1
Vraag
2
Reacties
C.de Beer

Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

HDMI CEC omschakelen video/audio

@Ziggo Hoi, in tegenstelling tot de vele negatieve reacties die ik hier lees over de CEC, heb ik geen problemen met deze functie. Ik heb wel een verzoek voor de ontwikkelaars. Ik zou graag gezien hebben dat als ik de radio app kies om uiteraard radio te luisteren, de CEC tegen mijn versterker verteld dat het alleen audio is, zodat de versterker het geluid in  stereo laat horen en niet in surround. Dit heeft natuurlijk alles te maken met dat ik door Ziggo verplicht wordt om mijn vertrouwde FM radio te verlaten en op een complexe manier in de morgen mijn radio aan moet gaan zetten. 

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

Heb je de next? Selecteer dan volg signaal in het menu beeld/geluid van de next .

Bekijk in context

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

Bij de instelling dolby audio . kan je 3 opties selecteren:  altijd aan, volg signaal en uitgeschakeld. Kies dus even voor de test >volg signaal

Bekijk in context

C.de Beer
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

ja, hij staat nu op volgen. In eerste instantie werkte het niet. Ik heb toen radio geselecteerd om de Next en daarna de versterker op stereo geforceerd. Nu schakels de versterker om van stereo naar surround en terug. Thanks.

Bekijk in context

15 Reacties 15
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

Heb je de next? Selecteer dan volg signaal in het menu beeld/geluid van de next .

C.de Beer
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb idd de Next, maar bij instellingen--beeld en geluid staat nergens "volg signaal"

Of bedoel je iets anders?

C.de Beer
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Ok al gevonden.. staat onder Dolby audio.

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

In het menu beel/audio > dolby audio

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

Bij de instelling dolby audio . kan je 3 opties selecteren:  altijd aan, volg signaal en uitgeschakeld. Kies dus even voor de test >volg signaal

C.de Beer
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

ja, hij staat nu op volgen. In eerste instantie werkte het niet. Ik heb toen radio geselecteerd om de Next en daarna de versterker op stereo geforceerd. Nu schakels de versterker om van stereo naar surround en terug. Thanks.

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

@C.de Beer Nog even ter info: Bij de next is het wel zo ( in tegenstelling meeste mediaboxen) als je voor altijd aan kiest, weliswaar bv pcm/dolby wordt aangegeven op bv je versterker/receiver, maar wel degelijk echt stereo is. ( center speaker is niet actief. ) Vaak bij andere boxen word pcm ook de center geactiveerd bij keuze dolby. Dus het zo eigenlijk niet zo veel uit hoeven te maken wat je eigenlijk selecteerd bij de next. (althans hier bij het geval)  Wel is het zo dat div instellingen een ander format geeft. Bij altijd aan ook bv de dd+ actief is. En bij volg signaal bij sbs 6 , veronica,  net 5,  sbs 9 een audio 6 kanaal actief is. Verder heeft het weinig met cec te maken. ( meer ARC bij evt mogelijkheid inz aansluiting tv. ( (hoewel steeds meer merken de cec en arc samen laat werken en dus beide aan moet staan)

 

CEC >consumer electrics control ( voor bv apparaten beide in standby etc te zetten.

ARC > audio return signaal (alleen audio signaal doorgevend met name bv tv>versterker )

C.de Beer
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

@robbo ik maak geen gebruik van acr momenteel daar alles op de versterker is aangesloten en het beeld door de versterker naar de tv wordt gestuurd. 

 

Weer jij misschien ook hoe ik het geluids niveau verschil tussen het radio en tv geluid op kan lossen. 

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

Je hebt bij zenders/ radio en format verschillen de mogelijkheid om altijd volume verschil te bemerken.  Er zijn merken types die een functie hebben om iig plots harder geluid bv reclames te dempen .. afh  merk type .raadpleeg dan even de gebruiksaanwijzing.

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

@C.de Beer Nog even een opmerking . Je gaf aan dat je alles via versterker/ av reciever hebt aangesloten en ook zo dus beeld v a next via deze naar tv gaat. Prima! Echter is het jou bekend dat dan de verbinding van hdmi out van versterker/ av reciever naar hdmi arc poort van tv moet? Ik zou toch dan arc op tv aanzetten . Wellicht om ook bv netflix op tv te kunnen gebruiken voor audio en ook zo van dolby te genieten . Of andere tv aps... arc geeft dus  tv geluid door van eigen functies. Bv  ook evt module of free to air zenders.. etc ...maar jou keuze uiteraard.. Bv ik kijk meestal netflix altijd via tv . Hoeft ook niet altijd de next ook nog aan te staan. En is dit natuurlijk persoonlijke keuze.😊 En mijn tv ondersteunt ook atmos etc etc 

C.de Beer
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

@robbo Mijn tv zit netjes via de arc HDMI. Maar mijn tv is al meer dan 10 jaar oud. Het is net een van de eerste met een internet verbinding, maar nog geen smart tv. De tv wordt dus eigenlijk alleen als monitor gebruikt. Heb nu alleen nog maar het geluidsniveau verschil. Daar moet ik nog eens aandacht aan besteden. Maar voor nu bedankt voor de hulp.

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

Ok. Duidelijk... thx voor de feedback/ terugkoppeling. 

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

@C.de Beer, wat fijn dat het probleem verholpen is. Heb je nog gekeken naar het geluidsniveau verschil? Is dat inmiddels ook gelukt?

C.de Beer
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

@Maud, nee, daar ben ik nog niet aan toe gekomen.  Maar als je ideeën hebt hoe dit mogelijk op te lossen, dan hoor ik dat graag.

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

Je zou, zoals @robbo aangeeft, eens de handleiding/ gebruiksaanwijzing erbij kunnen pakken. Anders durf ik het ook niet zo goed te zeggen.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic