1
Vraag
2
Reacties
Finch31

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

HDMI CEC-killer veroorzaakt uitval van beeld en geluid

Omdat de Mediabox Next ongewenste CEC-signalen stuurt wat de communicatie verstoort tussen mijn LG OLED C8 en mijn Bluesound Powernode (N330) stereoversterker, heb ik een HDMI CEC-killer tussen de Mediabox en mijn tv geplaatst.

Dit werkte wel, maar vreemd genoeg valt nu het beeld en geluid regelmatig even weg als ik opnames terugkijk. Bij live tv komt het probleem niet voor.

 

Heeft iemand een idee hoe dit kan?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

Een cec-killer doet niets met het video signaal. Gebeurt dat wel dan maakt de verloopplug slecht contact. 

 

Ik heb een oude cec-killer gemaakt in de begintijd van de Next door de connector te openen en het draadje dat op pin 13 zit los gesoldeerd. Dat kon toen nog. Tegenwoordig zit alles vast gegoten. Later heb ik voor 3 of 4 euro een verloop gekocht die dezelfde functie had. Nooit geen problemen van de genoemde aart gehad.

Heb wel een oude HD tv. Met 4k komt het nauwer met de kwaliteit van de cec-killer.

Wat ook al eerder gemeld is. Als je de "alles aan via een knop" optie uitzet dan is de cec functie ook uit.

Ik verdenk de hdmi-cec daarom niet van de storing. Eerder slechte verbinding in de aansluiting connector of hdmi kabel.

 

 

Bekijk in context

9 Reacties 9
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Die  HDMI CEC-killers geven wel vaker problemen, met dit soort apparaten is het maar afwachten of ze goed werken.

Finch31
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Een HDMI CEC-killer stopt toch de signalen die via pin 13 worden verzonden?

Waarom geeft dit bij live tv kijken dan geen problemen en bij het terugkijken van opgenomen programma’s of gehuurde films wel?

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

Is inderdaad vreemd. Lijkt meer een slecht contact of adapter.

De "killer" doet zoals gezegd door @Finch31 niets actiefs. Het is niet meer dan een verloop adapter waarin 1 pin niet is doorverbonden. Zonder cec-killer zou er precies hetzelfde moeten gebeuren

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

De Next ontvangt “live” TV via de COAX. En ontvangt Replay, opnames en on demand via ethernet of Wifi. Als het beeld en geluid wegvalt bij opnames (via ethernet/wifi), dan moet er iets zijn met je ethernet of Wifi aansluiting.

 

Controleer je ethernet kabel of Wifi verbinding met de Next. Ethernet heeft de voorkeur boven Wifi. Het probleem lijkt dus niet te maken te hebben met de HDMI en HDMI CEC killer, “live” TV is immers wel goed.

Finch31
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

De Mediabox Next is verbonden met een netwerkkabel. Het vreemde is dat ik zonder de HDMI CEC-killer totaal geen uitval heb met het kijken van opnames. Zodra de CEC-killer er wel tussen zit, gebeurt het wel regelmatig (met intervallen van maximaal 10 minuten). Die lijkt er dus toch wel wat mee te maken te hebben…

puppie

Level 17
  • 2639Posts
  • 66Oplossingen
  • 1066Likes

al een andere killer gebruikt?

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Dan is er de mogelijkheid dat de HDMI-Resolutie instelling op de Next het probleem veroorzaakt in combinatie met de CEC-killer. Probeer eens ipv automatisch een vaste resolutie van 4K of 1080p.

Finch31
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

De resolutie stond op Automatisch en heb hem omgezet naar 4K. Helaas zonder positief resultaat.

Ik zag vandaag trouwens dat het wegvallen ook gebeurt met live tv…

 

Ik vrees dat de CEC-killer er toch maar tussenuit moet.

 

Toch ben ik wel benieuwd waarom de CEC-killer zulke drop-outs kan veroorzaken.

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

Een cec-killer doet niets met het video signaal. Gebeurt dat wel dan maakt de verloopplug slecht contact. 

 

Ik heb een oude cec-killer gemaakt in de begintijd van de Next door de connector te openen en het draadje dat op pin 13 zit los gesoldeerd. Dat kon toen nog. Tegenwoordig zit alles vast gegoten. Later heb ik voor 3 of 4 euro een verloop gekocht die dezelfde functie had. Nooit geen problemen van de genoemde aart gehad.

Heb wel een oude HD tv. Met 4k komt het nauwer met de kwaliteit van de cec-killer.

Wat ook al eerder gemeld is. Als je de "alles aan via een knop" optie uitzet dan is de cec functie ook uit.

Ik verdenk de hdmi-cec daarom niet van de storing. Eerder slechte verbinding in de aansluiting connector of hdmi kabel.

 

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic