Vraag
Reacties
Aankondigingen
coolNL
Level 2

Hergebruik harde schijf uit mediabox XL

Ik ga overstappen van de mediabox XL naar de next mini. Van Ziggo vernam ik dat de mediabox XL naar de milieustraat gebracht kan worden…. Maar volgens mij zit er een harde schijf in die mediabox. Weet iemand of deze herbruikbaar is en in te zetten is als een externe hard disk voor mijn pc? Moeten daar nog trucs voor uitgehaald worden? Dat zou in ieder geval nog een beetje duurzaam zijn….

0 Kudos
9 Reacties 9
Meldingen
Aan Uit
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

In mijn SMT-G7401 was onderstaande HDD geplaatst, ondanks de draaiuren (Mediabox XL van eind '16) nog prima bruikbaar. Ik ben zelf in juli '22 overgestapt naar een Mediabox Next van Humax.

Je hebt een speciale schroevendraaier of bit (security torx) nodig om de behuizing te verwijderen.

De XFS-partities kunnen simpelweg gewist en vervangen worden door bijvoorbeeld een 'normale' NTFS-partitie.

20220912_192134.jpg20220912-02.PNG20220912-01.PNG20220912-03.PNG

DennyW
Level 17

Speciale schroefbits of schroevendraaier zijn tegenwoordig een "must", maar ik zag laatst iemand op Youtube het probleem "oplossen" door het midden pennetje af te breken door er een betonspijker (onder een hoek) op te zetten en dan een klap(je) met een hamer op te geven. In dit geval, nu het ding toch naar de milieustraat gaat, hoef je je om de behuizing geen zorgen te maken; het mag stuk.

N.B.: Zoek op internet o.a. met de steekwoorden "anti tamper(-ing)". Je komt dit soort bitjes (torx met gaat) soms ook in de winkel gewoon tegen (b.v. Lidl).
Zelf een gaatje boren in zo'n gehard schroef-bitje gaan niet een-twee-drie. Een goedkoop bitje zou je in geval van nood (lees: opofferen) eerst kunnen uitgloeien om het materiaal wat zachter te krijgen. Een ander truc om te boren in gehard staal met een betonboortje (die je daarna kan weggooien), is in dit geval niet zinnig omdat het hier om een kleine diameter betreft.

Pasi
Level 19

@coolNL: let wel op, dat u van de juiste harddisk de partities wist ! Want u wilt natuurlijk niet, dat u de harddisk van de computer wist, waarop u nu dit forum bekijkt. Zonder speciale software, is eenmaal verwijderd, beslist voor eeuwig weg !

Bert
Level 21
T.E.A.M.

Je kunt hem aan een SATA kabel aansluiten die uit je computer komt of in een externe USB Harde Schijf Behuizing - 3.5 inch en open dan Schijfbeheer (windows toets vasthouden en dan de x en kies dan Schijfbeheer), nu kun je de partities wijzigen.

Pasi
Level 19

@DennyW  schreef:

Speciale schroefbits of schroevendraaier zijn tegenwoordig een "must", maar ik zag laatst iemand op Youtube het probleem "oplossen" door het midden pennetje af te breken door er een betonspijker (onder een hoek) op te zetten en dan een flinke klap met een hamer op te geven.....

In stilstand staan de heads geparkeerd en kan er eigenlijk weinig kapot gaan, maar harddisks en hamers gaan niet bepaald samen.

Bitsets die vaak voor een 'paar' euro in de aanbieding zijn, hebben bijna altijd zo'n special Torx. Dat is een veel beter oplossing dan die hamer !

coolNL
Level 2
Topicstarter

Dank voor alle reakties. Ik hoef hem zeker nog niet weg te gooien!

coolNL
Level 2
Topicstarter

Dat is een zeer terechte opmerking. Voor je het weet is het te laat. Maar ik ben daar bekend mee en erg alert op. Dank hiervoor!

Verwijderd account
Niet van toepassing

Hoi @coolNL ,

Nog een toevoeging op het bovenstaande:

In de GW7400 zit een 3.5 inch HDD ipv de 2.5 inch HDD die in de GW7401 zit😉

Verwijderd account
Niet van toepassing

Voor de volledigheid😉:

Bij opruimen toevallig de HDD uit de GW7400 gevonden,  dat was deze16732801462962597279885759994330.jpg: