1
Vraag
2
Reacties
Videopionier

Level 7
  • 221Posts
  • 5Oplossingen
  • 154Likes

Het EK voetbal in UHD op kanaal 999

Het kanaal is geactiveerd op DVB-C (coax) maar (op dit moment) nog niet op het IPTV platform (Next).

Het is nog maar een (HD) caption, maar wel ongecodeerd. Hopelijk blijft dat zo.

NPO 1 UHD.jpg

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Videopionier
Topicstarter
Level 7
  • 221Posts
  • 5Oplossingen
  • 154Likes

Iedereen die aan dit topic heeft bijgedragen ook bedankt!

Jammer dat er in het verleden toestellen zijn verkocht die het label HDR eigenlijk niet mochten gebruiken.

Ik heb in ieder geval genoten van de beeld kwaliteit van UHD TV en bij vlagen het voetbal.😉

bedankt.jpg

Bekijk in context

460 Reacties 460
youriy

Level 17
  • 3118Posts
  • 155Oplossingen
  • 752Likes

Vorige keer moest je wel tv-standaard hebben. Gisteren stond de codering ook nog aan.

Videopionier
Topicstarter
Level 7
  • 221Posts
  • 5Oplossingen
  • 154Likes

De vorige keer heb ik daarom op voorhand die Next Mini aangeschaft, ik had het kabel abonnement (met Internet). Maar wat bleek later? Ik kon gewoon kijken op de kabel, zonder CI.

Maar dat kan nu best anders worden.

Wie kan hier iets over vinden?

Noel

Level 10
  • 426Posts
  • 1Oplossingen
  • 136Likes

@Videopionier  schreef:

De vorige keer heb ik daarom op voorhand die Next Mini aangeschaft, ik had het kabel abonnement (met Internet). Maar wat bleek later? Ik kon gewoon kijken op de kabel, zonder CI.

Maar dat kan nu best anders worden.

Wie kan hier iets over vinden?

Dit is wat er op de site van Ziggo staat:

Om het toernooi in UHD-kwaliteit te kijken, hebben klanten een UHD-televisie en een UHD-geschikte ontvanger, zoals de Mediabox Next, Next Mini of CI+ module nodig. Daarnaast kunnen Ziggo-klanten zonder UHD-geschikte ontvanger het WK via het digitale kabel tv-signaal in UHD-kwaliteit zien mits zij hiervoor een geschikte televisie hebben.

Bron:

https://www.vodafoneziggo.nl/nieuws/wk-2022-uhd-kwaliteit-te-zien-bij-ziggo/ 

Dus als ik het goed begrijp is het FTC te ontvangen?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 33321Posts
  • 2395Oplossingen
  • 16860Likes

Sinds vanochtend inderdaad ongecodeerd beschikbaar:

Screenshot 2024-06-04 at 13-31-14 NPO 1 UHD bitrate and broadcast details - C053 of Netherlands Cable Ziggo.png

Pasi

Level 19
  • 10474Posts
  • 507Oplossingen
  • 5853Likes

@tobiastheebe  schreef:

Screenshot 2024-06-04 at 13-31-14 NPO 1 UHD bitrate and broadcast details - C053 of Netherlands Cable Ziggo.png

Linkje naar dát kanaal graag 😉. Ik heb even gezocht, maar kon de juiste niet vinden.

Edit, gevonden : NPO 1 UHD

Videopionier
Topicstarter
Level 7
  • 221Posts
  • 5Oplossingen
  • 154Likes

Ook al wordt er voor het NPO 1 UHD kanaal gebruik gemaakt van een 1080p HDR beeldsignaal moet de TV en AVR zodanig worden ingesteld dat een maximaal 4K HDMI formaat wordt ondersteund. Immers normaal gesproken zal de mediabox het 1080p signaal omzetten naar 4K 10 bit.
Het kan zijn dat dit al goed staat ingesteld op jouw Tv, maar ik zou het toch nakijken, als je de beste beeld kwaliteit wilt.

Ik heb het voor een aantal merken opgezocht, er worden verschillende namen gebruikt voor dezelfde instelling:

Sony

Instellingen -> Tv kijken -> Externe ingangen -> indeling HDMI signaal -> Verbeterde indeling
Philips

Zoeken -> HDMI Ultra HD -> instellen op optimaal.
Denon AVR

Setup -> Video -> 4K-Signaal Formaat -> 4K-Signaal Formaat -> Verhoogd
LG

HDMI settings -> HDMI ULTRA HD Deep Color aanzetten
Samsung

Settings -> picture -> Expert Settings -> HDMI UHD Color --> select HDMI poort -> On

Voor alle toestellen geldt dat eerst de HDMI bron waar de Mediabox op is aangesloten moet zijn gekozen.
Die instelling kan n.l. voor iedere HDMI bron apart ingesteld worden.

MR_CHIP

Level 19
  • 12739Posts
  • 138Oplossingen
  • 4297Likes

Doe mij maar gewoon 4K resolutie en geen HDR geneuzel 

Videopionier
Topicstarter
Level 7
  • 221Posts
  • 5Oplossingen
  • 154Likes

@Pasi  schreef:

@tobiastheebe  schreef:

Linkje naar dát kanaal graag 😉. Ik heb even gezocht, maar kon de juiste niet vinden.

Op digital bitrate staat het kanaal van het Ziggo netwerk vermeld.

Voor het fUPC netwerk is dat 482MHz.

Pasi

Level 19
  • 10474Posts
  • 507Oplossingen
  • 5853Likes

@Videopionier  schreef:

Ook al wordt er voor het NPO 1 UHD kanaal gebruik gemaakt van een 1080p HDR beeldsignaal moet de TV en AVR zodanig worden ingesteld dat een maximaal 4K HDMI formaat wordt ondersteund. Immers normaal gesproken zal de mediabox het 1080p signaal omzetten naar 4K 10 bit.
Het kan zijn dat dit al goed staat ingesteld op jouw Tv, maar ik zou het toch nakijken, als je de beste beeld kwaliteit wilt.

Ik heb het voor een aantal merken opgezocht, er worden verschillende namen gebruikt voor dezelfde instelling:

...
LG

HDMI settings -> HDMI ULTRA HD Deep Color aanzetten

...

Geen idee of het nog steeds zo is, maar met 'HDMI ULTRA HD Deep Color' hadden de Next en/of Mini altijd problemen, waardoor geadviseerd werd om die optie uit te zetten. Als deze optie nu ( voor kanaal 999 ) aangezet wordt, kan dat gevolgen hebben voor de andere tv kanalen.

Misschien dan ook aangeven op welke HDMI optie de Next/Mini moet staan ? Dan is alles compleet 😉.

Videopionier
Topicstarter
Level 7
  • 221Posts
  • 5Oplossingen
  • 154Likes

@Pasi  schreef:

Misschien dan ook aangeven op welke HDMI optie de Next/Mini moet staan ? Dan is alles compleet 😉.

Normaal zou Match met tv moeten volstaan, maar als daar problemen mee zijn dan zou ik 1080p kiezen.

Het nadeel daarvan is dat het Ziggo sport 4K kanaal (14) dan niet meer getoond wordt.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 33321Posts
  • 2395Oplossingen
  • 16860Likes

@Pasi  schreef:

@tobiastheebe  schreef:

Pasi

Level 19
  • 10474Posts
  • 507Oplossingen
  • 5853Likes

@Videopionier  schreef:

@Pasi  schreef:

@tobiastheebe  schreef:

Op digital bitrate staat het kanaal van het Ziggo netwerk vermeld.

Voor het fUPC netwerk is dat 482MHz.

Een foto ... ehhh linkje zegt meer dan 1000 woorden : NPO 1 UHD

Edit : dankje  @tobiastheebe 👍, ik had m'n al net gevonden 😉.

superaart

Level 15
  • 1090Posts
  • 9Oplossingen
  • 859Likes

tja daar zijn de meningen over verdeeld. 4k resolutie is wat meer hufterproof. HDR vind ik mooier mits het juist weergegeven wordt. En dat laatste is nu juist vaak het probleem van de TV en/of de gebruiker en/of zelfs het aanvoersignaal.

Videopionier
Topicstarter
Level 7
  • 221Posts
  • 5Oplossingen
  • 154Likes

NPO 1 UHD is nu ook beschikbaar op de Next (mini).

Wellicht alleen als je de eerste keer 999 kiest. Daarna blijft die beschikbaar in de lijst.

Videopionier
Topicstarter
Level 7
  • 221Posts
  • 5Oplossingen
  • 154Likes

Er is elke keer als er HDR/HLG uitzendingen zijn weer commotie over hoe de Tv ingesteld moet worden voor een optimale UHD beeldkwaliteit. Toch is het niet zo moeilijk, ook niet voor kijkers die niet zo technisch onderlegd zijn.

Het is belangrijk om te beseffen dat het toestel een aantal extra instellingen kent die alleen beschikbaar zijn en toegepast worden op het UHD signaal. Ook de meeste gewone instellingen zoals contrast, zwartnivo, kleur en algehele helderheid zijn apart voor UHD te regelen. Dit is per merk verschillend dus is het verstandig om de oude "SDR" instellingen van het reguliere NPO 1 kanaal vooraf te noteren.
De modernere toestellen hebben een hele rits aan "HLG profielen" die je kunt proberen om te kijken of er een is die je bevalt.

Om het instellen makkelijker te maken zal de NPO al enige dagen van te voren het SDR signaal van NPO 1 uitzenden op NPO 1 UHD.
De kijker kan dan alvast de instellingen van hun UHD TV controleren of verbeteren.
Als je zorgt dat het plaatje van NPO 1 UHD van kanaal 999 overeenkomt met het gewone NPO 1 kanaal qua contrast, zwartnivo, kleur en totale helderheid heb je een zeer goed uitgangspunt voor de echte UHD uitzendingen.

Zodra de wedstrijden dan gaan beginnen kun je altijd nog iets wijzigen aan die instellingen tot je helemaal tevreden bent.

Voor het volgende voorbeeld heb ik 2 screenshots genomen van hetzelfde programma.
Deze heb ik gemaakt vooraf aan het laatste WK in Qatar.
Eerst het reguliere NPO 1 en daaronder het ongewijzigde NPO 1 UHD plaatje.
Zoals je ziet is daar nog zat aan te verbeteren.

20221120 1031 - NPO 1 - WNL op Zondag.ts_snapshot_27.29.042.jpg

20221120 1031 - NPO 1 UHD - WNL op Zondag.ts_snapshot_11.20.586.jpg

MR_CHIP

Level 19
  • 12739Posts
  • 138Oplossingen
  • 4297Likes

@Videopionier mijn tv heeft geen extra instellingen voor hdr weergave

Karel.

Level 16
  • 2112Posts
  • 269Oplossingen
  • 1460Likes

Op mijn TV worden bijna alle beeldinstellingen geblokkeerd op het moment dat HDR-HLG wordt gebruikt. Op dat moment wordt het beeld donker en flets. Voetbal investeert me niet maar een goed weergegeven beeld wel.

Met veel moeite en de overgebleven beperkte instel mogelijkheden is enigszins een aanvaardbaar beeld te creëeren maar dat moet je de kamer wel half verduisteren. Gewone HDR streams worden wel goed weergeven.

HDR-HLG uitzendingen zijn een compromis om slechts 1 stream uit te zenden die ook op SDR TV weergeven kan worden. En daarmee bandbreedte te sparen ipv van twee streams, nl. 1 HDR en 1 SDR stream. Hetzelfde als in de analoge tijd met PAL+ werd gedaan waarbij je in de zwarte gedeelte de + beeldlijnen kon zien doorschijnen op een normale PAL tv. Dat is ook nooit een echt succes geworden.

(Sony Bravia KD-55X8508C android 7 model 2015).

Garihd

Level 17
  • 2841Posts
  • 91Oplossingen
  • 1624Likes

@MR_CHIP  schreef:

@Videopionier mijn tv heeft geen extra instellingen voor hdr weergave

Ook jouw tv zal hopelijk bt 2020 of/en bt 2100 ondersteuning aan boord hebben of een fabrikant specifiek gelijkwaardige optie en settings voor externe apparaten zoals in het lijstje van VideoPionier. 

Een recente  tv met AndroidTV/GoogleTV heeft bijna zeker meerdere HDR opties zoals voorkeur voor Dolby Vision wat voor kanaal 999 verder niet van belang is.

MR_CHIP

Level 19
  • 12739Posts
  • 138Oplossingen
  • 4297Likes

Mijne heeft geen Dolby Vision komt uit 2022 hdr ziet er slecht uit wou dat het op de next mini uit te zetten is of anders tv maar beide bieden mogelijkheid niet gelukkig is het bij sommige apps waaronder Prime video uit te zetten en hopelijk volgt netflix ook in de mobiele app kan je het wel uit zetten 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic