1
Vraag
2
Reacties
DON PAPA

Level 17
  • 3956Posts
  • 61Oplossingen
  • 3387Likes

Het grote ervaringen & discussie topic over software versie 4.19 AV

 Als de moderators dit geen goed idee vinden halen ze het maar weer weg 

Omdat er met de vorige update versie heel veel verschillende losse topic's werden aangemaakt (vaak ook nog met hetzelfde onderwerp) leek het mij wel een goed idee om één groot verzamel topic te maken waar je al je ervaringen/bevindingen over deze software update in kwijt kan, zodat al deze informatie centraal verzameld word en het mooi overzichtelijk blijft op het forum. Voor specifieke vragen over deze software update kan je natuurlijk altijd een eigen topic aanmaken.

 

Software update 4.19 AV voor de Next is vanaf 13 november beschikbaar

 

De nieuwe software update staat alweer klaar! In de aankomende drie dagen wordt deze automatisch bij jou op de box geïnstalleerd. Hier hoef je natuurlijk niks voor te doen.

 

Beeldkwaliteit nog beter

Je wilt natuurlijk een zo scherp mogelijk beeld van je mediabox. Op dit moment voelt die soms alleen iets té sterk aangezet. Ja, dat kan ook. Daarom hebben we deze update het scherpte-filter uitgezet. Daardoor verbetert de beeldkwaliteit en worden contouren nu verfijnder weergegeven. Liever toch terug naar superscherp of je beeld voor iets anders aanpassen? Pas dan de tv instellingen aan en laat hier weten welke instellingen voor jou het beste werken! Samen weten we meer.

 

Hoe kan ik zien of de update al is geïnstalleerd?

Zoals eerder vermeld wordt de update automatisch in de aankomende drie dagen geïnstalleerd. Toch nieuwsgierig of jij de update al in huis hebt? Check dan de volgende stappen:

Open het ‘MENU’

Ga naar ‘INSTELLINGEN’ (tandwiel)

Selecteer het tabblad ‘INFO’

Ga naar ‘Over je mediabox’ en druk op ‘OK’

Staat de versie op 4.19? En staan de letters ‘AV’ op dezelfde plek als de onderstaande afbeelding? Dan hebt jij de nieuwste software, Gefeliciteerd!

 

 

 

71 Reacties 71
Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Er zijn talloze mensen die geen last hebben, de overgrote meerderheid zelfs.

De toslink uitgang is voor velen een goeie workaround, ook dat is al vaak gezegd.

Waarom de conclusie uit dat topic fout is, is al uitvoerig aan bod gekomen in het sync topic. Zoek even de posts die handelen over hdmi lip sync feature ea.

Overigens erkent Ziggo ook dat de sync issues in de Next nog niet zijn opgelost, getuige de mail waar MaxH aan refereerde.

kruijf

Level 3
  • 296Posts
  • 4Oplossingen
  • 72Likes

Wel knap je geeft eindelijk toe dat er ook mensen zijn die er geen last van hebben, zal je vast heel lastig hebben gevonden. ***Mod edit: offtopic reactie***

Michael Z1
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2609Posts
  • 346Oplossingen
  • 522Likes

Hoi iedereen,

Laten we het even gezellig houden, ontopic en over de ervaringen met de software hebben en het niet op de persoon gaan spelen. 

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3465Likes

@kruijf

Wat gek. Ik heb een heel andere perceptie van de pogingen van Dolf de bijdrage van de Next aan een waargenomen lip sync probleem zo objectief mogelijk in kaart te brengen. Dat er een onwenselijke bijdrage kan zijn wordt bevestigd door pogingen van Liberty Global die met een Firmware Update op te gaan lossen.

Dat iedereen een lip sync probleem zou moeten waarnemen, bij elke apparatuurcombinatie en audio aansluitwijze, is volgens mij recent niet door Dolf beweerd. Eerder integendeel.

Er is hoe dan ook openheid gegeven over de gevolgde meetmethode.
Dat geeft een ander een kans daar kritisch inhoudelijk commentaar op te kunnen geven of de methode in eigen situatie te beproeven. Een nette aanpak, vind ik dat.

Maar misschien ligt het aan mijn optimistische manier van lezen. Ik lees in het lip-sync geval, wat ik graag zou willen lezen, en zie wellicht een altijd mogelijk vlekje, bv een tegenspraak, te makkelijk over het hoofd. 

kruijf

Level 3
  • 296Posts
  • 4Oplossingen
  • 72Likes

@hanh ben ik het niet mee eens er zijn verschillende mogelijkheden en opties aangedragen door andere mede forum gebruikers, die totaal genegeerd zijn door dolfff want zijn idee dat is het beste idee, en ook vooral ergens in het begin moest iedereen een lip sync probleem hebben en een echo (echo waar die later weer op terug kwam).

En ik zeg niet dat er geen probleem is maar ik ben er wel van overtuigd dat hij het allemaal net wat erger maakt dan het is, en daardoor in een tunnelvisie zit en andere reacties die er toe kunnen doen gewoon negeert, word ook wel betweterig genoemd.

Dit is het laatste wat ik in iedergeval over dolfff te melden heb.

 

@Michael Ziggo er stond niet iets in mijn reactie wat niet door beugel kon volgens mij, geen gescheld ofzo gewoon mijn ongezouten mening jammer dat die aangepast is.

Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Ik denk dat we beter dingen kunnen bespreken over de Next box dan over vermeende tekortkomingen van forumleden. Een goeie discussie is altijd welkom als die op inhoudelijke argumenten gevoerd wordt, daar kan iedereen (inclusief ikzelf) veel van leren.

Wat mij betreft einde discussie en back on topic.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3465Likes

@kruijf 

Ok. Soms gaat het om met welke insteek je iets leest. Dat  kan gezond verschil van mening opleveren. Misschien even kwade koppen.
Foutjes van wie dan ook zijn normaal en menselijk. En, oh, misverstanden!

gewoon mijn ongezouten mening

Prima en doen. De woorkeus had wellicht iets milder gekund.
Mij maakte het niet uit en ik denk dat @Dolfff  ook wel tegen stootje kan.
Je weet: de Mods beslissen.

Mannen, doe mij een lol: gooi er wat zand over.  Dat getuigt van grootsheid..
 

EDIT de vorige naar mijn smaak nette reaktie van Dolf zag ik later.

J_P

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik ervaar nog steeds dat het signaal van de next naar mijn TV, als dat via Netflix loopt, in geval van High Dynamic Range een grijze waas erover krijgt. De native app van Netflix op mijn TV geeft deze waas niet en zie ik de mooie diepe kleuren en zwarttinten die deze scaling geeft.

 

Ik had gehoopt dat met deze AV update dit verholpen zou zijn maar helaas. Ik lees deze HDR afmatting niet terug in dit staartje. Is dit bekend?

 

 

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3465Likes

Wat voor Netflix Content? Wat voor Netflix abo heb je (SD, HD, 4k)? Probleem ook bij vergelijkbare Content? Welke Resolutie instelling op de Next? Welke TV? Hoe is de Next precies aangesloten?
Helpt een Power Cycle van de Next? Heb je inderdaad  4.19 AV aan boord?

Je kunt niet nauwkeurig genoeg zijn als er een probleem is. Anders hebben de Mods en anderen niet genoeg aan je melding, om er chocola van te kunnen maken en het mogelijk te kunnen reproduceren.

J_P

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Netflix 4K abo, Philips 43PUS6703, 4K HDMI kabel, next resolutie automatisch  maar doet het ook bij alle overige beeldinstellingen. Alle Netflix content waarbij HDR staat grijst uit. Ultra HD 4K content en HD geen probleem. El Camino bijvoorbeeld staat als HDR en krijgt een grijze waas, Laundromat, The King, etc. Ja, de next heeft de 4.19 AV software versie. Native app op de Philips geeft dus geen waas bij dezelfde content

Seefie1976

Level 5
  • 58Posts
  • 0Oplossingen
  • 13Likes

Beste mensen, 

Sinds 2 dagen springt met beeld op zwart als ik wisselen tussen Netflix en Videoland of als ik van Videoland of Netflix naar gewone zender wil gaan. Dan helpt het niet om via de afstandbediening uit te zetten want bij opnieuw aanzetten dan blijft het beeld zwart maar het geluid van de boxe doen het gewoon. Dan moet ik de next uitzetten via het knopje aan de achterzijde en opnieuw opstarten en dan wachten dat de hele opstartprocedure is opgestart geworden. 

 

Hebben hier meer mensen last van ?

Gr @Seefie1976 

DON PAPA
Topicstarter
Level 17
  • 3956Posts
  • 61Oplossingen
  • 3387Likes
Seefie1976 wrote:

Hebben hier meer mensen last van ?

 

Ja ik heb dit in het verleden ook een paar keer gehad, sinds dien gebruik ik alleen nog maar de tv apps (Videoland en Netflix) welke wel gewoon goed werken en deze problemen niet hebben...

RuudM

Level 5
  • 64Posts
  • 2Oplossingen
  • 24Likes

Met aandacht heb ik de hele discussie in het topic ‘minder scherp HD beeld’ gevolgd. Daar had ik in het begin een reactie geplaatst dat ik vanwege de beeldkwaliteit weer terugging naar de Humax. Met deze update is Ziggo/Next voor mij absoluut weer op het juiste (beeld)pad. Dank !

Verwijderd account
Niet van toepassing

Sinds de laatste 4.19AV heb ik meer dan ooit problemen met lip-synch. 

 

Meer mensen die dit probleem ervaren?

Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

@Rodyin , in de Next heb ik met de laatste update geen verbeteringen en ook geen verslechteringen gemeten aan de lip sync. Wel is er aan de bron flink wat veranderd: verbeterd vooral. Het stomme is: dat kan bij sommigen juist een verslechtering geven als de aansluiting en instellingen ongunstig zijn.

Misschien een goed idee om je melding in het sync topic te doen. Beschrijf dan je apparatuur en je aansluitingen zo precies mogelijk (ook instellingen zoals Dolby en resolutie). Daar helpen we je graag met evt tips.

Painchiller

Level 1
  • 75Posts
  • 1Oplossingen
  • 14Likes
Dolfff wrote:

Beeldkwaliteit is niet m’n specialisatie maar ook ik zie nu toch duidelijk een verfijnder, aangenamer en realistischer beeld. Nice.

 

Wat betreft de lip sync, wie betreffende topic een beetje heeft gevolgd, zal weten dat ik druk doende ben geweest de afgelopen weken met metingen. Daarbij vooral geholpen door@bloemen64 .  Dat geeft een objectiever beeld van dit tricky issue dat van persoon tot persoon erg verschillend wordt waargenomen.

Een samenvatting:

Bij de bron (lineaire tv en replay / opnames) zijn verbeteringen de laatste 2 weken (zij het nogal wisselend). Dit staat natuurlijk los van de Next maar het is wel belangrijke informatie om te kunnen bepalen wat wel en wat niet aan de Next zelf kan worden toegeschreven. Met name het verschil tussen live en replay is flink afgenomen. Bedenk dat we niet allemaal op 1 server en 1 transportstream zitten. Dus dat ik betere resultaten meet aan de bron wil niet zeggen dat dat bij iedereen zo is. Bovendien zijn er verschillen per zender, per programma en zelfs binnen één programma. Geef dus niet automatisch de Next de schuld van elke sync error die je ziet.

Lip sync error vooroorzaakt door de Next zelf lijkt afhankelijk te zijn van combi Next - TV - AVR. In mijn simpele configuratie bedraagt de lip sync error (audio delay) over HDMI ca 100 ms. Bloemen64 heeft dezelfde meetresultaten. Dat is bij 1080i zonder Dolby. Als bloemen64 meet met de capturebox is de error er niet, wat aangeeft dat de configuratie meespeelt.

Ik kan verder melden dat ik deze resultaten met zowel 4.19AT als 4.19AV heb gemeten. Geen verschil dus.

Met Dolby heb ik geen consistente meetresultaten gekregen en dat heb ik even terzijde geschoven. De sync error over HDMI moet eerst maar es opgelost worden. Feit is wel dat velen een verergering ervaren met Dolby ingeschakeld.

‘Feit is wel dat velen een verergering ervaren met Dolby ingeschakeld’ 
 

Correct, tevens juist @Dolfff begint het te dagen inmiddels?

superaart

Level 15
  • 1078Posts
  • 7Oplossingen
  • 855Likes

Als ik volg aanbod doe in de 4.19 en regelmatig van kanalen en bronnen switch krijg ik ineens een duidelijk uit de pas lopende lipsync. Decoder ff aan en uit en probleem is weer weg. Zet ik hem altijd op dolby (dus altijd omzetten) dan blijft het goed qua lipsync. Maar dan zijn de stereo zenders weer kunstmatig omgezet.

Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes
Painchiller wrote:

Correct, tevens juist @Dolfff begint het te dagen inmiddels?

Ehm,,,, ja,, “inmiddels” wel

 

superaart wrote:

Als ik volg aanbod doe in de 4.19 en regelmatig van kanalen en bronnen switch krijg ik ineens een duidelijk uit de pas lopende lipsync...

Kun je dit probleem van oplopende lip sync fout reproduceren en zo ja, kun je dat in stappen beschrijven? (Liefst in het sync topic).

 

MarkDeGoeij

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Zijn wij als gebruikers BETA testers? Sterker nog Alpha testers. Het is te schandalig voor woorden dat het zo moet gaan. Wel voet bij stuk houden over die 20 euro voor de aanschaf. Het gevolg in onze setup is dagelijkse kost dat we het apparaat volledig moet uitschakelen. Het is echt treurig niets dan ellende. 

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3465Likes

Ja dat zijn wij. Hoe zo'n test precies moet heten, weet ik niet.
Laten we het produktietest noemen.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic