Vraag
Reacties
Oplossing
Bremmie
Level 3

Help, Humax decoder kapot.

Ik heb bij mijn Ziggo tv abonnement een Humax digitaal decoder met smartcard. De laatste tijd kregen steeds meer zenders een E storing. Resetten naar fabrieksinstelling zou een oplossing zijn. Niet dus. Helemaal niets geen ontvangst. Uiteraard heb ik de juiste instellingen ingevoerd. Ziggo helpdesk gebeld en die kwamen ook tot de conclusie dat de Humax kapot is. Wel kan ik nu bij Ziggo voor €4,- per maand een media box huren. Is Ziggo niet verplicht om mij (digitaal) TV signaal te leveren? Ik betaal hier immers al voor! Nu moet ik ongevraagd €4 extra betalen!? P.s. mijn tv heeft geen DVB-C ontvanger. Kijk nu analoog.:worried:
0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
Hey @Bremmie . Welkom hier! Zoals je ziet levert je vraag een discussie op. Dat is altijd goed! Ik ben hier om duidelijkheid te scheppen.

. Is Ziggo niet verplicht om mij (digitaal) TV signaal te leveren? Ik betaal hier immers al voor!


Nee, Ziggo is hier niet toe verplicht. Juist omdat je hier niet voor betaalt. Je betaalt voor een TV Standard abonnement zonder apparatuur in bruikleen. In feite betaal je zelfs evenveel als klanten met een kabelTV abonnement, maar heb je meer (namelijk een kaart en mediabox in eigendom en toegang tot de TV Standard zenders, in plaats van enkel de kabelTV zenders). Je hebt dus, doordat je nog een oude abonnementssamenstelling hebt, meer dan nieuwe klanten die hetzelfde betalen.
Natuurlijk heb je wel de mogelijkheid om je abonnement om te zetten naar een abonnement waarbij wel een mediabox in bruikleen zit, maar dan zullen de kosten ook absoluut veranderen.

Even voor het verhaal; is het zeker dat het probleem in de mediabox (Humax) zit en niet in bijvoorbeeld het signaal/de aansluitingen? Als je ons wat meer informatie geeft over de meldingen die je ziet en wat er precies gedaan is, kunnen we wellicht nog op een andere manier helpen? @Willem-A is hier de absolute Humax expert!

Bekijk in context

0 Kudos
37 Reacties 37
SPR
Level 1
Bremmie

die Humax van je heb je mogelijk ooit zelf gekocht in het verleden of ooit als kado bij een abonnement gekregen.
Dus na het bekende jaar fabrieksgarantie is die box jou eigendom en dus eigen verantwoordelijkheid.
Je kunt dan twee dingen doen. Je abonnement aanpassen met een decoder in bruikleen of je gaat naar bijvoorbeeld marktplaats en koopt daar een andere decoder.
En over wat je betaald.
In het oude Ziggo gebied kocht je zelf je kaart en decoder maar betaalde je niet extra voor het gebruik.
Dus Ziggo levert keurig het signaal maar je decoder die zorgt dat je smartcard kan werken is defect en dat is niet de verantwoordelijkheid van Ziggo.
0 Kudos
Bremmie
Level 3
Topicstarter
Ja, ik ben inmiddels op zoek naar een 2e hands decoder of een TV met DVB-C ontvanger.
0 Kudos
ziggie3
Level 1
Interessante vraag. Volgens mij juridisch van aard en niet technisch. Dan is de oplossing snel gevonden. Ik heb hetzelfde probleem. Als ik niet was opgelicht door die tante die mij haar probleem verkocht (tv die het niet meer deed door afschakeling) voor € 25 dan zat ik nu tv te kijken. Je kunt ook vragen of ze een nieuwe Humax ontvanger opsturen, ik heb er net één nieuw.
0 Kudos
Bremmie
Level 3
Topicstarter
Klopt, ik ga dit voorleggen aan de consumentenbond waar ik lid van ben.
0 Kudos
ziggie3
Level 1
Lid van de Consumentenbond? Stap gewoon over op ADSL. Zij kunnen je ook niet veel wijzer maken vrees ik. O, en er is nog zoiets als ziggogo.tv.
0 Kudos
SPR
Level 1
ziggie3 wrote:
Interessante vraag. Volgens mij juridisch van aard en niet technisch. Dan is de oplossing snel gevonden. Ik heb hetzelfde probleem. Als ik niet was opgelicht door die tante die mij haar probleem verkocht (tv die het niet meer deed door afschakeling) voor € 25 dan zat ik nu tv te kijken. Je kunt ook vragen of ze een nieuwe Humax ontvanger opsturen, ik heb er net één nieuw.



Als je wasmachine het begeeft dan krijg je ook niet een nieuwe als je deze al jaren hebt staan van de fabrikant.
Hier is sprake van eigendom en niet van bruikleen.
Dus mag de consument zelf zijn eigendommen vervangen.

Maar @Ziggie3 maar je hier niet even de fout om een Humax box die je in bruikleen kunt krijgen van Ziggo na het afschakelen van het analoge signaal te vergelijken met een Humax waar een smartcard in moet om digitaal te kunnen kijken?
0 Kudos
Bremmie
Level 3
Topicstarter
https://static.ziggo.nl/download/pdf/algemene-basisvoorwaarden-ziggo.pdf
In de algemene voorwaarden staan tegenstrijdigheden. O.a. smartcart van Ziggo en Ziggo gecertificeerde decoder. Is mij niet duidelijk, is het van mij of Ziggo?
0 Kudos
SPR
Level 1
Bremmie wrote:
https://static.ziggo.nl/download/pdf/algemene-basisvoorwaarden-ziggo.pdf
In de algemene voorwaarden staan tegenstrijdigheden. O.a. smartcart van Ziggo en Ziggo gecertificeerde decoder. Is mij niet duidelijk, is het van mij of Ziggo?



Sinds wanneer heb je deze decoder in je bezit?
0 Kudos
youriy
Level 17
quote:" is het van mij of Ziggo?"

Hangt af van wat voor abo je hebt.
0 Kudos
SPR
Level 1
youriy wrote:
quote:" is het van mij of Ziggo?"

Hangt af van wat voor abo je hebt.


Met kleine toevoeging
apparatuur die je in bruikleen hebt staan op je factuur en in de Mijn Ziggo omgeving ( zowel box als kaart)
staat er in Mijn Ziggo alleen een kaartnummer dan is de box van jezelf
0 Kudos
Bremmie
Level 3
Topicstarter
Ik kijk in mijn contract en daar zie ik onder mijn TV pakket ook een digitale ontvanger of CI+ module staan met type, serienummer en smartcardnummer! Alleen als ik een 2e wil moet ik die zelf aanschaffen. Ik heb er maar 1 en die is stuk...
0 Kudos
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
Hey @Bremmie . Welkom hier! Zoals je ziet levert je vraag een discussie op. Dat is altijd goed! Ik ben hier om duidelijkheid te scheppen.

. Is Ziggo niet verplicht om mij (digitaal) TV signaal te leveren? Ik betaal hier immers al voor!


Nee, Ziggo is hier niet toe verplicht. Juist omdat je hier niet voor betaalt. Je betaalt voor een TV Standard abonnement zonder apparatuur in bruikleen. In feite betaal je zelfs evenveel als klanten met een kabelTV abonnement, maar heb je meer (namelijk een kaart en mediabox in eigendom en toegang tot de TV Standard zenders, in plaats van enkel de kabelTV zenders). Je hebt dus, doordat je nog een oude abonnementssamenstelling hebt, meer dan nieuwe klanten die hetzelfde betalen.
Natuurlijk heb je wel de mogelijkheid om je abonnement om te zetten naar een abonnement waarbij wel een mediabox in bruikleen zit, maar dan zullen de kosten ook absoluut veranderen.

Even voor het verhaal; is het zeker dat het probleem in de mediabox (Humax) zit en niet in bijvoorbeeld het signaal/de aansluitingen? Als je ons wat meer informatie geeft over de meldingen die je ziet en wat er precies gedaan is, kunnen we wellicht nog op een andere manier helpen? @Willem-A is hier de absolute Humax expert!
0 Kudos
Willem-A
Level 1
Dag Lycke Ziggo en Bremmie

ik ben ook zeker benieuwd naar de soort E meldingen die Bremmie te zien krijgt, hoe de installatie is opgebouwd, en wat er verder al is gedaan. En wellicht heb ik er overheen gelezen, maar ik zie zo ook niet om welk model Humax het gaat. Ik vind het wat voorbarig om na een fabrieksherstel aan te geven dat de Humax defect is. Maar ik zie dat helaas vaker als reactie vanuit de helpdesk. Maar als je een E- melding ziet, wil dat natuurlijk niet standaard zeggen dat het apparaat defect is, ook niet na een reset. Alles kan, maar dat moet je dan wel eerst goed onderzoeken. Nu al naar een ander exemplaar zoeken is zonde, want wellicht loop je dan tegen hetzelfde issue aan.

Dus Bremmie graag zien we zoveel mogelijk info tegemoet. Een paar foto's van het AOP (de huisaansluiting van Ziggo) en de installatie zouden helemaal top zijn.
Bremmie
Level 3
Topicstarter
0 Kudos
Bremmie
Level 3
Topicstarter
AOP meterkast
0 Kudos
Bremmie
Level 3
Topicstarter
0 Kudos
Bremmie
Level 3
Topicstarter
Splitter: Internet-radio-televisie.
0 Kudos
Bremmie
Level 3
Topicstarter
0 Kudos
Bremmie
Level 3
Topicstarter
Humax IR FOX-Z
0 Kudos