1
Vraag
2
Reacties
Vd.t

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Harde schijf aan humax5300c

Heb een humax5300c en probeer er een seagate 4 tb harde schijf op aan te sluiten nu moet ik eerst formateren maar als ik op ok druk gebeurd er niets wat doe ik verkeerd .

**Titel aangepast i.v.m. vindbaarheid**
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Darkje wrote:
4TB is te groot. 1TB max... En als de.wind echt in de zeilen zit soms 2 TB ..



1Tb is al te groot voor de Humax 5300c. daarvoor geld een maximum van 500Gb. Het minimum is 100Gb en daarnaast werken niet alle schijven op de Humax. Ik heb echter wel goede ervaringen met de schijven van WD Elements.

Nu klinkt het wellicht wat lullig, is zo niet bedoeld, maar het zou de mens sieren eerst eens wat info en de handleidingen door te lezen en daarna pas wat te gaan doen, want hoe bedenk je het om zo'n grote schijf aan te sluiten op een 5300c. Op de 5200c/5400c is het maximum zelfs al 1Tb. Soms gaat men daar overheen, maar dat is dan voor eigen risico.

Dus hanh , nooit dit soort dingen schrijven: "Je kunt natuurlijk altijd proberen of het met een grotere toch wel lukt. Je kunt het best ext3 als Format proberen. Doe je dat?" want als het misgaat komt men bij jou terug...

In principe kan de Humax 5300c zelf de schijf formatteren, wat gebeurt in EXT3. Soms lukt dat niet en kan je het via de PC doen, in uiteraard, ook EXT3. Reserveer daarna de schijf voor de Humax. Het kan tegenwoordig echter nogal eens voorkomen dat het werken met een schijf wat lastiger is, daar op veel nieuwe schijven een bestandje aanwezig is dat de werking met de Humax verstoord. Dan zal de Humax deze niet lezen of zal het niet correct werken.

Op de Humax 5050c, 5200c en 5400c kan overigens ook een schijf worden aangesloten, welke dan niet gebruikt kan worden om direct op op te nemen, maar om bestanden van de interne schijf op weg te schrijven. Maar dan geld dat de 5200c en 5400c zelf de schijf kunnen formatteren, maar de 5050c daartoe niet in staat is. In dat geval moet je dus de schijf vooraf formatteren in EXT3 via de PC.

Let op: de schijven zijn onderling niet altijd uitwisselbaar.

Noot: heb je een harde schijf aangesloten op de 5100c of 5300c, zet dan in het menu de optie Time Shift op aan. Je kan dan buiten opnemen ook gebruik maken van pauzeren en door/terug spoelen.

Bekijk in context

10 Reacties 10
Zwavelstok

Level 1
  • 178Posts
  • 7Oplossingen
  • 22Likes
https://myhumax.info/veel-gestelde-vragen-over-de-humax-irhd-5300c/

--- Een aangesloten externe harde schijf wordt wel herkend maar ik kan er vervolgens niets mee. Ook niet Formatteren.

Sluit de harde schijf aan op uw PC. Maak van de hele schijf één partitie en formatteer de harde schijf opnieuw. Sluit de harde schijf vervolgens aan op uw HUMAX-ontvanger. Formatteer de harde schijf nu nogmaals via de HUMAX-ontvanger. Druk op de ‘Menu’-knop op de afstandsbediening. Ga naar: ‘Instellingen’ – ‘Systeem’ – ‘Gegevensopslag’ – ‘Formatteren’. Let op: selecteer de externe harde schijf.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
In het manual staat:
"Het wordt aanbevolen externe vaste schijven van minder dan 500 GB te gebruiken."
Je kunt natuurlijk altijd proberen of het met een grotere toch wel lukt.
Je kunt het best ext3 als Format proberen. Doe je dat?

Gr Han
Darkje

Level 11
  • 534Posts
  • 12Oplossingen
  • 92Likes
4TB is te groot. 1TB max... En als de.wind echt in de zeilen zit soms 2 TB ..
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7509Likes
Voor de Humax 5300c kan je schijven tot 500gb gebruiken omdat hoger niet worden ondersteund. Humax 5400 en hoger kunnen meer capaciteit aan. Beste is deze schijf te formateren en dan blijven gebruiken voor de Humax omdat er een extra file wordt weggeschreven..
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Vd.t
Nog een toevoeging.
Ik vermoed dat je die 4TB Disk wilt gaan gebruiken om Opnames langer in portefeuille te kunnen houden.

Je hebt ook een andere optie om hetzelfde te bereiken. Je hebt hiervoor wel wat meer netwerk- en computerkennis nodig.

  • hang de Humax met een kabel aan je network, als dat niet al zo is; via Wireless is af te raden; geef hem een vast intern Ip in je netwerk;
  • hang de Disk aan een PC
  • gebruik op de PC ftp om Opnames van de Humax naar de Disk te verplaatsen- die op de interne Humax disk kunnen dan dus weg; installeer voor ftp bv https://filezilla-project.org/download.php?type=client op de PC
  • gebruik de Humax DLNA Media Player om Opnames op die disk af te spelen op de Humax
Voor het laatste moet de PC aan staan en de Windows Media Player worden ingesteld als DLNA Server voor de Opname data op de Disk. Als je een Apple Computer hebt moet zoiets ook kunnen.

Gr Han
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Darkje wrote:
4TB is te groot. 1TB max... En als de.wind echt in de zeilen zit soms 2 TB ..



1Tb is al te groot voor de Humax 5300c. daarvoor geld een maximum van 500Gb. Het minimum is 100Gb en daarnaast werken niet alle schijven op de Humax. Ik heb echter wel goede ervaringen met de schijven van WD Elements.

Nu klinkt het wellicht wat lullig, is zo niet bedoeld, maar het zou de mens sieren eerst eens wat info en de handleidingen door te lezen en daarna pas wat te gaan doen, want hoe bedenk je het om zo'n grote schijf aan te sluiten op een 5300c. Op de 5200c/5400c is het maximum zelfs al 1Tb. Soms gaat men daar overheen, maar dat is dan voor eigen risico.

Dus hanh , nooit dit soort dingen schrijven: "Je kunt natuurlijk altijd proberen of het met een grotere toch wel lukt. Je kunt het best ext3 als Format proberen. Doe je dat?" want als het misgaat komt men bij jou terug...

In principe kan de Humax 5300c zelf de schijf formatteren, wat gebeurt in EXT3. Soms lukt dat niet en kan je het via de PC doen, in uiteraard, ook EXT3. Reserveer daarna de schijf voor de Humax. Het kan tegenwoordig echter nogal eens voorkomen dat het werken met een schijf wat lastiger is, daar op veel nieuwe schijven een bestandje aanwezig is dat de werking met de Humax verstoord. Dan zal de Humax deze niet lezen of zal het niet correct werken.

Op de Humax 5050c, 5200c en 5400c kan overigens ook een schijf worden aangesloten, welke dan niet gebruikt kan worden om direct op op te nemen, maar om bestanden van de interne schijf op weg te schrijven. Maar dan geld dat de 5200c en 5400c zelf de schijf kunnen formatteren, maar de 5050c daartoe niet in staat is. In dat geval moet je dus de schijf vooraf formatteren in EXT3 via de PC.

Let op: de schijven zijn onderling niet altijd uitwisselbaar.

Noot: heb je een harde schijf aangesloten op de 5100c of 5300c, zet dan in het menu de optie Time Shift op aan. Je kan dan buiten opnemen ook gebruik maken van pauzeren en door/terug spoelen.
Darkje

Level 11
  • 534Posts
  • 12Oplossingen
  • 92Likes
Hmm ik heb hier een 1TB schijf van WD hangen aan me 5300... Die lijkt het prima te doen. Ik zal is kijken van de week hoeveel vrije ruimte er ook echt is.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Darkje, er zijn er meer die de boel overschrijden, maar het hoort niet zo. En wat dat betreft ben ik redelijk kritisch en hou ik me aan de maximale groottes. Maar goed, ik heb door de jaren heen al heel veel zien langskomen onder het mom van "We proberen het gewoon uit, en zien wel wat er gebeurt". En dat leverde van alles op. Soms lukte iets, terwijl de Humax daar niet voor is bedoeld, maar ik zag ook vaak vastlopers, defecte voedingen, of nog erger, defecte moederboards.

Maar ik zie ook regelmatig 'adviezen' die mijn tenen doen krullen. Dat iemand zelf van alles uitvreet met de apparaten is dan nog aan hen, maar dat delen is best link. En wat dat betreft heb ik al heel wat ellende gezien, waarbij de apparaten hun werk staakten en waarbij wij/ik dan maar weer moesten zorgen dat het voor elkaar kwam, wat soms niet meer lukte omdat het apparaat simpelweg defect was geraakt.

Het kan dus goed gaan, en experimenteren is leuk en leerzaam, maar je moet dan wel altijd goed blijven opletten wat je doet.
Darkje

Level 11
  • 534Posts
  • 12Oplossingen
  • 92Likes
Ah ja daar heb je idd gelijk in. Mijn humax 5300 is al jaren oud en word dagelijks gebruikt met deze schijf. De schijf heeft wel een externe voeding.

Het lijkt me dan ook duidelijk dat het advies moet zijn zoals jullie van humax dat adviseren.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ha Willem-A
"Je kunt natuurlijk altijd proberen of het met een grotere toch wel lukt. Je kunt het best ext3 als Format proberen. Doe je dat?" want als het misgaat komt men bij jou terug..."

Dat terugkomen is geen probleem.
Het antwoord is dan: geprobeerd en mislukt. Jammer voor je.

In het manual staat immers max 500 GB. Dat citeerde ik eerst.
In hoeverre je daar in de praktijk tegen kunt zondigen, weet ik niet.

Als iemand zou vragen of het verstandig is een 4TB disk aan te gaan schaffen voor aansluiting op een Humax, dan zou ik weer heel anders reageren.

Gr Han
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic