1
Vraag
2
Reacties
Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

Gratis ontvanger niet meer verkrijgbaar?

Enige tijd geleden werd hier het analoge signaal uitgeschakeld.

Ik was in het bezit van een Nextbox, maar er waren boven nog TV's die zonder ontvanger werkten. Ik kon 1 gratis ontvangertje krijgen waar ik dan TV op kon kijken.

Bij Mijn Ziggo staat deze vermeld als Digitale ontvanger FullD (nee niet FullHD, er staat FullD). 😉

 

Deze was geheel gratis, ook geen eenmalige kosten nodig.

 

Dit kan ik echter nergens meer terug vinden. Nu heb ik een kennis die zo'n apparaatje wil en ook een dochter, beiden met Ziggo abonnement.

 

Is Ziggo gestopt met het leveren van deze apparatuur of kan men die op een of andere wijze wel nog krijgen?

En zo ja, hoe dan?

 

Ter info. Men is niet geinteresseerd in een uitgebreidere box of een ci module. Die zijn al voorhanden.

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes

Klopt, die is niet meer te verkrijgen. In heel Nederland is het analoge tv signaal uitgeschakeld dus iedereen heeft zich kunnen voorbereiden op de vervanging van het analoge signaal. Vandaar dat Ziggo ze niet meer levert.

 

Let wel, zo'n kastje was/is alleen nodig als de tv geen digitale tuner heeft. Doorgaans alle tv's van 9 jaar of jonger hebben gewoon zo'n digitale tuner en dan is zo'n kastje ook niet nodig 🙂

Bekijk in context

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Je moet bij netwerk id 4444 invullen om alle vrije zenders te zien.

 

Gebruik dit stappenplan.

TV installeren | Klantenservice | Ziggo

Bekijk in context

24 Reacties 24
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes

Klopt, die is niet meer te verkrijgen. In heel Nederland is het analoge tv signaal uitgeschakeld dus iedereen heeft zich kunnen voorbereiden op de vervanging van het analoge signaal. Vandaar dat Ziggo ze niet meer levert.

 

Let wel, zo'n kastje was/is alleen nodig als de tv geen digitale tuner heeft. Doorgaans alle tv's van 9 jaar of jonger hebben gewoon zo'n digitale tuner en dan is zo'n kastje ook niet nodig 🙂

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@Richard G. je kan even op marktplaats kijken. Het is eigenlijk absurd, maar daar staan er vrij veel op. Dat betreft dan de Humax 5500c die Ziggo uitgaf, met ook hun logo daarop. En anders kan je ook kijken naar de Humax 5550c. Dat is precies dezelfde decoder, maar nu zonder Ziggo logo, bedoeld voor de retail. 

Willem
Ondersteuning Humax/Quantis electronics

Richard G.
Topicstarter
Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

Dank jullie beiden.

@Evert Wel jammer dat ze niet meer te krijgen zijn bij Ziggo zelf, zijn leuke simpele kastjes. Maar kan het me wel voorstellen als echt al overal dat signaal uit is.

 

De TV's zijn in beide gevallen ouder dan 9 jaar.

Digitale tuner? Hmmz... de mijne (beneden) is 11 jaar oud maar volgens mij kon die alleen de 3 NL zenders dan te zien krijgen, terwijl de ontvanger 50 zenders gaf. Moet ik nog eens gaan testen. Maar daar heb ik toch een Nextbox bij. Anyway thanks voor de info!

 

Maar inderdaad dan kan er op marktplaats gekeken worden, ik wist het type echter niet.

Nu wel, waarvoor dank @Willem-A1 dan kan ik dat al advies meegeven om naar te kijken.

 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Graag gedaan en succes @Richard G. 

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

sort gelijke digitale ontvangers zijn wel verkrijgbaar via webwinkels

 

 Bekijk Humax IRHD-5550C FTA HD TV ontvanger op: https://www.bol.com/nl/p/humax-irhd-5550c-fta-hd-tv-ontvanger/9200000092863502?referrer=socialshare_...

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dat is geen soortgelijke, maar exact dezelfde box @anoniemforum Alleen vaak wel duurder, dus marktplaats kan een optie zijn als men goedkoper uit wil zijn, al vind ik het wel een dingetje dat men geld vraagt voor boxen die gratis via Ziggo zijn verkregen.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

2E0382DA-82D0-4989-81D4-93CF1B608C60.png

 zelf de Humax boxen waar je niks maar aan hebt wegens het niet ondersteunen van mpeg4 verkopen ze nog op marktplaats

Richard G.
Topicstarter
Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

Dat van die nieuwe ontvangers was me al bekend, want voor DVB-C is wel meer te krijgen. Maar als je iets gratis kunt krijgen omdat je er al lang klant bent, dan probeer je dat natuurlijk eerst. 😉

 

Dat van dat geld vragen voor gratis boxen, dat is mensen eigen, je ziet niet vlug dat mensen die dingen gratis doorgeven, tenzij het aan vrienden of bekende is.

Overigens heb ik die van mij wel nog gratis gekregen toen, maar staat deze wel met serienummer op mijn account geregistreerd.

 

De vraag is dus of men eigenlijk wel officieel die dingen mag doorverkopen. Mede ook omdat dit met andere bruikleenboxen ook niet mocht. En of je het nu gratis of betaald bruikleen is... bruikleen=bruikleen, toch?

Of waren die Humax dingetjes echt weggevertjes?

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

zover ik weet zijn de Humax digitale ontvangers je eigendom en dus niet in bruikleen

 

ze staan ook niet in de lijst erbij van de producten die retour moeten bij opzeggen/of wijzigen van het abonnement 

https://www.ziggo.nl/klantenservice/apparaten/terugsturen

en zijn natuurlijk niet abonnement afhankelijk (geen ingebouwde smartcard)

de tv zenders die je ermee kunt kijken zijn de free to air zenders (kabel tv)

 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@Richard G. je kon één Humax 5500c gratis ontvangen, maar ik ben even kwijt of die dan ook echt eigendom werd van de klant. Daar kan @Jos (Ziggo) vast meer over vertellen. Maar de testbox die ik hier had van Ziggo moest wel terug bij mijn verhuizing naar fUPC gebied. Ik kon er toen nog een via Humax verkrijgen, maar daar er niet zoveel te testen valt bij deze box heb ik dat niet gedaan. Maar ach, de XL en Next woorden ook gewoon verkocht, en als straks de nieuwe Next er is, zal die ook wel weer snel op marktplaats verschijnen. 

@anoniemforum Die Fox C is ook al wel heel oud... De zilveren was ook nog de eerste versie. Een aantal jaren geleden keek Humax er al van op dat deze nog door mensen werd gebruikt. Maar defect raakt ie ook niet zo vaak en is eer provider waar M-peg4 nog niet aan de orde is, kan je deze nog steeds gebruiken. Maar je moet dan natuurlijk geen HD Tv hebben... 

Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes

Die digitale ontvangers kreeg je in bruikleen, dus werden niet je eigendom. Echter, nadat ze uit de omloop gehaald zijn bij Ziggo en je wilt de digitale ontvanger "opzeggen", hoeft deze niet retour naar Ziggo en mag je hem zelf naar de milieustraat brengen. Voordat het analoge tv signaal afgeschakeld was, moest de ontvanger wel terug naar Ziggo. Goed, het maakt Ziggo nu dus niet uit of je 'm naar de milieustraat brengt of zelf verkoopt.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Blijft vreemd, wat ze zullen op de een of andere manier toch betaald moeten worden... 

Richard G.
Topicstarter
Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

Zal wel zijn omdat ze inkoop heel goedkoop zijn. Modems moeten ook betaald worden maar de oude Cisco's en Ubee's hoeven ook niet terug. Dat zijn gecalculeerde verliezen.

michel1224

Level 4
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 13Likes

In oud Ziggo gebied kreeg ik een Humax 5300C bij het abbo. Deze werd na 2 jaar mijn eigendom.

Hij doet het nog steeds in de studio.  Hoe het zit bij Oud UPC gebied durf ik niet te zeggen.

Richard G.
Topicstarter
Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

Ik zit ook in oud Ziggo gebied. Vroeger werd er wel meer weggegeven na een bepaalde tijd. Heb hier nog een oude Cisco ontvanger staan met ingebouwde harddisk. Mocht je na bepaalde tijd ook houden.

Ding doet het nog prima. 🙂

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dag @Richard G. maar dan ging het vaak toch om oudere apparatuur. De 5500c is er pas uit bij Ziggo en heeft ook niet eens zo heel erg lang gelopen. En als je dan zo weer op markplaats kan zetten zijn er mensen die voor die kosten opdraaien: de klanten met zijn allen. Tenminste, dat is hoe ik dat zie, want ergens zal het geld vandaan moeten komen. Maar nog gekker is het natuurlijk als men ook de XL en Next op marktplaats zet. Al hoeft de oude XL (7400) ook niet meer terug naar Ziggo, en dan werk je dit ook wel een beetje in de hand.

Maar heb je al een 5500c/5550c? Om toch maar on-topic te blijven... 😉

Richard G.
Topicstarter
Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

Het is inderdaad nog gekker als men de XL en de Next op marktplaats zet, maar dat is al langere tijd het geval, net als met de Horizon boxen, echter die mogen niet verkocht worden. Dus een koper zal dan ook nog tegen de pech aan lopen dat zo'n ontvanger niet geactiveerd zal worden door Ziggo.

 

Ik zelf heb al langer een 5500/c5550c en ook nog een ander type Humax (ben even kwijt welke) en nog een Cisco 8485 en een Nextbox.
De vraag was voor een kennis en die gaat zich zoals gezegd nu zo'n Android kastje aanschaffen in plaats, heeft ie ook meteen wat meer mogelijkheden. 😉

Richard G.
Topicstarter
Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

@Evertof anderen.

Ik wil toch nog even terug komen op dit topic. Want zoals gezegd heb ik zo'n ontvangertje wat niet meer te krijgen is, maar wat wel nog gewoon alle zenders laat zien.

Recent heb ik dit bij een schoonzus ook nog gezien bij een oud TV'tje zonder CI module zelfs.

 

Maar wat ik me af vraag is hoe je nu naar al die zenders kunt kijken zonder smartcard zoals dat met dat gratis ontvangertje (en dat tv'tje) het geval is.

Mijn oude Smart TV van beneden krijgt alle zenders gevonden, maar kan alleen Nederland 1, 2 en 3 kijken.

Aangezien de TV op de slaapkamer stuk is gegaan, is daar een nieuwe gekomen, deze kan ook alle zenders vinden maar hier speelt hetzelfde probleem, alles buiten NPO 1, 2 en 3 is gecodeerd.

Hetgeen dus bij dat gratis ontvangertje niet het geval is.

Dus hoe kan het dat je met die Humax 5500C (en dat oude TV'tje bijvoorbeeld zonder CI en smartcard) wel naar die zenders van Kabel TV kunt kijken en met een moderne TV niet?

 

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

heeft die gratis ontvanger misschieen ingebouwde smartcard net als de next en de next mini 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic