1
Vraag
2
Reageer en help mee
wvdnoort

Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Harddiskrecorder ontvangt analoog

Ik heb een harddiskrecorder die indertijd door de monteur via een splitter op de televisie is aangesloten. De televisie ontvangt gewoon de digitale kanalen, de harddiskrecorder ontvangt echter de analoge signalen. Ik heb nog een heel oud Cisco modem. Straks vervalt het analoge signaal. Helpt het om het oude modem door de nieuwere te laten vervangen?
De harddiskrecorder heeft ook een start aansluiting. Kan een scartkabel de oplossing bieden?
Of is er een andere oplossing dat ik mijn harddiskrecorder kan gebruiken?
33 Reacties 33
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8135Posts
  • 311Oplossingen
  • 3141Likes

iMark wrote:
Ik vraag me af of er nog veel monteurs zijn die weten hoe een harddiskrecorder werkt en hoe je een digitale ontvanger aansluit als externe bron. :thinking:

hahah ik als EX monteur weet het nog heel goed 😉
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

wvdnoort wrote:
Nou dat zijn weer heel wat reacties. Dank daar voor.
Stap voor stap maar. Ik heb TV systeem weer terug op PAL gezet (NTSC had ik dus ten onrechte uit de Panasonic handleiding begrepen). De V2 ingang staat nu op RGB/Video. Ik kan evt ook S video kiezen , maar ik begrijp dat het vooral belangrijk is dat het spoort met de uitgang van de Mediabox. De vraag is nu: waar vind ik de instellingen van de Mediabox?
Als ik bij instellingen kijk onder Ziggo Hoofdmenu, dan zie ik TV - instellingen, maar dat gaat niet over de Mediabox. Bij fabrieksinstellingen dreigt hij dat alle instellingen hersteld worden en dat ik een activeringscode nodig heb.

Je moet in dit geval ook eigenlijk weinig tot niets uit de handleiding halen. Alleen wellicht even hoe je de AV 2 ingang van de DVD recorder op RGB zet. Nu heb je het overigens over RGB?Video en dat zijn 2 verschillende dingen. Maar ik neem aan dat je dus RGB bedoelt?

Welke Mediabox heb je? Het type even daar gelaten, kun je doorgaans wel vanuit gaan dat de Tv scart daarvan al op RGB is ingesteld. Dus waarschijnlijk hoef je dat niet eens te wijzigen. Je kan altijd even een stukje proefopname maken op de harde schijf van de DVD recorder. Als beide apparaten verschillend zijn ingesteld, dan ziet de opname er simpelweg niet goed uit.

Op S-Video instellen kan inderdaad ook, maar dan is de kwaliteit van de opname minder fraai. Dat doe je dus doorgaans alleen als je de Tv scart op een decoder/mediabox moet gebruiken voor aansluiting op de Tv, en je de VCR scart moet gebruiken voor aansluiting op de DVD recorder. De VCR scart kán nl. doorgaans niet worden ingesteld op RGB. Dan is S-Video het hoogst bereikbare.
iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes

wvdnoort wrote:
De vraag is nu: waar vind ik de instellingen van de Mediabox?

Dat is een heel goede vraag waarop ik niet meteen het antwoord weet. Er zijn nogal wat modellen Mediabox geweest. Ik wil het met alle plezier opzoeken in een gebruikershandleiding maar zonder het precieze type Mediabox kan ik niet verder helpen.
wvdnoort
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

De mediabox heet UPC Mediabox HD. Op de onderkant staat Pace DGR 7111/03
@WillemA. Ik heb bij AV2 ingang de keus uit 4 opties Video S, Video, RGB of RGB/video. Ik neem aan dat dit laatste beide opties ondersteunt. Het maakt overigens ook niet uit welke optie ik kies. Op AV2 zie ik alleen een zwart scherm.
Het is misschien goed om te memoreren, dat de monteur indertijd op ons verzoek wel de harddiskrecorder heeft aangesloten, maar daarvoor niet de meegeleverde scartkabel heeft gebruikt. De reden weet ik niet, maar hij heeft dus een gesplitste ingang gemaakt, HDMI voor de TV en DVD voor de recorder.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

iMark wrote:

wvdnoort wrote:
De vraag is nu: waar vind ik de instellingen van de Mediabox?
Dat is een heel goede vraag waarop ik niet meteen het antwoord weet. Er zijn nogal wat modellen Mediabox geweest. Ik wil het met alle plezier opzoeken in een gebruikershandleiding maar zonder het precieze type Mediabox kan ik niet verder helpen.

De Tv uitgang staat doorgaans al op RGB, dus ik denk dat men het eerst even moet gaan proberen. Of het type mediabox moet noemen... (is al gedaan zie ik).
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

wvdnoort wrote:
De mediabox heet UPC Mediabox HD. Op de onderkant staat Pace DGR 7111/03
@WillemA. Ik heb bij AV2 ingang de keus uit 4 opties Video S, Video, RGB of RGB/video. Ik neem aan dat dit laatste beide opties ondersteunt. Het maakt overigens ook niet uit welke optie ik kies. Op AV2 zie ik alleen een zwart scherm.
Het is misschien goed om te memoreren, dat de monteur indertijd op ons verzoek wel de harddiskrecorder heeft aangesloten, maar daarvoor niet de meegeleverde scartkabel heeft gebruikt. De reden weet ik niet, maar hij heeft dus een gesplitste ingang gemaakt, HDMI voor de TV en DVD voor de recorder.

Ik begrijp die aansluiting niet helemaal, maar je dient dus simpelweg een Scart kabel te plaatsen tussen de Tv uitgang van de mediabox en de AV 2 aansluiting van de DVD recorder. Als dan de DVD recorder op AV 2 word gezet, en de mediabox weergeeft, moet dat beeld zien als de DVD recorder is aangesloten op de Tv. Maar daarvoor is vaak nog wel scart nodig. Die sluit je dus aan tussen de DVD recorder (AV 1) en de Tv. Via HDMI zie je doorgaans niets omdat het signaal niet word omgezet. Is eenmaal de opname gemaakt dan kun je wel de HDMI uitgang (mits aanwezig) op de DVD recorder gebruiken.

Ik zag inderdaad ook dat je soms RGB/Video als mogelijkheid hebt. Kan dus kloppen.
iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes

Het zou zomaar kunnen dat de Pace geen RGB ondersteunt......
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=102496.0
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Lycke Ziggo

je komt bij een link uit de mail niet meer op de vraag/reactie zelf terecht, maar bovenaan het topic. Dat is ook zo als je iets geplaatst hebt. Het vreemde is echter dat ik dit tot dusver alleen bij dit topic zie. Bekend? Cookies verwijderen helpt niet.
wvdnoort
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

De huidige aansluiting is als volgt : Het inkomend tv signaal wordt gesplitst. De ene gaat naar de mediabox, de ander naar de DVD recorder.
Dus als ik het goed begrijp raad jij aan om nog een tweede scartkabel aan te schaffen waarmee je de dvd recorder met de tv verbindt.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

wvdnoort wrote:
De huidige aansluiting is als volgt : Het inkomend tv signaal wordt gesplitst. De ene gaat naar de mediabox, de ander naar de DVD recorder.
Dus als ik het goed begrijp raad jij aan om nog een tweede scartkabel aan te schaffen waarmee je de dvd recorder met de tv verbindt.

De Coax kabel aansluiten op de DVD heeft geen zin meer. Die kan dus vervallen en de splitter kan er dus tussenuit.

Je kan vaak het best inderdaad nog even een scartkabel tussen DVD recorder (AV 1) en Tv aansluiten, als de DVD recorder gebruik maakt van HDMI. Via die laatste, zoals gezegd, niet altijd beeld. Wél als je later de opname welke op DVD staat afspeelt, of als je natuurlijk origineel materiaal afspeelt. Maar dan dien je uiteraard even voor de gebruikte HDMI ingang te kiezen op de Tv. Ik weet niet of je een kringloop in de buurt hebt, maar daar liggen vaak zeer goede scart kabels van goede merken voor een prikkie.

Belangrijk is absoluut goede kabels te gebruiken en niet die hele dunne bulk kabels. Daarin liggen alle aders nl. onafgeschermd bij elkaar en zit er alleen wat aluminiumfolie om de gehele bundel draad heen. Bij beter en goede kabels zijn de aders, of bepaalde aders onderling al goed afgeschermd en is ook het totaal van een goede afscherming voorzien. Ik heb pas nog een flink dikke, maar toch flexibele scart kabel gekocht bij een kringloop van HQ voor 1 euro. Dat zijn doorgaans prima kabels. Maar er zijn natuurlijk meer goede merken.

Noot:

Het is dus niet altijd zo dat een 2e scart nodig is, maar dan moet de DVD recorder het analoge signaal dat via de AV 2 ingang binnenkomt wel omzetten naar digitaal en dus uitsturen via de HDMI uitgang.
wvdnoort
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Goedemorgen,

Nogmaals bedankt voor alle reacties. Ik begrijp:
-dat het allemaal veel ingewikkelder is dan ik had verwacht,
-dat het onzeker is of het überhaupt gaat werken en
-dat het laten komen van een monteur geen uitkomst biedt.

Mijn conclusie is dat ik moet overwegen om over te stappen op een Mediabox XL met harddisk. Ik ben daar niet echt blij mee want dan gaan mijn abonnementskosten ( nu alles in 1 instap) noodgedwongen (door Ziggo) maar liefst €15 per maand omhoog, terwijl ik nu een naar tevredenheid werkend systeem heb. Toch ook nog maar even kijken wat andere aanbieders kunnen betekenen
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

"Nogmaals bedankt voor alle reacties. Ik begrijp:
-dat het allemaal veel ingewikkelder is dan ik had verwacht,
-dat het onzeker is of het überhaupt gaat werken en
-dat het laten komen van een monteur geen uitkomst biedt".

-Zo ingewikkeld is het niet. Het word al jaren gebruikt en doorgaans komt men er met mijn uitleg in het topic prima uit. Een enkele keer is er nog een vraag. Ik heb er slechts één keer iemand doorheen gepraat.

-Het gaat zeker werken. Zie boven. Het word al jaren gebruikt. Ik heb de uitleg al eens geplaatst bij de Humax Fox c en dat is echt jaren geleden. Dit omdat men graag ook de digitale zenders wilde opnemen. Nogmaals, het kan dus zeker werken. Ik denk dat je het voor jezelf wat te ingewikkeld maakt. De uitleg, samen met wat er allemaal al is geschreven moet toch helder zijn. Maar goed, ik weet natuurlijk ook niet altijd we er 'aan de andere kant va de lijn zit'.

-Een monteur laten komen is denk ik niet zinvol nee. Kost je (onnodig) geld, en het is maar de vraag of deze daar in thuis is. Het is natuurlijk niet zijn werk.

Maar nogmaals, zo ingewikkeld is het niet. Stappen goed doornemen en goed doornemen wat daarna nog is genoemd. Als je dat één voor één doet, moet het uiteindelijk lukken. En ik had je een aanbod gedaan: je er doorheen praten.

Maar in welk gebied woon je? Om je abonnementskosten te drukken zou je in beide gebieden een Humax 5200c kunnen gebruiken. Die staan vaak op marktplaats voor zo'n 50 Euro. Je moet dat wel aandurven maar er worden en er veel verhandeld.

Maar alleen in oud Ziggo gebied kun je een smartcard verkrijgen via Ziggo. Dat kost je 2 Euro er maand, maar daarvoor krijg je de smartcard incl. CI module. Dat kan niet anders. Een 5300c van Humax huren via Ziggo lijkt me niet zinvol. Dat is een heel ander apparaat waarop een schijf moet worden aangesloten etc. De details zal ik je verder besparen.

Maar zonder smartcard ontvang je alle vrije zenders. En dat zijn er best veel. Zeker als je van analoog af komt is dat vaak voldoende.

Hier info over het gebruik van een 5200c in beide gebieden:

https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/wat-je-moet-weten-als-je-de-humax-gebruikt-in-oud-ofwel-fupc-gebied-26634

Voor het bekijken welke zenders je zoal ontvangt zonder smartcard, ga naar:

https://www.ziggo.nl/televisie/zenderoverzicht/ en kies voor "Zonder smartcard (Kabel TV)".

En graag gedaan.
wvdnoort
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dank voor alle moeite. Ik heb inmiddels een nieuwe mediabox XL besteld en een nieuw modem en mijn pakket dus aangepast. Ik werd prettig telefonisch geholpen en kan gratis een monteur laten komen om alles aan te sluiten.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Dag wvdnoort

Jammer dat je het niet zag zitten, maar desondanks graag gedaan. De terugkoppeling waardeer ik al zeer in ieder geval. Wel een beetje jammer van de tijd en energie, maar ach, daar komen we ook wel weer overheen :wink:

Maar je zag een Humax 5200c ook niet zitten begrijp ik? Ik noemde dit omdat je aangaf eigenlijk niet meer te willen betalen. Maar goed, dan moet je het wel met de vrije zenders en minder opties doen. Nu hopen dat de XL je gaat bevallen. Deze kan natuurlijk wel meer als een 5200c van Humax, zeker in fUPC gebied.

Voor nu alvast veel succes en ik ben eigenlijk wel benieuwd naar je ervaringen. Die kun je dus nog altijd even plaatsen.

PS: je kan eventueel nog een 'beste antwoord' kiezen. Kijk maar even wat je daarmee doet. Anders doet een moderator het wellicht nog.

Vriendelijke groet, Willem
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic