1
Vraag
2
Reacties
Videopionier

Level 7
  • 217Posts
  • 5Oplossingen
  • 149Likes

Het EK voetbal in UHD op kanaal 999

Het kanaal is geactiveerd op DVB-C (coax) maar (op dit moment) nog niet op het IPTV platform (Next).

Het is nog maar een (HD) caption, maar wel ongecodeerd. Hopelijk blijft dat zo.

NPO 1 UHD.jpg

460 Reacties 460
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 77292Posts
  • 5249Oplossingen
  • 22931Likes

@MR_CHIP Welke TV heb je precies? Merk en volledig modelnummer.

Mogelijk kan iemand meekijken die er meer van weet.

Garihd

Level 17
  • 2800Posts
  • 90Oplossingen
  • 1600Likes

@MR_CHIP  schreef:

Mijne heeft geen Dolby Vision komt uit 2022 hdr ziet er slecht uit wou dat het op de next mini uit te zetten is of anders tv maar beide bieden mogelijkheid niet gelukkig is het bij sommige apps waaronder Prime video uit te zetten en hopelijk volgt netflix ook in de mobiele app kan je het wel uit zetten 

Vreemd zover mij  bekend ondersteund alleen Samsung geen Dolby Vision een tv uit 2022 die dit niet ondersteund komt op mij vreemd over. Welk model? 

Terzijde ik kan hier in de Primevideo app op een tablet geen instellingen hiervoor vinden, dat hoeft ook niet want een streamdienst kijkt naar wat de hardware kan, en een tablet of Smartfoon met Dolby Vision is mij onbekend. Of die vallen buiten mijn budget 😉

MR_CHIP

Level 19
  • 12720Posts
  • 138Oplossingen
  • 4291Likes

@Bert  schreef:

https://tweakers.net/pricewatch/1829316/sony-bravia-kd-50x72k-zwart/specificaties/

Maar goed heb de strijd al opgegeven alles kijken zonder HDR en waar dat niet kan het te accepteren 

Garihd

Level 17
  • 2800Posts
  • 90Oplossingen
  • 1600Likes

@MR_CHIP  schreef:

@Bert  schreef:

https://tweakers.net/pricewatch/1829316/sony-bravia-kd-50x72k-zwart/specificaties/

Maar goed heb de strijd al opgegeven alles kijken zonder HDR en waar dat niet kan het te accepteren 

Ik zie ook op de site van Sony zelf dat dit model inderdaad alleen HDR10 en HLG ondersteund. Dat is verder geen reden om zonder HDR te kijken, de streamdiensten passen zich hierop aan en juist daar heeft hdr het meeste nut.

MR_CHIP

Level 19
  • 12720Posts
  • 138Oplossingen
  • 4291Likes

Het beeld wordt mega donker totaal niet om aan te zien helaas

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 77292Posts
  • 5249Oplossingen
  • 22931Likes

@MR_CHIP HDR Brightness is dan te laag, ik vermoed zelfs onder de 400 cd/m², zelf ook ervaren met een beeldscherm die maar tot 350 cd/m² ging.

Garihd

Level 17
  • 2800Posts
  • 90Oplossingen
  • 1600Likes

@MR_CHIP  schreef:

https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x75k/settings

Mogelijk zijn de settings hier nuttig. Het kan een beperking van deze TV zijn en vergis je niet de regisseurs bedoeling is soms iets donkerder dan de meeste kijkers verwachten.

Het is in ieder geval een kwestie van instellen voor Disney+ gebruik ik een iets ander profiel dan voor Netflix. Voor reguliere TV heb ik nog weer een andere instelling. De problemen die andere klanten met de vorige 4K/HLG uitzendingen hadden heb ik gelukkig nooit gehad, blijkbaar doet Samsung het dan toch net iets beter dan andere merken.

MR_CHIP

Level 19
  • 12720Posts
  • 138Oplossingen
  • 4291Likes

@Garihd  schreef:

@MR_CHIP  schreef:

https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x75k/settings

Mogelijk zijn de settings hier nuttig. Het kan een beperking van deze TV zijn en vergis je niet de regisseurs bedoeling is soms iets donkerder dan de meeste kijkers verwachten.

Het is in ieder geval een kwestie van instellen voor Disney+ gebruik ik een iets ander profiel dan voor Netflix. Voor reguliere TV heb ik nog weer een andere instelling. De problemen die andere klanten met de vorige 4K/HLG uitzendingen hadden heb ik gelukkig nooit gehad, blijkbaar doet Samsung het dan toch net iets beter dan andere merken.

die settings zijn er niet mijn tv is iets anders heeft ook geen eARC die de tv op die site wel hebt 

Garihd

Level 17
  • 2800Posts
  • 90Oplossingen
  • 1600Likes

@MR_CHIP 

Klopt voor jouw exacte model vind ik het niet.  Veel is wel bruikbaar als richtlijn daar ging het mij in hoofdzaak om. 

superaart

Level 15
  • 1090Posts
  • 9Oplossingen
  • 859Likes

Het is idd vaak donkerder dan je verwacht. Bij overdag kijken zet ik nog wel eens dynamic tone mapping aan, gelukkig kan dat gewoon bij HLG content.

Bij dolby vision (netflix content)kan ik DTM niet aanzetten en is het toch wel aan te raden om de kamer wat te verduisteren. 

MR_CHIP

Level 19
  • 12720Posts
  • 138Oplossingen
  • 4291Likes

ter info dit is de video info van het kanaal 999 met een stil afbeelding

1000030039.jpg

Pasi

Level 19
  • 10474Posts
  • 507Oplossingen
  • 5852Likes

Hopelijk komt op kanaal 999 zo snel mogelijk het juiste signaal te staan, waardoor men eventueel nu al met de tv instellingen aan de slag kan, om het beeld zo goed/optimaal mogelijk te maken.

Maar of én wanneer Ziggo ( met een eigen testbeeld ) of de NPO ons die service verlenen, dat is afwachten...

Nu ben ik geen voetbalfan, dus zal er geen uren naar kijken. Maar het is natuurlijk wel interessant om te zien, hoe het beeld op kanaal 999 zich verhoudt met dat op kanaal 1 en hoe het UHD plaatje er uiteindelijk uit ziet.

Als ik een lokale film met HDR en 10bit kleur start, dan geeft mijn LG B1 een prima beeld. Tijdens het starten van de film, komt dan even HDR rechtsboven aan te staan en bij de info staat dan bt2020, dus zowel HDR als de 10bit kleuren worden herkend en verwerkt/toegepast.

superaart

Level 15
  • 1090Posts
  • 9Oplossingen
  • 859Likes

Ik denk dat je toch moet wachten tot de eerste wedstrijd is begonnen. Het bron signaal van de NPO 1 zal tot die tijd geen HDR zijn, dus zal kunstmatige upscaling zijn. Althans ik ga ervanuit dat studio beelden niet in HDR geproduceerd worden. Pas als de wedstrijd begint en de bron dus idd HDR is kan je een goed/definitief oordeel vellen mijns inziens.

MR_CHIP

Level 19
  • 12720Posts
  • 138Oplossingen
  • 4291Likes

@superaart  schreef:

Ik denk dat je toch moet wachten tot de eerste wedstrijd is begonnen. Het bron signaal van de NPO 1 zal tot die tijd geen HDR zijn, dus zal kunstmatige upscaling zijn. Althans ik ga ervanuit dat studio beelden niet in HDR geproduceerd worden. Pas als de wedstrijd begint en de bron dus idd HDR is kan je een goed/definitief oordeel vellen mijns inziens.

dat stil image wordt al hdr signaal in meegezonden tv schakelt al over naar hdr weergave

superaart

Level 15
  • 1090Posts
  • 9Oplossingen
  • 859Likes

Dat klopt, maar dat wil nog niet veel zeggen over het plaatje straks. Zolang het originele beeld niet in HDR wordt geproduceerd, maar kunstmatig naar HDR wordt omgezet kan je er nog niet al teveel over zeggen.  We gaan het zien volgende week! 

Pasi

Level 19
  • 10474Posts
  • 507Oplossingen
  • 5852Likes

@superaart  schreef:

Dat klopt, maar dat wil nog niet veel zeggen over het plaatje straks. Zolang het originele beeld niet in HDR wordt geproduceerd, maar kunstmatig naar HDR wordt omgezet kan je er nog niet al teveel over zeggen...

Inderdaad !

Vandaar dat ik hoop dat Ziggo en/of NPO er b.v. een test filmpje op zetten, zodat men nu al e.e.a. kan testen en/of uitzoeken.

Noel

Level 10
  • 426Posts
  • 1Oplossingen
  • 136Likes

Wat is de bitrate van het UHD kanaal?

MR_CHIP

Level 19
  • 12720Posts
  • 138Oplossingen
  • 4291Likes

@Noel  schreef:

Wat is de bitrate van het UHD kanaal?

zie hierboven mijn screenshot 

15Mbps

Noel

Level 10
  • 426Posts
  • 1Oplossingen
  • 136Likes

Dankjewel voor je reactie @MR_CHIP .

Ik vraag me af of mensen die IPTV via wifi kijken dan geen problemen krijgen.

Dat zal uiteindelijk wel te verhelpen zijn lijkt mij.

Is er een situatie waar de omstandigheden echt niet gunstig zijn dan neem ik aan dat klanten dan een next kunnen krijgen maar je kan uiteraard ook het UHD kanaal via FTC kijken besef ik me nu..

Maw je kan zonder problemen UHD kijken.

Is er een issue met IPTV kan je op de coax terugvallen.

Videopionier
Topicstarter
Level 7
  • 217Posts
  • 5Oplossingen
  • 149Likes

Op de next is inderdaad HLG actief. Nog geen wijziging op coax.

Maar het is hetzelfde plaatje waarvan het logo nu oververzadigd wordt weergegeven.

Het enige verschil is de HDR metadata.

(die nullen zijn normaal voor HLG, er is daar geen metadata voor)

coax:

NPO1UHD_HDRmeta-coax.jpg

mini:

NPO1UHD_HDRmeta-mini.jpg

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic