Vraag
Reacties
Oplossing
Hulsie1983
Level 3

Heb ik een nieuwe CI+ module nodig?

Hallo,

Sinds een aantal dagen heb ik een nieuwe TV, LG OLED55A13LA en problemen met de CI+ module (Smit volgens mij 1.2, staat er niet op en bij de CI+ instellingen op de TV zie ik het ook niet terug alleen iets met jaartal 2016). Het installeren ging prima.

Wanneer ik de TV op een gecodeerde zender heb staan (b.v. RTL4) en de TV uit en weer aan zet, krijg ik de melding: "CI+ authenticatie mislukt 128" en vervolgens "03:SAC failed" en werken de gecodeerde zenders niet. Op mijn vorige TV gebeurde dit heel af en toe en was opnieuw uit en aan voldoende.

Als ik de CI+ module eruit haal en er weer in steek werkt alles weer. Wanneer ik de TV uit en aan zet op een niet gecodeerde zender (b.v. NPO1) en vervolgens naar een gecodeerde zender ga, werkt de module wel. 

De TV heeft tevens een quick start+ optie (soort snelle stand-by/slaap stand). Als ik deze stand gebruik, werkt de CI+ module normaal. Ik wil deze stand niet gebruiken i.v.m. een hoger energieverbruik.

Volgens de Ziggo website is de TV geschikt voor de Ziggo CI+ modules. Ik heb gebeld met de klantenservice en krijg een nieuwe smartcard toegestuurd, maar ik betwijfel of dit gaat helpen (ik heb een andere smartcard geprobeerd en krijg hetzelfde probleem). 

Naar mijn idee lijkt het een vaag probleem van de "boot order" van de TV of de CI+ module is te oud (op het tweakers.net forum lees ik een bericht dat CI+ 1.2 modules niet of met problemen werken op een LG OLED CX). 

Mijn TV draait de nieuwste software en ik heb alle troubleshooting stappen op de website ook gevolgd. Ik weet niet hoe ik de software van de CI+ module evt. kan updaten. Ik lees iets over kanaal 13 (geprobeerd, maar zie niks gebeuren) en heb de optie op mn TV om de CI+ module te updaten, maar als ik dit probeer krijg ik de melding dat dat niet kan met mijn CI+ module. 

Ik vraag me dus af of een nieuwe CI+ module het probleem gaat verhelpen of dat het toch in de opstart volgorde zit (die niet aan te passen is, enkel door de slaapstand in te schakelen). 

Hopelijk heeft er iemand een oplossing?

0 Kudos
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Hulsie1983
Level 3
Topicstarter

Ik heb de gok genomen en een 1.3 module gekocht. Hiermee werkt alles wel zoals ik het wil. dus blijkbaar is het toch een versie dingetje. de 1.2 module is naar zolder verhuisd naar mn C9 hierin werkt de 1.2 ook gewoon zoals het hoort.

Bekijk in context

0 Kudos
Ga naar reactie
11 Reacties 11
Meldingen
Aan Uit
Jamyla
Community Moderator
Community Moderator

Goedemorgen @Hulsie1983

Wat spijtig dat je met je nieuwe TV niet optimaal kan genieten van de CI+ module.

Je koopt natuurlijk niet voor niks een nieuwe TV en wil daar wel maximaal van genieten.

De foutmelding 'Authentificatie mislukt 128' kan dan ook heel vervelend zijn. In eerste instantie denk ik wel aan de energie instellingen, maar in dit topic vind ik nog meer oplossingen.

Heb je de tips van mijn collega Paul uit dat topic al eens gevolgd?

0 Kudos
Hulsie1983
Level 3
Topicstarter

Hallo Jamyla, ja ik heb alles geprobeerd. wat ik dus zou willen weten of het aanschaffen van een nieuwe 1.3/1.4 module gaat helpen.

0 Kudos
Jamyla
Community Moderator
Community Moderator

@Hulsie1983

Ik zie dat jij van ons 3 smartcards afneemt. Heb je al eens geprobeerd deze te verwisselen? Werkt een andere CI+ wel in jouw TV zonder problemen? Als dat het geval is, weet je dat de CI+ de oorzaak is en een nieuwe gaat helpen 🙂

0 Kudos
youriy
Level 17

Een groffe schatting : 100 jaar moet je deze tv gaan gebruiken om de aanschafkosten van een nieuwe module terug te verdienen via verminderd stroomverbruik. Als het goed werkt door die spaarstand uit te zetten, moet je dat gewoon doen.

0 Kudos
Hulsie1983
Level 3
Topicstarter

ja, zoals ik in m'n oorspronkelijke vraag aangaf heb ik ook een andere smartcard geprobeerd en heb ik hetzelfde. De vraag is dus of het de CI module is, of dat het met het opstarten van de TV te maken heeft.

0 Kudos
Hulsie1983
Level 3
Topicstarter

het gaat me niet om de kosten, het gaat me om het energieverbruik. Ik wil de TV niet in een slaapstand hebben als de TV niet gebruikt wordt. vraag is dus of het met een nieuwe 1.3/1.4 module wel goed gaat werken, of dat het aan de opstartprocedure van de TV ligt.

0 Kudos
Jamyla
Community Moderator
Community Moderator

Omdat de situatie zich ook voordoet met een andere CI+ is het zeer onwaarschijnlijk dat een nieuwe module gaat werken. Het lijkt dus echt een energie instelling te zijn van de TV. @Hulsie1983

0 Kudos
Hulsie1983
Level 3
Topicstarter

de situatie doet zich niet voor met een andere CI module (heb er maar 1) maar met een andere smartcard. dus het ligt niet aan de smartcard (waar de klantenservice een nieuwe stuurt), maar aan de CI+ module of de opstartprocedure. 

0 Kudos
Meindert
Community Moderator
Community Moderator

Hallo @Hulsie1983 , het is alweer even stil op dit topic. 

Als ik je begin post volledig doorneem, vermoed ik dat het toch aan de opstartprocedure ligt. Je geeft namelijk zelf al aan dat bij het aanpassen van de energie-instellingen van je televisie, het probleem niet voorkomt. Een televisie moet namelijk ook zelf volledig opnieuw opgestart zijn voordat de module ook zijn werk kan doen. Dit kan resulteren in een foutmelding van de module. Mijn persoonlijke vermoeden is dat je inderdaad met een andere CI+ module geen verschil zal merken. 

De moderne techniek is erg mooi, maar zorgt er ook voor dat sommige apparaten iets meer stroom verbruiken voor een stukje comfort. Ik krijg de indruk dat de lagere energiestand je meer frustratie oplevert, dan dat het qua energiebesparing oplevert. Bekijk de handleiding van je televisie eens of gebruik eens voor een langere periode een verbruiksmeter, om te testen wat het verschil is tussen deze beide energieverbruik instellingen. 

Hulsie1983
Level 3
Topicstarter

Ik heb de gok genomen en een 1.3 module gekocht. Hiermee werkt alles wel zoals ik het wil. dus blijkbaar is het toch een versie dingetje. de 1.2 module is naar zolder verhuisd naar mn C9 hierin werkt de 1.2 ook gewoon zoals het hoort.

0 Kudos
Ga naar reactie
Meindert
Community Moderator
Community Moderator

Hallo @Hulsie1983

Heel eerlijk, ik moest je bericht even 2 keer lezen en had persoonlijk dit niet verwacht. Wat goed dat deze gok zo mooi uitpakte en dat het nu werkt zoals jij het graag wilt. Heel erg bedankt dat je de uitkomst met ons hebt gedeeld 🙂

0 Kudos