1
Vraag
2
Reageer en help mee
wvdnoort

Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Harddiskrecorder ontvangt analoog

Ik heb een harddiskrecorder die indertijd door de monteur via een splitter op de televisie is aangesloten. De televisie ontvangt gewoon de digitale kanalen, de harddiskrecorder ontvangt echter de analoge signalen. Ik heb nog een heel oud Cisco modem. Straks vervalt het analoge signaal. Helpt het om het oude modem door de nieuwere te laten vervangen?
De harddiskrecorder heeft ook een start aansluiting. Kan een scartkabel de oplossing bieden?
Of is er een andere oplossing dat ik mijn harddiskrecorder kan gebruiken?
33 Reacties 33
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
Het modem heeft niets te maken met je TV kijken en opnemen, gelukkig.

Over opnemen en analoog en recorders weet Willem-A heel veel.
Als hij online is, kan hij mogelijk nog wat tips geven.

Alternatief voor DVD Harddisk recorder?


https://community.ziggo.nl/search?q=willem-a
Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dank mensen,

ik hoef hier denk ik (nog) niets aan toe te voegen.
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14026Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Hey wvdnoort . Wat goed dat je je vragen hier komt stellen!
Is alles inmiddels helemaal duidelijk, of zit je nog met vragen?

We horen graag van je 🙂
wvdnoort
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Nee, dit is allemaal veel te ingewikkeld. Ik lees het volgende:
“Je doet dat door de recorder middels de AV2 aansluiting (scart) aan te sluiten op de Video uitgang (scart) van de decoder*. (*Bij de Humax 5300c gaat dat niet op en dient de TV scart te worden gebruikt). Vaak raad ik het gebruik van een Humax aan.

Je stelt voorts via het menu van de DVD recorder de INGANG in op S-Video en doet datzelfde met de gebruikte UITGANG op de decoder. Instellen op RGB is nog fraaier, maar dit wordt zelden ondersteund op de Video uitgang van een decoder. Op de INGANG van een DVD recorder moet dit dan uiteraard ook worden ondersteund.

Wel kun je, als je de decoder middels HDMI op de Tv hebt aangesloten, de Tv scart gebruiken voor aansluiting op de DVD recorder. Deze uitgang ondersteund wel RGB. Ondersteund de DVD recorder ook RGB IN, dan stel je de AV INGANG op de DVD recorder dus in op RGB en doet datzelfde met de uitgang van de Humax.”

Ditis zoveel uiteenlopende technische informatie, met allerlei voorbehouden, daar kan ik echt niet mee uit de voeten. Gezien het feit dat een Humax wordt aangeraden zou het niet een idee zijn dat mijn oude Cisco, die qua internetverbinding vaak hapert, wordt vervangen door een Humax en dat een monteur het allemaal netjes komt aansluiten?
iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes
Heb je al een gratis Humax 5500C ontvanger aangevraagd bij Ziggo?
https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/ontvangers/humax-5500c/

Ik neem aan dat je nog geen andere digitale ontvanger van Ziggo hebt. De bijgeleverde scartkabel van de Humax 5500C kun je aansluiten op de DVD-recorder. Wanneer je ons laat weten welk merk en type recorder je hebt dan kunnen we je verder op weg helpen.

Het eventueel vervangen van je modem heeft geen enkele invloed op het TV-signaal.
wvdnoort
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb een UPC mediabox HD en een Panasonic HDD/DVD recorder DMR EH67
iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes
Ik neem aan dat je dan deze aansluitingen hebt op de Mediabox:

Met een scart-kabel sluit je de mediabox aan op AV2 (de onderste Scart) op de Panasonic-recorder.


In de handleiding van de Panasonic staat op pagina 34 hoe je een timer-opname kunt maken vanaf een externe ontvanger.

Mocht je de handleiding niet meer kunnen vinden dan kun je die downloaden op https://www.gebruikershandleiding.com/Panasonic-DMR-EH67/handleiding-5-39380.html

Veel succes!
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag wvdnoort

ik begrijp dat het soms wat veel lijkt, maar als je de stappen één voor één volgt moet het gaan lukken. Zo niet, stuur me dan maar even een PM, door op mijn naam te klikken. Ik leg je dan telefonisch nog het e.e.a. uit. Laat je het nl. door een monteur doen, als die mogelijkheid er al is, kost je dat wel geld. En dan is het nog maar de vraag óf een monteur dit gaat doen, want dit valt wel buiten hun gebruikelijke werkzaamheden.
iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes
Ik vraag me af of er nog veel monteurs zijn die weten hoe een harddiskrecorder werkt en hoe je een digitale ontvanger aansluit als externe bron. :thinking:
Het lastigste is misschien nog wel dat iedere harddiskrecorder net weer iets anders werkt dan de andere. De Panasonic van wvdnoort heeft andere opties dan onze oude Sony. Gelukkig hebben we het internet om oude gebruiksaanwijzingen te vinden.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
iMark wrote:
Ik vraag me af of er nog veel monteurs zijn die weten hoe een harddiskrecorder werkt en hoe je een digitale ontvanger aansluit als externe bron. :thinking:


Ik heb er gisteravond nog iemand doorheen gepraat, dus bij uitzondering...
wvdnoort
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dank zover voor alle informatie en bemoedigende woorden. Ik zal even vertellen hoever ik gekomen ben.

ik heb een scartkabel aangesloten op de AV2 ingang.
de AV2 instellingen zijn:
AV2 ingang video
AV2 aansluiting ext
Ext link Ext link2

instelling voor TV systeem heb ik veranderd van PAL naar NTSC

Maar nu?
Als ik als Igangssignaal AV2 kies, dan krijg ik zwart scherm, dat verder niet reageert op function menu van de afstandsbediening.
Als ik als ingangssignaal ( zoals tot nu toe) HDMI 1(DVD) kies, dan krijg ik slecht beeld en de mededeling “ kan geen Guide plus gebruiken als TV systeem op NTSC staat”

voor vandaag stop ik er even mee, donderdagmiddag hopelijk weer verder met de next steps

Bedankt nogmaals so far,

Wim van derNoort
iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes
Ik zou om te beginnen NTSC ogenblikkelijk terugzetten naar PAL.

De handleiding zegt het volgende op pagina 70:

De handleiding van Panasonic blinkt niet uit in duidelijkheid. Maar het heeft de voorkeur om RGB te kiezen als ingangssignaal vanaf externe apparatuur. Kies vervolgens Ext. Dat is de digitale ontvanger en Ext Link 2 zodat de recorder meeschakelt met de digitale ontvanger.

Kijk ook nog even in de instellingen van de Mediabox. Die moet via de scart-uitgang RGB leveren. Verder is het heel belangrijk dat een scartkabel met 21 pinnen wordt gebruikt.

Ik kan me overigens goed voorstellen dat dit allemaal een vreselijk onhandig gedoe is ten opzichte van het eenvoudige opnemen van het analoge signaal. Helaas zie ik geen andere optie dan uitgebreid de instellingen te doorlopen en kijken of het werkend te krijgen is.
Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes
Eventueel de scartkabel omdraaien, ik meen me te herinneren dat sommige kabels "one way" waren.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
wvdnoort wrote:
Dank zover voor alle informatie en bemoedigende woorden. Ik zal even vertellen hoever ik gekomen ben.

ik heb een scartkabel aangesloten op de AV2 ingang.
de AV2 instellingen zijn:
AV2 ingang video
AV2 aansluiting ext
Ext link Ext link2

instelling voor TV systeem heb ik veranderd van PAL naar NTSC

Maar nu?
Als ik als Igangssignaal AV2 kies, dan krijg ik zwart scherm, dat verder niet reageert op function menu van de afstandsbediening.
Als ik als ingangssignaal ( zoals tot nu toe) HDMI 1(DVD) kies, dan krijg ik slecht beeld en de mededeling “ kan geen Guide plus gebruiken als TV systeem op NTSC staat”

voor vandaag stop ik er even mee, donderdagmiddag hopelijk weer verder met de next steps

Bedankt nogmaals so far,

Wim van derNoort


"ik heb een scartkabel aangesloten op de AV2 ingang. (Is correct)de AV2 instellingen zijn:AV2 ingang video (NVT)AV2 aansluiting ext (NVT)Ext link Ext link2" (Kan eventueel worden gebruikt, maar nog niet van toepassing)Deze punten noem ik dan ook nog niet in de uitleg.


TV systeem moet op PAL staan. Ook dit noem ik niet in de uitleg.

Je gebruikt ook niet het Function menu van de afstandsbediening. Ook dat noem ik niet. Je kiest alleen maar voor de AV 2 ingang en stelt die INGANG in op RGB. Datzelfde doe je met de UITGANG van de decoder/ontvanger. Deze staan nu waarschijnlijk niet identiek ingesteld.

Guide Plus gebruik je tevens niet. Ook daar spreek ik mijn uitleg niet over. Deze kun je niet gebruiken op deze manier, maar nog sterker: Guide Plus is voor het analoge signaal al een tijd lang niet meer aanwezig.

Lees a.u.b. de uitleg nog eens goed door en neem alleen die stappen. Nu zijn er anderre dingen gedaan, welke echt niet in die uitleg voorkomen.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
iMark schreef:

"Kies vervolgens Ext. Dat is de digitale ontvanger en Ext Link 2 zodat de recorder meeschakelt met de digitale ontvanger".

Dit werkt niet altijd. Maar het best kun je dan ook vanaf een PVR/Mediabox werken waarin een harde schijf aanwezig is, of daaraan kan worden aangesloten.

Natuurlijk heeft het wat haken en ogen, maar ik heb het volgens mij goed uitgelegd en al jaren gebruikt men dit. Het moet dus te doen zijn. Maar er zijn nu stappen genomen die ik in die uitleg niet heb benoemd. Dat ontgaat me dus een beetje.

Maar ook het best kun je eerst opnemen op de harde schijf van de PVR/ontvanger en dat daarna meteen op DVD zetten, niet eerst op de harde schijf van de DVD recorder. Dat gaat mis.

Steefb schreef:

"Eventueel de scartkabel omdraaien, ik meen me te herinneren dat sommige kabels "one way" waren".

Dat komt voor, maar in dit geval gaat het ook dan niet werken. Hier lijkt het of men denkt nog op de gewone manier op te kunnen nemen, daar men aangeeft de Guide te willen gebruiken. Dat gaat natuurlijk niet, maar de Guide was sowieso al niet meer beschikbaar voor het analoge signaal...
iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes
Willem-A wrote:
Maar ook het best kun je eerst opnemen op de harde schijf van de PVR/ontvanger en dat daarna meteen op DVD zetten, niet eerst op de harde schijf van de DVD recorder. Dat gaat mis.

Willem-A
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Ik heb het wel eens getest met een Humax 5200C die aangesloten was op een Sony RDR-HX710. Het opnemen op de harde schijf van de Sony werkte prima. Ik kon dan op de recorder de opname nog editen (reclame knippen etc) en vervolgens op een DVD branden. Het is zelfs mogelijk om de Humax te gebruiken voor iTV en dat signaal op te nemen op een andere recorder en op DVD te branden. (Beeldkwaliteit niet super maar het werkte wel.)

Het grootste probleem met de verschillende combinaties van apparatuur zit in de kleine details. De Panasonic van wvdnoort heeft weer andere opties instellingen dan onze Sony. En de Mediabox heeft ongetwijfeld weer andere opties en instellingen dan de Humax 5200C. Het zal maatwerk per combinatie worden om het goed werkend te krijgen. Timeropnames goed werkend krijgen lijkt me misschien nog wel de grootste uitdaging.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag iMark

doorgaans gaat het met de Panasonic niet. Dan loop je tegen een kopieerbeveiliging aan omdat de recorder het dan ziet als doorkopieren. En dat zie je vaak. Heel regelmatig heb ik dan ook al gezien dat men aangaf dat het niet lukt de opnames daarna dus nog op DVD te krijgen en dat is dus de reden waarom men vaak meteen op DVD opneemt en daarom ik dat ook noem. het kan een keer aders liggen, maar vaak gaat het niet, dus speel ik op zeker.

Werken met Ext-link is het mooist, maar ook dat wil niet altijd goed werken. In bepaalde gevallen heb ik gemerkt dat de recorder of PVR niet start, of dat de PVR stopt, maar de opname bleef lopen totdat het schijfje of de schijf van de DVD recorder, als men het daarop wilde hebben, volliep, tenzij me het natuurlijk opmerkte.

Maar ook werkt Ext-Link vaak niet met de Tv scart, welke wel de beste opties is, daar deze doorgaans alleen maar is te stellen op RGB.

Ik heb door de jaren heen vaak e.e.a. getest en dit is dus waar ik zoal tegenaan loop. Maar goed, jij kan natuurlijk best andere ervaringen hebben.
wvdnoort
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Nou dat zijn weer heel wat reacties. Dank daar voor.
Stap voor stap maar. Ik heb TV systeem weer terug op PAL gezet (NTSC had ik dus ten onrechte uit de Panasonic handleiding begrepen). De V2 ingang staat nu op RGB/Video. Ik kan evt ook S video kiezen , maar ik begrijp dat het vooral belangrijk is dat het spoort met de uitgang van de Mediabox. De vraag is nu: waar vind ik de instellingen van de Mediabox?
Als ik bij instellingen kijk onder Ziggo Hoofdmenu, dan zie ik TV - instellingen, maar dat gaat niet over de Mediabox. Bij fabrieksinstellingen dreigt hij dat alle instellingen hersteld worden en dat ik een activeringscode nodig heb.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic