1
Vraag
2
Reacties
DON PAPA

Level 17
  • 3835Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes

Het grote ervaringen & discussie topic over software versie 4.19 AV

 Als de moderators dit geen goed idee vinden halen ze het maar weer weg 

Omdat er met de vorige update versie heel veel verschillende losse topic's werden aangemaakt (vaak ook nog met hetzelfde onderwerp) leek het mij wel een goed idee om één groot verzamel topic te maken waar je al je ervaringen/bevindingen over deze software update in kwijt kan, zodat al deze informatie centraal verzameld word en het mooi overzichtelijk blijft op het forum. Voor specifieke vragen over deze software update kan je natuurlijk altijd een eigen topic aanmaken.

 

Software update 4.19 AV voor de Next is vanaf 13 november beschikbaar

 

De nieuwe software update staat alweer klaar! In de aankomende drie dagen wordt deze automatisch bij jou op de box geïnstalleerd. Hier hoef je natuurlijk niks voor te doen.

 

Beeldkwaliteit nog beter

Je wilt natuurlijk een zo scherp mogelijk beeld van je mediabox. Op dit moment voelt die soms alleen iets té sterk aangezet. Ja, dat kan ook. Daarom hebben we deze update het scherpte-filter uitgezet. Daardoor verbetert de beeldkwaliteit en worden contouren nu verfijnder weergegeven. Liever toch terug naar superscherp of je beeld voor iets anders aanpassen? Pas dan de tv instellingen aan en laat hier weten welke instellingen voor jou het beste werken! Samen weten we meer.

 

Hoe kan ik zien of de update al is geïnstalleerd?

Zoals eerder vermeld wordt de update automatisch in de aankomende drie dagen geïnstalleerd. Toch nieuwsgierig of jij de update al in huis hebt? Check dan de volgende stappen:

Open het ‘MENU’

Ga naar ‘INSTELLINGEN’ (tandwiel)

Selecteer het tabblad ‘INFO’

Ga naar ‘Over je mediabox’ en druk op ‘OK’

Staat de versie op 4.19? En staan de letters ‘AV’ op dezelfde plek als de onderstaande afbeelding? Dan hebt jij de nieuwste software, Gefeliciteerd!

 

 

 

71 Reacties 71
pietrucci

Level 9
  • 314Posts
  • 2Oplossingen
  • 71Likes
DON PAPA wrote:

...

 

@DON PAPA, grappig, ik heb ook een Samsung 2018 (NU8070) en heb bijna precies dezelfde instellingen! Alleen mijn achtergrondverlichting heb ik iets lager, 18, en kleurtint heb ik op Warm2. Prima beeld.

Geronimo77

Level 1
  • 49Posts
  • 5Oplossingen
  • 20Likes

Beeld enhancement is zoals het hoort nu, heerlijk

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
pietrucci wrote:
DON PAPA wrote:

...

 

@DON PAPA, grappig, ik heb ook een Samsung 2018 (NU8070) en heb bijna precies dezelfde instellingen! Alleen mijn achtergrondverlichting heb ik iets lager, 18, en kleurtint heb ik op Warm2. Prima beeld.


Off-Topic. NU8000 Calibration Settings. Niet ieder beeldscherm is gelijk, maar als referentie.

pietrucci

Level 9
  • 314Posts
  • 2Oplossingen
  • 71Likes

Ja heb ik gebruikt, uiteraard...

kruijf

Level 3
  • 296Posts
  • 4Oplossingen
  • 72Likes

@DON PAPA waarom op 1080i en niet op 1080p?

Buurman

Level 14
  • 989Posts
  • 50Oplossingen
  • 899Likes
kruijf wrote:

@DON PAPA waarom op 1080i en niet op 1080p?

Die vraag komt bij mij ook telkens op wat is beter 1080i of 1080p, maar bij mij gaat het dan om een FullHD TV en tevens de beeldformaat instelling volledig scherm of 16:9 kan ik moeilijk uit kiezen.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

HD bronnen van Ziggo zijn 1080i.
Het verschil tussen de 1080i en 1080p instelling van de Next is, dat bij 1080p de deinterlacing van een 1080i bron door de Next wordt gedaan ipv door de TV.
Het beste is te bekijken wat je het meest bevalt.

kruijf

Level 3
  • 296Posts
  • 4Oplossingen
  • 72Likes

Nooit geweten dat ziggo 1080i gebruikt voor hd, ik heb altijd geleerd dat 1080i hd ready is. of ik vergis me nu heel erg dat kan ook.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

https://en.wikipedia.org/wiki/720p

720p is ‘HD Ready’. Wordt zover ik weet in Duisland gebruikt voor HD Zenders. Ziggo doet aan 1080i voor HD.
1080p zou teveel bandbreedte vergen, maar nieuwe standaards hebben dit inmiddels flink kunnen reduceren.

kruijf

Level 3
  • 296Posts
  • 4Oplossingen
  • 72Likes

Ja je hebt gelijk @hanh 720p is hd ready ? paar nachten slecht slapen werkt niet mee

kruijf

Level 3
  • 296Posts
  • 4Oplossingen
  • 72Likes

@DON PAPA heb de instelling bijna gelijk staan als die van jou, ik heb alleen de kleur op 20 gezet en met de 1080i instelling prima beeld zo.

Zeeburgia

Level 15
  • 1101Posts
  • 30Oplossingen
  • 1301Likes

Een paar maanden geleden in de rust van Valencia – Ajax snel huiswaarts gekeerd omdat het beeld op de Next niet om aan te zien was. Gelukkig ligt IJburg hier maar op 10 min afstand met de auto, zodat we tijdig de hele 2e helft konden bekijken via de MBXL. Het leek mij na update 4.19 een goed idee om gisteravond opnieuw een voetbalwedstrijd via de Next als nieuwe kijkervaring te testen want dat moest mooi vergelijkingsmateriaal opleveren.

En dat bleek ook het geval. Mijn oordeel is positief, omdat het beeld nu nagenoeg gelijk is aan dat van de XL. In hoeverre het geluid synchroon liep met het beeld heb ik alleen tijdens de rust kunnen beoordelen, maar tijdens die paar minuten leek dat ook in orde. Het was duidelijk zichtbaar dat er nu sprake is van een beelddoorgifte zonder beïnvloeding door een scherptefilter. Dat was goed te merken, omdat de reclameborden niet meer die hinderlijke schittering projecteerden zoals een paar maanden geleden en het gras er nu echt natuurlijk groen uitzag. Tevens werden snellere camerabeelden ook beter verwerkt dan tijdens de voorlaatste kijkervaring.

De resolutie van de Next stond ingesteld op 1080i en de Samsung UHD 4K verzorgde de upscaling. Mijn kennis vertelde me dat hij de afgelopen dagen wat had geëxperimenteerd en deze instelling naar zijn gevoel het mooiste resultaat opleverde.

Mijn conclusie is dat er een belangrijke hindernis is overwonnen met update 4.19, namelijk een beelddoorgifte zoals het behoort te zijn en feitelijk reeds 5 maanden geleden ten tijde van de landelijke beschikbaarheid voor klanten. Het voert mij dan ook te ver om complimenten uit te delen, want het ongerief voor Next klanten had kunnen worden voorkomen waarbij ik in navolging van TS Don Papa maar niet opnieuw in details zal treden om staatsgeheimen uit de testperiode wederom kritisch aan de kaak te stellen.

Resteert mijn inziens nu nog 1 grote uitdaging, namelijk de EPG problematiek onder controle te krijgen. Om die reden sta ik momenteel nog niet te springen om een Next, overigens in de wetenschap en het besef dat er volgend jaar ingrijpende softwarewijzigingen voor de XL zijn aangekondigd die als het tegenzit ook de Horizon XL is diezelfde problematiek kunnen meesleuren.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

@Zeeburgia

Vergeet de problemen met de ondertiteling niet (ihb voor slechthorenden). Dat is meer een probleem van het Video platform in de Cloud, dan van de Next zelf. Zoals bij gedoe met Opnames en EPG.

En het lip sync probleem waar velen last van hebben ihb bij een Audio koppeling via HDMI. Niet iedereen heeft een lip sync probleem tgv specifieke apparatuur en aansluitwijze, of merkt dat op. Hierbij spelen verschillen tussen bekeken bronnen ook nog een rol. Al met al lastige materie. Liberty Global werkt aan lip-sync issues geintroduceerd door de Next, maar dat lijkt nog niet goed gelukt. Een (gedeeltelijk) lip-sync probleem veroorzaakt door de Next is er dus beslist.

Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Beeldkwaliteit is niet m’n specialisatie maar ook ik zie nu toch duidelijk een verfijnder, aangenamer en realistischer beeld. Nice.

 

Wat betreft de lip sync, wie betreffende topic een beetje heeft gevolgd, zal weten dat ik druk doende ben geweest de afgelopen weken met metingen. Daarbij vooral geholpen door@bloemen64 .  Dat geeft een objectiever beeld van dit tricky issue dat van persoon tot persoon erg verschillend wordt waargenomen.

Een samenvatting:

Bij de bron (lineaire tv en replay / opnames) zijn verbeteringen de laatste 2 weken (zij het nogal wisselend). Dit staat natuurlijk los van de Next maar het is wel belangrijke informatie om te kunnen bepalen wat wel en wat niet aan de Next zelf kan worden toegeschreven. Met name het verschil tussen live en replay is flink afgenomen. Bedenk dat we niet allemaal op 1 server en 1 transportstream zitten. Dus dat ik betere resultaten meet aan de bron wil niet zeggen dat dat bij iedereen zo is. Bovendien zijn er verschillen per zender, per programma en zelfs binnen één programma. Geef dus niet automatisch de Next de schuld van elke sync error die je ziet.

Lip sync error vooroorzaakt door de Next zelf lijkt afhankelijk te zijn van combi Next - TV - AVR. In mijn simpele configuratie bedraagt de lip sync error (audio delay) over HDMI ca 100 ms. Bloemen64 heeft dezelfde meetresultaten. Dat is bij 1080i zonder Dolby. Als bloemen64 meet met de capturebox is de error er niet, wat aangeeft dat de configuratie meespeelt.

Ik kan verder melden dat ik deze resultaten met zowel 4.19AT als 4.19AV heb gemeten. Geen verschil dus.

Met Dolby heb ik geen consistente meetresultaten gekregen en dat heb ik even terzijde geschoven. De sync error over HDMI moet eerst maar es opgelost worden. Feit is wel dat velen een verergering ervaren met Dolby ingeschakeld.

Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Voor mij zijn de big issues:

  • lip sync (wie had dat gedacht)
  • lip sync
  • lip sync
  • EPG
  • Ondertiteling
  • Crappy buggy spoelen / pauzeren / afspelen (diverse issues en onhandigheden)

Namens anderen wil ik ook nog vermelden: Zwart beeld na standby, issues gerelateerd aan koppeling ab, CEC, ARC, spontaan aanspringende tv. Deze zijn m.i. allemaal samen te vatten onder het kopje: initialisatieproblemen.

niceone

Level 2
  • 31Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

goedemorgen ,

Sinds kort update 4.19 heb ik een probleem met de EOS box (volgens mij is dat nu mediabox next genoemd).

Als ik 1 kanaal lager of hoger wil krijg ik in sommige vallen, dat hij 3 kanalen verder gaat omlaag of omhoog.  (zo als aangegeven in andere topic kan dit een afstandbedienings probleem kan zijn )

Tevens heb ik het probleem dat ik naar een programma kijk en beslis dat ik terug naar begin wil of opnemen krijg ik, nadat ik “ok” button  indruk een zwart scherm. Deze krijg ik niet weg. Aan uit zetten met rode knop helpt niet. Wachten van min 5 min werkt niet. Als ik hem met de rode knop uit en aan zet krijg ik na 5min of misschien wel langer het tv scherm pas terug. Alle knoppen, die ik heb in gedrukt tijdens het zwarte scherm, zie ik dan pas terug als het tv-scherm terug is. Kan wel van kanaal wisselen geluid bij zender verandertmaar scherm blijft zwart. De EOS box reageert wel op afstand bediening. Zoals aangegeven in andere topic kan een opnieuw download van de 4.19 een oplossing zijn, maar dit help niet bij mij. Heb niet de fabriek instellingen gedaan aangezien ik dan al mijn opnames verwijdert

Mijn situatie: Onkyo TX-Sr608 (2011) ontvanger en een Panasonic tv Viera TX 48564DE(2014).

Voorheen had ik dat niet, maar sinds deze update 4.19 dus wel. Kunnen jullie mij een verklaring geven, wat ik fout doe of dat het mogelijk in de software update zit.

Hartelijk dank want ik druk toch wel vaak de ok knop in om op te nemen of terug te kijken.

kruijf

Level 3
  • 296Posts
  • 4Oplossingen
  • 72Likes

Alleen erg jammer @Dolfff dat je de optie van de tv instellingen in combinatie met de next totaal negeert, dat heeft blijkbaar op het virgin forum wel problemen opgelost. Erg jammer dat je blijft hangen bij de next is het probleem.

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

@niceone Bij de Next staan de opnames en programmalijst niet op het apparaat. Je kunt daarom gewoon naar fabrieks instelligen terug. De opname lijst en opnames blijven gewoon bewaard in de cloud.

Bij de MBXL werden de opnames wel bewaard maar was je de opnamelijst kwijt.

Probeer eerst een uit/aan via de schakelaar aan de achterkant. Helpt dat niet dat een herstel naar fabrieks instellingen.

Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

@kruijf, ik wil natuurlijk absoluut niets negeren dat een bijdrage kan leveren aan een oplossing of workaround. Dus graag hoor ik dan van je om welke instelling(en) het volgens jou gaat.

Misschien doel je op dit virgin topic? Daarin staat niets nieuws helaas. Twee bekende workarounds en een foute conclusie.

kruijf

Level 3
  • 296Posts
  • 4Oplossingen
  • 72Likes

Maar heb je het ook geprobeerd dolfff want dat mensen er geen last van hebben kan volgens jou ook niet, verbaasd me ook niks dat het geen uit de link volgens jou ook niet werkt of een foute conclusie is.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic