1
Vraag
2
Reageer en help mee
Vonkie90

Level 3
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Groene kabel

Goedenacht allemaal, 

 

Ik stap over naar ziggo en volgende week komt er een monteur van ziggo om een aop te plaatsen. Er steekt nu namelijk een klein stukje groene kabel uit de muur(3cm) en dat wordt lastig aansluiten.

 

Mijn vraag aan jullie is: hoe gaat dit in zijn werk? Is dat stukje kabel lang genoeg om een aop aan te sluiten? Wordt hij verlengd door de monteur? Of komt de monteur volgende week en zegt hij/zij, sorry meneer maar hier kan ik niks mee.

 

En punt 2, de groene kabel zie je buiten uit de grond komen, en 20 cm hoger de muur in gaan. Op een gedeelte is de kabel beschadigd, het groene is er daar af zegmaar, je ziet dus het koper. Kan dit kwaad? Of moet dat gedeelte buiten dan ook vervangen worden?

 

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties, hopelijk stellen jullie mij gerust😉

 

Groetjes Jan 

28 Reacties 28
Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Het lukt en monteur al snel de kabel aan te sluiten. Vaak is er nog wel ruimte doordat er buiten overlengte is in de kabel. Als de kabel buiten echt flink beschadigd is, zal deze gerepareerd moeten worden. Wellicht word de kabel daar zelfs verlengd. 

Maak je niet te druk, want het komt absoluut goed. Ik weet alleen niet of de monteur ook buiten aan de slag gaat. Daar kan een moderator vast antwoord op geven. @Mariska kan jij aangeven hoe men dit oplost? Dank.

Succes @Vonkie90 

Vonkie90
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Dankjewel voor je snelle reactie. 

 

Ik ben benieuwd hoe het opgelost gaat worden. De kabel buiten is mijns inziens niet extreem beschadigd, alleen de groene huid is op 1 plek weg. 

 

Ik zal later vandaag even foto's maken van binnen én buiten. Misschien dat het dan nog duidelijker is.

 

Nogmaals Dankjewel, ik ben blij dat ik hier met mijn vragen terecht kan. Nu en in de toekomst. 

 

Groetjes Jan 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dag Jan,

 

graag gedaan. Als de mantel is beschadigd kan er water in de kabel komen, wat dan later weer voor ellende zorgt. Men zal daar, als het goed is, zeker wat aan doen om latere ellende te voorkomen. 

Weet je of er buiten nog ruimte in de kabel zit? Je zou anders heel voorzichtig even een gaatje kunnen spitten om te kijken hoe dat zit, en als er overlengte is, de kabel wat meer naar binnen kunnen trekken. Meer mag je niet doen. Maar als je dat niet aandurft; gewoon even afwachten. Het opnieuw monteren van een AOP is voor de monteur, en gratis. Maar dat wist je al. 

Groet,
Willem

Vonkie90
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Goedemiddag @Willem-A1 

 

Ik weet niet of er lengte op zit. Omdat hij in een bocht de grond in gaat kan ik er niet zo goed kracht op zetten, of eigenlijk durf ik dat niet zo goed. Het gaat mij inderdaad om die lengte en beschadiging, omdat ik begreep uit meerdere berichten hier dat zonder lengte het aansluiten van de aop lastig wordt. 

 

Mijn angst is gewoon dat de monteur komt, en hij zegt dit kan ik niet doen omdat het buiten moet gebeuren(verlengen of maken). Binnen een week wordt namelijk mijn oude abbo opgezegd bij de huidige provider. En om nou zonder tv en internet te zitten...nee dankjewel 😅

 

Bijgevoegd foto's van de binnen én buiten situatie inclusief de beschadiging. 

 

Groetjes Jan 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dag Jan,

dat is nog een aardige beschadiging, en op een lastige plaats. Om de ellende waar je tegenop ziet voor te zijn, zou ik toch even kijken of er wat overlengte aanwezig is buiten, en zo niet, zou je ook een nieuw gat door de muur kunnen (laten) boren. Denk wel om de kabel! Binnen boor je desnoods zo laag mogelijk en dan schuin naar beneden. Dat kun je zo schuin doen dat je buiten onder de grond uitkomt. Dan creëer je al wat aan lengte en kan men de mantel repareren en eenvoudig het AOP aansluiten. Nu zit er ook best wel een heel scherpe bocht in de kabel, die daar niet blij mee is. 

Vonkie90
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Hoi @Willem-A1 

 

Ik ga straks de groene handschoen oppakken en voorzichtig een gaatje in de grond maken. Ik hoop van harte dat er ruimte op de kabel zit. Boren ben ik zelf niet zo heel goed in, ik weet niet of de monteur dat eventueel doet?

 

Zoals de kabel nu zit zal hij altijd gezeten hebben, wat ik begreep hebben de oude bewoners er nog gebruik van gemaakt. 

 

Groetjes Jan 

Quadral

Level 6
  • 77Posts
  • 8Oplossingen
  • 22Likes

De monteur mag een nieuwe invoer boren mocht dit nodig zijn, om hem/haar wat werk te besparen kun je de kabel aan de geven wel alvast even vrijmaken, zodat hij/zij dit niet meer hoeft te doen. De groene kabel mag officieel ook niet aan direct zonlicht worden blootgesteld(als hij boven de grond zit aan de gevel hoort hij normaliter in een buisje te zitten(boven de grond) of hoort er een stijggoot voor te zitten).

Vonkie90
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Goedemiddag @Quadral 

 

Ik stapte gewapend met een schepje in de hand naar buiten om de kabel vrij te maken. En toevallig stond daar opeens een monteur van ziggo bij het wijkkastje. Ik heb hem er meteen even bij gevraagd, hij zei dat het geen probleem was om de kabel buiten te verlengen op die plek. Hij zei inderdaad wat jij al zei, maak de kabel een beetje vrij zodat de monteur er snel en makkelijk bij kan om een nieuwe verbinding te maken. Ik begreep dat er dan buiten een nieuw stukje aan de oude wordt gezet en dan naar binnen wordt gelegd, door het oude of eventueel een nieuw gat. Klopt dit?

 

Groetjes Jan 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@Quadral 

 

een monteur boort doorgaans geen gaten. Als deze dan ook komt voor bijvoorbeeld een huisinstallatie, wil deze (wel op eigen kosten) kabels trekken en aansluiten, maar dan moeten de doorvoeren/gaten al wel aanwezig zijn. Is dat niet het geval gaat de monteur gewoon om obstakels etc. heen met de kabel. Klinkt raar, maar het is de realiteit. Of deze dus een nieuw gat door de muur van @Vonkie90 is zeer sterk de vraag. En als er een ander voor moet komen zorgt dat alleen maar voor oponthoud. Zorgen dat het voor elkaar is, zodat het AOP er zo aan kan is dus handiger. Nu mag je niet aan de groene kabel sleutelen, maar deze, als deze toch al los is, even opnieuw naar binnen voeren moet niet zo'n probleem zijn. Maar maak geen kortsluiting in de kabel @Vonkie90 

Kan opnieuw naar binnen voeren niet vanwege de lengte, dan word de kabel buiten verlengd. 

Vonkie90
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

@Willem-A1 

 

Er zit niet meer ruimte op de kabel. Dus lager boren heeft weinig zin. Dan zou de beschadiging in de muur ipv ervoor zitten. De kabel heb ik nu aan de gevel vrij gemaakt, ongeveer 30cm uitgegraven. 

 

Als ik de monteur moet geloven zou het geen probleem moeten zijn in de situatie hoe die nu is, maar als ik jou reactie lees dan slaat de twijfel weer toe😉

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dag Jan @Vonkie90 

 

als er geen extra lengte in de kabel aanwezig is, kan een monteur deze inderdaad buiten verlengen op een goede, waterdichte manier. Maar even een nieuw gat, schuin naar beneden boren is zeker raadzaam. De kabel komt dan ook nergens in het zicht boven de grond. Nu mag een dergelijke kabel eigenlijk niet in het directe zonlicht liggen, maar ik ben niet zo bang dat er dan direct wat mee gebeurt. Zeker niet met zo'n kort stukje.

 

->Nu zijn elektrakabels vaak voorzien van een vinyl mantel, maar die liggen ook gewoon buiten in kabelgoten, ladderbanen* (hierop liggen de kabels met een aantal bij elkaar gebonden) en dat ligt er dan jaren zonder dat er ook maar iets mee gebeurt. Je moet dan wel zwarte ty-raps gebruiken. Dat is hier natuurlijk niet aan de orde<-. 

Maar met schuin naar beneden boren voorkom je dus dat de kabel in het zicht komt, en dat deze niet meer zo'n scherpe bocht maakt. 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

"Er zit niet meer ruimte op de kabel. Dus lager boren heeft weinig zin. Dan zou de beschadiging in de muur ipv ervoor zitten. De kabel heb ik nu aan de gevel vrij gemaakt, ongeveer 30cm uitgegraven. 

 

Als ik de monteur moet geloven zou het geen probleem moeten zijn in de situatie hoe die nu is, maar als ik jou reactie lees dan slaat de twijfel weer toe".

 

Nee, je kan altijd lager boren. Als de kabel geen extra lengte heeft zal de monteur deze immers buiten verlengen. De beschadiging zit dan dus niet in de muur. Schuin boren heeft tevens als voordeel dat er geen water binnen kan dringen langs een kabel, maar ook zorg je er zo voor dat er minder scherp gebogen hoeft te worden. Zorg inderdaad ook voor voldoende werkruimte voor de monteur. En maak je niet teveel zorgen. Het gaat echt wel goedkomen. 

Ik weet niet precies wat de monteur heeft gezegd, maar het is algemeen bekend dat je een coaxkabel niet te scherp mag buigen. Nu zie je wel dat dit vaker gebeurt, bv. onder of achter een AOP, maar als je het kan voorkomen is dat alleen maar mooi. 

Als je binnen met 2, 3, of zelfs 4-voudig afgeschermde kabel aan de slag gaat, hou daar dan wel rekening mee. Die mag dus niet scherp worden gebogen, maar ook niet meer dan een x aantal keren, vaak 3 á 4 worden gebogen op eenzelfde punt. Bij de Hirschmann kabels word dit dan ook vermeld. 

Vonkie90
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

@Willem-A1 

 

Dus de conclusie,  ik ga een schuin gat boren die onder de grond uitkomt. Dan laat ik de oude kabel zitten hoe hij nu zit, dat fixt de monteur maandag dan wel?

 

Hoe diep moet ik het buiten uitgraven voor het gemak van de monteur?

Jesco

Level 6
  • 125Posts
  • 4Oplossingen
  • 47Likes

Ik begrijp dat het fijn voor de monteur kan zijn als e.e.a. (goed) voorbereid is maar zou je deze werkzaamheden niet gewoon aan de monteur overlaten? Misschien alvast wat ruimte graven ok, maar extra gat boren in je gevel enz. zou ik even afwachten. Installatie tot aan de AOP is toch voor verantwoordelijkheid Ziggo? Kunnen toch die kabel gewoon oplengen en door huidige gat invoeren? Als je onder de grond gaat en wellicht gaat tegelen daarboven trap je het misschien weer kapot.

Vonkie90
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

@Jesco 

 

Dankjewel voor je reactie. Ik ben liever te goed voorbereid dan dat ik maandag tegen problemen aan loop. Bij het stukje waar de kabel loopt kan je niet komen met bestrating, er wordt daar dus niet gelopen

Vonkie90
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

@Willem-A1 

Hou je vast😆 het gat wat er nu zit is zo schuin geboord, dat toen ik een nieuw gat boorde(lager dan de oude binnen) ik buiten bóven het oude gat uitkwam😅 oftewel, de beschadiging op de kabel komt niet door een haakse bocht. Het gat is echt extreem schuin wat er al zat. Ik denk dat ze het "bovengrondse" buiten maar moeten oplossen met een pvcpijp oid. Overigens heb ik buiten nu een gat van ruim 30cm gegraven rond de groene kabel. Is dit voldoende voor de monteur om daar een verlenging te maken?

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@Jesco 

 

al aangegeven, maar een monteur boort geen gaten. Hij plaatst het AOP, oké, maar dan moet de kabel wel op dat punt aanwezig zijn. Als deze nog door een muur heen moet, moet je zelf de boormachine ter hand nemen. Sterker: ik heb wel gehad dat er nog even geboord moest worden, en de monteur me vroeg of ik een boormachine had, want deze had hij niet bij zich en gaf ook aan dat nooit te doen. 

In dit geval is de kabel beschadigd en doet @Vonkie90 er dus zeer goed aan het gat al te boren en ook buiten de boel in orde te maken. Dan kan de monteur zo aan de slag. 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@Vonkie90 

 

je moet gewoon zo goed uitgraven dat de monteur er goed bij kan. Het hoeft dus ook weer geen krater te worden. 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Willem-A1  schreef:

...Het hoeft dus ook weer geen krater te worden. 


Sorry @Willem-A1 & @Vonkie90, maak ik kon het niet laten 🤣😂🤣😂🤣.

 

Scheef.jpg

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic