1
Vraag
2
Reageer en help mee
Ieshaak

Level 1
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes

Het effect van goede bekabeling; Wat is de beste kwaliteit coaxkabel?

Een goede coaxkabel is essentieel voor een zorgeloze tv-avond. Maar, er zijn zoveel verschillende soorten coaxkabel verkrijgbaar op de markt. Waar moet je nou precies op letten? Ik heb een aantal dingen op een rijtje gezet.

Coaxkabels: 
Welke eigenschappen heeft een goede coaxkabel?

 

Frequentie bereik
Een goede coaxkabel brengt signalen over zonder dat deze verstoord of te snel verzwakt worden. Een coaxkabel van goede kwaliteit heeft een frequentiebereik van 5 MHz tot 3000 MHz. Deze kabel is goed te gebruiken voor zowel analoge, digitale televisie als satelliettelevisie. Dit betekent trouwens niet automatisch dat een coaxkabel voor satelliet gebruik ook geschikt is voor analoge en digitale televisie. Let hier goed op bij de aanschaf van nieuwe kabel.
Het frequentiebereik van analoge en digitale televisie is op dit moment tussen 5 en 862MHz. In de toekomst zal dit bereik aangepast worden aan tussen 5 en 1700 MHz. Deze uitbreiding van de frequenties is nodig om meer HD-kanalen, 4K-kanalen, 3D-televisie en hogere internetsnelheden mogelijk te maken.

Lage demping
Een goede coaxkabel heeft een lage demping (impedantie). Dit betekent dat het signaal niet te snel verzwakt in de kabel. Hoe lager de demping, hoe beter de coaxkabel. Er zijn verschillende typen coaxkabel. Het getal in de naam geeft het aantal dB verlies per 100 meter aan op de 230 MHz frequentie. Bij 800 MHz is dit getal bij benadering 2x zo hoog. Dus hoe lager het getal, hoe lager de demping van de coaxkabel.

Coax 3 en Coax 6
Coax 3 en Coax 6 worden niet in binnenhuis installaties gebruikt. Deze kabels zijn bij kabelexploitanten in gebruik in het buitennetwerk om grotere afstanden te kunnen overbruggen. Zo kunnen ze met een Coax 3 kabel tot wel 700 meter overbruggen zonder het signaal opnieuw te versterken.

Coax 9, Coax 12 en Coax 18
Deze kabels komen veel voor in de binnenhuis installaties. Coax 9 en Coax 12 zijn van elkaar te onderscheiden door de opdruk op de kabels zelf of door de kern te beoordelen. Een Coax 12 kabel heeft een dunnere kern dan een Coax 9 kabel. Zeer dun uitgevoerde kabels zijn zogenaamde Coax 18 kabels. Deze kabels hebben een hoge demping en een dunne kern. Deze kabels zijn als aansluitkabels goed te gebruiken. Het is afgeraden dit type kabel te gebruiken om grotere afstanden te overbruggen. Dit type kabel wordt dan ook niet meer verkocht als losse kabel.

 

Goede afscherming
Een goede afscherming (buitenmateriaal) van een coaxkabel is belangrijk voor goede doorgifte van het signaal. De beste coaxkabels op dit moment zijn drievoudig afgeschermd. De afscherming van deze kabels is zo goed dat deze direct naast stoorzenders gelegd kunnen worden, zonder dat er storingen ontstaan in het signaal.

Keurmerk
Goede coaxkabels zijn te herkennen aan het Kabel Keur keurmerk op de kabel én verpakking. Deze kabels zijn getest op veel verschillende vlakken en voldoen aan hoge eisen als het gaat om signaal doorgifte. Op coaxkabels vind je ook de opdruk met het type kabel. Kijk naar de opdruk op deze kabel om te bepalen welk type kabel het is.

Voorbeelden goede coaxkabels
De volgende types coaxkabel voldoen aan de eisen:

Hirschmann KOKA 799
Hirschmann KOKA 9TS
Technetix RLA75
RG-6, RG-6U
COAX 12
COAX 9

 

Hoe herken je slechte coaxkabels?

Slechte afscherming
Slechte coaxkabels zijn direct te herkennen aan slechte afscherming. Als je de kabel opensnijdt en de folie en/of vlechtwerk ontbreekt, is er sprake van een slechte coaxkabel. Deze is dan niet geschikt voor doorgifte van analoge en digitale televisie. Een slechte coaxkabel kun je zelf snel opsporen. Op elke coaxkabel staan opdrukken met informatie zoals de fabrikant en/of het type kabel. Het type kabel bepaalt of het een goede of slechte coaxkabel is.

Voorbeelden slechte coaxkabels
De volgende typen voldoen niet aan de eisen voor het doorgeven van digitale televisie:

RG-58, deze kabel heeft een zeer hoge demping en zorgt hierdoor voor zwak signaal.
RG-59, deze kabel is onvoldoende signaal dicht en heeft een hoog risico op interferentie, tevens is deze kabel niet geschikt voor signaal doorgifte op frequenties boven 450 MHz.

 

Hoe lang mag een coaxkabel zijn? 

Deze vraag wordt vaak gesteld. Hoelang kan/mag een coaxkabel zijn? Om deze vraag te beantwoorden zijn drie criteria van belang:

Signaalsterkte op het punt waar je de coaxkabel op aansluit.

De signaalsterkte op het aansluitpunt bepaalt de maximale lengte die een kabel mag hebben. Deze signaalsterkte kun je meten met een CAI-signaal meter of spectrum analyzer. Dit zijn dure gereedschappen die CAI monteurs gebruiken. Het is zonder deze specifieke meetinstrumenten onmogelijk om de signaalsterkte exact te bepalen.
 

De demping van de coaxkabel zelf.
Dit besprak ik al eerder: hoe lager de demping, hoe beter de kabel, hoe langer deze kan zijn. Nu je de demping van een coaxkabel weet, kun je bekijken of de lengte van de coaxkabel die jij wilt haalbaar is. Door de lengte van de coaxkabel te vermenigvuldigen met de demping van de coaxkabel kun je de demping berekenen van de lengte van je coaxkabel.

Signaalsterkte op het aansluitpunt
De maximale lengte wordt dus bepaalde door de signaalsterkte op het aansluitpunt en de demping van de kabel. Wil je een langere coaxkabel gebruiken dan moet de signaalsterkte op het aansluitpunt hoger zijn. Hiervoor gebruik je een antenneversterker. Vaak staat op de versterker zelf al de lengte van de aan te sluiten kabel. Staat dit niet op de antenneversterker dan sluit je de kabel aan op de uitgang met de versterking welke nagenoeg gelijk is aan de demping van de kabel. Op deze manier houdt je aan het einde van de kabel voldoende signaalsterkte over om een ontvanger aan te sluiten.

 

SIGNAALSTERKTE 

Hoe controleer ik de sterkte van het signaal?

De status van het signaal kun je bij elke ontvanger bekijken. Hiermee kun je de signaalsterkte en -kwaliteit opvragen.

De statusbalk van de ontvanger geeft in percentages aan hoe sterk het signaal is. Dit percentage geeft niet aan hoe sterk het signaal daadwerkelijk is. Signaal op de kabel wordt gemeten in dBuV of dBmV.


Voldoende signaalsterkte en toch storingen
Er kan zich een situatie voordoen waarbij je voldoende signaalsterkte hebt en toch storingen ervaart in het beeld. Geblokt en stilstaand beeld of zelfs signaalverlies kunnen uiteindelijk het gevolg zijn. Deze storingen ontstaan niet, omdat er onvoldoende signaal ontvangen wordt door de ontvanger. Interferentie is hier de oorzaak van de problemen.

Dit soort storingen is niet op te lossen door een antenneversterker te plaatsen. Deze storing wordt veroorzaakt door slechte coaxkabels, splitters en connectoren die het signaal van buitenaf niet goed tegenhouden. Deze kunnen dan bij het signaal op de kabel komen waardoor de ontvanger het beeld niet meer goed weer kan geven.

Zwak signaal versterken
Een voldoende sterk signaal met goede kwaliteit hoef je niet te versterken. Het beeld en het signaal zullen niet beter worden, de kwaliteit van het signaal is immers al 100% en kun je niet beter maken.
Storingen door interferentie kun je niet met een versterker oplossen. Slechte coaxkabels, connectoren en splitters zijn hier veelal de oorzaak. Controleer deze dan ook of ze in orde zijn en vervang ze.
Zwak signaal met goede kwaliteit kun je versterken maar biedt voor het ontvangst geen verbetering. De ontvanger geeft echter wel aan dat de sterkte de ondergrens heeft bereikt. Wil je nu extra ontvangers aansluiten of langere kabels gebruiken dat zul je een antenneversterker moeten gebruiken.

 

ANTENNEVERSTERKERS 

Wat doet een antenneversterker?
Een antenneversterker versterkt zowel het analoge als digitale televisie signaal. Met een antenneversterker kun je meerdere ontvangers aansluiten en langere kabels gebruiken. De versterking van het signaal is nodig om het verlies te compenseren. Als je goed beeld hebt zonder storingen zal een antenneversterker niet voor beter beeld zorgen. Heb je wel last van veel storingen in het beeld. Dan kan een antenneversterker uitkomst bieden.
 

Welke antenneversterker is geschikt voor mij?
Antenneversterkers zijn er in allerlei soorten en maten: Retourgeschikt, 1 uitgang, 4 uitgangen, analoog of digitaal.
Voor analoge televisie is iedere antenneversterker te gebruiken. Gebruik je digitale televisie van Caiway, Delta of Ziggo dan is de kwaliteit van de antenneversterker zeer belangrijk. Niet iedere antenneversterker is namelijk geschikt voor digitale televisie.
Ook hierbij geldt dat de antenneversterker met Kabel Keur Logo door aanbieders zoals Ziggo ondersteund worden. Je herkent deze aan het logo op zowel verpakking als kabel.

De antenneversterkers met Kabel Keur goedkeuring zijn 100% geschikt voor digitale televisie en voorbereid op de toekomst. We hebben een overzichtje gemaakt voor antenneversterkers die geschikt zijn voor jouw combinatie met Ziggo:

Technetix FRA-752 Kabel Keur
Technetix BDA-02 Kabel Keur
Technetix FRA-784 Kabel Keur
Hirschmann HMV41 Kabel Keur

 

DIGITALE VS. ANALOGE TELEVISIE

Ruis
'Ruis speelt geen rol bij digitale televisie' is een fabeltje. Het signaal is immers digitaal en is goed of fout. Dus je hebt beeld of geen beeld. Ruis en digitale televisie gaan vaak hand in hand zonder dat je het merkt.

Wat is ruis?
Om te snappen wat ruis en digitale televisie met elkaar te maken geef ik eerst wat basis uitleg over signaal.
Signaal kun je vergelijken met 2 mensen die 1 op 1 met elkaar praten. Zolang er geen geluiden, denk aan auto’s, boormachines, stofzuigers, andere gesprekken, in het gesprek gemengd worden heb je als persoon zuiver ontvangst. Alle andere geluiden die niet in het gesprek thuis horen noemen we ruis. Ook afstand speelt hier een rol. Hoe verder je van je gesprekspartner staat hoe slechter de persoon te verstaan is. Het signaal wordt immers zwakker.

Vaak kun je een gesprek met achtergrondgeluiden prima volgen. Je hoort deze ruis wel, maar je hersenen filteren dit weg. Hierdoor kun je het gesprek alsnog goed volgen tot het moment dat je niet meer het gesprek van de ruis kunt onderscheiden.

Dit werkt bij televisie signaal precies hetzelfde. Het signaal komt goed bij de ontvanger aan tenzij het te laag is of er een stoorzender het signaal verstoord.

Analoge televisie
Bij analoge televisie kun je de ruis eenvoudig zelf zien. Omdat een televisie deze ruis niet kan filteren zie je dit ook direct in het televisie beeld terug. De enige oplossing hiervoor is de kern van de coaxkabel beter te beschermen voor deze ruis. Dit doe je door goede kabels, splitters en connectoren te gebruiken.

Digitale televisie
Bij digitale televisie bestaat het signaal uit 1 of 0. Deze reeks van getallen moet op de juiste volgorde door de ontvanger ontvangen worden om het beeld goed weer te kunnen geven. Het is daarom belangrijk dat het signaal sterk genoeg is en zonder fouten door de ontvanger wordt ontvangen.

Fouten
Als er te weinig bits ontvangen worden door de ontvanger ontstaan er fouten in het beeld. Bij de ontwikkeling van digitale televisie is er ook rekening mee gehouden dat ruis het digitale signaal kan verstoren. Het digitale televisiesignaal heeft daarom de mogelijkheid om zichzelf te gecorrigeerd te worden door de ontvanger. Dit betekent dat de fouten die in het signaal zijn ontstaan, hersteld worden en de kwaliteit van het beeld gehandhaafd blijft. Ontstaan er te veel fouten in het signaal? Dan zal het beeld stoppen, blokken en wegvallen. De ontvanger ontvangt op dat moment te weinig bits om er een goed beeld van te maken. Je zult dan ook in deze situaties de foutmeldingen: E49, E52 of Signaalverlies zien.

Ruis voorkomen
Bij het televisie signaal kun je echter voorkomen dat er fouten ontstaan in het signaal. Door het gebruik van goede kabels, connectoren, splitters en versterkers kan de stoorzender van buitenaf niet in de kabel komen. Goede materialen hebben daarbij ook de eigenschap dat ze zelf een minimale hoeveelheid ruis veroorzaken. Daarbij wordt er bij moderne versterkers en splitters op ruis gefilterd. Deze filters zorgen ervoor dat er geen onnodige verslechtering van het signaal plaats vind.

 

Tot slot
Het gebruik van slechte kabels, connectoren, splitters en versterkers heeft als effect dat de ruis toeneemt. Analoge antenneversterkers zonder Kabel Keur zijn vaak niet geschikt voor digitale televisie. Ze versterken zowel de stoorzender als het televisiesignaal. Waarbij soms de stoorzender dermate versterkt wordt dat het televisiesignaal niet meer te gebruiken is door de ontvanger.

Heb jij zelf nog tips of tricks over coaxkabels, versterkers of het voorkomen van ruis? Deel ze in de reacties, of open je eigen topic.

13 Reacties 13
Ieshaak
Topicstarter
Level 1
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes
Vervolg 2:

En dan even een stukje over Interferentie:

De betekenis van interferentie
Interferentie betekend letterlijk storing. Interferentie is de samen- of tegenwerking van verscheidende golven op dezelfde tijd en plaats.

De oorzaak van interferentie
Interferentie bij televisie bekabeling ontstaat door het tegenwerken van golven op de coaxkabel en golven door de lucht. Zijn de coaxkabels, connectoren, splitters en antenneversterker onvoldoende afgeschermd dan komen golven uit de lucht en de golven op de kabel bij elkaar. Dit levert uiteindelijk storing op in het beeld.

https://uploads-eu-west-1.insided.com/ziggo-nl/attachment/927921a0-e285-41f9-aca4-d19d5ace94bd.png
Het 4G signaal tussen de antenne en de telefoon komt hier samen op de onvoldoende beschermde coaxkabel. Het gevolg hiervan is dat het televisie beeld wordt verstoord.

Deze golven kunnen zowel op de kabel als vanuit de lucht met meetapparatuur gemeten worden. De bovenste lijn geeft het golven op de kabel. De onderste gele lijn zijn de golven door de lucht ontvangen op de kabel. Hoe meer signaal uit de lucht op de kabel gemeten wordt, hoe slechter het signaal wordt.
https://uploads-eu-west-1.insided.com/ziggo-nl/attachment/130df664-b7ce-4839-8e7f-06a21642c992.png
In deze meting ontstaat er veel storing. De golven vanuit de lucht werken tegen de golven met het televisie signaal op de coaxkabel.
https://uploads-eu-west-1.insided.com/ziggo-nl/attachment/b5bcdc6c-ae3e-408b-9404-db56310b1602.png
In deze meting is er geen storing. De golven vanuit de lucht werken niet tegen de golven met het televisie signaal op de coaxkabel.
Het gevolg van interferentie is dat de televisie zenders minder goed of niet te ontvangen zijn. De televisie zal foutmeldingen als signaal verlies, E32 en E48 vertonen.

Waarom storen niet alle zenders?
Er gaan verschillende golven over de kabel en door de lucht. Dit zijn de zogenaamde frequenties. Er bevinden zich op de televisie kabel per frequentie ongeveer 5 televisie zenders. Als een van deze frequenties tegengewerkt wordt door de golven uit de lucht ontstaat de storing alleen op die frequentie. De zenders die op die frequentie worden ontvangen door de ontvanger zullen storing vertonen. De tegenwerking van de golven op de kabel door golven uit de lucht hoeft zich niet op alle frequenties voor te doen. Dit is afhankelijk van de sterkte van de golven door de lucht en de kwaliteit en type kabel die gebruikt is.

Interferentie zelf oplossen
Door gebruik te maken van goed afgeschermde coaxkabels, connectoren, splitters en antenneversterker wordt interferentie voorkomen. De afscherming zorgt ervoor dat signaal golven vanuit de lucht niet bij de signaal golven op de antenne van de coaxkabel kan komen. Hierdoor wordt het signaal niet gestoord en blijft het signaal van uitstekende kwaliteit.

https://uploads-eu-west-1.insided.com/ziggo-nl/attachment/12611963-5f9b-4478-9e21-a20174d2d108.png
Het 4G signaal tussen de antenne en de telefoon kan hier niet doordringen tot de coaxkabel. Het gevolg hiervan is dat het televisie beeld niet wordt verstoord.

Kabel Keur
Alle materialen met het Kabel Keur logo zijn getest op alle mogelijke vormen van storing die voor kunnen komen. Alleen goedgekeurde producten mogen dan ook het Kabel Keur logo dragen. Het Kabel Keur logo biedt dan ook de garantie dat het product geschikt is voor analoge en digitale televisie en er geen storingen kunnen optreden. Vaak staat het Kabel Keur logo of tekst ook op de materialen zelf check hiervoor de coaxkabel, connectoren, splitters en antenneversterker.

Ruis en sneeuw met analoge televisie:
https://uploads-eu-west-1.insided.com/ziggo-nl/attachment/8da36c45-ab53-40fa-a56a-fb66f4378aef.png

Analoge televisie is in tegenstelling tot digitale televisie minder gevoelig voor signaal verlies. Toch kan het verlies bij analoge televisie te hoog oplopen waardoor er sneeuw, ruis en strepen in het analoge beeld ontstaan.

Er zijn 2 oorzaken aan te wijzen waardoor de kwaliteit van het beeld slechter wordt. Zwak signaal of instraling op de coaxkabels.

Zwak signaal
Televisie signaal kun je niet onbeperkt verdelen. Hierbij moet rekening gehouden worden met de hoeveelheid signaal beschikbaar op de kabel. Dit is op geen enkele aansluiting gelijk. Het signaal is alleen te meten met professionele meetapparatuur. Aan de hand van deze signaalmeting kan bepaald worden of en hoeveel het signaal verdeelt kan worden over de binnenhuis installatie. Met gebruik van een goede antenneversterker is het signaal op een goed niveau voor alle apparaten te brengen.

Een ander veelvuldig voorkomend probleem is het gebruik van ondeugdelijke materialen. Door gebruik van onjuiste connectoren, wandcontactdozen en coaxkabels kan het verlies in het signaal te hoog worden. Het gevolg hiervan is dat uiteindelijk sneeuw en ruis te zien zijn op elk televisie kanaal. Door de aanschaf en montage van juiste connectoren, wandcontactdoos en coaxkabels is het signaal te verbeteren.

Instraling op de coaxkabels
Instraling op coaxkabels komt veel voor bij binnenhuis installaties met onvoldoende afgeschermde connectoren, splitters en coaxkabels. Hierdoor komt signaal dat via de ether gezonden wordt in aanraking met het signaal op de kabel. Het gevolg hiervan is dat het signaal zich vermengd en er hierdoor storing op de televisie waar te nemen is. Deze storing is zichtbaar als strepen in het beeld of ruis op enkele zenders. De meeste zenders zullen in dit geval goed beeld weergeven. Controleer bij strepen en ruis op enkele zenders altijd of u de juiste connectoren, wandcontactdoos en coaxkabels gebruikt.

Wandcontactdoos voor radio en televisie:
Wat kan er nou mis gaan met een wandcontactdoos? Eigenlijk niets zou je denken. Aan de buitenkant zijn ze tenslotte allemaal vrijwel het zelfde. Een wandcontactdoos verdeelt toch alleen het signaal over een televisie en radio uitgang? Dit is toch anders dan je zou denken. Er zijn veel verschillende wandcontactdozen met ieder een andere eigenschap.

Wat is een wandcontactdoos?
Wandcontactdozen hebben vele functies:

1. Stevige verbinding van kabels in muur.

Connectoren aan uiteinden van bekabeling zijn zwakke delen. Wandcontactdozen zijn een vaste connectie tussen de kabel welke in de muur is weggewerkt en de apparatuur welke je wilt aansluiten. Omdat de wandcontactdozen vast zijn gemaakt in de muur is de kabel verbinding in de muur extra stevig. Hier is de kans dat deze beschadigd kan raken zeer klein. De kabel naar de ontvangende apparatuur wordt op de wandcontactdoos gekoppeld.

2. Veiligheidsmaatregel tegen onveilige stromen.

Bliksem inslag en onveilige stromen bij de buren kunnen ook bij jou tot schade leiden als er geen veiligheidsmaatregelen zijn genomen. Goede wandcontactdozen hebben veiligheidsmaatregelen ingebouwd om schade door onveilige stromen van buitenaf tegen te gaan. Zo loopt je weinig risico kapotte apparatuur te krijgen bij bijvoorbeeld blikseminslag bij buren.

3. Filter Radio/TV signaal

Wandcontactdoos zijn geen signaal splitters. Er zit een uitgang op voor internet, analoge en digitale televisie en aan de andere zijde radio. In de wandcontactdozen wordt het radio signaal naar de radio uitgang gefilterd. Het overige signaal wordt via de televisie uitgang naar buiten gefilterd. Je kunt dus alleen radio op de radio uitgang plaatsen en televisie/internet op de andere uitgang.

4. Afsluiting tegen ongewenste signalen

Wandcontactdozen welke niet goed afgeschermd zijn tegen signalen uit de lucht kan deze ontvangen waardoor deze op de kabel terug komen. Hierdoor kun je op andere aansluitingen in huis storingen ervaren. Goede wandcontactdozen is hier tegen beschermd en laten geen signaal door op de binnenhuis installatie en voorkomen storingen.

Type wandcontactdoos

Er is grofweg onderscheid te maken in 4 typen wandcontactdoos. Iedere wandcontactdoos kent andere eigenschappen en wijze van gebruik in televisie installaties.

1. Eind wandcontactdoos
2. Rijg wandcontactdoos
3. DSR wandcontactdoos
4. Satelliet wandcontactdoos

Eind wandcontactdoos
GUT15D-500x500 Een coax netwerk is ingericht als ster netwerk. Dit betekend dat ieder aansluiting zijn eigen kabel en wandcontactdoos heeft. Een eind wandcontactdoos is een wandcontactdoos welke je aan het einde van zo’n kabel aansluit. Dit om storingen in de binnenhuis installatie te voorkomen en de beste doorgifte te creëren voor de ontvangende apparatuur aangesloten op de wandcontactdoos.

De eind wandcontactdoos wordt ook door de kabel aanbieders zelf geïnstalleerd in woningen. Dit type is voor het gebruik van hun diensten door hun goedgekeurd. Bij het gebruik van een eind wandcontactdoos zul je dan ook geen storingen, als gevolg van de wandcontactdoos, ondervinden bij het gebruik van internet, radio en televisie.

https://uploads-eu-west-1.insided.com/ziggo-nl/attachment/2d4546eb-b602-443d-b944-3084a046c10f.png

Rijg wandcontactdoos
astro_cai_rijgdoos_-_gut63In de eerste kabel systemen werden rijg wandcontactdozen gebruikt. Dit was een goedkope manier om snel woningen van televisie signaal te voorzien. Toen de televisie netwerken in de jaren 90 gedigitaliseerd werden voor internet en digitale televisie zijn de rijg netwerken buiten gebruik gesteld als deze nog aanwezig waren. Een rijg systeem laat digitaal signaal slecht door en veroorzaakt veel storingen.

Rijg systemen kennen ook een hoge demping op het signaal. Het systeem vraagt dan ook een zeer zware versterker om het signaal goed te ontvangen. Retour diensten als internet en interactieve televisie werken niet op dit soort systemen. Dit type wandcontactdoos is niet geschikt om signaal terug te sturen naar de provider.

Een rijgdoos is makkelijk te herkennen aan de 2 aansluitingen voor kabels. Deze ingang en uitgang zijn om de kabel door te lussen. Wordt deze wandcontactdoos gebruikt als eind wandcontactdoos dan is de kans zeer groot dat er storing van buitenaf op de binnenhuis installatie ontstaat.

https://uploads-eu-west-1.insided.com/ziggo-nl/attachment/ba3c28bd-bd68-4e67-ab11-0d355be04a55.png

DSR wandcontactdoos
DSR staat bij deze wandcontactdozen voor Digitale Satelliet Radio. Er zijn ooit plannen geweest om digitale radio via de kabel aan te bieden. Hiervoor is de zogenaamde DSR wandcontactdoos ontwikkeld. Deze wandcontactdoos filtert, in plaats van de gebruikelijke 87Mhz tot 108Mhz, van 87Mhz tot 140Mhz op de Radio uitgang van de wandcontactdoos. Het gebied van 108Mhz tot 140Mhz wordt gebruikt voor doorgifte van digitale televisie.

Klanten van de kabel aanbieder UPC hebben veelal te maken met niet werkende zenders als gevolg van dit type wandcontactdoos. Het vervangen van dit type wandcontactdoos lost storingen door dit type wandcontactdoos direct op.

Je kunt zelf ook testen of de wandcontactdoos die je gebruikt de oorzaak van de problemen is. Koppel hiervoor de kabel naar de ontvanger met de juiste verloop koppeling in de radio ingang. Als de zenders die niet werkten wel werken en de andere zender niet. Dan heeft u te maken met een DSR wandcontactdoos en dient deze te vervangen te worden.

Satelliet wandcontactdoos
Deze wandcontactdozen zijn geschikt voor zowel televisie via de kabel als via satelliet. Echter is de opbouw van de filters in de wandcontactdoos anders opgebouwd dan een reguliere eind wandcontactdoos. Het is dan ook aan te raden deze wandcontact niet te gebruiken als u alleen kabel televisie gebruikt. Onjuiste installatie van deze wandcontactdoos kan onnodige storingen veroorzaken.

Wandcontactdoos aansluiten
Een handleiding om een radio/tv wandcontactdoos aan te sluiten.
https://uploads-eu-west-1.insided.com/ziggo-nl/attachment/36fc2419-489f-480c-a1d6-5c2af0fd6973.png

Wandcontactdozen ondersteund door kabel aanbieders
LogoKabelKeurKabel aanbieders gebruiken alleen wandcontactdozen met Kabel Keur. Producten met dit keurmerk zijn gecertificeerd door onafhankelijke instituten. Producten met Kabel Keur zijn van de hoogste kwaliteit en gegarandeerd storingsvrij. Door te kiezen voor Kabel Keur producten weet je zeker dan je de juiste producten hebt.
https://uploads-eu-west-1.insided.com/ziggo-nl/attachment/cf531dfb-a0fb-4387-996e-1a0e989c0ea3.png
Ieshaak
Topicstarter
Level 1
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes
Vervolg 3:

5x over kabel televisie:

Over kabeltelevisie zijn er veel technische aspecten onbekend. In deze top 5 leggen we de meeste gehoorde opmerkingen over de kabel uit.

1. Als er meer mensen televisie kijken word mijn signaal zwakker

Een kabel televisie netwerk is een zogenaamd broadcast network. Dit houdt in dat er vanuit een centraal punt een signaal naar alle klanten gezonden wordt en de ontvanger dit signaal enkel ontvangt. Dit signaal is constante hoeveelheid en wordt ook gelijk verdeelt naar de klanten toe. Naar mate het signaal een grotere afstand aflegt treedt er verlies op. Dit wordt door de provider opgevangen door op vast punten het signaal te versterken. Dit gebeurd zowel in de “centrale” als in de wijk zelf. In de wijk wordt het signaal zo verdeelt dat iedere klant een gelijk signaal ontvangt op zijn AOP. De provider heeft hier met de aanleg van het netwerk rekening mee gehouden.

De verdeling van het signaal telt echter wel mee. Waar de provider in de wijkkasten het signaal verdeelt heeft over de diverse aansluitingen moet de klant dit zelf in zijn huis doen. Als de verdeling verkeerd is treedt er op het apparaat wat te weinig signaal ontvangt signaal verlies op. Dit komt omdat het signaal na de verdeling in huis te zwak is geworden. Vaak zijn dan verkeerde verdeel elementen, wandcontactdozen of kabels gebruikt die een te grote verzwakking met zich meebrengen.

2. De provider is verantwoordelijk voor storingen

Een provider is alleen verantwoordelijk voor storingen aan het eigen netwerk. Storingen die ontstaan in de bekabeling van de klant zijn de verantwoordelijkheid van de klant. De provider heeft niet in de hand welke materialen een klant zelf gebruikt bij de aanleg van de binnenhuis installatie. Provider adviseren altijd gebruik te maken van Kabel Keur materialen, omdat deze de garantie bieden dat ze storingsvrij functioneren.

3. Aan mijn kabels mankeert niets.

Als een kabel geen Kabel Keur keurmerk heeft is de kans aannemelijk dat uw kabels iets mankeren. Aan de buitenkant van een kabel is nooit te zien of de kabel de oorzaak van storingen in het televisie signaal zijn. Dit is alleen de achterhalen door deze kabel door te meten met professionele meetapparatuur. Dit is ook de reden dat een kabel provider u altijd vraagt een kabel te testen met het Kabel Keur.

4. Het heeft altijd goed gewerkt dus kan het niet aan mijn kabels liggen

Het signaal op de coaxkabel wordt al geruime tijd over vrijwel alle beschikbare frequenties gezonden. Op dit moment zijn mobiele providers in snel tempo hun 4G netwerken aan het uitrollen. Hierbij worden frequenties in de lucht gebruikt die voor lange tijd ongebruikt waren. Omdat oudere en slecht afgeschermde kabels het signaal uit de lucht ontvangen kan het signaal gestoord worden. Het gevolg hiervan zijn de zogenaamde 4G storingen. Als dit optreed kan het apparaat dat het signaal moet verwerken het gestoorde signaal ontvangt ziet de gebruiker blokjes en signaal verlies meldingen. Dit is erg vervelend maar goede bekabeling kan dit gemakkelijk verhelpen.

5. Voor HD televisie heb ik betere kabels nodig

Voor HD televisie is het van belang dat het signaal met minimale ruis aankomt op de apparatuur welke het ontvangt. Goede bekabeling zorgt ervoor dat deze ruis laag blijft waar oudere kabels toch vaak meer ruis opwekken in het signaal. Als het signaal teveel ruis bevat zal zowel de gewone kwaliteit als de HD kwaliteit digitale televisie storing en signaal verlies vertonen. Goede kabels zijn dus in beide gevallen aan te raden.

bron: https://www.coaxkabelwinkel.nl/digitale-televisie-tips/coaxkabel/wat-is-de-beste-kwaliteit-coaxkabel/

Dus mijn advies kijk eerst je binnenhuis installaties na, dit helpt 99% voor veel problemen en kijk ook naar je apparatuur kan het wel de 2.4Ghz of 5Ghz band aan etc.

En HDMI kabels hebben de sterkere voorkeur dan Scartkabels, maar ook hierin maak het niet te duur maar te goedkoop is vaak ook duurkoop. Als je 6 keer je kabels van € 3,99 moet vervangen koop ik liever een kabel van tussen de € 15 a € 30 en ben je komende jaren verzekerd van goed beeld en geluid en optimaal gebruik van decoders vooral de Horizon, voor velen een ramp maar als het werkt en GOED aangesloten is zul je er plezier mee beleven.

En voor de wat ouderen onder ons om het gemakkelijker te maken neem een CI+module of een gewone Humax decoder, eigenlijk een CI+module heb je ook maar 1 afstandbediening en laat je niet ompraten voor de Horizon, is een mooi apparaat maar omgang kan soms irritaties opleveren.

Hoop dat deze tips een aanvulling is en jullie hiermee aan de slag kunnen.
AoxoMoxoA

Level 17
T.E.A.M.
  • 3836Posts
  • 80Oplossingen
  • 2888Likes
Het is best nuttige informatie, dat zeker, maar was het niet beter en zeker duidelijker geweest als je gewoon enkele links naar de site van coaxkabelwinkel had opgenomen? Dan zouden we ook dezelfde teksten gezien hebben waarbij dan gelijk duidelijk is dat daar een commerciële partij aan ten grondslag ligt. Dan was het ook een stuk duidelijker geweest wat jouw bijdrage is en wat de bijdrage van Coaxkabelwinkel.

Je vermeld ergens wel een link naar slechts een pagina van Coaxkabelwinkel, maar met een beetje googlen lijkt het erop dat nagenoeg je hele stuk alleen van de site van Coaxkabelwinkel afkomstig lijkt te zijn.

Nu ben ik toch wat minder onder de indruk van je topic.
Ieshaak
Topicstarter
Level 1
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes
AoxoMoxoA wrote:
Het is best nuttige informatie, dat zeker, maar was het niet beter en zeker duidelijker geweest als je gewoon enkele links naar de site van coaxkabelwinkel had opgenomen? Dan zouden we ook dezelfde teksten gezien hebben waarbij dan gelijk duidelijk is dat daar een commerciële partij aan ten grondslag ligt. Dan was het ook een stuk duidelijker geweest wat jouw bijdrage is en wat de bijdrage van Coaxkabelwinkel.

Je vermeld ergens wel een link naar slechts een pagina van Coaxkabelwinkel, maar met een beetje googlen lijkt het erop dat nagenoeg je hele stuk alleen van de site van Coaxkabelwinkel afkomstig lijkt te zijn.

Nu ben ik toch wat minder onder de indruk van je topic.


Zie het als informatie, of het nauw gehaald is van een andere site, de gedachten erachter blijft hetzelfde, en voor de mensen die er niet thuis in zijn kunnen het hier nalezen achter elkaar.
Rens P.

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Veel dank voor de zeer uitgebreide en heldere informatie! Heel erg nuttig 🙂
peterendees

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Goede Kabel is zeer belangrijk,'maar de conectors niet die zijn net zo belangrijk, dat weet ik uit ervaring toen ik nog monteur bij upc was
Rope

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Nederlandse grammatica:
- derde persoon enkelvoud eindigt op een "t",
dus "Dit betekend ..." (3x gezien) is FOUT.
en "Een sterker signaal betekend ..." is FOUT.
en "Het type kabel bepaald..." is FOUT.

- voltooid deelworden die op "l" eindigen
krijgen een "d" en geen "t",
dus "het signaal verdeelt kan worden" is FOUT.
en "het signaal verdeelt heeft" is FOUT.

Voor de rest, een zeer informatief verhaal.
Verwijderd account
Niet van toepassing
Rope wrote:
Nederlandse grammatica:
- derde persoon enkelvoud eindigt op een "t",
dus "Dit betekend ..." (3x gezien) is FOUT.
en "Een sterker signaal betekend ..." is FOUT.
en "Het type kabel bepaald..." is FOUT.

- voltooid deelworden die op "l" eindigen
krijgen een "d" en geen "t",
dus "het signaal verdeelt kan worden" is FOUT.
en "het signaal verdeelt heeft" is FOUT.

Voor de rest, een zeer informatief verhaal.

Als je niets anders te doen hebt, doe het dan niet hier.:@
Sparco1955

Level 16
  • 1781Posts
  • 171Oplossingen
  • 458Likes
@Ieshaak,

wat betreft punt 4 van Uw betoog even een kleine correctie mijnerzijds. Mijn Hirschmann coaxkabels met kabelkeur waren al 4G bestendig voordat 4G daadwerkelijk werd uitgerold. In 2015 de Horizonbox genomen en de monteur die kwam was tevreden over hetgeen hij hier aantrof. Alleen de Tratec splitter, type MCP-03, vond hij niet goed en deze heeft hij vervangen door een Tratec type MCP-03. Vreemde zaak vond ik maar volgens de monteur zat er andere elektronica in. Alvorens te vertrekken heeft hij alles gecontroleerd en de hele mikmak werkte naar behoren. Totdat 3 weken geleden door Ziggo onderhoud werd gepleegd aan het netwerk. CI+ module werkte niet meer goed, steeds de melding dat ik een abonnement nodig had op diverse zenders of blokken en strepen. Resetten van de CI+ module via Mijn Ziggo gaf geen resultaat dus toch maar de helpdesk gebeld. Deze gaven een "harde reset" want dat zou beter werken. Maar helaas gaf dat ook geen oplossing voor de CI+ module. De Horizon had geen problemen tot nu toe maar ik ontdekte dat de signaalsterkte van goed/uitmuntend terug gevallen was naar matig. Er werd een monteur ingepland om het probleem op te lossen. Deze kwam en verving meteen het AOP want dat was niet goed meer volgens hem. Ook de Tratec splitter werd vervangen door een Brown Telecom POA-31EC-NL. Gaf allemaal niet het gewenste resultaat dus ging hij het binnenkomend signaal eens meten. Dat bleek niet goed te zijn dus ging hij in de wijkkast meten. Daar bleek dat het punt waarop wij waren aangesloten slecht signaal had en hij heeft ons op een ander punt gezet. Weer in de woning gemeten en het signaal was ook daar nu beter. Hij zou nog een buitenmonteur inschakelen want de wijkkast was volgens hem aan vervanging toe wat betreft diverse onderdelen. De horizon heeft nu een signaalsterkte van goed, uitmuntend komt niet meer voor. CI+ module werkt weer naar volle tevredenheid. Signaal kwaliteit op de Horizon en de CI+ module is uitmuntend/100%.
Moraal van dit verhaal, alles is zo goed als de zwakste schakel in het geheel en die zwakste schakel kan zich dus buiten de woning bevinden.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
N.N. wrote:
Rope wrote:
Nederlandse grammatica:
- derde persoon enkelvoud eindigt op een "t",
dus "Dit betekend ..." (3x gezien) is FOUT.
en "Een sterker signaal betekend ..." is FOUT.
en "Het type kabel bepaald..." is FOUT.

- voltooid deelworden die op "l" eindigen
krijgen een "d" en geen "t",
dus "het signaal verdeelt kan worden" is FOUT.
en "het signaal verdeelt heeft" is FOUT.

Voor de rest, een zeer informatief verhaal.

Als je niets anders te doen hebt, doe het dan niet hier.:@


Nou, inderdaad. Helemaal mee eens. Alleen plaatsen om anderen op taalfouten te wijzen is totaal niet zinvol! :@
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dit topic destijds gemist, masr ik ben het na lezen wel eens met AoxoMoxoA. Een paar links waren in deze ook voldoende geweest.

Aan de andere kant plaatsen we altijd wel iets dat van het Internet komt.

Leerzaam is het zeker. Vooral als je niet zo thuis bent in deze materie.

Gr. Willem
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Sparco schreef:

"....2015 de Horizonbox genomen en de monteur die kwam was tevreden over hetgeen hij hier aantrof. Alleen de Tratec splitter, type MCP-03, vond hij niet goed en deze heeft hij vervangen door een Tratec type MCP-03....."

Ik zie geen verschil!? Het gaat in beide gevallen om dezelfde splitter... Schrijffoutje wellicht?

Gr. Willem
Sparco1955

Level 16
  • 1781Posts
  • 171Oplossingen
  • 458Likes
Geen schrijffout, volgens die monteur andere elektronica in de MCP-03 die hij erop heeft gezet. Het enige verschil dat ik aan de buitenkant kan zien zijn aan de achterzijde 2 verschillende nummers. Op de oude staat 0539/01 en op de nieuwe C114.01R.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic