1
Vraag
2
Reacties
Rieand

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Heb ik voor een groter beeld, een grotere tv nodig, of is alleen een groter beeldscherm voldoende??

Ik wil  32 inch beeld misschien vervangen voor een ( veel ) groter beeld.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@RoWi. 1080I of 1080P staan los van de beeldverversing. Misschien begrijp ik je verkeerd, want ik zie nl. ook dat je het over halve en hele beelden hebt, maar ik benoem het maar even: Als een Tv bv. 100Hz is, zal deze de inkomende frequentie aanpassen naar de 100Hz. Er worden dan dus geen beelden bij verzonnen, maar men verhoogd dus gewoon de verversingsfrequentie. Bij de extreem hoge frequenties die we eerder zagen, werkt dat anders, en is het vaak als marketing een mooi in elkaar gezet rekensommetje. 

Maar de frequentie staat los van de halve of hele beelden. Bij bv. 1080I worden de beeldlijnen in 2 keer opgebouwd, bv. eerst de even, dan de oneven beeldlijnen. Bij 1080P gebeurt dat in één keer en daardoor is het beeld doorgaans iets rustiger. 

Ik weet dus niet wat de topicstarter nu precies bedoeld, maar goed, eigenlijk is met de vraag ook het antwoord al gegeven. Wil men groter, moet men aan een grotere Tv, óf een grotere monitor/computerscherm. 

Inderdaad is er ook nog steeds SD, maar heel veel zie je dat niet meer. En tegenwoordig zijn de Tv's vaak een stuk groter i.v.m. 4K. Als je nu een Tv gaat kopen, denk ik dat je daar ook een beetje vanuit moet gaan, en niet van de SD zenders, want dan koop je een te kleine Tv voor HD beelden, en zeker voor 4K. En een goede Tv zal ook voor een goede upscaling zorgen van HD beelden. In bepaalde gevallen doet deze dat zelfs nog redelijk goed met SD content, maar dat ga je natuurlijk wel zien. 

Bekijk in context

11 Reacties 11
RoWi.

Level 20
  • 18057Posts
  • 754Oplossingen
  • 6135Likes

Hoe bedoel je een groter beeld? Voor UHD maakt het beeldformaat niet uit kleiner is eerder beter, in mijn persoonlijke optiek, mijn advies ga niet groter dan 49 inch. Zeker omdat voorlopig HD nog wel even de norm zal blijven voor reguliere uitzendingen.

Als je via een mediabox kijkt kan een beeldscherm genoeg zijn. Een TV heeft soms net iets meer opties voor beeld instellingen en goedkoper in aanschaf.

Steefb

Level 20
  • 15703Posts
  • 2967Oplossingen
  • 7136Likes

Tv's zijn véél goedkoper en ook beter voor tv kijken dan beeldschermen (monitors). Waarom zou je dit willen?

RoWi.

Level 20
  • 18057Posts
  • 754Oplossingen
  • 6135Likes

@Steefb  schreef:

Tv's zijn véél goedkoper en ook beter voor tv kijken dan beeldschermen (monitors). Waarom zou je dit willen?

Goedkoper wel maar beter dat is een heel andere discussie. 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

"Heb ik voor een groter beeld, een grotere tv nodig, of is alleen een groter beeldscherm voldoende??"

Ik zou niet goed weten hoe ik dit moet interpreteren. Maar ik ga wat proberen; Als je een groter beeld wilt, heb je ook een grotere Tv nodig. Maar waarom je vraagt of alleen een groter beeldscherm voldoende is, begrijp ik dus niet helemaal. 

Anders dan @RoWi. denk ik dat je best nog wat groter kan gaan. De nieuwere Tv's hebben doorgaans goede scalers en dus ziet HD er op een 4K Tv doorgaans ook prima uit. Maar het e.e.a. hangt natuurlijk wel af van de kwaliteit van een Tv. Ik vind het met een Oled van 55 inch uitstekend kijken. Vergeet niet dat je tegenwoordig een vrij fors scherm moet hebben om op een beetje afstand te kunnen genieten van 4K beelden. En je wilt nu natuurlijk niet een (te kleine) Tv kopen, om straks weer aan een nieuwe te moeten. 

Andre Verbeek

Level 9
  • 296Posts
  • 21Oplossingen
  • 96Likes

@Rieand Ja dit moet je gelijk doen. Toevallig heb ik een samsung 55” 8 serie te koop 😁😄😁

Nee joh, geintje. Een grote tv is aan te raden. Zelf heb ik een 75” waarmee ik heeeel blij ben. Let wel op kwaliteit. 4k uhd is vanzelfsprekend, bijna standaard. Aller-belangrijkste is de verversingssnelheid. Dat moet minstens 60hz zijn. Waarom? Beeld op 60 hz is trillingsvrij. Dan krijg je een echt strak beeld. Dit laatste komt tot z’n recht als de mediabox in te stellen is op 60hz. Dit kan met apple tv 4k, nvidia shield. Met een nextbox weet ik het niet, deze heb ik zelf niet. 
Tweede belangrijk ding is om de tv bedraad op internet aan te sluiten. Waarom? Dit kan buffering (stotterend beeld enz..) voorkomen.

Derde belangrijkste ding: een joekel van een bank om languit op te kunnen liggen voor maximaal kijkgenot. Minstens 2 meter kijkafstand aanhouden. 
Mocht jij dichtbij de Duitse grens wonen, haal in Deutschland jouw tv. Veel inches voor veel minder geld. Mijn 75” Samsung kostte daar maar €850. Let op; een niet-nederlandse tv kan in combinatie met een ci-module lastig gaan doen. Verder zijn er zo goed als geen beperkingen. Uiteindelijk sluit je de meeste apparaten met hdmi aan.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

"Aller-belangrijkste is de verversingssnelheid. Dat moet minstens 60hz zijn. Waarom? Beeld op 60 hz is trillingsvrij".

Moderne Tv's kunnen ook prima trillingvrij zijn bij 50 Hz. De technieken zijn niet meer zoals vroeger werden gebruikt. Ik heb bv. een Oled die met 50 Hz een perfect en rustig beeld neerzet. De belachelijke tijden waarin een wedloop werd gehouden wie de meeste Hz kon leveren is gelukkig achter de rug. Hoe meer, hoe beter, speelt gelukkig niet meer. 

Andre Verbeek

Level 9
  • 296Posts
  • 21Oplossingen
  • 96Likes

Oke ieder z’n ding. Zelf ben ik niet van de oled. Alhoewel de oled wel perfect zou zijn bij m’n xbox series x. De 120hz geeft dan beter, dieper beeld. Persoonlijk blijf ik verschil zien bij 50 vs 60 hz (led / lcd). Alsof het vanaf 60 rustiger lijkt in mijn ogen. Soms merk ik bij het instellen van een tv dat er minder beeldopties nodig zijn wanneer een signaal ‘strak’ binnenkomt. Het is weleens zo dat een tv ‘hoger’ ingesteld moet worden met de (tv) opties om binnenkomend beeld wat strakker te krijgen (bij 50 hz). Bij mij thuis staan er weinig tv opties aan daar de apple tv 4k een heel goed beeld aanlevert. 
Ook formaat kan een ding zijn. De 1 is blij met een computer monitor formaat en een ander vind 55” maar een slaapkamerformaat. Een kennis had eerst 86” en is maar overgestapt naar een 4k beamer omdat dat ding groter kon. Ondanks dat zijn muur 1 groot scherm is sta ik er nog van te kijken dat zijn ‘beeld’ best wel strak is.

Maar goed, nochmaals ieder z’n ding. Kijkervaring verschilt per kijker. Hopelijk heeft de topicstarter de info waarmee hij een keuze kan maken. 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Het gaat hier niet zo zeer om 'ieder zijn ding' maar het is gewoon een gegeven dat een 50Hz Tv tegenwoordig een prima plaatje kan neerzetten. 

En ja, smaken verschillen gelukkig. Dat is maar goed ook. Maar ik als fervent Plasma kijker, moest aan wat anders en dan komt Oled daar het meest bij in de buurt. Ik hou van een rustig, natuurlijk beeld, zonder al te overdreven kleuren etc. 

Steefb

Level 20
  • 15703Posts
  • 2967Oplossingen
  • 7136Likes

Dat 50 vs 60 hz en soms rustiger beeld heeft meer met filmtechnieken en de lichtnet 60 hz die in Amerika gebruikt wordt en de 50 hz in Europa. De omzetting kan door sommigen als schokkerig ervaren worden.

De optie ''Framesnelheid aanpassen'' die de next heeft, heeft hier ook mee te maken.

RoWi.

Level 20
  • 18057Posts
  • 754Oplossingen
  • 6135Likes

Voor 60 hz moeten er beelden worden bij verzonnen, 1080i of p is 25 halve beelden per seconde of 50 hele beelden, dan hebben we nog films die doorgaans een framerate van 24 beelden hebben.

Terug on topic ik ga er van uit dat met een beeldscherm een computer monitor wordt bedoeld dus zonder tuner en smart functies, dat is wezenlijk genoeg als er via een mediabox wordt gekeken.

Mijn eerste reactie om niet te groot te gaan was om teleurstelling te voorkomen, er zijn helaas nog genoeg SD 576i kanalen bij Ziggo die op grotere schermen minder goed uit de verf komen.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@RoWi. 1080I of 1080P staan los van de beeldverversing. Misschien begrijp ik je verkeerd, want ik zie nl. ook dat je het over halve en hele beelden hebt, maar ik benoem het maar even: Als een Tv bv. 100Hz is, zal deze de inkomende frequentie aanpassen naar de 100Hz. Er worden dan dus geen beelden bij verzonnen, maar men verhoogd dus gewoon de verversingsfrequentie. Bij de extreem hoge frequenties die we eerder zagen, werkt dat anders, en is het vaak als marketing een mooi in elkaar gezet rekensommetje. 

Maar de frequentie staat los van de halve of hele beelden. Bij bv. 1080I worden de beeldlijnen in 2 keer opgebouwd, bv. eerst de even, dan de oneven beeldlijnen. Bij 1080P gebeurt dat in één keer en daardoor is het beeld doorgaans iets rustiger. 

Ik weet dus niet wat de topicstarter nu precies bedoeld, maar goed, eigenlijk is met de vraag ook het antwoord al gegeven. Wil men groter, moet men aan een grotere Tv, óf een grotere monitor/computerscherm. 

Inderdaad is er ook nog steeds SD, maar heel veel zie je dat niet meer. En tegenwoordig zijn de Tv's vaak een stuk groter i.v.m. 4K. Als je nu een Tv gaat kopen, denk ik dat je daar ook een beetje vanuit moet gaan, en niet van de SD zenders, want dan koop je een te kleine Tv voor HD beelden, en zeker voor 4K. En een goede Tv zal ook voor een goede upscaling zorgen van HD beelden. In bepaalde gevallen doet deze dat zelfs nog redelijk goed met SD content, maar dat ga je natuurlijk wel zien. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic