1
Vraag
2
Reacties
TLC

Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

HD recorder Panasonic

Doordat Ziggo in mijn regio van analoog is overgestapt naar digitaal heb ik een smart TV van Panasonic aangeschaft én een HD recorder Panasonic (type DMR-UBC90, bevat DVB-C). TV aansluiten wees voor zich. De HD recorder aansluiten (via HDMI ingang) lukt niet. Via de juiste kanaal op tv is niets te zien (zwart), ook de recorder geeft in de venster alleen liggende streepjes te zien. Recorder reageert niet op knopjes van de afstandsbediening. De kabel gaat via mijn recoder naar de TV. TV doet het dan prima. Navraag bij de winkel: Ziggo zou dit type HD recorder niet toestaan en een monopolierecht hebben. Mijn vraag: hoe kan ik mijn HD recorder alsnog werkend krijgen? Ik heb geen zin in om een het abonnement TV Complete van Ziggo af te nemen. Alvast bedankt voor het meedenken!
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 152Oplossingen
  • 709Likes
TLC wrote:
Navraag bij de winkel: Ziggo zou dit type HD recorder niet toestaan en een monopolierecht hebben.

Eerst moet je gewoon beeld krijgen op de tv, dat heeft niets met ziggo te maken.
Daarna pas kun je de dvb-c tuner de ziggo-zenders laten vinden.
Gebruik je wel de goede HDMI-uitgang.(7)

Bekijk in context

17 Reacties 17
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
Probeer de zoekfunctie van dit forum eens.

Of dit

https://community.ziggo.nl/randapparatuur-97/hoe-op-te-nemen-met-een-dvd-recorder-als-het-analoge-signaal-vervalt-32980
TLC
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Volledigheidshalve: ik heb geen decoder, die is niet nodig met een smart TV. Omdat mijn nieuwe HD recorder ook een DVB-C tuner heeft had ik verwacht dat deze ook simpel aan te sluiten was (met digitale kabel). Dus niet....
youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 152Oplossingen
  • 709Likes
TLC wrote:
Navraag bij de winkel: Ziggo zou dit type HD recorder niet toestaan en een monopolierecht hebben.

Eerst moet je gewoon beeld krijgen op de tv, dat heeft niets met ziggo te maken.
Daarna pas kun je de dvb-c tuner de ziggo-zenders laten vinden.
Gebruik je wel de goede HDMI-uitgang.(7)
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Vaak zijn dergelijke recorders niet bedoeld voor gebruik in Nederland. Maar als deze over een DVB-C tuner beschikt zou je wel zenders moeten kunnen zoeken via de recorder. Het gaat dan alleen om de vrije zenders. Met een smartcard van Ziggo zal deze wellicht niet werken.

Maar dit stukje tekst verdiend toch wel wat extra uitleg:

"De HD recorder aansluiten (via HDMI ingang) lukt niet. Via de juiste kanaal op tv is niets te zien (zwart), ook de recorder geeft in de venster alleen liggende streepjes te zien. Recorder reageert niet op knopjes van de afstandsbediening".

Waarom lukt dat aansluiten niet? Daarnaast gaat het bij de Tv niet om het juiste kanaal, maar dien je de juiste HDMI ingang, dus die waarop de recorder is aangesloten te selecteren. Maar laat je wel de recorder naar zenders zoeken? Zo te zien niet, en uiteraard zal natuurlijk ook de afstandsbediening moeten (gaan) werken. Daarop is waarschijnlijk een keuzemogelijkheid aanwezig tussen recorder en Tv, al is een Panasonic vaak zo uitgevoerd dat dit naast elkaar kan worden bediend. Lees uiteraard even goed de handleiding door, maar doorgaans gaat het om apparaten welke niet zijn gemaakt voor de Nederlandse markt, wat natuurlijk los staat van het gegeven dat de recorder wel moet reageren op de afstandsbediening. Ik zou ze echter niet meer aanraden.
Michael Z1
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2609Posts
  • 346Oplossingen
  • 522Likes
Welkom op de Community, TLC. Goede vraag!

Er is hier nu een aantal keer gereageerd met tips. Kan je daar mee aan het werk denk je?
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Zeker een goede vraag, maar als we daarna niets meer lezen is dat altijd weer jammer. Maar ik ga daar niet meer om smeken...
TLC
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hartelijk dank voor de suggesties! Ik zal voor de zekerheid nog een keer nakijken of HDMI kabel in de juiste uitgang zit van de recorder... De handleiding van de recorder heb ik erbij gehad, maar die gaat er al vanuit dat je na aansluiten beeld moet hebben op je tv om dan vervolgens verdere instellingen uit te voeren. Zover ben ik dus niet gekomen. Hiervoor had ik kabel met een analoog signaal plús een HD recorder. Dat was ook gewoon aansluiten (via HDMI) en dan wees alles voor zich. Ik laat nog wel even weten of het gelukt is.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dank ook TLC

hopelijk gaat het lukken. Het zou niet al te moeilijk moeten zijn lijkt me, maar zoals gezegd zijn dergelijke apparaten doorgaans niet voor onze markt. En dus zul je deze waarschijnlijk niet op de manier kunnen inzetten zoals je dat voor ogen hebt. Wacht dus niet te lang, want wellicht kan de recorder dan nog terug als het een ander resultaat oplevert dan beoogt.
TLC
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Het is gelukt! HDMI kabel zat idd in verkeerde uitgang van de recorder. Hmmm, het voelt een beetje als 'heb je de stekker ook in het stopcontact gestopt?'... Maar ik ben superblij dat de recorder het alsnog doet. Nogmaals hartelijk dank voor de tip! Fijne avond!
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Klasse! Tja, ik zeg verder niks... :wink: Maar welke zenders ontvang je nu? Ik neem aan, alleen de vrije zenders? Wat meer info zou ik zeker waarderen.
TLC
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Klopt, alleen de vrije zenders. Meer is voor mij (op dit moment) ook niet nodig. Enige wat ik handmatig ingevuld heb bij de setup: frequentie en ID. Die gegevens had ik nog van de instelling van mijn (smart) tv. Er werd ook om symbol rate gevraagd, omdat ik die niet wist heb ik die op 'auto' laten staan.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Ik neem aan dat je bij ID 4444(4) kon invullen? Dan staan als het goed is alle vrije zenders achter elkaar. En als die zenders eerst genoeg voor je zijn is het natuurlijk prima, al is daarvan wel het nadeel dat de meesten worden uitgezonden in SD kwaliteit. Hopende dus dat de recorder een goede scaler aan boord heeft.
TLC
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Klopt 4444 ingevuld. Grappig, ik wist niet dat daarmee alle vrije zenders achter elkaar staan. Weer wat geleerd!
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Klasse. Ja, dat maakt verschil. Bij ID 5555(5) ontvang je ze ook wel allemaal, maar dan zul je na NPO 1, 2 en 3 een tijd niets zien, waarna de andere zenders te zien zijn. En doorgaans werkt 4444(4) dus beter, al is dat in het geval van de Humax modellen niet altijd het geval. Daarvoor zijn er daarvoor alternatieven. Maar goed, dat is nu niet aan de orde.

Veel plezier van je recorder.
TLC
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Dank!
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Het antwoord zou hier aan youriy toebehoren. Hij heeft geopperd wel de juiste HDMI uitgang te gebruiken...

Voor wat het waard is...
Michael Z1
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2609Posts
  • 346Oplossingen
  • 522Likes
Fijn dat alles weer werkt, TLC 🙂 Goed om te lezen!
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic