1
Vraag
2
Reacties
HetWltje

Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

HDMI splitter voor keuze TV of Beamer

Krijg binnenkort Next mediabox. Telefonisch begreep ik van Ziggo medewerker dat het mogelijk is om met een splitter/switch te schakelen tussen TV en een beamer.  Nu ik vast aan het zoeken ben naar een dergelijk stukje hardware krijg ik het bange vermoeden dat dit niet mogelijk is.  Weet iemand of dat dit kan en wat dan een mogelijk optie is qua aan te schaffen  hardware ?

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 4973Posts
  • 187Oplossingen
  • 2936Likes

Bij HD valt het wel mee. Daar zijn nog wel splitters te vinden die werken. Ga je naar 4k dan zal je beamer ook 4k HDCP 2.1 of hoger moeten ondersteunen. Anders zal je alleen de menu's zien en geen beeld.

Uit ervaring weet ik dat de meeste goedkope splitters niet zullen werken. Of geen geluid door laten. Maar dat is bij een beamer niet zo erg. 

Ik heb een Marmitec en die werkt voor HD zonder problemen.

Marmitek HDMI Splitter 4K - Split 312 UHD - HDMI Splitter 1 in 2 uit - HDMI Splitter 2... | bol.com

Werkt deze niet dan terug sturen.

Bekijk in context

HetWltje
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Heb alles binnen en de switch tussen beamer en tv werkt prima.

Ook de audio verbinding (optische kabel) van Mediabox Next naar Receiver voor dolby i.c.m. beamer werkt prima.

Wat ik daarnaast nog heb gedaan (voor de liefhebber)

Omdat ik nu de CISCO 8455DVB over heb (ivm aanschaf mediabox next) gebruik ik deze pm EPG opnames (alleen de zenders die zonder ci module kaart te zien zijn (Nl 1,2,3 en Stingray Classic voornamelijk), daar deze ci module kaart na installatie van mediabox next niet meer werkt) te maken. Dit heb ik gedaan door een coax splitter te gebruiken.  Deze Cisco is verbonden met de Sony TV d.m.v. een Hdmi kabel en met de Beamer d.m.v. Scart kabel naar de DVD recorder (om nog dvd's te kunnen afspelen) . Vanaf de dvd recorder gaat er een Hdmi kabel naar een Nedis HDMI schakelaar 2 naar 1 - versie 1.4 (4K 30Hz)  ( 1.4 omdat de dvd recorder en Cisco redelijk gedateerd zijn)  Op deze Nedis schakelaar zit dan ook de Hdmi kabel vanaf de Media box. Met de Nedis schakelaar kan je dan 1 van de 2 aan/uit zetten.  Tenslotte is de dvd recorder met de receiver verbonden d.m.v. 2 optische kabels (tulp stekkers).  

Enfin, bedankt voor alle goede hulp.  F1 seizoen kan beginnen 😉

Bekijk in context

10 Reacties 10
Rvandeg

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Er zijn er genoeg te vinden bij Amazon, ook voor 4K, 1x HDMI In, 2x HDMI out.

gewoon zoeken op ‘hdmi splitter 4k 60hz’.

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 4973Posts
  • 187Oplossingen
  • 2936Likes

Bij HD valt het wel mee. Daar zijn nog wel splitters te vinden die werken. Ga je naar 4k dan zal je beamer ook 4k HDCP 2.1 of hoger moeten ondersteunen. Anders zal je alleen de menu's zien en geen beeld.

Uit ervaring weet ik dat de meeste goedkope splitters niet zullen werken. Of geen geluid door laten. Maar dat is bij een beamer niet zo erg. 

Ik heb een Marmitec en die werkt voor HD zonder problemen.

Marmitek HDMI Splitter 4K - Split 312 UHD - HDMI Splitter 1 in 2 uit - HDMI Splitter 2... | bol.com

Werkt deze niet dan terug sturen.

MR_CHIP

Level 19
  • 10588Posts
  • 122Oplossingen
  • 3720Likes

ik heb deze via aliexpress en die laat gewoon via mijn xbox naar me soundbar via optische aansluiting dolby digital door en via hdmi gewoon 4k 60hz hdr naar me tv

robinjoo19_0-1645366115774.png

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 4973Posts
  • 187Oplossingen
  • 2936Likes

Dat is net even anders als een beamer en tv. Het video gedeelte wordt beschermt. Als je de audio splitst dan is dat vaak geen probleem. Dan "ziet" de next alleen 1 tv en gaat het beeld niet op zwart.

Ook is een Xbox niet te vergelijken met een Next. Ieder heeft zijn eigen soort beveiliging. 

MR_CHIP

Level 19
  • 10588Posts
  • 122Oplossingen
  • 3720Likes

bij xbox ook zeker met netflix app is het gewoon hdcp 2.2

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 4973Posts
  • 187Oplossingen
  • 2936Likes

@MR_CHIP wat ik op het plaatje zie is een switch. Om 4 ingangen op 1 uitgang te krijgen.

En er staat ook speciaal bij dat er een extra audio uitgang op zit. Dat stukje is wel een splitter maar alleen voor het audio deel.

Hdmi Splitters maken van 1 uitgang meerdere uitgangen. Zodat je naast je Tv ook op een andere TV of beamer mee kunt kijken zonder de stekkers steeds om te wisselen.

HetWltje
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Ok, kreeg de Next mediabox vandaag binnen en heb eerst eens alle opties geprobeerd met in en uit pluggen van de hdmi kabel naar de Beamer en TV. 
Alles werkt naar behoren, dus dan ga ik maar eens de splitter bestellen om het wat gebruiksvriendelijker te maken.  Bedankt voor alle tips!

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 4973Posts
  • 187Oplossingen
  • 2936Likes

Success. Meld even hoe het afloopt. Ook handig als er weer vragen komen. Ook handig om te melden is het type tv en beamer. 

HetWltje
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Beamer Vivitek DH558_DH559

TV Sony Bravia KDL 32 EX 711

Heb zojuist besteld de Marmitek (@bloemen64 )  besteld dus zal over een paar dagen berichten.

HetWltje
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Heb alles binnen en de switch tussen beamer en tv werkt prima.

Ook de audio verbinding (optische kabel) van Mediabox Next naar Receiver voor dolby i.c.m. beamer werkt prima.

Wat ik daarnaast nog heb gedaan (voor de liefhebber)

Omdat ik nu de CISCO 8455DVB over heb (ivm aanschaf mediabox next) gebruik ik deze pm EPG opnames (alleen de zenders die zonder ci module kaart te zien zijn (Nl 1,2,3 en Stingray Classic voornamelijk), daar deze ci module kaart na installatie van mediabox next niet meer werkt) te maken. Dit heb ik gedaan door een coax splitter te gebruiken.  Deze Cisco is verbonden met de Sony TV d.m.v. een Hdmi kabel en met de Beamer d.m.v. Scart kabel naar de DVD recorder (om nog dvd's te kunnen afspelen) . Vanaf de dvd recorder gaat er een Hdmi kabel naar een Nedis HDMI schakelaar 2 naar 1 - versie 1.4 (4K 30Hz)  ( 1.4 omdat de dvd recorder en Cisco redelijk gedateerd zijn)  Op deze Nedis schakelaar zit dan ook de Hdmi kabel vanaf de Media box. Met de Nedis schakelaar kan je dan 1 van de 2 aan/uit zetten.  Tenslotte is de dvd recorder met de receiver verbonden d.m.v. 2 optische kabels (tulp stekkers).  

Enfin, bedankt voor alle goede hulp.  F1 seizoen kan beginnen 😉

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic