1
Vraag
2
Reageer en help mee
Videopionier

Level 7
  • 215Posts
  • 4Oplossingen
  • 147Likes

Het EK voetbal in UHD op kanaal 999

Het kanaal is geactiveerd op DVB-C (coax) maar (op dit moment) nog niet op het IPTV platform (Next).

Het is nog maar een (HD) caption, maar wel ongecodeerd. Hopelijk blijft dat zo.

NPO 1 UHD.jpg

458 Reacties 458
jenson

Level 11
  • 504Posts
  • 37Oplossingen
  • 186Likes

9 juni 2024

Kanaal 999, NPO 1 UHD, via DVB-C.

Video: AVC, High Profile @ Level 4.0, 1920 x 1080 : 0.325 Mbps

EPG : 1.1 Mbps, al heeft 'NPO 1 UHD' zelf geen EPG, dus ook geen Now/Next.

Plus nog enkele andere componenten circa 1.5 Mbps

I Am Groot

Level 8
  • 265Posts
  • 2Oplossingen
  • 156Likes

@MR_CHIP dat vorige “blauwe plaatje” van mij klopt niet. Dit is een stream van het film1 entertainment kanaal.

Ik heb deze via de next op gevraagd ipv de next mini. En dat gaat zo niet werken met een live (coax) stream 😉

Videopionier
Topicstarter
Level 7
  • 215Posts
  • 4Oplossingen
  • 147Likes

Ik vind de berichten hierboven over de bitrate een beetje voorbarig, laten we gewoon even afwachten tot het EK begint. HBR fans die menen dat je aan de bitrate de kwaliteit van het beeld kunt "aflezen" moeten dan wel rekening houden met de volgende zaken:

1.  De gebruikte codec.

H265 (hevc) heeft een ca 2x betere efficiëntie dan de oudere H264 (avc). D.w.z. dat dezelfde beeldkwaliteit met de halve bitrate kan worden bereikt.

H264 is in gebruik op het DVB-C platform en H265 op het IPTV platform. Nadeel is dat H265 niet om kan gaan met interlaced videosignalen. Maar daar is gelukkig wat op gevonden.

Ziggo splits het interlaced 25Hz frame op in 2 progressive 50Hz frames. Die bevatten dus om en om de even en oneven lijnen van het oorspronkelijke interlaced frame. Daardoor kunnen die door de H265 encoder gewoon worden verwerkt. In de ontvanger worden die dan weer tot een volledig 50p videosignaal verwerkt, door het te behandelen als een normaal interlaced videosignaal.*)

2. De kwaliteit van de encoders

Die wordt elk jaar beter. Tussen de oude generatie encoders en de nieuwe zit daarom een groot verschil. Maar niet alle verbeteringen kunnen worden toegepast omdat rekening moet worden gehouden met de oudste generatie mediaboxen.

De introductie van MPEG B-frames is daarvan een mooi voorbeeld uit het verleden. Satelliet kijkers kunnen zich dat vast nog wel herinneren.

3. Variabele vs constante bitrate, VBR vs CBR.

Door de bitrate tijdelijk te verhogen tijdens snelle bewegingen kan een beeldkwaliteit worden verkregen waar normaal een hogere bitrate nodig zou zijn bij gebruik van een constante bitrate.

Digitalbitrate.com laat alleen de gemiddelde bitrate zien. De getoonde "vrije ruimte" is in werkelijkheid niet vrij, maar wordt grotendeels gebruikt om korte pieken van VBR streams in de multiplex op te vangen. Als een stream b.v. bij sport een hogere bitrate krijgt, gaat dat ten koste van de andere VBR streams in die multiplex. De gemiddelde waarden zoals te zien bij digital bitrate laat dat beperkt zien.

De werkelijke bitrate is te zien d.m.v. speciale software i.c.m. een USB of PCIE tunerkaart.

Hier een voorbeeld van 506MHz kabel. Geel is BBC News en groen ESPN UHD:

Ziggo506MHz_Ch-alloc.jpg

Dit is de gemiddelde bitrate van bovenstaand voorbeeld:

bitrate506MHzESPN-UHD.jpg

De werkelijke bitrate van IPTV is te achterhalen in je router, zoals al eerder is getoond. Moet je natuurlijk even niets downloaden.

Hier een voorbeeld van een gemiddelde HD stream:

205LoveNature-bitrate.jpg

*) Dit "trucje" kan niet worden gebruikt voor de ZiggoGo app, omdat dit aparte formaat niet verwerkt kan worden door de browser. Dat is de reden dat de kwaliteit wat minder is want dit volledige 1080p50 signaal vergt wat meer compressie.

pennywise

Level 6
  • 127Posts
  • 0Oplossingen
  • 34Likes

"kan worden bereikt". Allemaal leuk en leerzaam, bedankt. Maar in de praktijk geeft bij Ziggo DVB-C dus beter beeld dan IPTV.

Videopionier
Topicstarter
Level 7
  • 215Posts
  • 4Oplossingen
  • 147Likes

@MR_CHIP  schreef:

@Videopionier  schreef:

Een mogelijke oplossing voor tv's die donker worden bij een 10bits HLG signaal is de keuze voor 1080p in het instellingen menu van de Next (mini). De mediabox zal dan een 12 bits HLG signaal geven i.p.v het 10 bits signaal bij 2160p.

Het proberen waard!

Next_1080p-HLG.jpg

Dat gaat niet want tis een UHD signaal hij moet dus op 4k staan zoals ook uitgelegd in de ziggo blogpost hierover

Dat werkt gelukkig prima met de Next Mini. Heb je die instelling al getest?

De reden dat je dat zou moeten proberen is dat die 10 bit van de mini het enige bijzondere is t.o.v. andere HDMI bronnen. Andere verschillen kan ik niet achterhalen. Met die 1080p instelling van de mini omzeil je ook de noodzaak om de HDMI ingang op een verhoogd formaat te zetten.

Het lijkt er namelijk op dat jouw Tv op een HDR10 profiel overschakelt, gezien het donkere beeld.

Gelukkig is de mini native op dit speciale UHD formaat te zetten, zoals te zien op het screenshot, andere mediaplayers doen dat niet correct.

De KPN+ box kan je al helemaal niet op 1080p zetten bij dit kanaal en mijn Ultimo4K Enigma box kiest helaas het "oude" BT709 WCG formaat, waarbij je dus het kleurenspectrum beperkt.

Natuurlijk heb ik nog wel geprobeerd of dat gedrag van de Ultimo4K kan worden gewijzigd, maar de arrogante moderator op dat forum had geen idee waar ik het over had.

MR_CHIP

Level 19
  • 12712Posts
  • 137Oplossingen
  • 4289Likes

Ach ik test alleen om te kijken hoe het beeld eruit ziet mijzelf boeit alle dingen die met sport te maken hebben totaal niet 😛

Videopionier
Topicstarter
Level 7
  • 215Posts
  • 4Oplossingen
  • 147Likes

@jenson  schreef:

9 juni 2024

Kanaal 999, NPO 1 UHD, via DVB-C.

Video: AVC, High Profile @ Level 4.0, 1920 x 1080 : 0.325 Mbps

EPG : 1.1 Mbps, al heeft 'NPO 1 UHD' zelf geen EPG, dus ook geen Now/Next.

Plus nog enkele andere componenten circa 1.5 Mbps

.

Als je het precies wilt weten heb ik het nog even bekeken.

De getoonde waarden geven de gemiddelde totale bitrate voor het betreffende programma, voor alle elementary streams dus ook data en audio.

Er zijn op dit moment nog geen audio streams voor NPO 1 UHD.

Ziggo482_bitrates2.jpg

Videopionier
Topicstarter
Level 7
  • 215Posts
  • 4Oplossingen
  • 147Likes

@Garihd  schreef:

@MR_CHIP 

1000003252.png

 ik denk dat het getal bij bandwidth maatgevend is.0.05 Mb klinkt toch logischer voor een afbeelding.

Dat getal is de totale bitrate van de multiplex, die is voor alle DVB-C kanalen hetzelfde: 50,855843 Mbit.

De bandbreedte is ook altijd ca 7 MHz, die is afhankelijk van de symbolrate, 6900 MegaSymbols/s.

MR_CHIP

Level 19
  • 12712Posts
  • 137Oplossingen
  • 4289Likes

@Videopionier  schreef:

@Garihd  schreef:

@MR_CHIP 

1000003252.png

 ik denk dat het getal bij bandwidth maatgevend is.0.05 Mb klinkt toch logischer voor een afbeelding.

Dat getal is de totale bitrate van de multiplex, die is voor alle DVB-C kanalen hetzelfde: 50,855843 Mbit.

De bandbreedte is ook altijd ca 7 MHz, die is afhankelijk van de symbolrate, 6900 MegaSymbols/s.

alleen is dit geen dvb-c maar iptv 

Videopionier
Topicstarter
Level 7
  • 215Posts
  • 4Oplossingen
  • 147Likes

@MR_CHIP  schreef:

@Videopionier  schreef:

@Garihd  schreef:

@MR_CHIP 

1000003252.png

alleen is dit geen dvb-c maar iptv 

Ook voor IPTV worden DVB-C channels gebruikt. Een van de voordelen van het Ziggo netwerk t.o.v. IPTV bij KPN.

De symbolrate is een tikkeltje afwijkend. Daarmee zijn ze te herkennen. En natuurlijk ook omdat er geen PAT table te vinden is, de root voor alle andere tables om de datapakketjes te vinden voor de elementary streams, zoals video, audio en data (TT, EIT etc),

Een DVB-C channel kan dus zowel voor Tv als voor (DOCSYS) data worden ingericht.

wewanl

Level 16
  • 2463Posts
  • 23Oplossingen
  • 947Likes

Is ook al bekend met welke bitrate Kabel Veendam NPO1 UHD doorgeeft?

Want dan wordt gelijk duidelijk of Ziggo de boel weer afknijpt voor zijn klanten. 

Videopionier
Topicstarter
Level 7
  • 215Posts
  • 4Oplossingen
  • 147Likes

@wewanl  schreef:

Want dan wordt gelijk duidelijk of Ziggo de boel weer afknijpt voor zijn klanten. 

Ziggo krijgt een HDSDI videosignaal vanuit de media gateway of hoe die tegenwoordig heet.

Dat gaat over glas en is het complete, ongecomprimeerde signaal.

De providers mogen zelf uitmaken hoe ze het encoderen en distribueren, zolang het maar aan de EBU normen voor UHD voldoet.

pennywise

Level 6
  • 127Posts
  • 0Oplossingen
  • 34Likes

Ik heb liever dat het aan mijn normen voldoet, namelijk 4K HDR met een bitrate van 40Mbps en ECHTE 5.1 audio ipv fake 5.1 van Ziggo. Neem een voorbeeld aan de duitse zenders met 5.1 waar je daarwerkelijk de surroundspeakers hoort met voetbal.

Garihd

Level 17
  • 2784Posts
  • 88Oplossingen
  • 1590Likes

@wewanl  schreef:

Er wordt niks afgeknepen er wordt geleverd wat verantwoord is. Verder een dekkings gebied van iets meer dan 12.000 abonnees tegen meer dan 3 miljoen actieve aansluitingen van Ziggo dat kan en mag je niet vergelijken met elkaar.

wewanl

Level 16
  • 2463Posts
  • 23Oplossingen
  • 947Likes

Hoe weet je of er niks wordt afgeknepen door Ziggo?

sebas14v2

Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

@pennywise  schreef:

Ik heb liever dat het aan mijn normen voldoet, namelijk 4K HDR met een bitrate van 40Mbps en ECHTE 5.1 audio ipv fake 5.1 van Ziggo. Neem een voorbeeld aan de duitse zenders met 5.1 waar je daarwerkelijk de surroundspeakers hoort met voetbal.

Het Dolby 5.1 geluid was zeer slecht bij het WK. Dat lag bij de NPO zelf. Dit was niet alleen op NPO1 UHD, maar ook op de gewone NPO1. Toen ik inderdaad schakelde naar ZDF of de BBC kwam er perfect geluid uit de surround speakers.

Ik ben heel benieuwd ook hoe het geluid gaat klinken. Krijgen we weer een geluidsbeleving alsof we in het stadion zitten of alleen geluid uit de center speaker. Gaan we weer even kritisch naar luisteren vanaf vrijdag.

pennywise

Level 6
  • 127Posts
  • 0Oplossingen
  • 34Likes

Ja klopt, lag bij de NPO zelf idd.

Volgens mij was het WK op NPO UHD zelfs alleen in fake stereo ipv de fake 5.1?

Nou, ik denk dat we geen hoop hoeven te hebben dat het geluid goed zal gaan klinken zoals op ZDF of BBC dus.

Dat zou de verrassing van het jaar zijn.

Garihd

Level 17
  • 2784Posts
  • 88Oplossingen
  • 1590Likes

@wewanl  schreef:

Hoe weet je of er niks wordt afgeknepen door Ziggo?

Lees mijn reactie nu nog eens maar dan goed.

Uiteraard zal Ziggo het signaal zover nodig aanpassen.

superaart

Level 15
  • 1090Posts
  • 9Oplossingen
  • 859Likes

Ben benieuwd wanneer het dvb-c signaal in HDR beschikbaar komt.  Dat zullen ze toch ook op tijd willen doen om eventuele problemen op tijd te kunnen oplossen.

Videopionier
Topicstarter
Level 7
  • 215Posts
  • 4Oplossingen
  • 147Likes

@superaart  schreef:

Ben benieuwd wanneer het dvb-c signaal in HDR beschikbaar komt.  Dat zullen ze toch ook op tijd willen doen om eventuele problemen op tijd te kunnen oplossen.

De vorige keer was dat zo'n 2 dagen van te voren, dus dat zou je morgen kunnen verwachten.

Ik ben er helemaal klaar voor. Ik heb mijn videoprocessor nu ingezet om de Next Mini op 1080p te dwingen door een HD toestel te emuleren. Die eigenwijze Mini zet de [1080p] instelling steeds terug naar [Match met tv]. Ik zal normaal de Tv kabelaansluiting gebruiken maar als ik bezoekers heb gebruik ik de projector i.c.m. de Mini.

Tot mijn verbazing kan ik in deze opstelling wel het kanaal 14 kiezen, maar dat kan ook toeval zijn.

Er is n.l. op dit moment geen 4K UHD uitzending bezig.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic