1
Vraag
2
Reacties
Opajaap

Level 3
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

HUMAX iHDR-5200C hapert

Sinds kort hapert mijn HUMAX iHDR-5200C. Na een tijdje te hebben aangestaan blijkt de afstandsbediening geen vat te hebben op de HUMAX. Ook de knoppen op de HUMAX zelf werken niet. De tv- of radiozender of opname blijft goed doorgaan maar iedere verandering (van volume of zender, of pauzeren van weergave, en alle andere functies die normaal mogelijk zijn) is onmogelijk. De HUMAX uit-en inschakelen met de knop op de achterkant herstelt de zaak.
37 Reacties 37
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Opajaap

veel succes. doorgaans gaat het wel goed op deze manier. Soms echter moet toch ook de schijf worden geformatteerd, want deze maakt uiteraard deel uit van de Humax en de werking ervan. Maar eerst maar even kijken hoe dit uitpakt.

PS: ik had het bericht opnieuw geplaatst, want het andere verdween. Bug op de site. Lastig, maar je kan het vinden en en er vast mee uit de voeten.
Opajaap
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Willem-A Oké. Nogmaals bedankt.
Groeten,
Jaap
Opajaap
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Willem-A Heb eerst mijn internetverbindingmoeten herstellen, vandaar mijn verlate reactie. Het stappenplan zoals u beschreef heb ik uitgevoerd, zonder de schijf te formatteren. Helaas hapert de HUMAX nog steeds. Weliswaar niet vaak en na een tijdje aanstaan. Misschien heeft het te maken met het feit dat ik sinds kort digitale radio beluister via de HUMAx, waardoor hij langer aanstaat. Zou het aan de ventilatie kunnen liggen?
Intussen ben ik toch maar de Mediabox Next aan het bestuderen, voor alle zekerheid. Toevallig (?) kreeg ik vandaag een propagandamailtje van Ziggo over die box.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Opajaap

wat jammer. Dan wellicht toch ook eens de schijf meenemen in het proces.

Het kan eigenlijk niet te maken hebben met het feit dat je nu ook radio beluisterd via de Humax. Dat mag geen invloed hebben op de werking. Natuurlijk moet de Humax wel zijn warmte kwijt kunnen, dus voldoende ruimte hebben rondom, maar dat hebben ze hier ook niet overdreven veel, en de fan in het apparaat draait niet heel veel.

Natuurlijk kan er ook sprake zijn van een defect, maar doorgaans zijn issues te wijten aan een software probleem dat je op genoemde manier oplost. Maar de schijf draait altijd mee, iv.m. de buffer voor de time shift, dus als die zijn werk niet meer helemaal goed doet, zul je dat opmerken in het geheel.

Dus als de opnames zijn bekeken/eraf mogen, nog eens de stappen herhalen en dan wel aanvinken dat de schijf geformatteerd dient te worden. Daarna is het raadzaam de schijf nogmaals te formatteren.

PS: het vinkje verdwijnt vanzelf weer, dus als je later nogmaals een reset uitvoert blijven opnames bewaard.

Succes!

En anders over op de Next begrijp ik?
Opajaap
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Willem-A Uiteindelijk heb ik uw recept gevolgd en de HUMAX gereset, inclusief formatteren van de harde schijf. En nu functionneert het apparaat weer als vanouds. Daarom mijn dank voor de geboden oplossing!
Wel heb ik eerst nog geprobeerd om het opgeslagene te kopiëren naar mijn PC. Daarvoor volgde ik de handleiding 'Uitleg FTP met Filezilla Client voor Humax' op de Ziggo Community. Ook van Willem-A dacht ik. Na installeren van Filezilla Client en het verbinden van de PC met de HUMAX, wat niet meteen goed ging, heb ik de opgenomen programma's gekopieerd. Ze kwamen netjes in de map die ik had aangemaakt op de PC, automatisch voorzien van het VLC-symbool, maar de TS-bestanden bleken kleiner dan de oorspronkelijke. Sommige heb ik meerdere malen moeten kopiëren om groter te krijgen. Uiteindelijk bleken de bestanden bij het afspelen slechts een paar tellen te duren. Ik heb dat kopiëren toen opgegegeven en de programma's die ik niet wilde missen achter elkaar afgekeken.
Maar: nogmaals bedankt!
Het bespaart me de overstap op de Mediabox Next, die ik met een duurder abonnement ruimschoots zou moeten betalen...
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Opajaap

mooi dat het is gelukt. Het overzetten via FTP zou echter al fout kunnen gaan als de Humax niet meer geheel goed functioneert. Ik heb daarvoor inderdaad een uitleg geplaatst, maar heel simpel is het niet, en ik denk dat veel mensen er ook geen gebruik van maken. Maar ik heb ook een uitleg geplaatst de bestanden te kopiëren (originele naam: verplaatsen) naar een externe schijf. Ook dat kan dus nog en als je wat wilt bewaren is dat wellicht een optie:
https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/tip-opnames-vanaf-de-humax-op-schijf-zetten-en-deze...

Dat werkt doorgaans prima en wat eenvoudiger, maar doe dat dan wel zo snel mogelijk, want ook hier geld dat wanneer de Humax niet meer goed zijn werk doet, het overzetten van bestanden ook niet meer lukt.

Maar vaak kun je issues goed zelf oplossen, en anders is een reparatie doorgaans ook nog goed te doen. Nieuw is de 5200c niet meer te koop, op een achterblijver na, wat ook geld, voor de in principe, op de schijf na gelijke 5400c. Maar op de 2e hands markt is vaak nog wel wat te vinden. En mocht de schijf zijn langste tijd hebben gehad, kan ook deze natuurlijk worden vervangen. De Next bied natuurlijk meer, maar als je hier genoeg aan hebt is dat prima.

Ik hoop nu op het beste, en graag gedaan.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
robbo wrote:
Opajaap Wees ook zeker dat de P.V.R knop is geactiveerd! Dit doe je als volgt.: Houdt de P.V.R knop enkele seconde ingedrukt. >Een rood lichtje flikkert op. > Dan is bedienen weer mogelijk. Als men per a buis de tv toets indrukt, dan functioneert de commando's inz de Humax box niet. Test dit even uit. Succes gr Rob


O, nog even over dit verhaal. De PVR toets activeren werkt meteen bij het indrukken. Dan licht deze nl. meteen op. Druk je deze toets iets langer in, gaat de led erin meteen weer uit.

Bij de andere toetsen is dat evenzo het geval, maar dan kun je door wederom wat langer indrukken een code invoeren. Bij de PVR toets kan dat niet. Die staat echt 'vast' voor de Humax.

Knippert deze, of een andere modus/brontoets heel snel als je een bepaalde toets indrukt, dan zijn de batterijen aan vervanging toe.
adri.u

Level 2
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Ik had exact hetzelfde probleem als opajaap waarbij ik fabrieksreset al een aantal keren op diverse manieren  uitgevoerd had. Uiteindelijk nav uw reactie toch maar hd geformateerd en ....opgelost. Dat zetje om te formateren had ik net nodig. Bedankt.

Erik P
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3232Posts
  • 585Oplossingen
  • 769Likes

Fijn dat je hier de oplossing hebt gevonden 🙂

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@Erik P zeker! En dat nog na zo'n lange tijd. @adri.u ,zo zie je maar, er zijn altijd mensen die het lezen en kunnen gebruiken. Maar wel bijzonder toch @Erik P dat er nog op dit topic gereageerd kan worden? Of is dit omdat ik weer uit de as herrezen ben? 😄

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

@Willem-A1 Haha ja zeker dat waarderen we enorm! Geniet van je dag 🙂 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Leuk @Lotte !

Ben ik blij mee 😀 Fijn weekeinde. 

Teun

Level 17
  • 4206Posts
  • 182Oplossingen
  • 809Likes

@Opajaap . Zit er niet een van de knopjes vast achter de bedieningsklep?? laatst zelf een keer gehad bij eentje die bij ons was ingeruild. ik bedoel de 4 pijltjes knoppen.

 

Teun

Opajaap
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

@Teun Bedankt voor je reactie. Het probleem is al een tijdje geleden opgelost. Toch zal ik mijn HUMAX eerdaags met pensioen sturen, want de opnamen zijn steeds sterker gestoord. Maar dat is een ander onderwerp.

Off topic: Leuke auto, die Goggomobil Coupé!

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@Opajaap even verder off topic: dat is of een tuner, of de harde schijf. Maar als het steeds erger wordt, is het doorgaans een tuner, vaak tuner 2. Goed te repareren trouwens. Maar ja, eens mogen ze ook wel met pensioen. 

Teun

Level 17
  • 4206Posts
  • 182Oplossingen
  • 809Likes

Hallo @Willem-A1 . Zie dat je ook weer volop bezig bent hier. Erg leuk hoor.

 

gr Teun

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dankjewel @Teun ! 

Leuk jou ook weer te 'zien'. Wist niet of het alweer het juiste moment was, na een flinke pauze, maar het werd goed opgepakt. Inmiddels ook een ander huis gekocht, en dus een behoorlijke verandering zo alles bij elkaar. Woon nu alleen in fUPC gebied, dus helaas geen smartcards meer voor de Humax-en. Maar ik blijf daar wel mee bezig, al nemen de vragen daar doorgaans wel over af. Maar er is nu weer de Quantis QE317. 

Groet, Willem

Teun

Level 17
  • 4206Posts
  • 182Oplossingen
  • 809Likes

Hallo @Willem-A1 .Leuk dat je er weer bent. Ik doe ook nog wel veel humaxen, maar dan op MP. Gaat altijd nog lekker. Fijne apparaten. Vooral nu goed te gebruiken doordat analoge radio gaat wegvallen.

 

gr Teun.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic