1
Vraag
2
Reacties
SSV4

Level 3
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

HDMI switch werkt niet met de humax

Hallo goedenavond,

Ik heb mijn Humax Mediabox aangesloten op de tv maar ik heb maar 1 HDMI aansluiting op de tv nu wil ik mijn Chromecast ook aansluiten op HDMI en gebruik hiervoor een HDMI switch maar de tv werkt nu niet. Ik heb op de site gelezen dat de mediabox rechtstreeks aangesloten moet worden op de tv, hoe kan ik toch de switch gebruiken zodat ik meerdere apparaten kan gebruiken met HDMI?

28 Reacties 28
SSV4
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Hallo allemaal,

 

Vandaag is de HDMI switch binnen gekomen via allekabels.nl

We hebben de switch meteen aangesloten en uitgeprobeerd en het werkt YES YES YES, bedankt allemaal!

 

Bij gebruik ervan blijven er twee problemen over....

1)  Het beeld stoort heel erg met gekleurde vierkante blokjes dat telkens veranderd als ik de HDMI kabels t.o.v. elkaar beweeg.

Hoe moeten die kabels het best geordend worden voor zo min mogelijke storing?

 

2) Als een apparaat wordt ingeschakeld herkend de switch het automatisch en schakelt het de eerste keer er naar toe. Als je meerdere HDMI apparaten hebt aanstaan schakelt het niet meer automatisch en is de SELECT knop enige optie waarvoor ik telkens naar de tv moet lopen om het te switchen. 

Er is een IR aansluiting voor infra rood maar de ontvanger en zender zijn niet meegeleverd hoe kan ik alsnog aan een compatibel versie komen zodat het op afstand bediend kan worden?

 

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

1. In principe zou dat niet uit moeten maken. Aansluiten en afblijven, mogelijk dat de connectoren geen goed contact maken.

Naast slecht contact kan het ook de kwaliteit van de kabels zijn, hoewel hier kabels van de action het net zo goed doen als andere merken.

 

2. Dat is een probleem wat ik  meer gelezen heb.  Wat voor aansluiting? Mogelijk werkt deze

hoorde de IR ontvanger niet in het pakket te zitten? Om zeker te weten dat het werkt is bestellen via de leverancier van de switch.

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

@SSV4  schreef:

Hallo allemaal,

...

Hoe moeten die kabels het best geordend worden voor zo min mogelijke storing?

 

2) Als een apparaat wordt ingeschakeld herkend de switch het automatisch en schakelt het de eerste keer er naar toe. Als je meerdere HDMI apparaten hebt aanstaan schakelt het niet meer automatisch en is de SELECT knop enige optie waarvoor ik telkens naar de tv moet lopen om het te switchen. 

Er is een IR aansluiting voor infra rood maar de ontvanger en zender zijn niet meegeleverd hoe kan ik alsnog aan een compatibel versie komen zodat het op afstand bediend kan worden?

 

 

 Ik zie geen IR ook als ik mijn link open. Misschien iets anders gekozen of ontvangen. 

Kabels aanraken of bewegen zou geen storing moeten geven. Het lijkt, zoals @RoWi. al meld op slecht contact. Maar ze zouden ook niet hoeven bewegen.

 

Input selectie voor zover ik weet werkt alleen automatisch indien ze een volgorde aanhouden. Wil je volautomatische volgende switches dan kom je in een andere prijsklasse.

De switch die ik ooit gehad heb ging gewoon eerst naar 1 dan 2 en 3. Wil je ingang 3 kijken dan moet je 1 en 2 uitzetten. Wil je 3 het vaakst zien dan stop je kabel 3 in ingang 1. Het is dan een soort prioriteit keuze.

Het kan ook compleet anders werken tegenwoordig.

SSV4
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

 @RoWi. @  ik heb deze IR receiver ook gevonden maar ik weet niet of die gaat werken op de HDMI switch die ik heb besteld.

 

@bloemen64  ik heb de HDMI switch  gekocht via uw link. Het ziet er hetzelfde uit maar ik zie op de site inderdaad ook geen IR aansluiting staan bij de specificaties. Ik heb dezelfde vraag neergelegd bij de leverancier.

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

Die "oogjes" lijken mij bedoeld voor IR extenders. Heb ik ook in gebruik. 

Met alleen die snoertjes kom je er niet. Daar hoort nog een kastje bij. Samen verlengen ze je IR signaal. De bron, de IR zender zelf heb je dan nog steeds nodig.

Wel mooi dat ik nu mijn ene kapotte IR zender kan vervangen. Ik wist niet dat die snoertjes ook los te koop zijn.

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

Zo'n IR setje als bij deze switch zou ik verwachten.

Screenshot_20210710-013537_bolcom.jpg

https://www.bol.com/nl/p/hdmi-switch-3-1-met-afstandsbediening/9200000074454288?referrer=socialshare...

 

Kost echt helemaal niks meer. Ik zie dezelfde AB bij meerdere switches. Kans is groot dat al die kastjes zo'n beetje dezelfde hardware hebben.

Alleen de prijs. Hoe kunnen ze het maken🤔🤔🤔

SSV4
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Mooi dan helpt u mij en ik heb u toevallig ook kunnen helpen.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

de Ir zender/ontvanger is inderdaad wel nodig Die verwacht ik de switch zelf. @SSV4 zit er een aansluiting op met de opdruk IR ? Grote kans dat er een ander exemplaar is opgestuurd, zonder de afstandsbediening.

SSV4
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Ja er zit een aansluiting met opdruk IR erop.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic