Ik ga overstappen van de mediabox XL naar de next mini. Van Ziggo vernam ik dat de mediabox XL naar de milieustraat gebracht kan worden…. Maar volgens mij zit er een harde schijf in die mediabox. Weet iemand of deze herbruikbaar is en in te zetten is als een externe hard disk voor mijn pc? Moeten daar nog trucs voor uitgehaald worden? Dat zou in ieder geval nog een beetje duurzaam zijn….
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
In mijn SMT-G7401 was onderstaande HDD geplaatst, ondanks de draaiuren (Mediabox XL van eind '16) nog prima bruikbaar. Ik ben zelf in juli '22 overgestapt naar een Mediabox Next van Humax.
Je hebt een speciale schroevendraaier of bit (security torx) nodig om de behuizing te verwijderen.
De XFS-partities kunnen simpelweg gewist en vervangen worden door bijvoorbeeld een 'normale' NTFS-partitie.
Speciale schroefbits of schroevendraaier zijn tegenwoordig een "must", maar ik zag laatst iemand op Youtube het probleem "oplossen" door het midden pennetje af te breken door er een betonspijker (onder een hoek) op te zetten en dan een klap(je) met een hamer op te geven. In dit geval, nu het ding toch naar de milieustraat gaat, hoef je je om de behuizing geen zorgen te maken; het mag stuk.
N.B.: Zoek op internet o.a. met de steekwoorden "anti tamper(-ing)". Je komt dit soort bitjes (torx met gaat) soms ook in de winkel gewoon tegen (b.v. Lidl).
Zelf een gaatje boren in zo'n gehard schroef-bitje gaan niet een-twee-drie. Een goedkoop bitje zou je in geval van nood (lees: opofferen) eerst kunnen uitgloeien om het materiaal wat zachter te krijgen. Een ander truc om te boren in gehard staal met een betonboortje (die je daarna kan weggooien), is in dit geval niet zinnig omdat het hier om een kleine diameter betreft.
@coolNL: let wel op, dat u van de juiste harddisk de partities wist ! Want u wilt natuurlijk niet, dat u de harddisk van de computer wist, waarop u nu dit forum bekijkt. Zonder speciale software, is eenmaal verwijderd, beslist voor eeuwig weg !
Je kunt hem aan een SATA kabel aansluiten die uit je computer komt of in een externe USB Harde Schijf Behuizing - 3.5 inch en open dan Schijfbeheer (windows toets vasthouden en dan de x en kies dan Schijfbeheer), nu kun je de partities wijzigen.
@DennyW schreef:Speciale schroefbits of schroevendraaier zijn tegenwoordig een "must", maar ik zag laatst iemand op Youtube het probleem "oplossen" door het midden pennetje af te breken door er een betonspijker (onder een hoek) op te zetten en dan een flinke klap met een hamer op te geven.....
In stilstand staan de heads geparkeerd en kan er eigenlijk weinig kapot gaan, maar harddisks en hamers gaan niet bepaald samen.
Bitsets die vaak voor een 'paar' euro in de aanbieding zijn, hebben bijna altijd zo'n special Torx. Dat is een veel beter oplossing dan die hamer !
Dank voor alle reakties. Ik hoef hem zeker nog niet weg te gooien!
Dat is een zeer terechte opmerking. Voor je het weet is het te laat. Maar ik ben daar bekend mee en erg alert op. Dank hiervoor!
Hoi @coolNL ,
Nog een toevoeging op het bovenstaande:
In de GW7400 zit een 3.5 inch HDD ipv de 2.5 inch HDD die in de GW7401 zit😉
Voor de volledigheid😉:
Bij opruimen toevallig de HDD uit de GW7400 gevonden, dat was deze:
Ik heb uit de Mediabox XL een Seagate Video 2.5 HDD 500 GB kunnen verwijderen. Hiervoor een behuizing gekocht (Nedis HDD behuizing voor 2,5'' SATA HDD/SSD USB-A/USB-C) en aangesloten op mijn laptop. Er is stroomverbinding, want er brandt een blauw lichtje in de behuizing.
Echter: deze losse HDD wordt op geen enkele manier herkend door mijn laptop (Win11); ook niet via andere laptop (Win10); noch met de Windows Verkenner of met de command-prompt 'Diskpart'.
Navraag bij de leverancier van de behuizing gaf als mogelijke reden voor niet-herkenning: software-beperkingen.
Zijn er leden in de Ziggo-Community die dezelfde ervaring hebben ? En zo ja: hoe opgelost ?
Als ik me goed herinner gaan deze schijven alleen werken in een behuizing waar ook een adapter bij zit voor voldoende stroom.
Het lijkt erop dat er niet genoeg stroom naar de harde schijf gaat.
Vandaar de tweede vraag in mijn vorige reactie. In mijn geval kon ik de 2.5" harddisk met uitsluitend USB 3.0 van stroom voorzien. Dit geldt overigens ook voor alle andere 2.5" SATA disks in mijn verzameling. Bij 3.5" disks is de voedingsadapter wel nodig. Ik heb ook een oudere USB 2.0 adapter waar ik ook 2.5/3.5" IDE/PATA disks op kan aansluiten, v.z.i.w. werkt deze alleen met de voedingsadapter.
Bert en Tobias bedankt voor jullie reacties. Ik heb de NEDIS-behuizing met de HDD erin aangesloten op de 3.0 USB-C uitgang/ingang van mijn HP Elitebook, die ook voor stroom zou zorgen. En devmgmt.msc geeft geen 'aansluiting' van deze HDD weer, en ook hoor ik geen 'gespin'.
Bij het verwijderen van de HDD uit de Mediabox XL zat er wel een speciaal soort zwart aansluitdopje op, met een apart zwart stekkertje en een wit stekkertje met 2 zwarte en 1 rode draad (zie foto). Ik denk dat dit aparte zwarte aansluitdopje de 'oorzaak' is van het niet-herkennen.
@EG49 schreef:Ik heb uit de Mediabox XL een Seagate Video 2.5 HDD 500 GB kunnen verwijderen...
Hallo,
Zo'n HD neemt tijdens het opstarten vaak 'veel' vermogen op, maar als deze eenmaal draait is dat veel lager. Maar juist, als de HD net aanstaat ( en de fysieke schijf begint te draaien ) is het moment dat o.a. het OS ( Operating System ) bepaald/vraagt welk type HD het is, hoe deze is ingesteld enz. enz.
Als de voeding dan iets te krap bemeten is, dan start de schijf ( uiteindelijk ) misschien fysiek wel op, maar gaat de initiatie fout en wordt de schijf niet herkend, terwijl men de HD wel hoort draaien.
Overigens hoe oud is de schijf ? Als er geen datum op staat, dan staat er een code op waarmee dat ( via het internet ) te achterhalen is. Want een schijf uit een MB XL kan al vele jaren oud zijn. Het nadeel van oude HD's is vaak, dat deze ieder moment defect kunnen raken, terwijl er dan vaak ( bijna altijd ) niets meer mee/aan te doen is en alle data die erop staat verloren is.
Persoonlijk gebruik ik nooit 2de hands HD's omdat het altijd maar de vraag is hoe lang zo'n oude HD nog werkt. Maar ook omdat nieuwe HD's tegenwoordig niet erg duur zijn, terwijl de 'inhoud' steeds maar groter wordt bij gelijk blijvende prijzen.
Bij Tweakers.Net heeft men een lijst van HD's, waarin u zelf kan filteren ( zie linker kader ). Ik heb wat filters voor u aangezet, maar dat kan/moet u natuurlijk zelf aanpassen, want ik heb geen idee welk type aansluiting u zoekt ( zie filter 'Hardeschijf bus' ). Zoals u kan zien kost een 'beetje' HD niet heel veel en dat hebt u in ieder geval een nieuw exemplaar. Waarbij uw data beter, veel sneller, maar vooral veel toekomst bestendiger wordt opgeslagen.
Anders gezegd : oude HD's zijn leuk om mee te 'spelen', maar zet er vooral geen data op die u beslist NIET kwijt wil. Of u moet die data ook nog ergens anders ( veilig ) opgeslagen hebben.
Ps. dat "...aparte zwarte aansluitdopje..." is eigen een soort adapter waarbij de Sata- en de voedings-connecter tot één block is samengevoegd. Waarbij beide ( natuurlijk ) wel hun eigen aansluitkabel hebben. Overigens is dit ( zo te zien ) een 3 pins voedingsstekker ( is weer 1 draadje minder = goedkoper ), terwijl bijna altijd gewoon de standaard 4 pins wordt gebruikt. Gelukkig zijn HD aansluitingen standaard, dus ieder Sata aansluiting en iedere voeding kan u voor de HD gebruiken. Wat overigens wat anders is dan het bus type van een HD.
@EG49 schreef:Bert en Tobias bedankt voor jullie reacties. Ik heb de NEDIS-behuizing met de HDD erin aangesloten op de 3.0 USB-C uitgang/ingang van mijn HP Elitebook, die ook voor stroom zou zorgen.
Tja, de schijf KAN natuurlijk ook gewoon stuk zijn.
Zelf heb ik hier stapels gebruikte 2.5/3.5 HDD's aangesloten via USB docks/adapter kabeltjes.
Handig voor backup/opnames/testen enz. 😊
Ik heb inderdaad ook wel eens dat 2.5" schijf niet genoeg voeding krijgt uit een USB poort, dan gaat deze toch nog wel proberen te starten/stoppen/klikken.
Beste is een USB2/3-A poort om te testen.
Anders een andere adapter of de schijf op een desktop SATA aansluiting testen.
Antwoord op je vraag "Overigens hoe oud is de schijf ?": er staat op de schijf DOM 08/2015, en ik lees dat als Date of Manufacture, dus augustus 2015. En verder: nieuwe losse HDD met USB-kabeltje zijn inderdaad niet duur en achteraf gezien zijn de kosten van de behuizing en het terugsturen hoger gebleken.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.