetje aanpassen want het lag ook een beetje aan mij zelf door niet goed te kijken

 

@jansmarcel @Vincent @huberto bedankt voor het meekijken, reageren en het tips geven. Het is me uiteindelijk gelukt om weer live televisie te kunnen kijken.

Gio2903

Level 17
  • 3124Posts
  • 160Oplossingen
  • 2219Likes

het enige wat ik nog zou aanraden is een poa-01-b aanvragen + een nieuwe witte (ipv zwarte) modemkabel. je hebt nu het modem op je versterker aangesloten en dat kan voor uitval zorgen. dan word de nieuwe situatie:

aop > poa-01-b > links witte kabel naar het modem / rechts kabel naar de versterker (die nu op je aop zit dus). zo valt je internet niet uit als je versterker ooit kapot gaat en is hij sowieso het meest stabiel 🙂

Ralf.zanden
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Oke dankjewel voor de tip. Zal dat morgen aanpassen, maar zo staat het eigenlijk niet omschreven in de gebruiksaanwijzing van ziggo met de Technetix. Ben wel benieuwd waarom ze dat, hoe ik hem nu heb, voorschrijven. 

jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

@Ralf.zanden  Het zou kunnen zijn dat erg nog een oude versie van de handleiding bij zit waar het zo in staat. Tegenwoordig zie je hier met grote regelmaat voorbij komen als er problemen met de internetverbinding is, de modem buiten de versterker om aan te sluiten zoals @Gio2903  ook adviseert mbv de POA-1-B. Dit is mijzelf ook aangeraden toen ik met problemen hier kwam.

Vroeger was het mogelijk als een versterker retourgeschikt was hier de modem op de onversterkte uitgang aan te sluiten, maar door hogere eisen aan kwaliteit van het signaal en het sneller wordende internet kan een versterker storend werken op de moderne modems van nu.

Gio2903

Level 17
  • 3124Posts
  • 160Oplossingen
  • 2219Likes

kan best dat het prima werkt hoor zo op de laagste poort, maar heb genoeg situaties gezien waar een modem stopt met uitvallen als je m van de versterker afhaalt. staat je natuurlijk vrij welke keus je maakt 😉

ik zelf zou graag nog internet hebben als mn versterker defect raakt waardoor mijn tv het dus niet meer doet. waarschijnlijk zijn die handleidingen verouderd. weet niet of je de poa en witte kabel al hebt, anders moet een moderator deze even naar je opsturen

Ralf.zanden
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

De witte kabel heb ik meegeleverd gekregen bij de versterker. Wat is het verschil tussen zwart en wit?

 

Bedoel je dan zo'n aansluiting op deze foto. Dit is een SQ601. Daar heb ik zelf nog meerdere van thuis liggen. En heeft ook nog altijd gewerkt.

 

1651442025739175215425105687857.jpg

jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

@Ralf.zanden  Dat is de voorloper van de POA-1-B. Maar op inderdaad daarmee sluit je eigenlijk de modem los van de versterker aan. Ik weet zo even niet welk modem je nu hebt, maar als het een witte connectbox is, dan zou ik zeker om problemen in de toekomst te voorkomen ipv van de splitter op de foto een POA-1-B te gebruiken.

Deze kan overigens door een ziggo medewerker toegestuurd worden. Ook met de juiste kabel erbij voor je modem. De versterker heb je al met een IEC connector aangesloten als het zo is als op de foto. Wat je dan verder nog nodig hebt is een kabel met een rode en een groene connector (de rode is voor de modemkant en kan over de schroefdraad heen geduwd worden, hoef er niet meer op geschroefd/gedraaid te worden)

Ralf.zanden
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Dan hoop ik dat een ziggo moderator meeleest deze week, zodat ik de juiste onderdelen kan installeren in de meterkast. 

 

@jansmarcel  nogmaals bedankt voor je hulp. Fijne avond

Ralf.zanden
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

@Vincent als moderator op dot forum zou je me misschien kunnen helpen om nog aan de juiste splinters en kabels te komen zodat ik mijn versterker nog beter kan gaan gebruiken. Alvast bedankt voor je reactie

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

@tobiastheebe kan jij eventueel een mod inseinen ? 😉

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Ik heb zojuist de moderators gevraagd of een splitter POA-01-B met IEC/F-kabel kan worden toegestuurd.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic