1
Vraag
2
Reacties
Davey198283

Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Heel oude tv aansluiten

Goedenavond,

 

ik heb sinds kort Ziggo. Nu kijk ik lekker simpel digitale TV zonder kastjes net als vroeger. Helemaal top zou je denken, maar ik wil wat anders.

 

ik gebruik al jaren een Telefunken PalColor uit 1981. Hiermee kan ik met plezier het analoge kanaal van de technische dienst bekijken, maar uiteraard geen gangbare televisie meer, omdat alle signalen digitaal zijn geworden.

 

nu is het punt dat ik weer via deze tv zou willen kijken, maar er is een groot obstakel: het ding heeft alleen maar een RF ingang. Geen scart, geen tulp en geen S-video.  Voorheen bij een andere provider, loste ik dit op door een RF modulator tussen de losse tuner en de televisie te plaatsen. Deze zette scart om in RF signalen. Nu weet ik dat de modernere Ziggo tuners geen RF uitgangen meer hebben. Zijn er DVB-C tuners op de markt die zowel RF in als RF out hebben? En is het mogelijk om deze dan zondermeer aan te sluiten? Ik gebruik verder geen extra CI modules of pakketen of iets dergelijks. Alleen een videorecorder, waarvoor ik nog een manier moet vinden om de digitale signalen te kunnen omzetten in analoge en van daar af te kunnen opnemen.

 

Waarom al dit moeilijke gedoe? Heel simpel; ik ben gek op alles wat uit de jaren 80’ komt en mijn interieur staat vol met dit soort artikelen. En ik wil alles zo origineel mogelijk en werkend houden.

 

 

 

33 Reacties 33
RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

de afstandsbediening werkt met een Bluetooth variant als je dat bedoeld! De Mini kan mede door het formaat achter de TV worden bevestigd. 

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

De laagst mogelijke beeld resolutie op Next is 576p (progressive), oude analoge PAL TV’s verwachten normaliter een 576i (interlaced) signaal en het is maar de vraag of die een hogere resolutie aan kan.

Oude kabel tuners zoals de Humax iHDR5050C (marktplaats/kringloopwinkels) is wel in te stellen op 576i/576p/720p/1080i op de Component (YPbPr) en Scart (CVBS) uitgang.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Scart zal standaard niet veel hoger gaan dan 576i zover mij bekend. Een RF converter zal dit hoe dan ook naar de juiste pal norm omzetten. Welke ontvanger ook wordt gekozen doet er feitelijk niet zo toe het zal ten alle tijde geconverteerd moeten worden naar de juiste pal norm. Wezenlijk heeft de topic starter een headend nodig voor 1 TV.

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Klopt heb het even getest het signaal op de Scart van iHDR5050C is 576i, op de component uit gang kan wel tot 1080i ingesteld worden.

Davey198283
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hoe kom ik eigenlijk aan zo’n mediabox next? En dan die v1 versie?

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Door dit hier heel vriendelijk te vragen aan een moderator. Aangezien nu de Next Mini standaard bij elk abonnement wordt geleverd.

Davey198283
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

De de mediabox next ipv de mini denk ik dan? Ik heb kabel tv. 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Heb je ook nog een moderne TV?

Je zal dan van kabelTV moeten opwaarderen naar TV Start voor het doel is de Next overkill een Humax is prima en in mijn ogen beter geschikt voor je einddoel.

Davey198283
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik weet niet wat ik heb. Ik heb kabeltv en internet. Nu zit heb ik tijdelijk een moderne samsung aangesloten die een dvb-c tuner heeft. Hiervoor had ik  digitenne, maar heb meer vertrouwen in kabeltv, daar ik daar nooit problemen mee had vroeger. Ik denk dat ik maar een Humax ga zoeken. Is ook handig icm gebruik van een videorecorder. Dan kan ik de humax gewoon op het kanaal zetten waarvan ik wil opnemen op band.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Op je factuur of in Mijn Ziggo moet je abonnement staan. 

 

Je geeft in het start bericht al aan geen CI module of smartcard te hebben dan gaat het om het ongecodeerde kabelTV pakket.

De Samsung zal ingesteld staan op netwerk id 4444. 

 

Het enige nadeel van DVB-T2 Digitenne is wanneer je geen goed bereik hebt.

 

Om meerdere redenen is een Humax echt de beste keuze.

Davey198283
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb een Humax 5000c gevonden. Denk dat deze prima geschikt is. 

Davey198283
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Nog even een vraagje; voor die Humax, mensen vertellen mij dat daar persé een smartcard in moet, maar is dat wel zo? Ik heb alleen standaard digitale zenders. Ik heb ook nog een Samsung DCB-B270R op zolder liggen, die is Dvb-C geschikt, maar verschrikkelijk oud.

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Volgens mij heb je geen smartcard nodig maar bij het zoeken van kanalen netwerk ID 04444 of 4444 gebruiken. Die oud samsung onvanger is waarschijnlijk alleen een SD MPEG2 ontvanger en geen HD MPEG4, maar proberen kan geen kwaad.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Inderdaad zoals al eerder is aangegeven voor netwerk id 4444 in er is voor de ongecodeerde kanalen geen smartcard nodig.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic