1
Vraag
2
Reacties
Videopionier

Level 7
  • 216Posts
  • 5Oplossingen
  • 148Likes

Het EK voetbal in UHD op kanaal 999

Het kanaal is geactiveerd op DVB-C (coax) maar (op dit moment) nog niet op het IPTV platform (Next).

Het is nog maar een (HD) caption, maar wel ongecodeerd. Hopelijk blijft dat zo.

NPO 1 UHD.jpg

460 Reacties 460
Videopionier
Topicstarter
Level 7
  • 216Posts
  • 5Oplossingen
  • 148Likes

Tjonge jonge wat een verhalen en opinies. Ik heb ze niet allemaal gelezen en kan er niet op reageren.

Ik denk dat iedereen zo zijn eigen waarheid kent.

Ik heb eindelijk tijd gevonden om mijn indruk te geven van de UHD uitzending over het Nederlands elftal.

Ik had een kamer vol met visite waarvan een deel in oranje gekleed.
Dus de projector (4K HDR) aangezet, de (lichtdichte) rolgordijnen omlaag en genieten maar.

Het voetbal: net een 6-je tot het beslissende doelpunt, vlak voor tijd!
Het beeld: prachtig, zelfs toen de zon slechts een deel van het veld bescheen. Iedereen, zowel in het heldere gedeelte als in de schaduw was goed te volgen.*)

De kijkafstand van mijn gasten varieerde van 2 tot max 3 meter en het doek is 2 meter breed.
Ik heb regelmatig gevraagd wat men van het beeld vond en iedereen vond het prachtig. Het 4K woord is niet gevallen. Na afloop als test nog een stukje van een EK wedstrijd uit 2021 laten zien (4K HLG, bitrate 24 Mbit) en gevraagd of ze het verschil toch wel zouden moeten zien. Het antwoord was: als jij het zegt zal het wel scherper zijn.
Niemand heeft geklaagd over een onscherp beeld, zelfs niet die op 2 meter afstand zaten.

1. De kwaliteit van de uitzendingen varieert omdat er vanuit verschillende stadions wordt uitgezonden, dus met verschillende TV ploegen. Die verschillen zijn er altijd al geweest.
2. Niet alle camera's bij een HDR productie zijn HDR geschikt, ze zijn makkelijk te matchen vanwege het gebruik van HLG. Denk aan de minicamera's in de hoeken van de doelen.

*) Wat heb ik in het verleden moeten zweten, als beeldtechnicus (shader) als dat gebeurde in het SD(R) tijdperk. Ja ik heb een groot deel van mijn leven in reportagewagens doorgebracht, voornamelijk bij voetbal wedstrijden. Van 1 camera bij de 1ste divisie tot 15 en meer bij interlands.
Het shaden van 15 camera's met 3 of zelfs 2 shaders was op zicht al geen sinecure, maar als de zon op het veld stond, was het echt afzien.
Dat soort problemen hebben de hedendaagse technici niet meer omdat vrijwel alle camera's die hoge contrasten prima aankunnen, zelfs zonder gebruik te maken van HDR.

Noel

Level 10
  • 426Posts
  • 1Oplossingen
  • 136Likes

@Videopionier Ware het niet dat er mensen zijn die problemen met het NPO UHD kanaal ervaren. Op netflix, youtube prachtig beeld op de NPOUHD een en al fletse bedoeling.

Dus die mensen hebben dan pech? Die hadden toch maar 1000+ Euro uit moeten geven en het juiste tv model en merk moeten kiezen?

Voor ons( en ook anderen klagen hierover) stond UHD met HDR, HLG voor Ultimate High Deception..

Niks scherp..wij hadden dan toch liever 4 K gezien met HDR,HLG en dat het dan wel voor de mensen werkt met de wat kleinere beurs.

Kan toch niet zo zijn dat dit de bedoeling is van een organisatie als de NPO lijkt mij..maar goed dan kan gezegd worden: " Kijk dan maar het HD kanaal" Zo jammer en spijtig is dit..vind ik wel.

Van de zotte dat er bij een evenment maar heel veel geld verdiend wordt nog steeds niet voor 4K gekozen wordt maar er allerlei trucjes uitgehaald moet worden om de deceptie voor sommige klanten vrij groot te laten zijn omdat zij niet voor de betere kwaliteit kunnen gaan.

HDR,HLG enz wat een termen..vooruitgang  mits..precies als het werkt..als je genoeg geld hebt uitgegeven voor je tv..juiste model en merk hebt..een deskundige bent om je beeld optimaal te krijgen.

Het is overigens niet de eerste keer dat hierover geklaagd wordt.

HLG,HBR..vooruitgang tenzij..

Als de NPO veel vertrouwen had in de UHD techniek had dan maar de durf gehad om enkel het UHD kanaal door te geven. Dan waren de rapen gaar..

Maw woorden ingecalculeerd dat er wederom issues mee zouden zijn.

Misschien moet de NPO met een lijst van tv merken en modellen komen waar het wel werkt..😑😡

Zie reactie op Rob Amsterdam mbt het artikel op totaal tv..hij begrijpt er niks van dat youtube,netflix met HBR,HLG of HDR wel goed werkt maar met de NPO niet. Hij snapt het allemaal niet..echt van de zotte dat het zo moet lopen. Alleen de deskundigen en de beter bedeelden die weten hoe het moet en hoe het werkend te krijgen is. Veel geld uitgeven aan je tv en je tv optimaal instellen..UHD: Ultimate high deception.

De gewone man die begrijpt het allemaal niet want immers de NPO opgericht voor de Elite onder ons..😑

Hoe dom kan de gewone man zijn om maar 600 Euro uit te geven voor een tv met HBR, HLG, HDR..hij had toch kunnen weten dat het allemaal niet ging werken😑

https://www.totaaltv.nl/nieuws/eerste-problemen-beeldkwaliteit-npo-1-uhd/ 

vulliw

Level 6
  • 106Posts
  • 4Oplossingen
  • 19Likes

Beeld op een Philips Oled  TV  veel te donker, gewoon op Nederland 1 veel beter 

superaart

Level 15
  • 1090Posts
  • 9Oplossingen
  • 859Likes

Er zend helemaal niemand het EK in native 4k uit. Ook SKV niet.

Garihd

Level 17
  • 2797Posts
  • 91Oplossingen
  • 1598Likes

@Noel Netflix gebruikt geen Hybrid Log Gamma, een streamdienst waarbij alles vooraf is opgenomen en bewerkt en noem maar op is heel wat anders dan dit live moeten doen. 

De NPO registreert deze wedstrijden zover ik weet niet zelf kortom die zijn afhankelijk van anderen. Waar het fout gaat weet ik allemaal niet maar aangezien er vrijveel merken en modellen televisies bestaan die vaak ook hun eigen interpretatie hebben van dingen is het niet netjes om op de NPO of Ziggo te mopperen.

Ik heb voor de grap een FullHD tv uit 2010 aangesloten zelfs daarop zag het kanaal met HLG er beter uit dan het kanaal zonder HLG dus wie het weet mag het zeggen.

superaart

Level 15
  • 1090Posts
  • 9Oplossingen
  • 859Likes

Dat het niet lekker werkt is balen voor velen. Maar verder praat je een hoop onzin en haal je dingen door elkaar. Op mijn Samsung uit 2016 heb ik prima beeld op kanaal 999. Dus het is echt niet alleen bij dure moderne tv’s. Op mijn LG OLED uit 2023 heb ik ook prima beeld.

Je blijft steeds wijzen naar de npo terwijl we je al 10x hebben gezegd dat  zij daar niet over gaan en dat er helemaal geen 4k productie is van het EK. 

pennywise

Level 6
  • 127Posts
  • 0Oplossingen
  • 34Likes

De HDR ziet er op zijn best uit nu met de stadionlampen.

Craain

Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bij mij ook ik heb Sony KD55A8

pennywise

Level 6
  • 127Posts
  • 0Oplossingen
  • 34Likes

Waarom is er geen 5.1 geluid @Ziggo ? Dit klinkt zelfs als 1.0.

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17579Posts
  • 731Oplossingen
  • 4268Likes

Hier naar mijn idee gewoon prima geluid. En 5.  1 ( minimaal stereo)  als ik zo naar de effecten luistert.

pennywise

Level 6
  • 127Posts
  • 0Oplossingen
  • 34Likes

Nee totaal geen effecten in de frontspeakers of surroundspeakers. Zo te merken ben jij al snel tevreden. Dit is echt 10x niks. Audyssey gekalibreerd hier en alle andere 5.1 bronnen zoals blurays klinken wel goed.

De wedstrijd die nu op is klinkt wel weer goed met effecten in front en surround. Echt een duidelijk verschil. Onmogelijk dat jij bij die wedstrijd van vanmiddag hetzelfde geluid met effecten had zoals met deze wedstrijd nu.

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17579Posts
  • 731Oplossingen
  • 4268Likes

Nou ik ben niet zo snel te vrede hoor qua audio. Ik deel mijn bevindingen . Ik hoor geluid >front/ center/ rear.

Met bij horende audio effecten. Wel is het zo dat audio wat harder door komt nu

pennywise

Level 6
  • 127Posts
  • 0Oplossingen
  • 34Likes

Zeer waarschijnlijk heb jij dan Dynamic EQ aanstaan. Dan worden de rears en de Sub teveel geboost. Ja dan hoor je het wel in die eerste wedstrijd vandaag.

Maar blijkbaar is het nodig dat ik DEQ nu soms aan moet zetten.

Garihd

Level 17
  • 2797Posts
  • 91Oplossingen
  • 1598Likes

De hamvraag is natuurlijk hoe wordt de audio in de verschillende stadions vastgelegd. 

Dit is mij volledig onbekend. De vraag waarom betreffende het geluid zou feitelijk aan de NPO gesteld moeten worden.

pennywise

Level 6
  • 127Posts
  • 0Oplossingen
  • 34Likes

Nou hij werd belabberd vastgelegd vanmiddag kan ik je vertellen. Op dit moment lijkt het er meer op.

sebas14v2

Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Wisselingen geluid via surround /frontspeakers ligt bij de NPO zelf. Als ik overschakel naar ZDF of RTL Deutschland komt er wel vol geluid uit de surroundspeakers. 

Bij Ziggo hebben jullie tenminste wel Dolby geluid op NPO 1 UHD. KPN krijgt het nog niet voor mekaar. Daar is Dolby uitgeschakeld al sinds de start van het EK.

pennywise

Level 6
  • 127Posts
  • 0Oplossingen
  • 34Likes

Dat 5.1 bij Ziggo is fake want meestal komt er geen of nauwelijks geluid uit de surrounds. Alleen tijdens het EK is er in de avondwedstrijden redelijk 5.1.  Idd ZDF is zoals het hoort.

Ferdinand19601

Level 5
  • 62Posts
  • 3Oplossingen
  • 19Likes

Sinds dinsdag heb ik de nieuwste Samsung TV en zoals verwacht helaas hetzelfde resultaat.

Er zijn ieder geval een hoop fouten met de kanaal UHD 999 en het is zeker niet de bedoeling

dat we allemaal met de instellingen gaan zitten klooien. Want daar is de TV namelijk niet voor.

Kanaal UHD 999 moet gewoon gelijkwaardig zoals met de andere kanalen (met zonder geklooi)

goed kunnen werken. UHD wordt namelijk ook gezien als 4K en niet anders. Ja, HDR... maar

wat kun je hiermee? Kanaal UHD 999 is gewoon een zogenaamd een noodmaatregel waar niemand

wat aan hebben. Doe dit gewoon en maakt NPO 1 gewoon een 4K, is dit nou zo moeilijk? We zitten

immers allang in de 4K tijdperk! Overigens heb ik zelfs een 8K tv. Dus svp gewone stappen ondernemen

zoals met de 4K kanaal Love Nature en niet anders!

Gr Ferry.

wewanl

Level 16
  • 2463Posts
  • 23Oplossingen
  • 947Likes

Beste Ferdinand.

Ziggo is niet de oorzaak van eventuele comptabiliteits problemen tussen televisies en NPO 1 UHD.

De organisatie van dit voetbal toernooi regisseert het in 2K met HDR.

djmickey

Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb een Samsung Q6 uit 2019. Bij beeldinstellingen , expert instellingen kan hij op HDR+ modus worden gezet. Bij “Gamma” kiest de tv dan automatisch voor HLG. Dit kan ik aanpassen naar ST.2084 of BT.1886. Bij HLG is het beeld vrij donker. Als ik kies voor BT.1886 lijkt het beeld beter, maar is dit nu de manier om het donker zijn van kanaal 999 via de ziggo box op te lossen??

na wisselen van bron gaat de tv bij terugswitchen naar ziggo box overigens steeds weer naar HLG als default.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic