1
Vraag
2
Reacties
Muscularnail

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Heos bar koppelen met afstandsbediening mediabox next

Goedemiddag,

Ik heb een aantal vragen m.b.t. de mediabox next i.c.m. de heos bar.

1- Ik heb de afstandbediening van de next gekoppelt met de bar. Eerst kon ik netjes het volume regelen van de heos met de next a.b. na een tijdje, soms een dag, soms een week, is de next mijn geluidsapparatuur 'vergeten' en moet ik opnieuw de a.b. koppelen. Daarna vergeet de next het weer ergens en dan begin ik weer opnieuw. Nu krijg ik de koppeling wel rond (voor even) maar reageert het volume niet meer. Is dit een instelling?

2- tijdens het koppelen van de bar zoek ik op model. Hier gebruik ik het type 'bar_' voor. Klopt dit wel?

3- Ik vraag me af of wat beter werkt. Optisch aansluiten of via hdmi. Iemand daar ervaring in? Ik wil wel blijven houden dat de bar automatisch aan gaat bij inschakelen van de next.

Ik hoop vooral dat iemand antwoord kan bieden op vraag 1. Want het is verschrikkelijk vervelend.

Alvast bedankt!
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
AoxoMoxoA

Level 17
T.E.A.M.
  • 3837Posts
  • 80Oplossingen
  • 2889Likes
Hier HEOS Soundbar HS1 van drie jaar oud, aangesloten op Samsung KS7000.

1) ...
De aansluiting van de soundbar op onze tv hier is via HDMI, in het geval van deze Samsung is dat op HDMI-poort 4, want die heeft ondersteuning voor HDMI-ARC. Met HDMI-ARC kan je tv je geluidsapparaat voor de belangrijkste functies bedienen. Het is dus opletten geblazen dat je op jouw tv de juiste HDMI-poort selecteert.

Op de Next moet je dan aangeven dat je je het geluid bedient via je tv. Je tv geeft het op zijn beurt weer door aan je soundbar. De Next hoeft in dit geval niet te weten wat voor soort geluidsapparaat er aan je tv zit. Zeer waarschijnlijk zal de Next wel melden dat deze een Denon apparaat heeft gevonden, maar dan is het zaak daarna te zorgen dat het geluid via je tv bediend wordt.

Helaas heb ik geen ervaring met infrarood, waar overigens een commando's voor uit- of inschakelen ontbreken. De Next zal niet weten dat die dan naar

2) ...
Moet ik nog uitzoeken, maar de Next lijkt Denon -> HEOS te accepteren, maar of je dat nodig hebt of doet wat je wilt? Geen flauw idee.

3) ...
Aansluiten via HDMI-ARC is het eenvoudigst, maar kan wat neveneffecten, omdat HDMI-CEC onvoldoende gestandaardiseerd is. Wel instellen dat Next en tv via een knop in- en uitgeschakeld worden.

Succes!

Bekijk in context

5 Reacties 5
AoxoMoxoA

Level 17
T.E.A.M.
  • 3837Posts
  • 80Oplossingen
  • 2889Likes
Hier HEOS Soundbar HS1 van drie jaar oud, aangesloten op Samsung KS7000.

1) ...
De aansluiting van de soundbar op onze tv hier is via HDMI, in het geval van deze Samsung is dat op HDMI-poort 4, want die heeft ondersteuning voor HDMI-ARC. Met HDMI-ARC kan je tv je geluidsapparaat voor de belangrijkste functies bedienen. Het is dus opletten geblazen dat je op jouw tv de juiste HDMI-poort selecteert.

Op de Next moet je dan aangeven dat je je het geluid bedient via je tv. Je tv geeft het op zijn beurt weer door aan je soundbar. De Next hoeft in dit geval niet te weten wat voor soort geluidsapparaat er aan je tv zit. Zeer waarschijnlijk zal de Next wel melden dat deze een Denon apparaat heeft gevonden, maar dan is het zaak daarna te zorgen dat het geluid via je tv bediend wordt.

Helaas heb ik geen ervaring met infrarood, waar overigens een commando's voor uit- of inschakelen ontbreken. De Next zal niet weten dat die dan naar

2) ...
Moet ik nog uitzoeken, maar de Next lijkt Denon -> HEOS te accepteren, maar of je dat nodig hebt of doet wat je wilt? Geen flauw idee.

3) ...
Aansluiten via HDMI-ARC is het eenvoudigst, maar kan wat neveneffecten, omdat HDMI-CEC onvoldoende gestandaardiseerd is. Wel instellen dat Next en tv via een knop in- en uitgeschakeld worden.

Succes!
Muscularnail
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bdankt voor de reactie!

Ik heb de next via hdmi naar de bar lopen, vervolgens van vanaf de bar (hdmi out) naar de tv. (Beeld gaat dus als het ware door de bar heen zoals denon het bedoeld heeft). Voor mij is het dus wel fijn als de bar reageert op de mediabox.

Ik heb in het begin 'heos' geprobeerd, toen kende de next het niet. Nu wel. Ik ben verbaasd maar blij. Het volume reageert weer. Nu hoop ik alleen dat de next de instelling niet vergeet.

Hdmi is inderdaad makkelijk, maar vraag me af of iemand toevallig iets meer weet hierover i.c.m. de next en optisch vs. hdmi. Het geluid van de next is namelijk niet altijd even ideaal (zoals op andere topics te lezen is). Wellicht kan iemand mij het grote verschil vertellen bij optisch gebruik t.o.v. hdmi. Anders mag ik zelf mijn tv kast overhoop gaan gooien om e.e.a. uit te testen. ?.
AoxoMoxoA

Level 17
T.E.A.M.
  • 3837Posts
  • 80Oplossingen
  • 2889Likes
Flink aantal combinaties zijn mogelijk. Bij mij loopt de Next dus naar de tv op HDMI 1. Ik heb er geen seconde over nagedacht om de Next op de HEOS aan te sluiten.
HDMI lijkt mij te prefereren boven optisch. Beiden zijn digitaal en kunnen ook de benodigde bandbreedtes aan. Optisch is alleen S/PDIF voor geluid en is voor zover ik weet eenrichtingsverkeer, geen handshaking or whatsoever. HDMI omvat geluid, beeld en evt. besturing en is bovenal tweerichtingsverkeer. Veel meer mogelijkheden, te veel eigenlijk om het goed gestandaardiseerd/geïnterpreteerd te krijgen.

Ik zou zeggen probeer het eens door de HDMI van de Next aan te sluiten op de tv in plaats van op de HEOS. De HEOS zie ik niet echt als een volwaardige receiver omdat deze maar slechts een HDMI ingang heeft. De HDMI-ARC wordt in de handleiding als uitgang aangegeven, maar dat ligt er volgens mij aan hoe je het bekijkt.

Ik heb zojuist nog even geprobeerd om bij de Next de audio opnieuw te koppelen, zonder kabels over te zetten, maar no way dat de Next met de ab het volume van de HEOS kon aanpassen. Als er een optische kabel aan hangt kan dat misschien anders zijn, maar ik verwacht niet dat Next de juiste commando's kent. De HEOS wordt bovendien niet met een ab uitgeleverd. Als je geen gebruik van HDMI maakt dan bedien je de HEOS middels de HEOS-app of je kunt de HEOS een beperkt aantal IR-instructies van een willekeurige ab laten aanleren. Laatste moet dan weer via de app.
Muscularnail
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Wederom bedankt voor het reageren, hebben wij het wel over hetzelfde type bar? Ik heb daar namelijk wel een losse (simpele) afstandsbediening bijgekregen.

Ook heb ik 4 hdmi ingangen en 1 hdmi out.
AoxoMoxoA

Level 17
T.E.A.M.
  • 3837Posts
  • 80Oplossingen
  • 2889Likes
Nee dus, kennelijk is er weer een opvolger van de HEOS Soundbar HS1 en de HS2. Deze hebben ze nu gewoonweg HEOS Bar genoemd. Hopelijk dat je toch nog iets aan mijn ervaringen hebt.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic