1
Vraag
2
Reageer en help mee
Videopionier

Level 7
  • 215Posts
  • 4Oplossingen
  • 147Likes

Het EK voetbal in UHD op kanaal 999

Het kanaal is geactiveerd op DVB-C (coax) maar (op dit moment) nog niet op het IPTV platform (Next).

Het is nog maar een (HD) caption, maar wel ongecodeerd. Hopelijk blijft dat zo.

NPO 1 UHD.jpg

458 Reacties 458
wewanl

Level 16
  • 2463Posts
  • 23Oplossingen
  • 947Likes

Wordt deze tekst in  beeld ook al doorgegeven in HDR? 

MR_CHIP

Level 19
  • 12712Posts
  • 137Oplossingen
  • 4289Likes

@wewanl  schreef:

Wordt deze tekst in  beeld ook al doorgegeven in HDR? 

JEP en dan vooral het ziggo logo die wordt heel donker van kleur bij mij

Garihd

Level 17
  • 2784Posts
  • 88Oplossingen
  • 1590Likes

@superaart  schreef:

Dat klopt, maar dat wil nog niet veel zeggen over het plaatje straks. Zolang het originele beeld niet in HDR wordt geproduceerd, maar kunstmatig naar HDR wordt omgezet kan je er nog niet al teveel over zeggen.  We gaan het zien volgende week! 

Dat kan niet. Het is of HDR of SDR kunstmatig  veranderen kan niet. Als die extra informatie niet aanwezig is kan dat er niet bij worden getoverd.

We zijn dat debacle van nu een jaar of twee terug toch niet vergeten dat het bt 709 materiaal behandeld werdt als bt 2020. 

Videopionier
Topicstarter
Level 7
  • 215Posts
  • 4Oplossingen
  • 147Likes

Elk SDR Tv signaal kan worden omgezet in een HDR signaal, re mappen noemen we dat.

De LUT (look up mappingtable) bepaalt hoe dat gebeurt. Die zijn grotendeels gestandaardiseerd.

De oorspronkelijk wit wordt een grijstint, de kleuren worden fletser, zoals te zien in mijn voorbeeld^^^.

De vrij gekomen ruimte van grijs naar wit kan worden gebruikt voor highlights en diepere kleuren.

De TV krijgt via de video info-frames het signaal om op HLG over te schakelen.

Het grijs van het SDR plaatje wordt daardoor weer wit en de kleuren weer normaal.

Ik hoop dat dit niet al te technisch is voor jullie?

Het is natuurlijk wel zo dat een voor HLG geschikte TV die hogere helderheid ook moeten kunnen leveren! Als de TV al voor SDR op max helderheid staat, dan hou je een te donker plaatje over!

Noel

Level 10
  • 426Posts
  • 1Oplossingen
  • 136Likes

Wat heeft HDR of HLG dan voor voordelen?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 77249Posts
  • 5245Oplossingen
  • 22910Likes

@Noel 

Gevonden op het internet:

Klik hier en lees dit over HDR

Hybrid Log-Gamma (HLG)HLG is een 'hybride' indeling waarmee de uitvoer van HDR-beelden mogelijk wordt gemaakt, vergelijkbaar met de indelingen HDR10 en Dolby Vision™. Met HLG kunnen ook films met een goed gebalanceerde helderheid worden weergegeven, zelfs op SDR-tv's.

superaart

Level 15
  • 1090Posts
  • 9Oplossingen
  • 859Likes

Nou heb ik nog weinig berichten gezien van mensen met een SDR tv, waarbij het UHD kanaal van de NPO een succes was. Heel vaak is het te donker en flets.

Noel

Level 10
  • 426Posts
  • 1Oplossingen
  • 136Likes

@Bert Dankjewel voor je reactie .

Dank neem ik aan dat het ook voordelen met zich meebrengt mbt Live sportuitzendingen...bewegende beelden...grasveld..bal die over het veld schiet enz..

Pasi

Level 19
  • 10474Posts
  • 507Oplossingen
  • 5852Likes

@Noel  schreef:

...bewegende beelden...

...bal die over het veld schiet enz...

Daar doet HDR en/of HLG niets mee. Dan helpt alleen echte 1080P en/of een hogere bitrate en/of een hogere frame rate.

HDR en HLG verandert alleen de helderheid van het beeld.

Noel

Level 10
  • 426Posts
  • 1Oplossingen
  • 136Likes

@Pasi Dank voor je reactie.

Ok..ben ik wel benieuwd of het wat meer helderheid kan brengen.

Het is dus zaak om de juiste instellingen te kiezen. Ik neem aan dat de next dit vanzelf doet of moet je toch nog iets aanpassen in je tv?

Steefb

Level 20
  • 16395Posts
  • 3041Oplossingen
  • 7674Likes

@superaart  schreef:

Nou heb ik nog weinig berichten gezien van mensen met een SDR tv, waarbij het UHD kanaal van de NPO een succes was. Heel vaak is het te donker en flets.

Je leest voornamelijk de klachten, klanten waarbij het wel goed werkt hoor je veel minder.

Ik ben bijvoorbeeld best tevreden met de 1080P HDR van ESPN. Ik vermoed dat ook 1080P ipv 1080I een belangrijke verbetering is.

Neem aan dat ook gaat gelden voor kanaal 999.

Kan je tv niet met HDR overweg houdt het natuurlijk op, en moet je gewoon de reguliere uitzending bekijken.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 77249Posts
  • 5245Oplossingen
  • 22910Likes

@Noel Dat klopt, een UHD kanaal kan alleen weergegeven worden op een 4K TV en gaat over resolutie en de HLG functie moet ook op die TV mogelijk zijn om weer te geven en een beeldscherm wordt donkerder als er HDR wordt gebruikt en maar 300-400 nits - CD/M2 weergegeven kan worden door een beeldscherm, meestal zijn dit SDR of goedkope 4K TV's, dan moet het beeldscherm meer dan 700 nits - CD/M2 weer moet kunnen geven om die beelden helderder te kunnen zien.

Uitlegparty: HDR, de volgende stap voor televisie (bright.nl)

Noel

Level 10
  • 426Posts
  • 1Oplossingen
  • 136Likes

@Bert Dankjewel ik zal het eens doorlezen.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 77249Posts
  • 5245Oplossingen
  • 22910Likes

@Noel  schreef:

@Pasi Dank voor je reactie.

Ok..ben ik wel benieuwd of het wat meer helderheid kan brengen.

Het is dus zaak om de juiste instellingen te kiezen. Ik neem aan dat de next dit vanzelf doet of moet je toch nog iets aanpassen in je tv?

@Noel Je TV moet wel op de juiste wijze ingesteld zijn, de functies moeten vaak wel aangezet zijn, om UHD / HLG / UHD weer te geven.

Welke TV heb je precies? Want ieder merk en model heeft zo zijn eigen plekken in het menu en eigen woorden en begrippen, om dat goed uit te leggen.

Videopionier
Topicstarter
Level 7
  • 215Posts
  • 4Oplossingen
  • 147Likes

HDR? HLG?

Tja waar heb dat nou voor nodig hoor ik u vragen. Om daar antwoord op te geven moet we even terug in de Tv geschiedenis.

Film is altijd superieur geweest aan video wat betreft de contrast omvang. (Nu noemen we dat Dynamic Range). Om die reden en natuurlijk ook omdat handzame camcorders toen niet bestonden, werden in de eerste decennia van de televisie buitenopnames altijd op film gedraaid. Die film werd dan door een speciale projector via een spiegel door een studiocamera overgezet op videotape. De niet-lineaire eigenschappen van film, vooral bij de witpartijen, zorgden voor een zeer goede optisch naar elektronische transfer functie.

De elektronische naar optische transfer functie (EOTF) gebeurde in de Tv, door de niet lineaire eigenschappen van de beeldbuis. Er was daarvoor toen geen speciale processing voor nodig!

De eerste portable videocamera's eind jaren 70 waren door die geringe contrastomvang vaak onbruikbaar zonder speciale maatregelen te nemen zoals extra (invul)licht en grijsfilters voor de ramen bij invallend buitenlicht.

Maar de techniek stond niet stil en met de introductie van LCD beeldchips ipv buizen (plumbicons) kon langzaam maar zeker het probleem worden getackeld, zeker nadat die chips steeds gevoeliger werden en een hogere resolutie kregen. Door gebruik te maken van speciale schakelingen kon men de transfer karakteristiek van film aardig benaderen.
Hoewel de verschillen kleiner werden, was de filmcamera nog steeds superieur in situaties met grote licht contrasten. Op dat moment was niet meer de camera of zelfs de projector een bottleneck voor de juiste beeldtransfer, maar het videosysteem.
Daarvoor werd HDR ontwikkeld, High Dynamic Range. Een variant daarvan, HLG werd voor TV uitzending geschikt geacht.

Bij voetbal ontstaan vaak zeer grote contrasten als de zon het veld maar voor een deel bereikt.  HLG zorgt er dan voor dat de spelers goed zichtbaar blijven in het donkere, maar ook in het overbelichte deel van het veld!
Ook de toeschouwer op de tribunes veranderen niet in een witte vlek, maar blijven herkenbaar.

Noel

Level 10
  • 426Posts
  • 1Oplossingen
  • 136Likes

Hebben we een keuze tussen NPO UHD en NPO HDR?

Of is dit enkel bij SKV beschikbaar?

https://www.totaaltv.nl/nieuws/komst-npo-1-uhd-bij-delta-en-odido-blijft-onzeker-andere-providers-be... 

Steefb

Level 20
  • 16395Posts
  • 3041Oplossingen
  • 7674Likes

@Noel  schreef:

Hebben we een keuze tussen NPO UHD en NPO HDR?

Of is dit enkel bij SKV beschikbaar?

Dat staat toch duidelijk in het artikel.

Dit doen kleinere aanbieders als Stichting Kabelnet Veendam (SKV) zeker niet. Als het gaat om beeldinnovatie staat deze kleine lokale provider vooraan in de rij. Belangrijke zenders worden in zogenaamde HBR-kwaliteit geleverd met een bandbreedte van 25 Mb/s.

Noel

Level 10
  • 426Posts
  • 1Oplossingen
  • 136Likes

@Videopionier Dankjewel voor je uitleg. Heel fijn..

Dus dan zou het ook een voordeel kunnen hebben als men zeg maar met een handycam filmt bij een wielerwedstrijd zoals de Tour de France?

wewanl

Level 16
  • 2463Posts
  • 23Oplossingen
  • 947Likes

Het is natuurlijk te schandalig voor woorden dat Ziggo de NPO zenders niet in HBR doorgeeft. 

Had Ziggo allang moeten doen.

Noel

Level 10
  • 426Posts
  • 1Oplossingen
  • 136Likes

@Steefb klopt dankjewel.. ik zie het nu.

Tsja we zouden het ook wel zo willen hebben maar de discussie heeft wat dat betreft toch geen zin behalve dat het ons energie zal kosten,om toch niks op te lossen.

Tuurlijk had je het liefste de best mogelijke kwaliteit...maar goed we kunnen hierover klagen wat we willen oplossen of veranderen zal het toch niet. 

SKV doet het wel maar daar kunnen wij helaas niks mee..je zou het wel willen en je kan er over discussiëren wat je wilt er zal geen hogere bitrate voor ons en klanten van KPN komen. Jammer maar waar..

Ik bedoel er is geen druk van SKV omdat klanten niet kunnen overstappen. Met voldoende druk wordt alles vloeibaar maar SKV zal geen klein beetje meer pressie op KPN en Ziggo kunnen bewerkstelligen. Helaas zijn dat de feiten.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic